Gå til innhold

Lavstatusyrker


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Er det sånn at hvis man har en meningsfull jobb så kan man ikke gjøre noe meningsfullt på fritiden? Man bruker jo tross alt en stor del av livet sitt på jobben, så da er det vel hvertfall greit å kunne gjøre noe som en selv føler er meningsfullt, høy status eller ikke. Og for noen er det viktig at jobben har en viss status for at den skal føles meningsfull.

Jo selvfølgelig, men det er også de som liker å ha en enkel jobb som ikke tar for mye energi sånn at de kan konsentrere seg om noe annet på fritiden. Det kan være ting som er både meningsfulle og som krever intelligens. En jobb er tross alt bare en jobb, og det er ytterst få som kan få stimulert intelligensen og følelsen av mening hver gang de kommer på jobb, uten at det stagnerer etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det jeg ikke skjønner helt er: hvorfor er det greit å si at de som har høy utdannelse er asosiale eller dumme? Hvis du sier dette om en som har et lavstatusyrke så er det stygt sagt, men når det kommer til de med høystatusyrker så kan man si hva man vil. Det er lite gjennomtenkt!!!!!

Hallo ! ... les hva jeg skrev: "veldig ofte er det sånn" .. Jeg jobber med mennesker i såkalte høystatusstillinger og kan skrive under på at et overraskende stort flertall faktisk ikke eier sosial intelligens. De vet ikke hvordan de skal kommunisere med mennesker hvis de ikke snakker fag. Selvsagt ikke alle - men det finnes faktisk veldig mange som jeg vil kalle "fagidioter" innen foreskjellige ingeniørstillinger og forskere ..

Selv er jeg i det jeg forstår er et skikkelig lavstatus-yrke - jeg er nemlig sekretær :fnise:

Men jeg vet at jeg er minst like vanskelig å erstatte som en god maskin- eller elektroingeniør - jeg kjenner nemlig ikke bare en liten del av prosjektets jobb - men jeg har lært meg å se alt i en helhet og jeg vil gå så langt å påstå at jeg er den som binder prosjektet sammen ..

Derfor føler jeg langtifra at jeg har et lavstatus-yrke - faktisk ikke før jeg leste det her inne .. Mine kollegaer behandler meg ivhertfall ikke som jeg er en annenrangs person - langt ifra - vil heller si tvert imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo selvfølgelig, men det er også de som liker å ha en enkel jobb som ikke tar for mye energi sånn at de kan konsentrere seg om noe annet på fritiden. Det kan være ting som er både meningsfulle og som krever intelligens. En jobb er tross alt bare en jobb, og det er ytterst få som kan få stimulert intelligensen og følelsen av mening hver gang de kommer på jobb, uten at det stagnerer etter hvert.

Jeg kan ikke si meg enig i at "en jobb bare er en jobb". For meg er utdanning og fremtidig jobb veldig viktig og noe jeg bruker mye tid på å tenke på. Nest etter kjæresten min så er nok utdanningen det som kommer øvest på lista. Men det er selvfølgelig forskjellig fra person til person. Mange vil heller prioritere penger, familie og venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...