Gå til innhold

Lavstatusyrker


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Journalister er noen av de mest ubrukelige menneskene vi har i vårt samfunn.

Det du skriver her vitner om så komplett kunnskapsløshet at du åpenbart mangler evne til rasjonell tenkning. Den fjerde statsmakt er uvurderlig i sin rolle som kritiker og overvåker av samfunnet. Det finnes ikke tall på alle de kritikkverdige forhold som ville blitt forbigått i stillhet hvis det ikke hadde vært for den frie presse. At det finnes sladderpresse og journalister som gjør en dårlig jobb endrer på ingen måte på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:klappe: Så herlig at noen som tør å si den politisk ukorrekte sannheten!

ja, tenkte akkurat det samme.

det hele med at 'alle jobbene er like' er jo bare tull. de er jo ikke! det er et antall jobb hvor en blir 'filtrert' flere ganger (studiene, bygge opp erfaring, søke for jobb osv), og da er det jobb som alle kan gjøre uten utdannelse eller erfaring - de ser jeg som lavstatusjobb ;)

og det er ikke alltid bare utdanning eller lønn som viser status, men generelle krav for jobben, hvor mange 'filtrer' må en komme gjennom til å få det og hvor flink må du være til å få jobben. ja, greit nok, det er noen som er direktører uten noe utdanning osv, men det er jo ikke regel? for å bli direktør uten utdanning må du være skikkelig god, og sikkert finnes det en del som er det og. men generelt må en ha høyere utdanning.

og hvis en eier allerede noe, er det ikke noe lavstatus - hvis du jobber i en butikk eller lignende, men eier del av det, det kan jo ikke sammenlignes med å sitte i kassa i rema?

og for å fylle ut - er selv høyeregradstudent akkurat nå med en deltidsjobb ved universitetet, men karriere blir innen top10 i listen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sprø? Hva skulle verden gjort uten? Det er jo takket være journalister man vet hva som foregår utenfor vår egen navle. Tror du blander litt med sånn der paparazzi og sladderjouralistikk jeg?!

Og journalisthøyskolen er da vitterlig 3 årig som en hvilken som helst annen bachelorutdannelse.

Mitt generelle inntrykk er at svært få journalister studerer journalistikk i de tre år. Vi har blitt anbefalt å studere noe annet 3.året. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På generelt grunnlag synes jeg ikke journalister gjør en god jobb, men det finnes her, som i andre yrkesgrupper unntak. En av mine beste og nærmeste venninder gjennom flere år og som jeg deler leilighet med studerer blant annet til journalist og jeg har meget stor tro på hennes bidrag i samfunnsdebatten.

Artiklene i lokalavisene er da like uinteressante og blottet for intelligens. Det samme gjelder disse "wannabe Cosmopolitan"-bladene Eva, Tara osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein treng ikkje ha lav iq for å ikkje studere/ta høgare utdannelse. Det kan vere so lett at nokre syns det å studere er pyton eller at ein virklig ikkje aner kva ein skal bli og ikkje har råd til å prøve studie på studie for å finne ut av det.

Det er det som er problemet her i Norge. Vi har det for godt. Ingen har noen mål eller formening om hva de skal bli. Før i tiden ble ungene det samme som foreldrene sine hvis de ikke var spesielt interessert og hadde talent for noe annet. I dag henger dette igjen hso de familiene hvor foreldrene er leger, advokater og godt betalte økonomer.

16-20 åringe jenter i dag: Jeg har lyst til å drive med media, advokat, lege og sånn, det høres fett ut og jeg må hvertfall bli kjent.. og det må ikke minst være sinnsykt godt betalt. Men egentlig så har jeg lyst til å drive med sportsdans på heltid.

Hallo?? skal dere leve på trygd resten av livet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to år plutselig blitt høy utdannelse? Hvis journalist er høystatusyrke kan man godt begynne å definere renholder som høytstatus også. Journalister er noen av de mest ubrukelige menneskene vi har i vårt samfunn.

Trodde du hadde større innsikt enn som så.

Endret av Nabodama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har to år plutselig blitt høy utdannelse? Hvis journalist er høystatusyrke kan man godt begynne å definere renholder som høytstatus også. Journalister er noen av de mest ubrukelige menneskene vi har i vårt samfunn.

Da antar jeg du verken hører på radio, ser TV eller leser aviser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om ein velger å jobbe seg fram her livet istedenfor å studere so er ein eit problem?

Ein treng ikkje drømme om å jobbe med media, bli advokat og lege eller den feite lønna berre fordi ein ikkje veit kva ein vil, men rett og slett eit yrke ein kan trivast med. Og i enkelte situasjoner eit yrke ein får jobb innen der ein ønsker å busette seg.

Og kvifor nevner du berre jentene? Sist eg hørte noke om skule og studering var det guttane som slutta på vidaregåande skular og dei studerte ikkje meir/lengre enn jentene alltid.

Nå kjenner ikke jeg til levekostnadene i det utkantstrøket du tydeligvis bor i. Men det er rimelig tøft å bare jobbe seg fram her i livet uten utdanning, ting koster. Man vil gjerne ha et godt liv etter arbeidslivet er over også. Og som kjent regnes pensjonen ut i fra hvor høy lønn man har rett før man blir pensjonert. Slik som samfunnet og befolkningssammensetningen forandrer seg, med stadig mer import av billig arbeidskraft, blir det vanskeligere for ufaglærte nordmenn å få seg en jobb de kan leve av. Det finnes snart ikke en butikk med etnisk norsk ungdom og voksne. Andre yrker som er utsatt: taxi (tatt over av billige utlendinger), varehandel, kiosker, transport (kollektiv og langtransport), håndverkere (billige fra øst erstatter norske), vasking, kantinedrift m.m

Mulig det fortsatt er hu gamle haldis som fortsatt sitter og livnærer seg på din nærbutikk, men det kommer en tid der også.

Generelt sett så stilles det mye høyere krav til en jobb som man kan leve bra på i dag enn før i tiden.

Jentene er gjennomsnittlige på skolen og en del av guttene er best, samtidig som det er en haug av giddasløse gutter på bånn.

Det helper ikke om flere kvinner tar høyere utdanning, når det er snakk om sykepleier, sosiale fag o.l.

Det er riktig nok forskjell på mann og kvinne og takk for det. Bak en mannlig direktør står alltid en utslitt sykepleier/lærerinne/førskolelærer/kassadame/vaskedame.. osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er foreløpig geografisk betinget på hva salgs jobbmuligheter man har. Som lærling hadde du ikke overlevd i oslo-området hvor det koster 10.000kr for å leie et lite krypinn. Så skal du ha mat, inventar, klær og et sosialt liv m.m.

All kollektivtransport i akershus og oslo er så og si esatt av ikke etnisk norske.

Rams opp hva slags jobber er det som man kan være lærling i for seinere å tjene mer enn 500.00kr i året? Uten å jobbe svart eller jobbe mer enn 8 timer om dagen. De jobbene vokser hvertfall ikke på trær.

En tømrer tjener 300.000kr

http://www.dagbladet.no/dinside/2006/03/16/460879.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forbinder lavstatusyrker med yrker der man ikke trenger å ha høyere utdanning, yrker som "hvem som helst" kan ha. I tillegg er det vel også en del av dem med høyere utdannelse som har lavstatusyrker, f.eks. førskolelærere.

Men jeg er imponert over de som holder ut i slike yrker uten noen særlige utfordringer. Selv hadde jeg aldri holdt ut i et yrke som ikke krever bruk av hjerneceller :P

Kanskje noen heller foretrekker å bruke hjernecellene sine på noe meningsfullt på fritiden sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sammenlign selvfølgelig med Oslo, for alle bur i Oslo ;)

Mekanikere, rørleggere, elektrikere, automatikere, kjølemaskinister og tømrere kan få jobb offshore og tjene 700 000,- om dei får jobb i rett firma. Og dei jobbane er det faktisk ein del av etterkvart.

Det er vel tross alt en drømmesituasjon for samtlige håndverkere her i landet, det å jobbe offshore. Noe som fører til kniving om jobbene. Kjenner flere selv. Feks en advokat behøver ikke å være kjendisadvokat for å tjene bedre enn 700.000. Mao relativt lett å få jobben.

Men hva en tømrer har å gjøre offshore?? så vidt jeg vet er ikke platformene laget i stav og laft.

Det er også stor risiko innvolvert, derfor er lønnen høy. Ikke fordi man gjør en bra jobb. Ikke så lengesiden en hel platform måtte evakueres, og det er flere som har dødd og blitt skadet for livet. Se på dykkerne som det har stått om i avisen feks. Skadet for livet og kan aldri jobbe igjen. Erstatning får de heller ikke.

Du kan bare gi opp å redde stumpene dine i denne diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr
På generelt grunnlag synes jeg ikke journalister gjør en god jobb, men det finnes her, som i andre yrkesgrupper unntak. En av mine beste og nærmeste venninder gjennom flere år og som jeg deler leilighet med studerer blant annet til journalist og jeg har meget stor tro på hennes bidrag i samfunnsdebatten.

Unnskyld at jeg spør, og uten forkleinelse for din venninne som sikkert er en flink student, men mener du i fullt alvor at de fleste journalister gjør en dårlig jobb, mens du har "meget stor tro" på din venninnes bidrag i samfunnsdebatten? (som studerer journalistikk)

Jøss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje noen heller foretrekker å bruke hjernecellene sine på noe meningsfullt på fritiden sin.

Er det sånn at hvis man har en meningsfull jobb så kan man ikke gjøre noe meningsfullt på fritiden? Man bruker jo tross alt en stor del av livet sitt på jobben, så da er det vel hvertfall greit å kunne gjøre noe som en selv føler er meningsfullt, høy status eller ikke. Og for noen er det viktig at jobben har en viss status for at den skal føles meningsfull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes matbutikkmedarbeider er et lavstatusyrke, og generelt er jeg enig i at yrker som ikke krever høyere utdanning har/bør ha lavere status enn andre.

Selv jobber jeg i butikk, men er fulltidsstudent i tillegg, og for studenter synes jeg det er positivt bare å kunne klare å opprettholde en jobb ved siden av krevende studier. I tillegg jobber jeg i en musikkforretning, og med tanke på at musikk og film er mine største fritidsinteresser og at jeg søkte jobben like mye fordi jeg ville som at jeg måtte, synes jeg ikke jobben er noe å skamme seg over i det hele tatt.

^

Oi, det der formulerte jeg klossete. Jeg mener selvsagt ikke at noen yrker er noe en bør skamme seg over... Haha, huff. dere skjønner forhåpentligvis hva jeg mener likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva menes det med lavstatusyrker?

Tenker dere på inntekt eller lang utdannelse da?

Det finns de stedene der noen uten utdannelse tjener mer i en privat bedrift enn noen med lang utdannelse i staten!

Jeg vet at brødkjørere som kjører på natten og veldig langt, tjener mere enn en nybegynneradvokat!

En søppelkjører med alle smusstileggene tjener mer enn en lenge utdannet lærer!

Hva menes det med lavstatusyrker?

Lønn eller utdannelse eller begge deler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva menes det med lavstatusyrker?

Tenker dere på inntekt eller lang utdannelse da?

Det finns de stedene der noen uten utdannelse tjener mer i en privat bedrift enn noen med lang utdannelse i staten!

Jeg vet at brødkjørere som kjører på natten og veldig langt, tjener mere enn en nybegynneradvokat!

En søppelkjører med alle smusstileggene tjener mer enn en lenge utdannet lærer!

Hva menes det med lavstatusyrker?

Lønn eller utdannelse eller begge deler?

Du er ikke veldig smart.

Jeg kjører nybakt brød inn og ut både morgen og kveld, og det gjør jeg helt gratis! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner ikke jeg til levekostnadene i det utkantstrøket du tydeligvis bor i. Men det er rimelig tøft å bare jobbe seg fram her i livet uten utdanning, ting koster. Man vil gjerne ha et godt liv etter arbeidslivet er over også. Og som kjent regnes pensjonen ut i fra hvor høy lønn man har rett før man blir pensjonert. Slik som samfunnet og befolkningssammensetningen forandrer seg, med stadig mer import av billig arbeidskraft, blir det vanskeligere for ufaglærte nordmenn å få seg en jobb de kan leve av. Det finnes snart ikke en butikk med etnisk norsk ungdom og voksne. Andre yrker som er utsatt: taxi (tatt over av billige utlendinger), varehandel, kiosker, transport (kollektiv og langtransport), håndverkere (billige fra øst erstatter norske), vasking, kantinedrift m.m

Mulig det fortsatt er hu gamle haldis som fortsatt sitter og livnærer seg på din nærbutikk, men det kommer en tid der også.

Generelt sett så stilles det mye høyere krav til en jobb som man kan leve bra på i dag enn før i tiden.

Jøss, innsikt!!! Slike folk får jeg en dårlig følelse for. Så det er et minus og jobbe seg frem?

Lurer virkelig hva du tjener og hva du jobber med. Mulig du har x antall år på skole,en det må ha vert en dårlig skole. For så dårlig innsikt du har, skal man lete lenge etter.

innsikt/forståelse tror jeg er mere inne hos de som ikke har gått på skole, enn de som har gått der.

Jeg er selv ufaglært,men tjener bra. Jobben har jeg hatt i åresvis. Kommer til å ha den sikkert til pensjonsalder. Lønn?

ja, jeg har sammenlignet meg med andre,men ligger over de som er nyutdannet innen stat/kommune på div stillinger. Min lønn er pr.i dag 414.000. ca 6 mnd i året har jeg et tillegg som ikke er med i den summen.

Jentene er gjennomsnittlige på skolen og en del av guttene er best, samtidig som det er en haug av giddasløse gutter på bånn.

Det helper ikke om flere kvinner tar høyere utdanning, når det er snakk om sykepleier, sosiale fag o.l.

Det er riktig nok forskjell på mann og kvinne og takk for det. Bak en mannlig direktør står alltid en utslitt sykepleier/lærerinne/førskolelærer/kassadame/vaskedame.. osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der traff du spikeren på hodet. Det å ha et såkalt høystatus-yrke er ikke det samme som at personen er interessant eller sosialt smart - veldig ofte er det faktisk det stikk motsatte som er tilfelle.

Det jeg ikke skjønner helt er: hvorfor er det greit å si at de som har høy utdannelse er asosiale eller dumme? Hvis du sier dette om en som har et lavstatusyrke så er det stygt sagt, men når det kommer til de med høystatusyrker så kan man si hva man vil. Det er lite gjennomtenkt!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forbinder lavstatusyrker med yrker der man ikke trenger å ha høyere utdanning, yrker som "hvem som helst" kan ha. I tillegg er det vel også en del av dem med høyere utdannelse som har lavstatusyrker, f.eks. førskolelærere.

Men jeg er imponert over de som holder ut i slike yrker uten noen særlige utfordringer. Selv hadde jeg aldri holdt ut i et yrke som ikke krever bruk av hjerneceller :P

Så du mener at det å være føskolelærer f.eks ikke krever bruk av hjerneceller?? hmm... og at det å gi barn et godt grunnlag for lærdom og resten av livet ikke krever en enste hjerncelle? jaja... håper vireklig ikke du jobber med mennesker... for du virker en smule uvitende på noen område, som du faktisk velger å uttale deg om.. jaja.. lavstatus er å være lat og ikke bruke sine egene ressurser, noen jobber er kan være givende for enkelte, mens andre synes de er totalt uinteressante. lavstatus for noen er høystatus for andre... men det er nok enkelte jobber "ingen" vil ha, og de er vel kanskje såkalt lavstatus..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...