Gå til innhold

Lavstatusyrker


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

Tror vi kvinner er mer opptatt av status enn menn. Det ligger på en måte i mange kvinners natur å være perfekt i andres øyne. Mange menn bryr seg ikke om hva andre mener om seg selv og jobbene deres. En grøftgraver kan være like fornøyd som en direktør når begge er menn. For meg er status synonymt med snobberi og de som er opptatt av det er vel ikke blant de som driver fram evulosjonen. Jeg er mer imponert over folk som har en viss intellektuell kraft. Til dere snobbe/status-jagere kan jeg anbefale å lese ei bok, f.eks av den kritikerroste engelske forfatteren Magnus Mills, en tidligere bussjåfør. Til slutt for perspektivets skyld: om 100 år er vi alle glemt, med mindre vi gjør "bedrifter" som Hitler eller Napoleon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Lavstatus i mine øyne:

Butikk (uansett type butikk)

Søppeltømmere

Kloakkarbeidere

Renhold

Vaktmester

Barnehage

Og jeg skiller mellom status og nødvendighet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Status gir prestisje og innflytelse i samfunnet. Selvfølgelig har du ikke muligheten til å utøve den samme innflytelsen på samfunnet i alle yrker, og da vil du få høy- og lavstatus yrker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Lavstatus i mine øyne:

Butikk (uansett type butikk)

Søppeltømmere

Kloakkarbeidere

Renhold

Vaktmester

Barnehage

Og jeg skiller mellom status og nødvendighet

Helt enig i denne listen. Eneste...de i barnehagen i vår kommune tjener så fett at en skulle tro de var konger på haugen! :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Status gir prestisje og innflytelse i samfunnet. Selvfølgelig har du ikke muligheten til å utøve den samme innflytelsen på samfunnet i alle yrker, og da vil du få høy- og lavstatus yrker.

hadde egentlig tenkt til å holde meg unna å skrive i denne diskusjonen men akkurat dette innlegget traff spikeren på hodet etter mitt syn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

Gjest utdannet lavstatus arbeider

Stortrives i såkalt lavstatusjobb :) dårlig betalt men givende å hjelpe andre menesker ....gleder meg til hver dag...Har mange års utdannelse men pga helseproblemer har jeg valgt kosejobben istedenfor kamp om slit og helse....og omskolering.

vil berre fortelle om han som gikk på høyskolen og vasket på kvelden---han ble tydelig sett ned på---men tidde bom å søkte etter endt høyskole på sjesfjobben: så pass dere plutselig er vaskehjelpen sjefen deres :)

ellers kan jeg nevne att mange vaskehjelper er mutdannet både leger og advokater ---de har bare ikke fått det godkjent og norge og norsk har de ennå ikke lært seg flytende.

men helt ok att det er lavstatusyrker som mange kan få----men allikevel nytige som kunne vært mer betalt og verdsett...

med rike foreldre og god helse kunne jo mange flere hatt høystatus yrke om de ville :)

vi trenger jo alle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glamhudpleier

Jeg jobber i et flott parfymeri kombi hudpleiesalong. Jeg er deleier. Dette blir jo butikk og såkalt tulleyrke som noen nevner her.. Skjønner at det er forskjellige meninger om ting, men det er jo noe med å velge seg en jobb som engasjerer deg! Jeg elsker jobben min! Jeg møter nye mennesker hele tiden, og får hver eneste dag positive tilbakemeldinger fra kunder om den jobben jeg gjør. Hvor mange steder får man det??

Hilsen stolt butikkarbeidergleder seg til å gå på jobb hver dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var forleden i en sammenkomst der svært mange høyutdannede mennesker var godt representert. Noen tok opp temaet lavstatusyrke, og ville vite hva andre synes man kunne definere som det. Jeg var ikke med på den diskusjonen, men klarte ikke å la være å følge med. Jeg hørte flere si at det å jobbe i butikk var noe man kunne kalle for "lav status". Og andre igjen mente at de yrkene man ikke trengte høyere utdanning gikk under denne kategorien. Jeg er selv ansatt i butikk, og klaret ikke å la være å si hva jeg mente om det. Nå er jeg butikksjef, og har faktisk noen år på høyskole bak meg, så da mente de det ikke var noe lavstatus.

MEN; Synes dere andre det er å være langt nede på rangstigen å jobbe i butikk??? Er det f eks noe dårligere status å jobbe som vanlig ansatt i butikk fremfor å sitte på et kontor eller sentralbord bare fordi det er et serviceyrke?

Selv synes jeg ikke det er noe som heter lavstatusyrke. Jeg synes alle jobber er like viktige, og interesser og kunnskapsnivå er jo forskjellig.

Dere? :frustrert:

Hvis man ser på lønn så er jo omsorgsyrker lavstatus. Det er egentlig helt vanvittig. Man vil ha de best kvalifiserte menneskene til å passe sine barn, men skal de få betalt?

til sammenligning får man mye mer betalt på mc donalds uten utdannelse enn mange år på høyskole og jobbe på barnehage

snakker nå om assistent og laveste lønnstrinn på begge steder.

det er patetisk det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ser på lønn så er jo omsorgsyrker lavstatus. Det er egentlig helt vanvittig. Man vil ha de best kvalifiserte menneskene til å passe sine barn, men skal de få betalt?

til sammenligning får man mye mer betalt på mc donalds uten utdannelse enn mange år på høyskole og jobbe på barnehage

snakker nå om assistent og laveste lønnstrinn på begge steder.

det er patetisk det

Man jobber vel ikke som assistent i barnehage om man har "mange år på høyskole" som du skriver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktsik toårig utdannelse innen varehandel :)

Jobber i butikk som daglig leder. Har 350 000,- i årsinntekt. Har jeg et lavstatusyrke fordi jeg jobber i butikk??????????

Det er mange drittjobber man kan tjene relativt ok på. Statusjobber er ikke synonymt med bra lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men bildene dine stemmer jo på alt bortsett fra hva de jobber med! Hun på Rimi er jo helt sikkert ressurssterk, oppegående, selvsikker og med pågangsmot, og hun puslete dama er jo sikkert puslete. Man kan jo godt være puslete, stille og genert fordi om man har tatt en høy utdanning som gir en prestisjefull jobb!

Problemet er kanskje at vi har lett for å tro at mennesker i høystatusyrker er mer intelligente eller sosialt smartere enn mennesker i lavstatusyrker?

Der traff du spikeren på hodet. Det å ha et såkalt høystatus-yrke er ikke det samme som at personen er interessant eller sosialt smart - veldig ofte er det faktisk det stikk motsatte som er tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forbinder lavstatusyrker med yrker der man ikke trenger å ha høyere utdanning, yrker som "hvem som helst" kan ha. I tillegg er det vel også en del av dem med høyere utdannelse som har lavstatusyrker, f.eks. førskolelærere.

Men jeg er imponert over de som holder ut i slike yrker uten noen særlige utfordringer. Selv hadde jeg aldri holdt ut i et yrke som ikke krever bruk av hjerneceller :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man jobber vel ikke som assistent i barnehage om man har "mange år på høyskole" som du skriver?

vel det spørs på utdaningen og bredden det. Jeg kjenner mange på jobb som har bahelor og master og som jobber som assistent.

Jeg er utdannet innen musikk, sang og drama, dramaped, med spesialisering på barn, men jobber for det er ikke lett og finne. så da koser jeg meg med 217100 i året.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forbinder lavstatusyrker med yrker der man ikke trenger å ha høyere utdanning, yrker som "hvem som helst" kan ha. I tillegg er det vel også en del av dem med høyere utdannelse som har lavstatusyrker, f.eks. førskolelærere.

Men jeg er imponert over de som holder ut i slike yrker uten noen særlige utfordringer. Selv hadde jeg aldri holdt ut i et yrke som ikke krever bruk av hjerneceller :P

Hvilke jobber er det som ikke krever bruk av hjerneceller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forbinder lavstatusyrker med yrker der man ikke trenger å ha høyere utdanning, yrker som "hvem som helst" kan ha. I tillegg er det vel også en del av dem med høyere utdannelse som har lavstatusyrker, f.eks. førskolelærere.

Men jeg er imponert over de som holder ut i slike yrker uten noen særlige utfordringer. Selv hadde jeg aldri holdt ut i et yrke som ikke krever bruk av hjerneceller :P

:klappe: Så herlig at noen som tør å si den politisk ukorrekte sannheten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

vel det spørs på utdaningen og bredden det. Jeg kjenner mange på jobb som har bahelor og master og som jobber som assistent.

Jeg er utdannet innen musikk, sang og drama, dramaped, med spesialisering på barn, men jobber for det er ikke lett og finne. så da koser jeg meg med 217100 i året.. hehe

Bachelor og master innen hva da?

Det finnes folk som studerer i årevis uten tanke for at utdannelsen faktisk bør passe til interesser og at det i tillegg selvsagt bør finnes en mulighet til å få jobb innen det man utdanner seg til ..

Det virker liksom ikke bestandig så veldig smart og gjennomtenkt ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klappe: Så herlig at noen som tør å si den politisk ukorrekte sannheten!

javel - da kan vel kanskje du fortelle meg hvilke jobber som ikke krever bruk av hjerneceller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bachelor og master innen hva da?

Det finnes folk som studerer i årevis uten tanke for at utdannelsen faktisk bør passe til interesser og at det i tillegg selvsagt bør finnes en mulighet til å få jobb innen det man utdanner seg til ..

Det virker liksom ikke bestandig så veldig smart og gjennomtenkt ..

sosiolog feks. barneverspedagog feks. og en rekke tekniske ting jeg ikke aner hva heter (kreativt hode ikke akademisk) hovedfag idrett, hovedfag kunst og håndverk.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

javel - da kan vel kanskje du fortelle meg hvilke jobber som ikke krever bruk av hjerneceller?

Nei, da vil bare alle som har de yrkene bli fornærmet. For det betyr ikke at alle som har et sånt yrke er mindre intelligente enn andre, bare at de ikke har bruk for den helt store intelligensen i jobbsammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...