Gå til innhold

Lavstatusyrker


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg ser ikke på noen yrker som lavstatus yrker. Man trenger jo faktisk alle disse yrkene.

Jeg forstår ikke hvordan dere kan koble "at vi trenger dem" med "hvor lav eller høy statusen er.

Hva har de to tingene med saken å gjøre?

Alle yrker trengs jo - betyr det at alle yrker har like høy / lav status da? :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har faktsik toårig utdannelse innen varehandel :)

Jobber i butikk som daglig leder. Har 350 000,- i årsinntekt. Har jeg et lavstatusyrke fordi jeg jobber i butikk??????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi alle sliter med fordommer jeg.... Vi ahr da alle tanker om andres yrker, og selv tenker jeg ikke så mye over hvilken utdanning folk har.

Jeg ser mere opp til mennesker som ikke har høy utdannelse, og som igjennom år med hardt arbeid og genuin interesse for sitt arbeid har oppnådd høye stillinger og god lønn.

Og til deg som sa at negldesignere er et lavstatusyrke så tror jeg de fleste negldesignere gjør det fordi de er kreative sjeler som liker å jobbe med små ting som krever tålmodighet.

Men som hudpleier er jo jeg glad i sånne ting, og er kanskje innhabil i den sammenheng?

Mange mener nok mitt yrke er lavstatus, men det mener ikke jeg, og jeg er stolt av yrket mitt som krevde hard innsats for å oppnås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke akkurat bruke ordet lavstatus, men jeg har mindre respekt for yrker jeg ser på som "unødvendige". Plastikkirurger kommer høyt opp på listen (med unntak av de som lapper sammen folk etter ulykker, selvsagt), sammen med eiendomsmeglere, enkelte advokater, alle disse datafolkene som sitter og diller og "designer"... De er jo nødvendige på et vis, de også, men ofte er det på grunn av behov vi selv skaper. Derfor har jeg mye større respekt for de som utfører helt grunnleggende og livsnødvendig arbeid, som å skaffe mat, passe barna våre, ta seg av oss når vi blir syke eller gamle, fjerne avfallet vårt osv.

Nå blander du kortene litt her. Det finnes dårlige epler som gjør dumme og unødvendige ting i alle yrkesgrupper. det er ikke slik at ALLE som pleier eldre og skaffer mat gjør en vidunderlig samfunnsnyttig jobb. Det finnes ubrukelige og uegnede folk der også, som vi fint hadde klart oss uten.

Hver gang en slik diskusjon kommer, så blander folk status og nytteverdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

En ting er jo hva samfunnet har bestemt skal være lavstatus, noe annet er hvilke yrker som har høy status hos meg som personlig. Samfunnsmessig har jo de fleste typiske kvinneyrker lavere status enn mannsdominerte yrker.

For meg personlig anser jeg yrker med idealistisk tilsnitt som statusyrker, mens mer "kjapp-japp"-yrker har lavere status hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_jane how_*
Jeg har faktsik toårig utdannelse innen varehandel 

Jobber i butikk som daglig leder. Har 350 000,- i årsinntekt. Har jeg et lavstatusyrke fordi jeg jobber i butikk??????????

De fleste som har koplet butikk - lavstatus her inne, har vel gjort det klart at det ikke er snakk om butikk som selve arbeidsstedet som avgjør status, men hva man jobber med i butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Yrker der man slaver for andre er lavstatus: stuepike, hjelpe-/sykepleier, bussjåfør, butikkansatt, servitør, frisør, bussjåfør osv. Slike yrker krever vanligvis kort eller ingen utdanning.

Yrker der man kan jobbe selvstendig og har mer makt innebærer høyere status: lege/tannlege, direktør, forsker, ingeniør, arkitekt, advokat osv. Disse yrkene krever mange års utdanning. Å fullføre en slik utdanning krever mer ambisjon enn en kort utdanning. Jeg tror at mennesker med ambisjon automatisk oppnår en viss status, spesielt hvis man har høy lønn i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat
Yrker der man slaver for andre er lavstatus: stuepike, hjelpe-/sykepleier, bussjåfør, butikkansatt, servitør, frisør, bussjåfør osv. Slike yrker krever vanligvis kort eller ingen utdanning.

Yrker der man kan jobbe selvstendig og har mer makt innebærer høyere status: lege/tannlege, direktør, forsker, ingeniør, arkitekt, advokat osv. Disse yrkene krever mange års utdanning. Å fullføre en slik utdanning krever mer ambisjon enn en kort utdanning. Jeg tror at mennesker med ambisjon automatisk oppnår en viss status, spesielt hvis man har høy lønn i tillegg.

nuvel. det er jo fryktelig mange frisører som jobber selvstendig, har egne salonger og mange ansatte da!

og å sammenligne stuepike og bussjåfør med frisør er jo også...tja... det tar faktisk fire år (nei, det trengs ikke høyskole, men fortsatt fire år!) å bli frisør, det trengs en omvisning på hotellet for å være stuepike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nuvel. det er jo fryktelig mange frisører som jobber selvstendig, har egne salonger og mange ansatte da!

og å sammenligne stuepike og bussjåfør med frisør er jo også...tja... det tar faktisk fire år (nei, det trengs ikke høyskole, men fortsatt fire år!) å bli frisør, det trengs en omvisning på hotellet for å være stuepike.

Hva får en frisør gjort i løpet av sitt yrkesaktive liv? Hva bidrar han/hun med? Du hever deg over stuepikene og bussjåførene, men det er like lett å erstatte en frisør som en bussjåfør. "Alle" kan klippe hår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo dette en diskusjon om hvor vidt enkelte yrker er lavstatus - ikke hvor vidt en ser nødvendigheten av yrket eller om en respekterer de som har yrket.

Status er for meg noe som gjør at jeg ser opp til en person. Det kan være fordi en har en krevende og utfordrende jobb, fordi en har en vanskelig og lang utdanning, fordi en tjener godt eller fordi det er en jobb jeg annerkjenner og beundrer.

At noen er f.eks. renholder eller kassedame er for meg ingen jobb som gir status. Jeg ser ikke ned på dem - men det gir altså ingen status slik jeg ser det. Innen slike yrker er en somregel lett erstattelige, "alle" kan få det til med minimalt med opplæring.

At noen kan påstå noe annet synes jeg egentlig er rart. I slike diskusjoner kommer det alltid kommentarer av typen "hvordan skulle det sett ut uten søppeltømmere..." Men det er da som sagt ikke viktigheten av forskjellige yrker vi snakker om her, men i hvilken grad ulike yrker gir status.

Riktig.

Det er lavstatsus vi er ute etter, ikke lav verdi

Stor forskjell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fabrikkarbeider er lavstatus, likeså sjåfører, bud, kassamedarbeidere, renholdere, stuepiker, kjøkkenassistenter, pleieassistenter, vinduspussere. Jeg ser også på tullejobber som negldesigner som lavstatus. Kronprinsesse har nå også blitt en lavstatusjobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fabrikkarbeider er lavstatus, likeså sjåfører, bud, kassamedarbeidere, renholdere, stuepiker, kjøkkenassistenter, pleieassistenter, vinduspussere. Jeg ser også på tullejobber som negldesigner som lavstatus. Kronprinsesse har nå også blitt en lavstatusjobb.

Begrunnelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavstatus ordet burde ikke eksistere.

Hvordan i alle dager skal du få hjelp til å finne ut hva som er best for deg, hjelp til å skille forskjellige varer fra hverandre og hjelp til å få handlet det DU trenger, om det ikke skulle være noen som jobbet i butikk???

Butikk yrke har ALLTID blitt sett ned på,hvorfor det??

Jeg jobber selv i butikk, jeg eier min egen butikk nå!! Jeg har ingen utdanning nei, men tror dere det er lett å drive egen butikk?? Jeg jobber SEKS dager hver uke jeg.

Mange av mine venner skjønner ikke hva jeg gjør i den butikken. Alt er ike bare å stå bak kassen, smile til mange uimotståelige blærete kunder, for de er det nok av. Hvem andre enn vi som jobber i butikken skal fylle inn varene, sørge for at utvalget er bra og at butikken ser innbydene ut?? og ikke minst gi kunnskap om de varene vi selger!!

Det at hjelpepleier yrke også blir sett på som lavstatus må jo bare være fordi det til tider bokstavelig talt er en drittjobb.. Ja jeg har vært innom dette yrke også.

MEn du får så mye igjen, du hjelper folk, sykepleiere rekker stort sett ikke annet enn å gi medisin og gå legevakt. Hvem skal da ta seg av de syke og gamle? Tenker nå på gamlehjem. De klarer seg ikke sjøl, det er grunn til at de er der!!

I midt nåværende yrke som butikkinnhaver, så ser jeg stor forskjell på de som tror de er noe å de som har bakkekontakt, jeg ser hvem som har penger og ikke.

De som tror de har en god jobb, men som ikke eier fem flate øre, de mukker på en vare til kanskej 400 kroner, mens de som virkelig har penger, toppjobb eller ikke, de er svært ofte meget jordnære, og de handler det de trenger så lenge de syns det er fint.

Jeg elsker kunder med bakkekontakt. Jeg elsker folk med bakkekontakt,

Folk som strekker hals kan bare gå for min sin del!

Ingen yrker er mer verdt enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen yrker er mer verdt enn andre.

Fint og greit det - jeg er helt enig, men det har som sagt ingen ting med hvor vidt en jobb er lavstatus eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint og greit det - jeg er helt enig, men det har som sagt ingen ting med hvor vidt en jobb er lavstatus eller ikke.

Det har det vel!!

Det gir en staus for alle, uansett jobb, så lenge de trives i jobben, gjør en god jobb, får de status!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde to år på universitet bak meg når jeg fant ut at jeg ville jobbe som stuepike. Hadde vært arbeidsledig i tre dager, og holdt på å gå på veggen, og jeg trengte en liten jobb ved siden av studier. Men i følge damen på aetet hadde jeg ikke kunnskapene som trengtes til å være stuepike.

Jeg lærte under oppveskten at alle som ikke klarer å spare en 400.000 i året av lønnen sin har yrker med lav status. Og jeg har lært at alle som tjener mindre enn 700.000 har lavstatus yrker. Med andre ord så avhenger statusen av et yrke nøye sammen med lønn for min del. Men, jeg vil presisere at jeg kjenner nytteverdien av å lavstatus yrkene. Uten mange av dem ville jeg for eksempel levd i mitt eget søppel, manglet mat og ikke fått hjelp når jeg ble syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg lærte under oppveskten at alle som ikke klarer å spare en 400.000 i året av lønnen sin har yrker med lav status. Og jeg har lært at alle som tjener mindre enn 700.000 har lavstatus yrker. Med andre ord så avhenger statusen av et yrke nøye sammen med lønn for min del. Men, jeg vil presisere at jeg kjenner nytteverdien av å lavstatus yrkene. Uten mange av dem ville jeg for eksempel levd i mitt eget søppel, manglet mat og ikke fått hjelp når jeg ble syk.

Med den holdningen her så hadde du ikke fortjent bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber som ikke krever noen særlig grad av utdannelse, annet enn enkle kurs, ser jeg på som lavstatus-yrker.

Det er ikke å komme bortfra at det nok er flere som ser opp til lege enn til en vekter. Det betyr ikke at alle gjør det, men noen yrker gir deg høyere status.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det hadde vært gøy om alle som svarer på denne tråden kunne si hva de selv jobber med. litt gøy å se hvilke yrkesgrupper som mener hva.

Jeg er ei smart jente selv, har alltid fått veldig gode karakterer og alle har alltid sagt at jeg kommer til å bli til noe. Men jeg ble syk og har ikke enda fått tatt utdannelse etter vgs, Jeg jobber nå i matbutikk. Syntes ikke det er verdens mest spennende jobb, men ser allikevel ikke på det som lavstatus. Mitt inntrykk er at man kan være like vellykket og oppnå status uansett hvor man jobber.

Selvsagt kan jeg være litt misunnelig til tider på de som kanskje har den utdannelsen jeg kunne hatt nå hadde jeg ikke blitt syk. Men jeg ser samme misunnelse fra de på at jeg har eget hus, fin bil og en mann som elsker meg over alt på jord.

Jeg har status på hjemmebane, andre har status på jobb. Og jeg er sikker på at en ensom ulykkelig direktør, godt hadde sagt opp jobben sin om han/hun fikk være lykkelig.

Selvsagt finnes det jobber de fleste ser på som statusyrker, og lavstatusyrker. Men jeg ser ikke opp til en person "bare" fordi de har lang utdannelse, eller en god jobb.

Min konkulusjon: Jobben du har gir deg ikke status, men hvordan du er som person, om du er hardt arbeidende, lojal, hyggelig og snill mot dine medmennesker da oppnår du status/beundring av samfunnet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere snakker om lavstatus yrker som om det ikke er en jobb verdt å utføre. Og at alle er enige om at en jobb i "kassen på rimi" ikke er noe å skryte av eller ikke trenger kunnskaper, ser ut til å være allmenn akseptert.

Så hvis min lærdom er rett, så er stort sett alle yrker lavstatus yrker (og da tråkker jeg sikkert mange på tærne). Og jeg har fått reaksjoner på holdningen min. Husk at vi diskuterer hva som er kjent som lavstatus yrker, og ikke nytteverdien av disse. Og jeg har ikke sagt at jeg ikke setter pris på jobben som utføres av lavstatus yrkene. Vi trenger dem like mye som andre yrker hvor det følger med status. Forskjellen vises i hvilke grenser vi setter for lavstatus yrkene, og hvilke yrker det er sosialt akseptert å se ned på.

Forresten Lady Stardust, så har jeg lært at grensen jeg en gang lærte å sette for lav- og høystatus yrker er feil :) (det vises ikke av teksten min, ser jeg)

Derfor synes jeg også det er rart at så mange fortsatt holder på sine fordommer overfor enkelte yrker. Det viktigste er ikke hvilken jobb vi har, men hva vi gjør som mennesker. Det er også lurt å huske på at alle yrker bidrar til fellesskapet.

Ironisk nok, etter min gamle "lærdom" vil jeg få et lavstatus yrke når jeg er ferdig med studier. Planen er å bli radiograf. Og i mitt yrke vil det ikke spile noen rolle om den syke er renholder eller direktør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...