Gå til innhold

Innafor å tilby gjester betale for egen overnatting, bryllup?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I denne økonomien? Du vet at enkelte sliter med å sitte igjen med penger etter hver måned?

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vi kommer til å h bryllupet på et hotell, og kommer til å skrive noe ala «i stedet for en gave, håper vi dere vil tilbringe en natt på hotellet og spise frokost med oss dagen etter» eller noe sånt. 
 

Har aldri vært i et bryllyp hvor man får overnatting dekket, selv når jeg har reist 6 timer. Tror ikke det er normalen. Men ja, det er kjedelig å kreve at de skal bruke hele 4000. Det stedet vi har, koster det 1200 liksom🫣😂

Anonymkode: 7178f...a60

Er en svær forskjell mellom:

- Informasjon om tid og sted for vigsel, og invitasjon til selskap. Opplagt så velger gjestene hvilken måte dem skal bruke til transport og om dem skal overnatte her eller der. 

- Invitasjon til et selskap over et par døgn der gjestene selv må dekke hoveddelen av kostnaden for det dem er invitert til selv... 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg ikke er en god løsning. Man kan ikke "tvinge" gjestene sine til å skulle betale slike enorme summer. Da synes jeg dere bør finne et annet sted.

Vi har også bryllup fra fredag til søndag, men ingen må overnatte. Det betyr at man kan komme på kun vielse og fest, og that's it. Men, vi har fått til en avtale slik at overnatting koster 750 kr per natt per gjest (halv pris for barn) for de som ønsker overnatting. De aller fleste har faktisk valgt å overnatte, hvilket vi ikke har forventet, bare for å understreke dette.

Skal man tilby overnatting osv, så bør det være et reelt alternativ å ikke overnatte. Tror det er viktig at gjestene føler de har et valg, et frivillig valg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok tatt taxi hjem, men hvis det ble nevnt noe om forventninger til overnatting og 4000 kroner natten i to netter så hadde jeg nok ikke kommet. 

Så er det uansett rart om brudeparet reklamerer for hotellets syke priser. 

Er dere Smiths venner eller noe? Hvis ikke ville jeg heller utsatt og funnet noe som ikke koster så sinnsykt mye. Hotellet ville jeg ikke sponset. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymMisbruker skrev (6 minutter siden):

Jeg hadde nok tatt taxi hjem, men hvis det ble nevnt noe om forventninger til overnatting og 4000 kroner natten i to netter så hadde jeg nok ikke kommet. 

Så er det uansett rart om brudeparet reklamerer for hotellets syke priser. 

Er dere Smiths venner eller noe? Hvis ikke ville jeg heller utsatt og funnet noe som ikke koster så sinnsykt mye. Hotellet ville jeg ikke sponset. 

Skjønner ikke helt dette spørsmålet, men skulle de være Smither og bor på Østlandet så hadde det vel vært naturlig å booke seg inn på Brunstad. Både lokaler, mat og overnatting der er svindyrt. Ts vil jo ha bryllupet sitt på drømme hotellet, men vet ikke om det er helt innafor blant Smithene og ikke benytte seg av deres egne lokaler. 

Anonymkode: 72b02...5b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en følelse av at det er få som har lest ts' innlegg skikkelig. Hun skriver at gjestene ikke skal betale noe for overnatting, MEN at det vurderes å skrive at hvis noen ønsker gi gave, kan dette være til en del av overnattinga. 

Jeg skjønner poenget, ts, men jeg tror ikke det er det lureste å skrive. Jeg tenker heller at dere lar det gå, i og med at dere selv har valgt en så dyr overnattingsplass. Skulle dere nå tilfeldigvis FÅ pengegaver, kan dere jo heller putte dette inn i "overnattingsbudskjettet" i etterkant. Men tror ikke det vil tas positivt hvis dere ber om penger til overnatting på et hotell dere selv har valgt, og som krever at gjestene overnatter.

Anonymkode: 0534a...ec0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan jo tenke deg hvordan det blir da. Gjestene kommer til å ringe rundt til hverandre og spørre om det er forventet at de skal betale. Når de får høre at noen andre har tenkt til å betale kommer de til å føle seg tvunget og deretter har du det gående.. 8000 kr er en ganske stor utgift bare til et bryllup. Jeg hadde ikke hatt råd. Mulig at du har rike slektninger, men det gjør dem vel ikke mer villige til å betale for noe så unødvendig..

Anonymkode: 1d090...a9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å "tilby" noen å bidra er veldig rart. Det er jo ikke et godt tilbud for gjestene hvis de ellers får det gratis.

Hvis dere ønsker å dekke inn utgiftene ville jeg ha gjort en av to ting:

"Av gaver ønsker vi bidrag til vår bryllupsreise" Eller noe, så får dere inn litt kroner der som kan dekke litt.

"Vi ønsker ikke gave, men håper dere vil tilbringe helgen på hotell med oss. Hotelloppholdet koster kr. 1000,-" Eller hvordan man ville formulert det. Da betaler dere det meste slik at det er rimelig nok for de fleste, men dere får igjen noe.

Anonymkode: 4d14a...30d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymMisbruker skrev (10 timer siden):

Jeg hadde nok tatt taxi hjem, men hvis det ble nevnt noe om forventninger til overnatting og 4000 kroner natten i to netter så hadde jeg nok ikke kommet. 

Så er det uansett rart om brudeparet reklamerer for hotellets syke priser. 

Er dere Smiths venner eller noe? Hvis ikke ville jeg heller utsatt og funnet noe som ikke koster så sinnsykt mye. Hotellet ville jeg ikke sponset. 

Neppe, i Smiths venner har bryllup i egne lokaler og er ofte behjelpelig med overnatting hos medlemmene i menigheten der man bor. Dessuten kjenner man alltids noen å overnatte hos hvor enn man reiser, hvis det er menighet der. Og ingen har bryllup der det ikke er menighet😂

Anonymkode: 7178f...a60

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Skjønner ikke helt dette spørsmålet, men skulle de være Smither og bor på Østlandet så hadde det vel vært naturlig å booke seg inn på Brunstad. Både lokaler, mat og overnatting der er svindyrt. Ts vil jo ha bryllupet sitt på drømme hotellet, men vet ikke om det er helt innafor blant Smithene og ikke benytte seg av deres egne lokaler. 

Anonymkode: 72b02...5b9

Smiths venner pleier sjeldent ta bryllupet på Brunstad 😅 hver menighet har egne lokaler man ofte bruker. Ikke alltid, men som oftest.

Anonymkode: 7178f...a60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å tilby gjestene å betale selv må være det latterligste jeg noen sinne har lest i en bryllups sammenheng. Man må være langt langt inni bridzilla-tåka for å ikke se det selv. 

Anonymkode: a9390...947

  • Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg fått en slik invitasjon hadde jeg svart: "Tusen takk for invitasjonen, vi vil veldig gjerne komme i bryllupet deres. Vi kommer derimot ikke til å overnatte da vi kjøre til og fra på selve dagen". 

At dere har booket et sted med boplikt hadde jeg glatt oversett, man kan ikke invitere til bryllup som gir en så stor ekstra  utgift. Siden det var så kostbart hadde jeg også sitte med følelsen at dere tok ekstra for rommet for å få dekket leie av lokale og maten.

 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har en følelse av at det er få som har lest ts' innlegg skikkelig. Hun skriver at gjestene ikke skal betale noe for overnatting, MEN at det vurderes å skrive at hvis noen ønsker gi gave, kan dette være til en del av overnattinga. 

Jeg skjønner poenget, ts, men jeg tror ikke det er det lureste å skrive. Jeg tenker heller at dere lar det gå, i og med at dere selv har valgt en så dyr overnattingsplass. Skulle dere nå tilfeldigvis FÅ pengegaver, kan dere jo heller putte dette inn i "overnattingsbudskjettet" i etterkant. Men tror ikke det vil tas positivt hvis dere ber om penger til overnatting på et hotell dere selv har valgt, og som krever at gjestene overnatter.

Anonymkode: 0534a...ec0

Hvor står dette i hi?

Det eneste jeg leser er at det nevnes at om noen ønsker å «bidra», kan de betale overnattingen selv. 


 

Anonymkode: e1d15...c98

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skrev her tidligere, men tilføyer det at det å forvente at gjestene skal betale 8000 kr i overnatting istedenfor å gi gave er en urealistisk forventning. Hvis det ikke var snakk om overnatting så betyr dette altså at gaver dere forventer gjester gir har en verdi på ca 8000 kr. Det er ikke mange som gir gaver i en verdi av 8000 kr til et brudepar, med mindre det evt gjelder nærmeste familie og de har råd til det.

Vi giftet oss for 6 år siden. Vi hadde 60 gjester. Vi fikk 17000 kr totalt i pengegaver, og omtrent halvparten kom fra foreldrene mine. Resten fordelt på søsken, besteforeldre, tanter og onkler. Søskenbarn og venner kom stort sett med gjenstander til en verdi fra alt mellom 300 -1000 kr. For oss spilte det ingen rolle hva gavene kostet. Vi satte mest pris på at de valgte å delta i bryllupet vårt. 

Vi hadde heller ingen krav om overnatting. Det fikk gjestene velge selv, og vi leide et lokale der vi stod for mat og drikke selv. Vi kjøpte inn diverse pålegg, og nærmeste familie hadde med seg noen retter til koldtbord. Venner kom med kaker. Eneste vi bestilte var bryllupskake.

Jeg forstår veldig godt at man ønsker både det ene og det andre som brudepar, men man burde også tenke på gjestene og deres økonoml. Kanskje mange avstår fordi det blir for dyrt med reise, Overnatting, må betale egen drikke etc, har også sett noen kreve inn kuvert pris per person.

Det er ikke gjestene sitt bryllup. Det er kun brudeparet sitt, og da skal brudeparet stå for alle kostnader i forbindelse med det. Krever hotellet der bryllupet skal være på at gjestene absolutt må sove der, så får brudeparet betale for dette. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (På 14.4.2024 den 20.29):

Nei, men de må vel ikke bo der selv om festen holdes der?

Jo det står i innlegget til hi

Anonymkode: 6b4df...9ef

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har en følelse av at det er få som har lest ts' innlegg skikkelig. Hun skriver at gjestene ikke skal betale noe for overnatting, MEN at det vurderes å skrive at hvis noen ønsker gi gave, kan dette være til en del av overnattinga. 

Jeg skjønner poenget, ts, men jeg tror ikke det er det lureste å skrive. Jeg tenker heller at dere lar det gå, i og med at dere selv har valgt en så dyr overnattingsplass. Skulle dere nå tilfeldigvis FÅ pengegaver, kan dere jo heller putte dette inn i "overnattingsbudskjettet" i etterkant. Men tror ikke det vil tas positivt hvis dere ber om penger til overnatting på et hotell dere selv har valgt, og som krever at gjestene overnatter.

Anonymkode: 0534a...ec0

De fleste har nok lest det jo 

Anonymkode: 6b4df...9ef

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 14.4.2024 den 15.22):

Hei!

Jeg og mannen min planlegger å arrangere bryllupet vårt på et helt nydelig hotell. Hotellet som arrangerer krever at mesteparten av gjestene som deltar i bryllupet også overnatter der; utfordringen er at hotellet er relativt dyrt; og ligger på 4000 per natt for et dobbeltrom.  I budsjettet vårt tar vi høyde for at vi skal dekke alt av utgifter (utenom reise, som blir maks 3 timer i bil for de som bor lengst borte) for alle våre gjester. Dette for å gjøre det enklest mulig for de, og for å sikre oss at alle vi er glade i har mulighet til å komme uten å måtte få det noe vanskeligere økonomisk. 

På den annen side fører dette (kanskje åpenbart nok) til at dette blir ganske dyrt for mannen min og meg da vi skal ha en del gjester og planlegger 2 overnattinger for alle gjestene. Vi ønsker oss ikke noen form for gaver fra noen som helst, men lurer da på om det er innafor å tilby at de som evt ønsker å "bidra" heller kan legge ut for hotellrommet sitt selv? Vi ønsker ikke å være pushy og lurer på hva som er etiketten her og hva som er normalt? Vi er redde for at folk skal tro vi impliserer at alle BØR betale for eget hotellrom hvis vi skriver dette; og er derfor usikre på om vi skal foreslå denne løsningen eller bare stå i det helt selv. 

Hva tenker dere? Hva er innafor?

 

 

Anonymkode: f2045...adf

Ønsk dere penger i bryllupsgave. Så får dere inn en del penger der..

så må dere få til en bedre deal med hotellet. 

Anonymkode: 7f883...31b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.4.2024 den 15.54):

Enig… Når de som kommer lengst borte fra har kun 3 timer å kjøre, så er det vel mange som har typ 1-2 timer. Hadde lett kjørt det for å slippe å betale 4000 per natt. 
 

Utrolig merkelig regel av hotellet spør du meg… Det er helt vanlig at folk betaler overnatting selv hvis de trenger/ønsker det, men da må man selvsagt kunne velge det alternativet man ønsker. 

Anonymkode: 00bfd...0a8

Det er ganske vanlig at en del (eller alle) hotellrom inngår i lokalleie. Hotellet gir selvfølgelig blanke i om gjestene overnatter eller ikke, men dersom de ikke gjør det må brudeparet betale. Og i Oslo-området er det så stor etterspørsel at man får ikke noen rabatt. Vil man ikke betale det det koster er det noen andre som vil. 

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Heisann alle kjente og fjerne slektninger. Helgen 28-30 juni har jeg booket weekendtur for oss alle, det kommer på 8000,- pr pers. Kunne funnet noe rimeligere, men jeg har alltid drømt om å besøke dette hotellet. Inkludert i denne prisen er 1 middag og å få se oss gifte oss. Dette er vel for godt til å si nei til ikke sant? NB: Ønskeliste ligger vedlagt".

Anonymkode: a9390...947

  • Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.4.2024 den 15.27):

Jeg har aldri vært i bryllup der brudeparet har spandert overnatting på tilreisende gjester. Men jeg synes det er ufint av hotellet å kreve at gjestene overnatter der. 

Anonymkode: 304dc...5ce

Enig i dette. Gjester som kommer langveisfra må vanligvis fikse overnatting selv, så akkurat det er ikke noe problem i seg selv. Problemet er at de må overnatte på det svindyre hotellet. Siden det er obligatorisk (?) synes jeg det er rimelig at dere betaler. Dersom folk hadde fått bestemme selv hvor de skulle sove, hadde det selvsagt ikke vært noe problem om de måtte betale overnatting selv.

Jeg vil heller foreslå at dere ønsker dere pengegaver (som må være en valgfri sum folk faktisk har råd til). Da får dere sikkert dekket en del av oppholdet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...