Gå til innhold

Innafor å tilby gjester betale for egen overnatting, bryllup?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg var i mitt brors bryllup, de fikset hotellet men jeg betalte.

Det er vanlig praksis.

Anonymkode: 76bc7...9cb

Det er vanlig praksis å betale for det man inviterer til. Vil tro at din bror inviterte til et selskap og ikke til overnatting. Du valgte å overnatte på hotellet, og selvfølgelig betalte du. Men er forskjell hvis man blir invitert til en pakke med to netter overnatting, sosiale aktiviteter, vigsel og selskap. Da er jeg vant med at vertskapet betaler for det dem har invitert til.

Forslaget fra TS er som hvis man syns at vinpakken til maten er for dyr, men istedenfor å velge et billigere alternativ så prøver man å få gjestene å betale for vinen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Olive_North skrev (14 minutter siden):

Jo jeg syns det er innafor å skrive at dere ikke forventer gaver, men de som vil gi noe kan bidra med valgfri sum inn på konto blablabla. 

Nei, nå må du gi deg. Er ikke «valgfri sum» det samme som gave? 
Folk gir gave i bryllup, samme om man forventer det eller ikke. 

Anonymkode: 1da86...c94

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei, nå må du gi deg. Er ikke «valgfri sum» det samme som gave? 
Folk gir gave i bryllup, samme om man forventer det eller ikke. 

Anonymkode: 1da86...c94

Gi deg sjøl, det er ikke tvang.
 

Men mange har foreldre, besteforeldre eller annen familie som har satt av penger til familiemedlemmer de skal få når de er gift. 
 

Det er vel bare rettferdig? Om man som forelder tidligere har gitt 10.000kr til et annet søsken i bryllupsgave, så skal vel det andre søskenet få det samme? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.4.2024 den 20.48):

 

Hun vil tilby de som ønsker å gi gave å betale for hotell rommet sitt, å da er det jo snakk om 8000,- Da kan gjestene føle seg tvunget til å betale 8000,- istedenfor å gi gave for + - 1000,- Er en ganske stor differanse der. 

Anonymkode: 72b02...5b9

Tipper ts ikke satte seg ned å tenkte nøyaktig ordlyd i invitasjonen når hun skrev her inne.. Det må jo være lov å lese litt mellom linjene og tenke selv.. Jeg KAN selvfølgelig ta feil, men med tanke på at hun også skrev at de egentlig tenker betale alt selv, så gjetter jeg at de ikke forventer gaver på 8000 kroner..

Anonymkode: 0534a...ec0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm…når du skriver at de skal «legge ut», mener du egentlig at de skal betale? Når man legger ut for noe, får man jo vanligvis tilbake pengene. Jeg synes ellers formuleringen om at de tilbys å betale, er veldig merkelig. Når man tilbys noe, er det jo vanligvis en positiv greie, så å tilby noen en ulempe, er litt rart. Tror mange ville synes det er  vanskelig å takke nei til å betale selv når det presenteres fra dere som noe dere generøst tilbyr dem. Jeg hadde nok slitt litt med å forstå hva du egentlig mente, siden ordlyden blir litt rar. Og hva hvis gjestene begynner å snakke sammen og finner ut at noen har betalt selv, mens andre har fått dekker utgiftene….Tror jeg ville forsøkt å få en god avtale med hotellet hvor dere dekker f.eks halvparten, og så rett og slett skrive at «rom koster kr ….per natt». Evt vært tydelige til hotellet på at dere ønsker feiringen der, men at de gjestene som kan dra hjem på kvelden, kommer til å gjøre det.

Anonymkode: 9630a...33c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...