Gå til innhold

Innafor å tilby gjester betale for egen overnatting, bryllup?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde ikke hatt økonomi til å delta i dette bryllupet om det var 8000kr i bare overnatting. Jeg hadde følt press på å betale det selv når det står i invitasjonen at dere gir meg tilbud om å betale det selv. Det er ikke innafor på noe som helst måte. Jeg håper dere finner en annen løsning eller nedskalerer bryllupet så det er få nok gjester til at dere betaler overnattingen.

Anonymkode: 7010f...026

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror kanskje en del av dere misforstår her. Nå krever ikke jeg og mannen min NOE SOM HELST fra noen av gjestene. Vi lurte simpelthen bare på om det er innafor å TILBY gjester å betale selv. Stedet vi har valgt å ville gifte oss på er noe vi har drømt om lenge; og vi er som sagt forberedt på å legge ut for overnatting til gjestene selv. Vi lurte på om det var en mulighet å tilby folk å legge ut DERSOM de ville bidra med noe. Dere som svarer her svarer jo som om vi har skrevet at alle er pliktet å betale 8000 for bryllupet. Det er de jo altså ikke.

TS...

Anonymkode: f2045...adf

Det er veldig mange uskrevne regler i bryllup og dere må trå varsomt om dere drister til å tilby dette. Et slikt forslag får fort bein å gå på, og plutselig har ei fjær blitt til fem høns og dere risikerer at det renner inn meldinger fra inviterte som dessverre ikke kan komme  likevel fordi «en eller annen dum bortforklaring» når dette tilbudet har endt opp som en tvangstrøye. 
Folk flest med oppegående sosial intelligens føler presset over et slikt tilbud.
Det eneste dere kan svare på er at dere ønsker penger i stedet for gaver (dere har jo alt) og HÅPE at dere får dekt en brøkdel av utgiftene når dere tilbyr to overnattinger. Å indirekte få gjester til å føle seg kjipe som i realiteten ikke gir 8000,-  for å dekke dette er absurd og da får både middagen, kaken og konjakken en bismak der vitsene kommer til å hagle når onkel Bjarne bare mååå kommentere; «ja, ja, så dyr konjakk har jeg aldri smakt før»

Anonymkode: e1d15...c98

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, hvordan tenkte du å formulere det betalingstilbudet i invitasjonen?

Anonymkode: f681e...b51

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i flere sånn bryllupp, både i Norge og utenlands! 
 

Tenker mye kommer ann på hvem ‘’krets’’ og hvilken aldersgruppe dere er i.. 

Er dere i 20 årene, så er det nok mye..

Men om dere er godt voksne og omgangskretsen deres er veletablerte og godt voksne, og de fleste har god økonomi, så ingen problem! 
 

Og så lenge dere inviterer i god tid, og prøver få en avtale med hotellet, så er dette helt innenfor!!

Ofte så står det noe som dette på innbydelsen;

Vi skal gifte oss der og der, vi ønsker ingen gaver, da det viktigste for oss er å feire dagen vår, sammen med dere, så dere tilstedeværelse er en gave i seg selv.Reise og opphold betales av gjestene. Benytt booking kode: xxxxx, ved bestilling…

Av erfaring så er det ekstra viktig å være veldig tydelig i invitasjonen på hva det er forventet at gjestene betaler for selv, så detaljert som mulig!!!!

De brylluppene som har vært best er de som spesifiserer hva som er dekket i innbydelsen..!

Gratulerer til dere❤️

 

 

Anonymkode: 2c8dc...933

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg heller ville ha sagt at dere ønsker dere penger istedenfor gaver, hvis man har lyst til å gi noe.

Da får dere dekt litt. Er kanskje flere som gir 1-3000kr, enn at man betaler 4 eller 8000 kr for rommet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg hadde ikke deltatt i bryllupet. Jeg kunne ikke brukt 8000,- på en hotellovernatting selv hvor god venn du er. 

Anonymkode: b5acb...2ae

Ikke jeg heller, er jo prisen av 3 barnehageplasser på en mnd / eller en hel mnd matbudsjett for en familie på 4 / bare tenk på hvor mange som har forhøyede utgifter nå, og ikke noe særlig til lønnstigning enda. Mat, drivstoff, forsikringer, billån, huslån og alt er generelt mye dyrere nå ! Er så vidt jeg hadde hatt 1000 kr til å avse til brudeparet hvis det er gode venner. 

Anonymkode: bf718...71f

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tilby gjestene å betale 4-8000kr? Det er ikke å tilby, det er å straffe. 
Og det er dere som har problemet ettersom plassen krever at flertallet overnatter.

Men til den prisen og det kravet så bør det falle på de som står for gildet, ikke gjestene.

  • Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har vært i flere sånn bryllupp, både i Norge og utenlands! 
 

Tenker mye kommer ann på hvem ‘’krets’’ og hvilken aldersgruppe dere er i.. 

Er dere i 20 årene, så er det nok mye..

Men om dere er godt voksne og omgangskretsen deres er veletablerte og godt voksne, og de fleste har god økonomi, så ingen problem! 
 

Og så lenge dere inviterer i god tid, og prøver få en avtale med hotellet, så er dette helt innenfor!!

Ofte så står det noe som dette på innbydelsen;

Vi skal gifte oss der og der, vi ønsker ingen gaver, da det viktigste for oss er å feire dagen vår, sammen med dere, så dere tilstedeværelse er en gave i seg selv.Reise og opphold betales av gjestene. Benytt booking kode: xxxxx, ved bestilling…

Av erfaring så er det ekstra viktig å være veldig tydelig i invitasjonen på hva det er forventet at gjestene betaler for selv, så detaljert som mulig!!!!

De brylluppene som har vært best er de som spesifiserer hva som er dekket i innbydelsen..!

Gratulerer til dere❤️

 

 

Anonymkode: 2c8dc...933

Vi har også vært i bryllup der vi betalte hotell. Men i alle tilfellene hadde brudeparet ordnet en god deal med hotellet, slik at prisen ble godt under det hotellrommet egentlig kostet. 

Kan også nevne at vi er voksne og godt etablerte. Ingen økonomiske bekymringer. Likevel: Det skulle vært veldig, veldig nær familie eller veldig spesielle venner dersom vi hadde stilt opp i et bryllup der overnattingen koster 8000. 

Hadde nok glatt brukt 8000 på en hotellhelg or å kose oss sammen, oss to. Men 8000 bare for å sove i en seng? Nei. 

Anonymkode: 8657c...b45

  • Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ga du selv noen 8000 kr i bryllupsgave? 

Anonymkode: 30fc9...b0d

  • Liker 17
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vi har også vært i bryllup der vi betalte hotell. Men i alle tilfellene hadde brudeparet ordnet en god deal med hotellet, slik at prisen ble godt under det hotellrommet egentlig kostet. 

Kan også nevne at vi er voksne og godt etablerte. Ingen økonomiske bekymringer. Likevel: Det skulle vært veldig, veldig nær familie eller veldig spesielle venner dersom vi hadde stilt opp i et bryllup der overnattingen koster 8000. 

Hadde nok glatt brukt 8000 på en hotellhelg or å kose oss sammen, oss to. Men 8000 bare for å sove i en seng? Nei. 

Anonymkode: 8657c...b45

Ja, helt enig! Glemte nevne det med å få en god deal! 
 

Også helt enig med deg altså! 8000 kr pluss reise for ett bryllupp, skulle vært veldig spesiellt for meg og altså… Selvom jeg og mannen hadde hatt pengene, så skulle det vært VELDIG nært oss, for at vi hadde gjort det! 

Anonymkode: 2c8dc...933

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Har vært i flere sånn bryllupp, både i Norge og utenlands! 
 

Tenker mye kommer ann på hvem ‘’krets’’ og hvilken aldersgruppe dere er i.. 

Er dere i 20 årene, så er det nok mye..

Men om dere er godt voksne og omgangskretsen deres er veletablerte og godt voksne, og de fleste har god økonomi, så ingen problem! 
 

Og så lenge dere inviterer i god tid, og prøver få en avtale med hotellet, så er dette helt innenfor!!

Ofte så står det noe som dette på innbydelsen;

Vi skal gifte oss der og der, vi ønsker ingen gaver, da det viktigste for oss er å feire dagen vår, sammen med dere, så dere tilstedeværelse er en gave i seg selv.Reise og opphold betales av gjestene. Benytt booking kode: xxxxx, ved bestilling…

Av erfaring så er det ekstra viktig å være veldig tydelig i invitasjonen på hva det er forventet at gjestene betaler for selv, så detaljert som mulig!!!!

De brylluppene som har vært best er de som spesifiserer hva som er dekket i innbydelsen..!

Gratulerer til dere❤️

 

 

Anonymkode: 2c8dc...933

De beste brullypene, der trenger man ikke skrive noe om hvem som betaler hva i innbydelsen, da det er naturlig. 

Vertskapet dekker det som er alminnelige nødvendige kostnader. Gjester dekker sine spesielle behov og valgfri gave. 

Jepp, jeg og kona har brukt over 20.000 på å være med på et brullyp der jeg aldri hadde møtt brudeparet eller noen annen av gjestene. Greit nok så brukte dem sikkert det samme på at vi skulle være med, men var langt ifra det beste brullypet. Er bare tull og vås at et bra brullyp krever at man kaster bort gode penger. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i mange bryllup som krever endel kostnader av gjestene: i Italia, Frankrike, slott i Sverige der gjestene har dekket overnatting selv. Så vet ikke om dette er så uvanlig som folk her skal ha det til. 8.000 kr kun for hotellrom var kanskje likevel i stiveste laget. 

Anonymkode: a750a...cea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8000 for netter er en ukea ferie for meg. Jeg har aldri gitt er brudepar 8000 i gave noe det blir siden hotellet stiller overnatting som krav. Noe jeg også syns er merkelig. 

Anonymkode: 80900...2ee

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8000 bare i hotell, så måtte jeg nok hatt en ny kjole til dette, og sikkert et frisørbesøk... hm, ikke om du så bar søsteren min altså. 

Anonymkode: e4b03...208

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har vært i mange bryllup som krever endel kostnader av gjestene: i Italia, Frankrike, slott i Sverige der gjestene har dekket overnatting selv. Så vet ikke om dette er så uvanlig som folk her skal ha det til. 8.000 kr kun for hotellrom var kanskje likevel i stiveste laget. 

Anonymkode: a750a...cea

Men i disse tilfellene så blir det jo som en ferie, og gjester kan velge det som å ta en del som ferieturen. Ofte legges jo disse bryllupene i ferietid. Og mange velger å takke nei til slike bryllup pga. tid og penger. Her forventer man at gjestene skal betale i samme prisklasse som i et utenlandsbryllup, uten at man en gang drar til utlandet. Nei takk.

Det finnes ikke noe som heter å tilby gjestene å betale for overnatting, det er bare sært. Man tilbyr seg å betale for noen, man tilbyr ikke noen andre å betale for å være gjest i et bryllup. Det er helt meningsløst å skrive noe sånt, de fleste vil lese undertonen om at det forventes av brudeparet, og da blir det tvang. At det skal erstatte bryllupsgave er bare tull,  8000 kr er langt over hva som forventes å gi i bryllupsgave.

Anonymkode: 24ae2...15f

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desse 3 tinga:

1.Dekk halve prisen av hotelllrommet, uten å nevne dette for gjestene. 

2. La også gjestene velge mellom 1 og  2 netter.

3. Ønsk pengar i bryllupsgave.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Millia skrev (4 minutter siden):

Desse 3 tinga:

1.Dekk halve prisen av hotelllrommet, uten å nevne dette for gjestene. 

2. La også gjestene velge mellom 1 og  2 netter.

3. Ønsk pengar i bryllupsgave.

De kan ikke ønske bryllupsgave OG be folk betale 4000 for hotell + kjøring 

Anonymkode: e4b03...208

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker said:

Men om dere er godt voksne og omgangskretsen deres er veletablerte og godt voksne, og de fleste har god økonomi, så ingen problem! 
 

Og så lenge dere inviterer i god tid, og prøver få en avtale med hotellet, så er dette helt innenfor!!

Anonymkode: 2c8dc...933

Denne tråden gir nok en god indikasjon på hva folk vil tenke. Kanskje en håndfull i beste fall vil synes det er innenfor, resten vil synes det er grådig og frekt, og mange vil melde avbud.

Anonymkode: f681e...b51

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i bryllup i utlandet en gang. Med flybilletter, hotell og mat,ble det ganske dyrt. I tillegg var det utdrikningslag noen uker før. Det var et fantastisk bryllup, og det ble jo en ferietur samtidig, men jeg hadde ikke hatt råd til det nå,med mann og barn.. Syns det er dumt at det skal bli alt for dyrt å være gjest,så dere burde absolutt betale slik at alle har mulighet til å være med. Evt ha bryllupet et annet og billigere sted....

Anonymkode: b22ff...36b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (25 minutter siden):

De beste brullypene, der trenger man ikke skrive noe om hvem som betaler hva i innbydelsen, da det er naturlig. 

Vertskapet dekker det som er alminnelige nødvendige kostnader. Gjester dekker sine spesielle behov og valgfri gave. 

Jepp, jeg og kona har brukt over 20.000 på å være med på et brullyp der jeg aldri hadde møtt brudeparet eller noen annen av gjestene. Greit nok så brukte dem sikkert det samme på at vi skulle være med, men var langt ifra det beste brullypet. Er bare tull og vås at et bra brullyp krever at man kaster bort gode penger. 

Det er jeg helt enig i, at det trenger ikke koste noe for det skal være bra! Når venninnen min giftet seg , gjorde de det på rådhuset og hadde festen hjemme i hagen dems, noen av gjestene tok med retter, og de stod for noe alkohol....

Det var nok det billigste bryluppet jeg har vært i, men desidert det beste og gøyeste!! 

Jeg var nok ikke tydelig nok, men det jeg mente med ``beste`` var at de gangene vi har reist bort på brylupp, så har det vært uklart for gjestene om hvem som betaler middagen dagen før, og evt. lunsjen da  selve dagen..... Altså: det ene bryluppet så hadde brudeparet invitert til felles middag, (med spesifik meny som de brudeparet hadde valgte!) og mingling dagen før vielsen, og ved utsjekk så fikk mange seg en overraskelse! For all mat og drikke som ble servert ved bordet hele helgen (utenom selve bryllupps middagen) ble satt på rommene! Vi hadde fått ett type brikke, så vi skulle bruke når vi bestilte mat og drikke, for å identifisere at vi var med brudeparet, der kunne de belaste rommene...

Altså, de fleste fikk betalt sikkert, men det folk reagerte på var at de ikke hadde fått beskjed på forhånd da..

Så det var det jeg mente med ``beste``, de var ikke best for det de kostet penger, men de var  beste for det at det var kommunisert tydelig på forhånd på hva som var dekket og ikke....❤️

Anonymkode: 2c8dc...933

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...