Gå til innhold

Innafor å tilby gjester betale for egen overnatting, bryllup?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tror kanskje en del av dere misforstår her. Nå krever ikke jeg og mannen min NOE SOM HELST fra noen av gjestene. Vi lurte simpelthen bare på om det er innafor å TILBY gjester å betale selv. Stedet vi har valgt å ville gifte oss på er noe vi har drømt om lenge; og vi er som sagt forberedt på å legge ut for overnatting til gjestene selv. Vi lurte på om det var en mulighet å tilby folk å legge ut DERSOM de ville bidra med noe. Dere som svarer her svarer jo som om vi har skrevet at alle er pliktet å betale 8000 for bryllupet. Det er de jo altså ikke.

TS...

Anonymkode: f2045...adf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig med alle her om at dette er hinsides dyrt, og jeg hadde fått noia om det hadde stått i innbydelsen at man blir oppfordret til å betale selv for å "bidra" istedet for gave. Altså istedet for gave, INGEN kjøper gave verdt 8000 da, så det blir tullete å frita gjestene for gavekjøp til sammenligning for utgiften. 

Folk vil riste på hodet og synes dere gjør dette vanskelig for folk. Dersom dere MÅ ha bryllupet der så fiks rom til gjestene dere uten å tilby dem å bidra. Ingen vil bidra med så mye! 

  • Liker 26
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hei!

Jeg og mannen min planlegger å arrangere bryllupet vårt på et helt nydelig hotell. Hotellet som arrangerer krever at mesteparten av gjestene som deltar i bryllupet også overnatter der; utfordringen er at hotellet er relativt dyrt; og ligger på 4000 per natt for et dobbeltrom.  I budsjettet vårt tar vi høyde for at vi skal dekke alt av utgifter (utenom reise, som blir maks 3 timer i bil for de som bor lengst borte) for alle våre gjester. Dette for å gjøre det enklest mulig for de, og for å sikre oss at alle vi er glade i har mulighet til å komme uten å måtte få det noe vanskeligere økonomisk. 

På den annen side fører dette (kanskje åpenbart nok) til at dette blir ganske dyrt for mannen min og meg da vi skal ha en del gjester og planlegger 2 overnattinger for alle gjestene. Vi ønsker oss ikke noen form for gaver fra noen som helst, men lurer da på om det er innafor å tilby at de som evt ønsker å "bidra" heller kan legge ut for hotellrommet sitt selv? Vi ønsker ikke å være pushy og lurer på hva som er etiketten her og hva som er normalt? Vi er redde for at folk skal tro vi impliserer at alle BØR betale for eget hotellrom hvis vi skriver dette; og er derfor usikre på om vi skal foreslå denne løsningen eller bare stå i det helt selv. 

Hva tenker dere? Hva er innafor?

 

 

Anonymkode: f2045...adf

HELT UAKTUELT!!!!

 

Da hadde jeg IKKE gått!!

I disse dyre tider har folk flest nok med å få mat på bordet og tak over hodet...!

Og ingen kommer tomhendt i ett bryllup!

I tilegg 8000kr for 2 netter hotell?? Pluss evt mat resten av tiden og kanskke nye klær og komme seg til og fra osv.. Nei vettu ka..!

 

Anonymkode: c7f65...def

  • Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke vi betalte 4000 natta for vårt rom i eget bryllup 😄

Nei, du kan seriøst ikke tro at 8000 for to netter er innafor. 

Anonymkode: 8a5d8...1ae

  • Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror kanskje en del av dere misforstår her. Nå krever ikke jeg og mannen min NOE SOM HELST fra noen av gjestene. Vi lurte simpelthen bare på om det er innafor å TILBY gjester å betale selv. Stedet vi har valgt å ville gifte oss på er noe vi har drømt om lenge; og vi er som sagt forberedt på å legge ut for overnatting til gjestene selv. Vi lurte på om det var en mulighet å tilby folk å legge ut DERSOM de ville bidra med noe. Dere som svarer her svarer jo som om vi har skrevet at alle er pliktet å betale 8000 for bryllupet. Det er de jo altså ikke.

TS...

Anonymkode: f2045...adf

Vil føles som ett press. Så HELT UAKTUELT! for  oe forbanna tull!! Reis vekk å gift dere eller finn på noe annet. Et hotell kan ikke tvinge dere til å ha gjestene på overnatting!

Anonymkode: c7f65...def

  • Liker 20
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror kanskje en del av dere misforstår her. Nå krever ikke jeg og mannen min NOE SOM HELST fra noen av gjestene. Vi lurte simpelthen bare på om det er innafor å TILBY gjester å betale selv. Stedet vi har valgt å ville gifte oss på er noe vi har drømt om lenge; og vi er som sagt forberedt på å legge ut for overnatting til gjestene selv. Vi lurte på om det var en mulighet å tilby folk å legge ut DERSOM de ville bidra med noe. Dere som svarer her svarer jo som om vi har skrevet at alle er pliktet å betale 8000 for bryllupet. Det er de jo altså ikke.

TS...

Anonymkode: f2045...adf

Nei, ikke innenfor å TILBY gjestene å bet 8000 selv, er ikke småpenger det er snakk om. 

Anonymkode: 61a83...7b0

  • Liker 21
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror kanskje en del av dere misforstår her. Nå krever ikke jeg og mannen min NOE SOM HELST fra noen av gjestene. Vi lurte simpelthen bare på om det er innafor å TILBY gjester å betale selv. 

Anonymkode: f2045...adf

Helt greit å skrive "dersom dere er interessert i å bo på hotellet er prisen kr xxxx". Ikke innafor å skrive noe som helst om at hotellet krever gjester skal bo der, eller at hvis de velger å bo så slipper de gave. Jeg tror de fleste vil føle det blir feil å komme tomhendt uansett. Og det at dere har drømt om dette dyre stedet er ikke gjestenes problem.

Anonymkode: f681e...b51

  • Liker 17
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror kanskje en del av dere misforstår her. Nå krever ikke jeg og mannen min NOE SOM HELST fra noen av gjestene. Vi lurte simpelthen bare på om det er innafor å TILBY gjester å betale selv. Stedet vi har valgt å ville gifte oss på er noe vi har drømt om lenge; og vi er som sagt forberedt på å legge ut for overnatting til gjestene selv. Vi lurte på om det var en mulighet å tilby folk å legge ut DERSOM de ville bidra med noe. Dere som svarer her svarer jo som om vi har skrevet at alle er pliktet å betale 8000 for bryllupet. Det er de jo altså ikke.

TS...

Anonymkode: f2045...adf

Dersom gjestene vil bidra med noe i tillegg til antrekk, reiseutgifter, evt barnevakt pluss bryllupsgave??

Veldig spesielt.

Per og Turid sitter ved bordet og har betalt 8000 kroner for å få komme, mens Truls og Siv ikke har betalt noe. Kleint og rart.

Anonymkode: d2207...940

  • Liker 25
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Stedet vi har valgt å ville gifte oss på er noe vi har drømt om lenge;

Tipper at dette er 50% løgn. Mannen din gir nok blanke blaffen i stedet. 

Anonymkode: 2e9c4...fa4

  • Liker 20
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble invitert i bryllup til et vennepar hvor det var forventet at gjestene overnattet på samme hotell. 

I innbydelsen hadde de skrevet "overnatting koster kr xxxx, men da må dere huske på at festmiddagen er inkludert"...... 😄

Anonymkode: ddd0c...439

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske sikker på at dere klarer å få til en litt bedre pris på hotellrommene om dere går i dialog med hotellet... ☺️

Dere får garantert til noe rabatt her.

Anonymkode: 01788...f19

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan ikke tilby gjestene å betale selv, nei. Hvem gir bryllupsgave til 8000? :ler: 

Anonymkode: 5ab0c...92f

  • Liker 8
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS! I motsetning til de fleste andre så har jeg lest innlegget ditt 🙂 Og nei, når prisen er som den er, så passer det seg ikke å tilby folk å betale selv. Både 4000 og 8000 er laaaangt over hva de fleste gir i bryllupsgave. Og det vil nok for flere føles ubehagelig å få «tilbud» om å betale for egen overnatting.

Det er jo ikke vanlig å sette gaveønsker i innbydelsen heller. Så om noen spør etter ønskeliste kan dere heller ønske dere et pengebidrag til feks bryllupsreise. Der vil ikke folk føle på samme forpliktelsen. 

  • Liker 24
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom brylluppet er SÅ viktig for dere, burde dere feire det med gode venner som ikke behøver å blakke seg for deres skyld, og heller lage et opplegg deretter. Det vil si et arrangement der gjesten kan delta med glede og glede seg sammen med dere.

Dere må regne med at mange vil melde avbud her. Det ville jeg også gjort. Jeg synes dette høres sterkt overdrevet og helt unødvendig ut . . .  Selv om dere skulle velge å betale oppholdet for meg ville jeg følt meg beklemt og utilpass . Jeg synes også at det må være en dårlig start på ekteskapet å blakke seg fo å holde et overdådig bryllup.

Endret av senior
  • Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hei!

Jeg og mannen min planlegger å arrangere bryllupet vårt på et helt nydelig hotell. Hotellet som arrangerer krever at mesteparten av gjestene som deltar i bryllupet også overnatter der; utfordringen er at hotellet er relativt dyrt; og ligger på 4000 per natt for et dobbeltrom.  I budsjettet vårt tar vi høyde for at vi skal dekke alt av utgifter (utenom reise, som blir maks 3 timer i bil for de som bor lengst borte) for alle våre gjester. Dette for å gjøre det enklest mulig for de, og for å sikre oss at alle vi er glade i har mulighet til å komme uten å måtte få det noe vanskeligere økonomisk. 

På den annen side fører dette (kanskje åpenbart nok) til at dette blir ganske dyrt for mannen min og meg da vi skal ha en del gjester og planlegger 2 overnattinger for alle gjestene. Vi ønsker oss ikke noen form for gaver fra noen som helst, men lurer da på om det er innafor å tilby at de som evt ønsker å "bidra" heller kan legge ut for hotellrommet sitt selv? Vi ønsker ikke å være pushy og lurer på hva som er etiketten her og hva som er normalt? Vi er redde for at folk skal tro vi impliserer at alle BØR betale for eget hotellrom hvis vi skriver dette; og er derfor usikre på om vi skal foreslå denne løsningen eller bare stå i det helt selv. 

Hva tenker dere? Hva er innafor?

 

 

Anonymkode: f2045...adf

Ja, det er helt vanlig at gjestene ordner med overnatting selv .

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanlige er forresten at gjester ordner overnatting selv. 

Vi hadde tilreisende, så da informerte vi om at hotellet hadde rabatterte rom (til ca 1500 natta for å gi et lite pekepinn), også fortalte vi om billigere motell, campingplasser og airbnb. 

Folk må da kunne velge prisnivå selv. Og jeg hadde aldri tenkt at 4000 natta var ok. I et bryllup er du på rommet mens du sover, ellers ingenting. Bortkasta penger 

Anonymkode: 8a5d8...1ae

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Grüner skrev (Akkurat nå):

Ja, det er helt vanlig at gjestene ordner med overnatting selv .

Ja  det er helt vanlig, og noe som gjør at en del takker nei til bryllupet. Og aldri i livet om jeg hadde betalt 8000 kr for 2 netter på et hotell.

Anonymkode: d2207...940

  • Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nordlending skrev (23 minutter siden):

Hvis nesten ingen trenger overnatting, får dere ikke lov å holde bryllupet der da? 3 timer unna er jo ikke så langt, hadde heller kjørt hjem på kvelden enn å bruke 4000 på et rom. 

Enig… Når de som kommer lengst borte fra har kun 3 timer å kjøre, så er det vel mange som har typ 1-2 timer. Hadde lett kjørt det for å slippe å betale 4000 per natt. 
 

Utrolig merkelig regel av hotellet spør du meg… Det er helt vanlig at folk betaler overnatting selv hvis de trenger/ønsker det, men da må man selvsagt kunne velge det alternativet man ønsker. 

Anonymkode: 00bfd...0a8

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hotellet krever at mesteparten av gjestene skal bo der for at dere skal kunne holde bryllupsfesten der (et merkelig konsept i utgangspunktet), er det i praksis en del av utgiftene knyttet til selve bryllupet som dere velger å ta på dere og som dere selvfølgelig skal betale. Helt uavhengig av hva rommene koster, men særlig når det er så hinsides dyrt (igjen, dette er noe dere har valgt, helt frivillig). Å "tilby" gjeste å betale for seg for å bidra til dette valget er feil på så mange måter at jeg ikke helt skjønner at du ikke ser det selv. 

I utgangspunktet forventer jeg ikke at brudeparet skal betale for mine utgifter for overnatting, men til gengjeld forventer jeg å kunne styre selv hvor og om jeg organiserer det - i det øyeblikket jeg blir pålagt noe blir det annerledes. 

  • Liker 20
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan jo høre med folk, men ikke forvent noe.. hadde aldri brukt så mye penger på overnatting.

Anonymkode: 353a5...b44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...