Gå til innhold

Innafor å tilby gjester betale for egen overnatting, bryllup?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tror kanskje en del av dere misforstår her. Nå krever ikke jeg og mannen min NOE SOM HELST fra noen av gjestene. Vi lurte simpelthen bare på om det er innafor å TILBY gjester å betale selv. Stedet vi har valgt å ville gifte oss på er noe vi har drømt om lenge; og vi er som sagt forberedt på å legge ut for overnatting til gjestene selv. Vi lurte på om det var en mulighet å tilby folk å legge ut DERSOM de ville bidra med noe. Dere som svarer her svarer jo som om vi har skrevet at alle er pliktet å betale 8000 for bryllupet. Det er de jo altså ikke.

TS...

Anonymkode: f2045...adf

Jeg misforsto ikke. Jeg tenker bare at det vanlige er at gjester som bor nær kan velge å reise hjem og gjester som reiser langt finner sin egen overnatting, på selvvalgt hotell eller airbnb eller noe annet. Slik dere har lagt det opp blir konsekvensen at de fleste må ligge over, og da tenker jeg at det ikke engang er greit å hinte om at gjestene kan velge å betale 8000 kroner av egen lomme. Hvis festen skal foregå på det hotellet og konsekvensen av det er at dere trenger at de fleste overnatter, da syns jeg dere skal ta regningen uten å legge press på gjestene. 

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enten må dere betale alt selv uten å «tilby» gjestene å betale, eller så kan dere fremforhandle rabatt på hotellet, ta deler av regningen selv og presentere et rimelig overnattingstilbud for gjestene, gjerne sammen med andre alternativer

Anonymkode: b2923...76f

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg har aldri vært i bryllup der brudeparet har spandert overnatting på tilreisende gjester. Men jeg synes det er ufint av hotellet å kreve at gjestene overnatter der. 

Anonymkode: 304dc...5ce

Det er nok heller brudeparet som får en subsidiert pris på festlokalet, mot at gjestene betaler overpris for overnatting. 

  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skjønner det s har ikke gjestene reelle alternativer til en ekstrem dyr hotell overnatting. Dere har to valg:

- Betal uten å prøve å få spons fra gjestene

- Flytte brullypet til et annet sted

  • Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Tror kanskje en del av dere misforstår her. Nå krever ikke jeg og mannen min NOE SOM HELST fra noen av gjestene. Vi lurte simpelthen bare på om det er innafor å TILBY gjester å betale selv. Stedet vi har valgt å ville gifte oss på er noe vi har drømt om lenge; og vi er som sagt forberedt på å legge ut for overnatting til gjestene selv. Vi lurte på om det var en mulighet å tilby folk å legge ut DERSOM de ville bidra med noe. Dere som svarer her svarer jo som om vi har skrevet at alle er pliktet å betale 8000 for bryllupet. Det er de jo altså ikke.

TS...

Anonymkode: f2045...adf

Nei, men dere kan jo ønske dere penger i gave. Så kan folk gi det de ønsker. 

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når så mange her reagerer sterkt og "misforstår" så vil nok mange generasjoner av gjestene gjøre det samme. Dere bør ikke si noe som helst om prisen, men betale det selv. Og prøve å forhandle ned hotellet.

Anonymkode: 31e9a...ee8

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Tror kanskje en del av dere misforstår her. Nå krever ikke jeg og mannen min NOE SOM HELST fra noen av gjestene. Vi lurte simpelthen bare på om det er innafor å TILBY gjester å betale selv. Stedet vi har valgt å ville gifte oss på er noe vi har drømt om lenge; og vi er som sagt forberedt på å legge ut for overnatting til gjestene selv. Vi lurte på om det var en mulighet å tilby folk å legge ut DERSOM de ville bidra med noe. Dere som svarer her svarer jo som om vi har skrevet at alle er pliktet å betale 8000 for bryllupet. Det er de jo altså ikke.

TS...

Anonymkode: f2045...adf

Jeg hadde ikke kunne betalt i nærheten av den summen for overnatting og følt på det hvis jeg ikke kunne betalt og det var et alternativ. Jeg hadde ikke kommet. 

Anonymkode: b5acb...2ae

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det kommer litt an på hvilket sosialt og økonomisk sjikt dere tilhører.

For oss vanlige folk ville det være ganske uhørt. Men for alt jeg vet er det kanskje innafor i miljøer hvor "alle" er mer bemidlede, og som anser kostnaden å være tilnærmet lommerusk? 

Jeg har en viss forståelse for at noen har et bilde av et drømmebryllup, men overdådige drømmer om store og flotte bryllup blir fort litt slitsomt for omgivelsene. 

Mine egne preferanser er "jo mer nedpå, jo bedre". Flotte slottsbryllup eller godsbryllup eller storslåtte greier er ikke min greie, rett og slett. Jeg syns det er pompøst og fremmed og kunstig og jålete. Men igjen er det kanskje litt avhengig av hvem man omgås, og hva man er vant til. Fremmed er kanskje mest riktig å si, for jeg mener ikke å påstå at det er jålete, det bare føles fremmed for meg. 

To overnattinger, i bryllup, jeg blir sliten bare av tanken! Jeg har aldri opplevd det, igjen, fremmed. 

Jeg vet også at enkelte lar seg provosere av detaljstyring, og flere av mine familiemedlemmer ville nektet å overnatte av prinsipp, fordi noen forsøkte å planlegge på deres vegne. Det skal de ha seg frabedt. 

Håper deres omgangskrets er litt mer medgjørlige! 

Kanskje dere egentlig vet best selv om det er innafor eller ikke? For det er jo dere som kjenner omgangskretsen deres best. 

Tjener alle flere millioner i året og er steinrike, er det kanskje ikke gjennomsnittsnordmannen som gir et godt svar på spørsmålet. Er dere "helt vanlige folk" tror jeg svarene som kommer er ganske representative... 

 

  • Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal hotellet gjøre hvis noen ikke ønsker å overnatte? Om man har barn eller dyr man må reise hjem til? Skal de holde igjen gjester og kreve at de overnatter der? Helt drøyt! Formet skittent hotell.

Anonymkode: bf752...447

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror kanskje en del av dere misforstår her. Nå krever ikke jeg og mannen min NOE SOM HELST fra noen av gjestene. Vi lurte simpelthen bare på om det er innafor å TILBY gjester å betale selv. Stedet vi har valgt å ville gifte oss på er noe vi har drømt om lenge; og vi er som sagt forberedt på å legge ut for overnatting til gjestene selv. Vi lurte på om det var en mulighet å tilby folk å legge ut DERSOM de ville bidra med noe. Dere som svarer her svarer jo som om vi har skrevet at alle er pliktet å betale 8000 for bryllupet. Det er de jo altså ikke.

TS...

Anonymkode: f2045...adf

Da holder dere et LITE BRYLLUP hvor bare de DERE BETALER FOR, kommer. Andre trenger ikke komme i bryllupet deres. 

Anonymkode: 84f8b...1f0

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hei!

Jeg og mannen min planlegger å arrangere bryllupet vårt på et helt nydelig hotell. Hotellet som arrangerer krever at mesteparten av gjestene som deltar i bryllupet også overnatter der; utfordringen er at hotellet er relativt dyrt; og ligger på 4000 per natt for et dobbeltrom.  I budsjettet vårt tar vi høyde for at vi skal dekke alt av utgifter (utenom reise, som blir maks 3 timer i bil for de som bor lengst borte) for alle våre gjester. Dette for å gjøre det enklest mulig for de, og for å sikre oss at alle vi er glade i har mulighet til å komme uten å måtte få det noe vanskeligere økonomisk. 

På den annen side fører dette (kanskje åpenbart nok) til at dette blir ganske dyrt for mannen min og meg da vi skal ha en del gjester og planlegger 2 overnattinger for alle gjestene. Vi ønsker oss ikke noen form for gaver fra noen som helst, men lurer da på om det er innafor å tilby at de som evt ønsker å "bidra" heller kan legge ut for hotellrommet sitt selv? Vi ønsker ikke å være pushy og lurer på hva som er etiketten her og hva som er normalt? Vi er redde for at folk skal tro vi impliserer at alle BØR betale for eget hotellrom hvis vi skriver dette; og er derfor usikre på om vi skal foreslå denne løsningen eller bare stå i det helt selv. 

Hva tenker dere? Hva er innafor?

 

 

Anonymkode: f2045...adf

Hei TS,
 

Det kan være helt naturlige grunner til at hotellet krever at mesteparten av gjestene overnatter; for eksempel at bryllupet opptar hele hotellets kapasitet på kjøkken og spisesal og at det er dårlig butikk å ha et nesten alle rom tomme.

Mange reagerer på 4000 kroner pr natt pr dobbeltrom, jada, det er mye penger, men jeg vet om flere små og fantastiske hoteller som har den prisen. Ser ingen grunn til å kritisere det heller. 

Så kommer spørsmålet om dere skal betale overnattingen for gjestene: Selvsagt ikke. Er jeg invitert i bryllup så går jeg for brudeparets skyld, for å hedre paret og den store dagen - ikke for min egen del eller for å få en fest. 

Dere kan for eksempel: 
1: Forhandle med hotellet og høre om dere kan få en noe redusert pris
2: La folk selv bestemme om de vil vil ha en eller to overnattinger
3: I invitasjonen kan dere ta med noe slik som:
"Det viktige for oss at du/dere kommer, og vi ønsker oss ikke en gave til oss selv. Gaven er at dere kommer.
Vi har forhandlet frem en pris på  <____,00> pr natt pr dobbeltrom. 

De dere bør dekke overnatting for, efter min mening, er forloverne. 

 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Vi lurte simpelthen bare på om det er innafor å TILBY gjester å betale selv.

 

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Dere som svarer her svarer jo som om vi har skrevet at alle er pliktet å betale 8000 for bryllupet.

Hvis dere skriver i innbydelsen at dere kan betale for overnattingen, skaper det er press på gjestene. Dere sier indirekte at det blir dyrt for dere og at dere ‘foretrekker’ at de betaler selv. Det blir default at de betaler, men dere kan dekke det. 

Si heller at dere betaler overnattingen. Også kan dere heller ønske dere penger i gave. 

Anonymkode: 5ab29...aa5

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri opplevd at paret betaler for overnatting, men har heller aldri hørt om hotell som krever at gjester overnatter 😳 hadde gjort at jeg nok hadde vurdert å ikke komme. Heller 3 timer i bil hjem, og komme hjem til egen seng, enn overnatte, 2 dager også. 

Anonymkode: 4a0a4...1de

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke innafor. 

 

Anonymkode: b6f7f...fea

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere tenker å tilby gjestene å betale for overnattingen, men hvordan skal dere løse det? Tenker dere at gjestene skal svare enten at Ja, vi vil betale for overnattingen, eller Nei, vi vil ikke betale for overnattingen? Tror det sitter ganske langt inne for folk å overnatte på så dyrt hotell og overlate regningen til vertskapet, så de fleste vil nok tilby seg å betale selv eller takke nei til bryllupet.

Anonymkode: 72b02...5b9

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man virkelig si at man tilbyr noen å betale? Tilby er liksom et positivt ladet ord, merkelig å benytte i denne sammenhengen. Det virker rart å sende ut et tilbud til gjestene sine om at de kan få lov til å betale svimlende 8000kr. «Vi ønsker ingen gaver, men tilbyr dere å betale 8000kr» -Nei, det funker ikke. Hvis dere ønsker inn penger ville jeg heller formidlet at dere ønsket pengegave, selv om jeg synes det også er en uting. Ingen betaler 8000kr for å komme i bryllupet deres, så ville aldri kommet med en sum. 

Anonymkode: 8e4d0...e35

  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Tipper at dette er 50% løgn. Mannen din gir nok blanke blaffen i stedet. 

Anonymkode: 2e9c4...fa4

Hvorfor tror du det? Du vet noen brur seg om hvor de gifter seg

Anonymkode: 6b4df...9ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at folk drar i bryllup stort sett for å være høflige, ikke fordi de bryr seg så veldig om at dere gifter dere. Gjør byrden minst mulig.

Anonymkode: 1c28a...9d3

  • Liker 14
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (30 minutter siden):

Ja, det er helt vanlig at gjestene ordner med overnatting selv .

Til 4000 pr nattt?????

Anonymkode: 6b4df...9ef

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Dere har valgt å holde bryllupet på et hotell som krever at gjestene overnatter der, da må dere selvsagt betale og ikke legge det på gjestene. Dere kan ikke ta et slikt valg på vegne av andre mennesker, også be om penger - det er fullstendig uhørt. Gjester må selvsagt velge selv om og hvor de skal overnatte, legger dere føringer for noe annet må dere også dekke kostnaden.

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...