Gå til innhold

Overgangsalder / Kona nekter å ta hormoner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 28.3.2024 den 16.13):

Hei!

Kona har kommet dit at hun er i overgangsalderen, og hun har helt totalt mistet lysten på sex og intimitet. Hun sier selv at hormonef trolig ville gjort dette bedre, men hun vil ikke ta fordi set er kreftfremkallende. Jeg har googlet; og forstått at det er ganske vanlig å ta dette og at det gir god virkning. Jeg prøvde å snakke med min kone om dette, men forkantet som hun er så var svaret at om jeg ville at hun skulle få kreft så vare det bedre at hun flyttet ut…

Jeg er rett og slett litt trist over at hun ikke er villig til dialog, utforske dette, eller i det hele tatt se min side av saken. Hun sa at hun nå er gammel og nok kommer til å miste lysten helt..Er det noen som kan noe om dette?

 

 

Anonymkode: 2236c...051

Hun er nok ikke interessert lengre

Anonymkode: 315ed...1f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det å ønske å ha sex med kjæresten er en del av kjærlighetsspråket til mange av oss. Når posteren jeg quotet patologiserer det så tillater jeg meg å spørre om vedkommende også patologiserer det å ville holde rundt partneren sin, å ville se en film med partneren sin, eller å ville ha gode samtaler.

Men alt dette ville du ha visst om du leste posten min med ærlige intensjoner…

Anonymkode: 30dc8...46c

Sex og kjærlighet er to ulike ting i min verden

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.3.2024 den 17.05):

Fy søren så kvalmt fra deg. Hun skal altså dytte i seg hormoner med alt det medfører av bivirkninger bare slik at du kan få deg litt sex? 

Jeg tror forøvrig jeg selv også er på vei inn i overgangsalderen, har ikke hatt mensen på 3 måneder nå, men har fremdeles lyst på mannen. Men jeg hadde aldri tatt noen piller jeg ikke ønsket selv. Kanskje det er andre årsaker enn overgangsalderen som er problemet mellom dere? 

Anonymkode: a2aa4...80c

Det er påske nå...:trolling:

Anonymkode: 113bd...ab6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send henne på seminar om hvordan takle overgangsalderen. Det et mye sånt nå. Livsgleden og sex er tema som ofte tas opp der. 

Anonymkode: 4157b...02b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke kreft av hormoner, men det er helt og fullt hennes valg.
Hun skal ta hormoner for å øke sin egen livskvalitet, ikke for å tilfredsstille deg.
Lysten kommer tilbake. Overgangsalder er forbigående.
Anbefal henne å se denne: https://tv.nrk.no/program/KOID24002921

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andro skrev (9 timer siden):

Lysten kommer tilbake.

Jeg regner med at du har pensjonert deg, og bare lever av lottogevinstene? 

Anonymkode: 1d60d...dbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke dette. Jeg kom i overgangsalder mens jeg fortsatt hadde en samboer. Han var skikkelig forståelsesfull. Jeg var hos gynekolog, fikk prøve ut en hel masse medisiner. Jeg tålte ingenting. Alt gav meg migrene. Så jeg sto på bar bakke. Men, dette gav ikke meg mindre sexlyst. Jeg vet ikke hvordan det er for andre kvinner. Dette er et område som snakkes lite om. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke lese hele tråden, men jeg forstår det er frustrerende for deg TS. Når det er sagt: dersom manglende sexlyst er den eneste «plagen» kona di opplever av overgangsalderen kan jeg også forstå at hun velger å avstå fra hormonbehandling.

Heldigvis stemmer det at hormonbehandling ikke øker risikoen for kreft nevneverdig, faktisk kan det være med på å beskytte mot Alzheimer. Anbefaler de to dokumentarene om overgangsalder på nrk - kanskje vil kona di ha et bedre beslutningsgrunnlag etter å ha sett de også. Og om hun fremdeles ikke ønsker å ta hormoner er det selvfølgelig helt og holdent hennes valg, men forhåpentligvis kan dere ha noen fine, respektfulle samtaler om det ❤️

Anonymkode: 48c6b...4ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be henne om ditt og si til henne at...

La kona di være! Hun har det sikkert tøft nok om hun ikke skal ha deg hengende rundt halsen også. Ja, det finnes ting man kan gjøre. Hun er tydeligvis ikke innstilt på det, og det er hennes valg. 

Jeg er i overgangsalderen selv, dog ikke veldig plaget. Hadde jeg vært det, hadde oppsøkt lege på eget initiativ, ikke fordi mannen min krevde det. Ærlig talt! 

Anonymkode: f255f...29c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg regner med at du har pensjonert deg, og bare lever av lottogevinstene? 

Anonymkode: 1d60d...dbd

Nope. Full fres 👍🏻 Tjue år til pensjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart, jeg har ikke tatt medikamenter, sexlysten er det ingenting i veien med!

Anonymkode: 89526...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så rart, jeg har ikke tatt medikamenter, sexlysten er det ingenting i veien med!

Anonymkode: 89526...af6

Da har du vel en god hormonbalanse? Mange av oss har ikke det. Jeg tar f.eks Wegovy for å styre sulthormonene. Uten, blir jeg aldri mett, og spiser alt for mye. 

Anonymkode: 5fcfe...9a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...