Gå til innhold

Overgangsalder / Kona nekter å ta hormoner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kunnskapen om hormoner er forsvinnende liten i befolkningen! Også hos legene.

Hun har helt rett i at å ta hormoner kan være kreftfremkallende. 
Be henne lese seg opp på naturlig progesteron. Det er langt fra det samme som kjemisk fremstilt progesteron. 
Det samme gjelder Østradiol og Østriol. 

Østradiol øker celledelingen og gir dermed økt fare for kreft. 
Det er langt mer sannsynlig at hun mangler naturlig progesteron da produksjonen faller betraktelig i og etter overgangsalderen. 

Anonymkode: 98a24...eb9

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du vet at du fikk et bedre liv. Du, ikke alle andre.

Anonymkode: a2aa4...80c

Men kjære vene ..  mener du at jeg er den eneste i Norges land som fikk det bedre med østrogen?  
Helt utrolig for en innstilling folk har til det å hjelpe kroppen sin til å få et bedre liv.  
Her er det en flokk med sinte damer som sverger å godta alle plager som måtte komme uten å blunke 😃
 

Anonymkode: cefcb...717

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dårlig kunnskap? Det står i pakningsvedlegget at det er økt risiko for kreft. Nå må DU slutte å uttale deg basert på egen erfaring og mening. Man trenger ikke innsikt i hvordan det er å være i overgangsalderen, for å mene at TS i denne situasjonen opptrer egoistisk ovenfor konen som ikke ønsker å ta hormonpreparat. DU fikk et bedre liv etter du startet opp med østrogen. Min mor forsøkte østrogen, hun ble kvitt enkelte plager, men helhetlig fikk hun det verre etter hun startet med østrogen, så utrolig tullete av deg å uttale deg utelukkende på egen erfaring. 

Anonymkode: 2ec71...fd9

Hm.. nå henviste du til din mor og hennes erfaring … Det er fin eneste fasit 

Anonymkode: cefcb...717

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hun sa at hun nå er gammel og nok kommer til å miste lysten helt..

Anonymkode: 2236c...051

Høres ut som hun har gitt opp.. er hun deprimert? Kanskje hun trenger hjelp på det området..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men kjære vene ..  mener du at jeg er den eneste i Norges land som fikk det bedre med østrogen?  
Helt utrolig for en innstilling folk har til det å hjelpe kroppen sin til å få et bedre liv.  
Her er det en flokk med sinte damer som sverger å godta alle plager som måtte komme uten å blunke 😃
 

Anonymkode: cefcb...717

Kanskje vi ikke er like overbevist som deg at østrogen hjelper kroppen totalt sett. Jeg har f.eks slitt med østrogendominans i nærnere 20 år og har mått ta progesteron pga dette.

Jeg er ferdig med hormoner, og når de blir borte av seg selv så kjører jeg ikke på med ekstra hormoner. Man er ikke sint bare fordi man har en annen oppfatning enn deg.

Anonymkode: a2aa4...80c

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kanskje vi ikke er like overbevist som deg at østrogen hjelper kroppen totalt sett. Jeg har f.eks slitt med østrogendominans i nærnere 20 år og har mått ta progesteron pga dette.

Jeg er ferdig med hormoner, og når de blir borte av seg selv så kjører jeg ikke på med ekstra hormoner. Man er ikke sint bare fordi man har en annen oppfatning enn deg.

Anonymkode: a2aa4...80c

Du har en egen helseutfordring å ta hensyn til, og det kreves sikkert spesialopplegg uansett 

Anonymkode: cefcb...717

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hm.. nå henviste du til din mor og hennes erfaring … Det er fin eneste fasit 

Anonymkode: cefcb...717

Det gjør jeg jo så absolutt ikke, jeg poengterer at en persons opplevelse, ikke betyr at det er samme opplevelse for alle. Herregud, leseforståelse er faktisk en ting. Bruk sunn fornuft. 

Anonymkode: 2ec71...fd9

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hormonterapi er ikke kreftfremkallende om den gis til de rette pasientene. Dersom det er opphopning av hormonsensitiv kreft i familien, eller kvinnen har hatt kreft tidligere, skal hun ikke ta slike hormoner. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i overgangsalderen og bruker hormonplaster. Det har gitt meg et bedre liv og det er utdatert informasjon at det er kreftfremkallende. Hun burde få time hos gynekolog og se om det kan være noe for henne. Ikke for din del men for sin egen del. 

Anonymkode: 571a1...9f2

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Denne kreftfaren er gammel desinformasjon som har vært med på å skremme en heil  generasjon av kvinner i overgangsalderen. 
Be henne ta kontakt med gynekolog siden plagene med overgangsalderen er ganske pyton. 
Jeg tar i tillegg til progesteron i tillegg til østrogen for å få sexlysten tilbake . 
Følte meg som en evnukk tidligere 

Anonymkode: cefcb...717

Dette.

Til TS; For meg høres det også ut som om din kone kan være litt nedstemt. Dette kan også skyldes overgangsalder. Her et utdrag fra Nhi.no 

Sitat

I all hovedsak startes hormonbehandling for å dempe plager i overgangsalderen. Typiske overgangsplager er blødningsforstyrrelser, hetetokter, nattesvette,  søvnforstyrrelser, nedstemthet, tørre slimhinner i skjede og urinveisbesvær. Det er ingen tvil om at østrogener reduserer eller fjerner disse plagene. 

Og når det gjelder kreftfare står det å lese: 

Sitat

Dersom du bruker østrogen uten tilsetning av gestagen, øker risikoen for å få livmorkreft åtte til ti ganger. Bruker du et kombinasjonslegemiddel av østrogen og gestagen, er det ingen økning i risikoen for livmorkreft.

og 

Sitat

Behandling med østrogen alene kan synes å føre til redusert risiko for brystkreft, mens behandling med kombinasjoner av østrogen og gestagen kan føre til en liten økning i risikoen for å få brystkreft. Vi tror at risikoen for brystkreft ved hormonbehandling avhenger av flere faktorer. Ulike typer hormoner og ulike styrker kan ha ulik effekt på risiko, på samme måte som når behandlingen startes og hvor lenge behandlingen pågår. Du bør derfor påse at du følger de anbefalte kontrollene i mammografiprogrammet for kvinner mellom 50 og 69 år. Dersom du tidligere har hatt brystkreft bør du unngå behandling med østrogen.

Bare søk hormoner, overgangsalder og kreft på google og du får opp mange vitenskapelige kilder med masse informasjon. Bildet er ikke svart/hvitt, men dersom man har plager kan hormoner være et godt alternativ for mange. 

Anonymkode: 25c0f...b8b

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomKrus skrev (3 timer siden):

Det er ikke sikkert det er overgangsalderen som gjør dette :)  Så ser jeg hennes poeng, skal man ta "dop" for å slippe unna noe som er helt naturlig fordi man skal ha sex hele tiden ? Høres rart ut, og ofte er det mange flere ting en dette som ligger bak manglende lyst på sex. Og nei legene utsteder ikke medisiner som er kreftfremkallende. Det er det dummeste jeg har hørt av argumenter hittil.

Du tror kjønnshormoner er narkotika? 

Anonymkode: 0802c...4a5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du har en egen helseutfordring å ta hensyn til, og det kreves sikkert spesialopplegg uansett 

Anonymkode: cefcb...717

Nei, jeg har ikke en egen helseutfordring å ta hensyn til som krever spesialopplegg. 

Anonymkode: a2aa4...80c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale fett/kremer fra Vossabia. Jeg bruker kamille (den gule) mellom kjønnsleppene daglig/etter dusj, og den erotiske (røde) rett før sex. De lukter godt og gir mer fukt og glid enn det kremer fra apotek ol gjør. Er også helt hormonfritt. 

Anonymkode: 4157b...02b

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun bør forsøke litt testosteron, DET hjelper! Får det på resept av gynekolog. 

Anonymkode: e7f6a...f93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du tvinge henne hormoner hun ikke trenger? 
Hadde eg vært gift med deg hadde eg sparka deg tvert ut. 

Anonymkode: 95525...c01

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor skal du tvinge henne hormoner hun ikke trenger? 
Hadde eg vært gift med deg hadde eg sparka deg tvert ut. 

Anonymkode: 95525...c01

Dette er veldig feil å si. Dersom man har plager med overgangsalderen kan det vare i  ti år. Hormoner kan være til stor hjelp dersom hun har plager. 

Anonymkode: 571a1...9f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det gjør jeg jo så absolutt ikke, jeg poengterer at en persons opplevelse, ikke betyr at det er samme opplevelse for alle. Herregud, leseforståelse er faktisk en ting. Bruk sunn fornuft. 

Anonymkode: 2ec71...fd9

Skjønner ikke hvorfor du er så sur på meg bare fordi jeg anbefaler østrogen for å kunne få en lettere vei gjennom overgangsalderen.
Leseforståelsen min er det ikke noe feil med.
Jeg bare legger merke til at du ikke likte at jeg kom med min erfaring kontra din mors  opplevelse. 
Tingen er at jeg har erfaring med østrogen og ikke du… og jeg forstår enda ikke hvorfor damene her inne er så sinte fordi jeg forteller at jeg har god erfaring både med østrogen og progesteron, og tenker det er bra for andre å prøve også når en sliter 

Anonymkode: cefcb...717

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, jeg har ikke en egen helseutfordring å ta hensyn til som krever spesialopplegg. 

Anonymkode: a2aa4...80c

Neivel.. men du har en opphopning av hormon i kroppen som du selv produserer om jeg leste riktig ? 
Da kan du vel ikke velge fritt i forhold til behandling for overg. alder ? 

Anonymkode: cefcb...717

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skjønner ikke hvorfor du er så sur på meg bare fordi jeg anbefaler østrogen for å kunne få en lettere vei gjennom overgangsalderen.
Leseforståelsen min er det ikke noe feil med.
Jeg bare legger merke til at du ikke likte at jeg kom med min erfaring kontra din mors  opplevelse. 
Tingen er at jeg har erfaring med østrogen og ikke du… og jeg forstår enda ikke hvorfor damene her inne er så sinte fordi jeg forteller at jeg har god erfaring både med østrogen og progesteron, og tenker det er bra for andre å prøve også når en sliter 

Anonymkode: cefcb...717

Problemet mitt er at du fremmer din suksess og gode opplevelse med hormontilskudd, som den beste og eneste utvei, for alle kvinner i overgangsalderen, og det er ikke riktig fremstilt. Du er også feilaktig påståelig vedrørende hormoner og kreftrisiko. Min mors opplevelse ble nevnt, fordi du var så bestemt på at man MÅ ha erfaring med å være i overgangsalderen, for å være med i diskusjonen rundt hvorvidt det er riktig at en kone skal ta hormoner hun ikke ønsker, for å tilfredsstille sin manns sexlyst. 

Anonymkode: 2ec71...fd9

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...