Gå til innhold

Overgangsalder / Kona nekter å ta hormoner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hei!

Kona har kommet dit at hun er i overgangsalderen, og hun har helt totalt mistet lysten på sex og intimitet. Hun sier selv at hormonef trolig ville gjort dette bedre, men hun vil ikke ta fordi set er kreftfremkallende. Jeg har googlet; og forstått at det er ganske vanlig å ta dette og at det gir god virkning. Jeg prøvde å snakke med min kone om dette, men forkantet som hun er så var svaret at om jeg ville at hun skulle få kreft så vare det bedre at hun flyttet ut…

Jeg er rett og slett litt trist over at hun ikke er villig til dialog, utforske dette, eller i det hele tatt se min side av saken. Hun sa at hun nå er gammel og nok kommer til å miste lysten helt..Er det noen som kan noe om dette?

 

 

Anonymkode: 2236c...051

Fy søren så kvalmt fra deg. Hun skal altså dytte i seg hormoner med alt det medfører av bivirkninger bare slik at du kan få deg litt sex? 

Jeg tror forøvrig jeg selv også er på vei inn i overgangsalderen, har ikke hatt mensen på 3 måneder nå, men har fremdeles lyst på mannen. Men jeg hadde aldri tatt noen piller jeg ikke ønsket selv. Kanskje det er andre årsaker enn overgangsalderen som er problemet mellom dere? 

Anonymkode: a2aa4...80c

  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er overhodet ikke den samme faren som de tidligere påstod. 
Det vil alltid være bivirkninger av medisiner, men jeg har gått på østrogen i 10 år uten problem . Prøvde å slutte, men det var hetetokter og søvnproblemer tvert, og da fikk jeg beskjed om å bare begynne på igjen.  
Poenget er jo at en skal jo overleve denne perioden 

Anonymkode: cefcb...717

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fy søren så kvalmt fra deg. Hun skal altså dytte i seg hormoner med alt det medfører av bivirkninger bare slik at du kan få deg litt sex? 

Jeg tror forøvrig jeg selv også er på vei inn i overgangsalderen, har ikke hatt mensen på 3 måneder nå, men har fremdeles lyst på mannen. Men jeg hadde aldri tatt noen piller jeg ikke ønsket selv. Kanskje det er andre årsaker enn overgangsalderen som er problemet mellom dere? 

Anonymkode: a2aa4...80c

Du får vente og se hva som skjer etterhvert da … Du er tidlig i fasen enda 

Anonymkode: cefcb...717

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor bruker ikke folk hormonspiral som inneholder myyye mindre hormoner enn p-piller . 
 Sterilisering så snart en er ferdig med barnefødsler er den beste løsningen. 
Kroppen får være ren inntil en mister mensen, og overgangsalderen gjør sitt inntog

Anonymkode: cefcb...717

Jeg vet ikke hvorfor ikke. Vi hopper av I svingen, aldri blitt uplanlagt gravid på de 10 årene og lar naturen gå sin gang. 🙂

Sterilisering? Hallo, er ikke det litt vel dramatisk til å gjøre om til noen hverdagslig del av livet? 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er overhodet ikke den samme faren som de tidligere påstod. 
Det vil alltid være bivirkninger av medisiner, men jeg har gått på østrogen i 10 år uten problem . Prøvde å slutte, men det var hetetokter og søvnproblemer tvert, og da fikk jeg beskjed om å bare begynne på igjen.  
Poenget er jo at en skal jo overleve denne perioden 

Anonymkode: cefcb...717

Tenker jeg forholder meg til offisielle kilder med påviste bivirkninger, fremfor en anonym på internett. Bare fordi du har gått på østrogen i 10 år uten problem, så betyr ikke det at din erfaring er fasiten. 

Anonymkode: 2ec71...fd9

  • Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er overhodet ikke den samme faren som de tidligere påstod. 
Det vil alltid være bivirkninger av medisiner, men jeg har gått på østrogen i 10 år uten problem . Prøvde å slutte, men det var hetetokter og søvnproblemer tvert, og da fikk jeg beskjed om å bare begynne på igjen.  
Poenget er jo at en skal jo overleve denne perioden 

Anonymkode: cefcb...717

Poenget er vel at alle kvinner selv må få velge om de vil stappe i seg hormoner? Uten at en ego partner skal presse dem. 

Anonymkode: e2fb4...ea4

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TomKrus skrev (53 minutter siden):

Det er ikke sikkert det er overgangsalderen som gjør dette :)  Så ser jeg hennes poeng, skal man ta "dop" for å slippe unna noe som er helt naturlig fordi man skal ha sex hele tiden ? Høres rart ut, og ofte er det mange flere ting en dette som ligger bak manglende lyst på sex. Og nei legene utsteder ikke medisiner som er kreftfremkallende. Det er det dummeste jeg har hørt av argumenter hittil.

Jeg er kvinne i overgangsalderen, og jo, hormontilskudd KAN øke sjansen for å få kreft - men bare en liten prosent. Det er ikke stor økt risiko, men den er der, og det dårlige ryktet har satt seg i den kvinnelige delen av befolkningen som er i alderen at de blir pushet til å ta dette av partnerene sine.

Jeg skjønner kona til ts godt. Det er mange nok som får kreft i moden alder fra før, om man ikke skal drive og dytte i seg kunstige hormoner som øker sjansen for å få en dødelig sykdom også. Bare fordi mannen skal få tømt seg i henne i blant....

Anonymkode: 3a9f7...6d8

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du får vente og se hva som skjer etterhvert da … Du er tidlig i fasen enda 

Anonymkode: cefcb...717

Du vet at mange går gjennom uten særlig problemer, og mange som har problemer velger å ikke ta østrogen slik som deg?

Anonymkode: a2aa4...80c

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg påsto aldri at jeg er i overgangsalderen, jeg svarer direkte på at en mann ønsker at konen skal ta hormoner, så han får tilfredsstilt sin sexlyst, hormoner som konen ikke ønsker å ta. Steriliseringen min nevner jeg i sammenheng med at jeg sluttet med prevensjon, og at min partner taklet perioder uten sex, på en langt bedre måte enn de TS later til å gjøre. Leseforståelse er en fin ting. 

Anonymkode: 2ec71...fd9

Du har ikke innsikt i hva denne saken handler da altså . 
Jeg tok utgangspunkt i at kona til TS ikke ville ta østrogen pga kreftfaren , og det er jo bare en unnskyldning basert på for dårlig kunnskap. 
Jeg vet at en får et bedre liv etter en starter opp med østrogen , men hvor mye sex TS og kona vil oppnå kommer jo an på forholdet ellers. 

Anonymkode: cefcb...717

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du vet at mange går gjennom uten særlig problemer, og mange som har problemer velger å ikke ta østrogen slik som deg?

Anonymkode: a2aa4...80c

Jeg vet at de aller fleste sliter og fåtallet har mindre plager. 
Jeg har lest myyye om dette siden jeg fikk flere slitsomme plager 

Anonymkode: cefcb...717

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Poenget er vel at alle kvinner selv må få velge om de vil stappe i seg hormoner? Uten at en ego partner skal presse dem. 

Anonymkode: e2fb4...ea4

Selvfølgelig , men det var overhodet ikke partneren min som fikk meg på tanken om østrogen.
Det var de grusomme hetetoktene og søvnløsheten som førte meg til gynekologen.
Jeg tror ikke at mine medsøstre er så lite at de må ha en mann til å presse dem til å ta østrogen . 
Så lite selvstendige og mannshatende trenger vi ikke å være 

Anonymkode: cefcb...717

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tenker jeg forholder meg til offisielle kilder med påviste bivirkninger, fremfor en anonym på internett. Bare fordi du har gått på østrogen i 10 år uten problem, så betyr ikke det at din erfaring er fasiten. 

Anonymkode: 2ec71...fd9

Jeg har lest mye og snakket med gynekologen om dette  

Du får gjøre hva du vil når det blir din tur 

Anonymkode: cefcb...717

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært fordi hun er deprimert og hormonforandringer ødela mye av hverdagen hennes/deres så hadde jeg forstått det. Når det kun er fordi hun ikke har sexlyst og det ikke plager henne? Deal med det. 

Anonymkode: 35df3...959

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hadde det vært fordi hun er deprimert og hormonforandringer ødela mye av hverdagen hennes/deres så hadde jeg forstått det. Når det kun er fordi hun ikke har sexlyst og det ikke plager henne? Deal med det. 

Anonymkode: 35df3...959

Så enig. Så typisk menn. Alt handler alltid om sex sex sex. Det virker som om de tror de kommer til å dø dersom de ikke får seg noe på en stund. Hadde menn vært mer opptatt av hele kvinnen, og ikke kun sett på dem som seksuelle objekter, så tror jeg mange flere forhold hadde holdt.

Anonymkode: 656b9...3e0

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du har ikke innsikt i hva denne saken handler da altså . 
Jeg tok utgangspunkt i at kona til TS ikke ville ta østrogen pga kreftfaren , og det er jo bare en unnskyldning basert på for dårlig kunnskap. 
Jeg vet at en får et bedre liv etter en starter opp med østrogen , men hvor mye sex TS og kona vil oppnå kommer jo an på forholdet ellers. 

Anonymkode: cefcb...717

Dårlig kunnskap? Det står i pakningsvedlegget at det er økt risiko for kreft. Nå må DU slutte å uttale deg basert på egen erfaring og mening. Man trenger ikke innsikt i hvordan det er å være i overgangsalderen, for å mene at TS i denne situasjonen opptrer egoistisk ovenfor konen som ikke ønsker å ta hormonpreparat. DU fikk et bedre liv etter du startet opp med østrogen. Min mor forsøkte østrogen, hun ble kvitt enkelte plager, men helhetlig fikk hun det verre etter hun startet med østrogen, så utrolig tullete av deg å uttale deg utelukkende på egen erfaring. 

Anonymkode: 2ec71...fd9

  • Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har lest mye og snakket med gynekologen om dette  

Du får gjøre hva du vil når det blir din tur 

Anonymkode: cefcb...717

Selvsagt gjør jeg hva jeg vil når det blir min tur. Selv har jeg som sagt valgt å sterilisere meg, for å slippe hormonprevensjon, det bør tilsi for deg at jeg strekker meg langt for å unngå å ta hormoner. Syns det er merkelig at en åpenbart godt voksen kvinne, ikke har innsikt i at alle reagerer forskjellig på hormoner... Blir jo nesten som å forvente at alle kvinner opplever samme svangerskapsplager, samme mensensmerter, samme PMS-symptomer.. 

Anonymkode: 2ec71...fd9

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Selvsagt gjør jeg hva jeg vil når det blir min tur. Selv har jeg som sagt valgt å sterilisere meg, for å slippe hormonprevensjon, det bør tilsi for deg at jeg strekker meg langt for å unngå å ta hormoner. Syns det er merkelig at en åpenbart godt voksen kvinne, ikke har innsikt i at alle reagerer forskjellig på hormoner... Blir jo nesten som å forvente at alle kvinner opplever samme svangerskapsplager, samme mensensmerter, samme PMS-symptomer.. 

Anonymkode: 2ec71...fd9

Jeg steriliserte meg også, men det var for å slippe prevensjon.  
Overgangsalderen kommer jo etterhvert og en ny situasjon oppstår 

Anonymkode: cefcb...717

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnomynBurker

Nå er jeg sikkert litt av en pick me girl her men. 

Jeg er i overgangsalder og det er litt forskjellig med lysta. Men mannen min er fin og jeg liker han veldig godt. Men jeg sier det som det er, - jeg gidder ikke orgasme, den sitter for langt inne. Vi må ligge slik at vi ikke glemmer hvordan. Vet da f. Vi har ei kurv meg glidemiddel. 

Jeg tenker det er ei kneik jeg må over. Sex i alderdommen har jeg hørt er fantastisk. Jeg gleder meg. 

Jeg bruker ikke hormoner for jeg synes det går greit så langt. Jeg har litt ustabilt humør, søvnen er dårlig og jeg har fått migrene. Jeg holder beinskjørheta unna med å løfte vekter. Men jeg er ikke redd hormonbehandling. Så vi får se. 

Jeg tenker kona di må tenke seg om. Dere burde så absolutt ha sex med hverandre. Jeg synes det er dårlig gjort av henne å ikke gjøre noen tiltak. Huff, ts. Ikke bra. Og i denne tråden får du bare kjeft. Hva med å oppsøke en sexolog? 

Endret av AnomynBurker
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår henne. Nå kjenner jeg to som har fått brystkreft og har stått på medikamenter i overgangsalderen. Jeg skjønner at det er fryktelig vanskelig, men forsøk i alle fall andre ting enn medisiner først, som glidemiddel osv. Det føles sjelden bra å ta medisiner, og overgangsalder er (dessverre) naturlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg vet at en får et bedre liv etter en starter opp med østrogen , men hvor mye sex TS og kona vil oppnå kommer jo an på forholdet ellers. 

Du vet at du fikk et bedre liv. Du, ikke alle andre.

Anonymkode: a2aa4...80c

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...