Gå til innhold

Overgangsalder / Kona nekter å ta hormoner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I Grosny skrev (5 minutter siden):

Dere er nok ferdig som sexpartnere. Det har vært mange gode opplevelser, men den epoken har tørket ut. Nå bor dere  sammen fordi dere  liker å bo sammen som gode venner.  

Du kan spørre henne om hun har er ei sexy venninnne som trenger din hjelp.

idiot

Anonymkode: 22586...b83

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg skulle ønske jeg fant en gynekolog som var villig til å gi meg testosteron, jeg mistet sexlysten for mange år siden pga oa.

Anonymkode: 559b5...13b

Det gikk en dokumentar på nrk( tror jeg) om overgangsalder og tilbakemeldinger fra kvinner om sine erfaringer om overgangsalder. 
Der kom det opp det med mangel på testosteron , og der kjente jeg meg godt igjen. 
Jeg var hos gynekologen rett etter og han skrev ut testosteron til meg  

Anonymkode: cefcb...717

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle faktorer man får undersøkt for heller. Nyere forskning viser at man også kan få økt risiko for blodpropp og hjerteinfarkt. Jeg fikk blodpropp av p-piller. Generelt skeptisk til å putte i meg hormoner etter dette.

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut podcasten "Hetebølgen". Mye nyttig kunnskap å lære der.

Hilsen mann som har en partner i startfasen på overgangsalder.

Anonymkode: 7d95d...a61

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Dette stemmer kun for et fåtall av risikofaktorene.

Det er ingen som får en genetisk utredning i forkant av ev. hormonbehandling i dag. Unntaket er hvis det allerede er kjente tilfeller i familien av arvelig økt risiko.

Som privatperson kjenner (kjente...) jeg flere som ble satt på hormonpreparater ved overgangsalder, eller litt før. Få år etterpå døde de av kreft. Så har døtre fått seg sjekket (før mødrene døde, eller etterpå), og det viser seg at de har arvet risiko for visse typer kreft, samme typer kreft som mødrene døde av, og som hormonbehandlingene trigget frem. Hadde mødrene deres blitt sjekket for risiko på forhånd med gentesting, så hadde de aldri fått slik hormonbehandling. Slik utredning er det INGEN rutiner på å gjennomføre på kvinner som skal vurderes for hormonbehandling av overgangsalderproblemer!

Du har kommet med flere påstander i tråden som bagatelliserer helserisikoen mange har med å ta denne typen hormonmediakamenter. Dine påstander er ikke bare helt feil for mange - de er direkte farlige for andre som måtte tro på deg!

At du har hatt god effekt, det er bra for deg!

Men ikke bli så blind og fanatisk at du totalfornekter at dine påstander faktisk kan koste andre livet!

Anonymkode: e2775...009

Jeg  kan glede deg med at jeg ikke skriver ut hormonpreparater . 
Jeg tror nok de som har gått på p-piller og har hatt plager med det blir sjekket ut ja. 
Jeg har gått til jevnlige og anbefalte kontroller hos gynekologen og vi har diskutert hva jeg måtte ha av behov for informasjon ang hormonbehandling. 
 Jeg legger merke til at det er nesten ingen som har dialog med en gynekolog ! 
Er det ikke vanlig å gå dit min hvert 3. år eller oftere ? 
Er det ikke vanlig at en tar opp sånne ting som at det er « livsfarlig « å ta østrogen og jeg nekter å ta det  fordi jeg ikke vil dø av kreft ?? 

Hvorfor skaffer ikke folk seg relevant informasjon om sine muligheter i forhold til sin situasjon og sin frykt ? 
Der kan en ta med seg skrekkhistorier om gamle tanter eller mødre som har fått hormonbehandling på 80/90 tallet eller før. 
Kom dere avgårde og sjekk ut om dere er i faresonen for alle mulige grusomme skjebner som dere sprer ut her ! 

Anonymkode: cefcb...717

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

...Jeg legger merke til at det er nesten ingen som har dialog med en gynekolog ! 
Er det ikke vanlig å gå dit min hvert 3. år eller oftere ?...

Anonymkode: cefcb...717

Nei. Absolutt ikke. Folk tar de fleste gyn hos fastlegen.

Anonymkode: 4157b...02b

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså … hennes kropp, hennes valg.

Det er en risiko forbundet med å ta hormoner, og hun ønsker ikke å ta den risikoen. Du ønsker altså at hun skal utsette seg for mulig kreft fordi du er kåt?

Jeg er enig med henne, bedre at hun da flytter ut 😳

Anonymkode: 36d41...f83

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei. Absolutt ikke. Folk tar de fleste gyn hos fastlegen.

Anonymkode: 4157b...02b

Virkelig ? Det må jo være en sammenheng i forhold til hvor en bor i landet ov tilgang .
Da er det ikke så rart at informasjonsflyten er for dårlig . 
Hvorfor vil ikke kvinner ha den beste behandlingen fra den som kan faget bedre enn fastlegen ? 

Anonymkode: cefcb...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Virkelig ? Det må jo være en sammenheng i forhold til hvor en bor i landet ov tilgang

Anonymkode: cefcb...717

Jeg bor i en av Norges største byer. Har iblant betalt 1500+ for gyn privat, men blar ikke opp bare for å ta faste gyntester. Og man får ikke ref fra fastlegen til offentlig gyn med mindre de/ kolleger ikke klarer å ta en gyn selv. 

Anonymkode: 4157b...02b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg bor i en av Norges største byer. Har iblant betalt 1500+ for gyn privat, men blar ikke opp bare for å ta faste gyntester. Og man får ikke ref fra fastlegen til offentlig gyn med mindre de/ kolleger ikke klarer å ta en gyn selv. 

Anonymkode: 4157b...02b

Jeg betalte i underkant av 400 ,- . 
Jeg har også bet ingenting pga frikort.  
Jeg blir innkalt til kontroll. 
Har ikke tatt gyntest hos fastlege på 20 år  etter sistemann ble født. 
 

Anonymkode: cefcb...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.3.2024 den 16.13):

Hei!

Kona har kommet dit at hun er i overgangsalderen, og hun har helt totalt mistet lysten på sex og intimitet. Hun sier selv at hormonef trolig ville gjort dette bedre, men hun vil ikke ta fordi set er kreftfremkallende. Jeg har googlet; og forstått at det er ganske vanlig å ta dette og at det gir god virkning. Jeg prøvde å snakke med min kone om dette, men forkantet som hun er så var svaret at om jeg ville at hun skulle få kreft så vare det bedre at hun flyttet ut…

Jeg er rett og slett litt trist over at hun ikke er villig til dialog, utforske dette, eller i det hele tatt se min side av saken. Hun sa at hun nå er gammel og nok kommer til å miste lysten helt..Er det noen som kan noe om dette?

 

 

Anonymkode: 2236c...051

Det hjelper ikke med mer østrogen, hun må ta testosteron og progesteron i tillegg. 
 

Når ung jenter på p-piller mister lysta er det fordi de får overload på østrogen, samme som tjukke menn mistet lysta når fettvevet produserer for mye østrogen,
 

Mangel på østrogen gir høyere risk for tarmkreft og hjerte/karsykdommer. 
 

Din kone virker lite informert.

https://tidsskriftet.no/2023/03/fra-fagmiljoene/testosteronbehandling-til-kvinner

https://nimo.no/hormonell-ubalanse/

https://sykepleien.no/fag/2022/12/hormonterapi-kan-trygt-brukes-i-overgangsalderen

 

 

 

Anonymkode: 1f96c...cd6

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det hjelper ikke med mer østrogen, hun må ta testosteron og progesteron i tillegg. 
 

Når ung jenter på p-piller mister lysta er det fordi de får overload på østrogen, samme som tjukke menn mistet lysta når fettvevet produserer for mye østrogen,
 

Mangel på østrogen gir høyere risk for tarmkreft og hjerte/karsykdommer. 
 

Din kone virker lite informert.

https://tidsskriftet.no/2023/03/fra-fagmiljoene/testosteronbehandling-til-kvinner

https://nimo.no/hormonell-ubalanse/

https://sykepleien.no/fag/2022/12/hormonterapi-kan-trygt-brukes-i-overgangsalderen

 

 

 

Anonymkode: 1f96c...cd6

Og hormonene brukt som hjelp mot overgangsalder har vist å kunne gi økt fare for kreft, og hjertekar.

https://www.breastcancer.org/risk/risk-factors/using-hormone-replacement-therapy

Alt har risiko.

Anonymkode: 36d41...f83

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg betalte i underkant av 400 ,- . 
Jeg har også bet ingenting pga frikort.  
Jeg blir innkalt til kontroll. 
Har ikke tatt gyntest hos fastlege på 20 år  etter sistemann ble født. 
 

Anonymkode: cefcb...717

Ja, i det offentlige betaler man egenandel. Da må du bo på et sted m/god spesialistdekning. Jeg har tatt gyntester regelmessig de siste 20 år og nesten aldri hos gynekolog. De eneste jeg vet om i byen vår som har fast gynekolg, har sykdommer. 

Anonymkode: 4157b...02b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 28.3.2024 den 17.04):

Hvorfor bruker ikke folk hormonspiral som inneholder myyye mindre hormoner enn p-piller . 
 Sterilisering så snart en er ferdig med barnefødsler er den beste løsningen. 
Kroppen får være ren inntil en mister mensen, og overgangsalderen gjør sitt inntog

Anonymkode: cefcb...717

Har du prøvd hormonspiral? Gynekolog min anbefalte det, men jeg leser det er mange dårlige bivirkninger.. så jeg vil ikke prøve.

Anonymkode: e4afb...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Og hormonene brukt som hjelp mot overgangsalder har vist å kunne gi økt fare for kreft, og hjertekar.

https://www.breastcancer.org/risk/risk-factors/using-hormone-replacement-therapy

Alt har risiko.

Anonymkode: 36d41...f83

Man må følge opp og gå til mammografi når man skal. 

Anonymkode: 571a1...9f2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (7 timer siden):

Der at han maser om at hun skal ta medisiner for å gå tilbake sexlyst er kjærlighetsspråk??

Det å ønske å ha sex med kjæresten er en del av kjærlighetsspråket til mange av oss. Når posteren jeg quotet patologiserer det så tillater jeg meg å spørre om vedkommende også patologiserer det å ville holde rundt partneren sin, å ville se en film med partneren sin, eller å ville ha gode samtaler.

Men alt dette ville du ha visst om du leste posten min med ærlige intensjoner…

Anonymkode: 30dc8...46c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 28.3.2024 den 17.04):

Hvorfor bruker ikke folk hormonspiral som inneholder myyye mindre hormoner enn p-piller . 
 Sterilisering så snart en er ferdig med barnefødsler er den beste løsningen. 
Kroppen får være ren inntil en mister mensen, og overgangsalderen gjør sitt inntog

Anonymkode: cefcb...717

Ikke alle som tåler hormner i det hele tatt.  I form av prevensjon.  

Har du ikke hatt symptomer iht å ikke tåle det,  så vet du lite om hvor jævlig det er. Jeg gikk lenge og trodde jeg var svært deprimert og begynt å bli gal. Jeg var zombie. Mensen var helt vill. Fra å blø alt fra mye og lite annenhver dag til å bli borte i 7mnd. 

Var hos legen for oppfølging. At mine problemer kom av prevensjons hormoner, ble aldri nevnt. Jeg fant en legehåndbok på biblioteket og sjekket bivirkninger på hormon prevensjon. Og sjekket av på alt. Det sto at man ikke ville bli seg selv igjen før tidligst 6mnd etter slutt. Allerede to mnd etter var livet forandret seg til noe lyst og positivt.  

Så her har jeg ikke tatt i meg noe som helst i den retningen, siden jeg var 22år. Og har ikke fått flere barn enn jeg hadde planlagt.  

Anonymkode: c2ecb...6e8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår TS litt. Han er bare rundt 50-år, og han må regne med et liv uten sex fordi konen ikke vil ta noen hormoner, hvor det er svært liten sjanse om kreft. 

Anonymkode: 66395...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det å ønske å ha sex med kjæresten er en del av kjærlighetsspråket til mange av oss. Når posteren jeg quotet patologiserer det så tillater jeg meg å spørre om vedkommende også patologiserer det å ville holde rundt partneren sin, å ville se en film med partneren sin, eller å ville ha gode samtaler.

Men alt dette ville du ha visst om du leste posten min med ærlige intensjoner…

Anonymkode: 30dc8...46c

Nei.

Det du gjorde er å sammenligne det å gå i fra familien sin fordi man ikke får knullet så ofte man vil, med å ikke få gå i operaen eller se film så ofte man vil.

Du kan ærlig talt ikke forvente en saklig respons på noe så absurd. 
Dine «ærlige intensjoner» er ikke vært html siden de skrevet på.

 

Anonymkode: 97996...d8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.3.2024 den 17.32):

Så enig. Så typisk menn. Alt handler alltid om sex sex sex. Det virker som om de tror de kommer til å dø dersom de ikke får seg noe på en stund. Hadde menn vært mer opptatt av hele kvinnen, og ikke kun sett på dem som seksuelle objekter, så tror jeg mange flere forhold hadde holdt.

Anonymkode: 656b9...3e0

Det handler vel ikke om å ikke få seg sex på en stund, men å ikke få det resten av livet. 

Ellers enig i at det nok er mange kvinner som mister lysten fordi samarbeidet er dårlig, han fjør ting som fører til at hun mister respekten for ham, mye overlates til benne eller at de ikke er så gode i sengen - dvs ikke tar signalene mht hva hun liker. Da blir man lei. 
 

Men så finnes det også bra menn som ikke kan hjelpe for at konen mister lysten. Og ts kan også være en slik.

Hormontilskudd har mange helsemessige fordeler, at så få vet det, er fordi kvinnehelse er nedprioritert og overgangsalder tabu og mange leger ikke vet nok.

Så dere negative kvinner, dette bør dere sette dere bedre inn i. 

Anonymkode: bd996...510

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...