Gå til innhold

Overgangsalder / Kona nekter å ta hormoner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva om hun tar hormoner og det ikke hjelper på sexlysten?

Vil du tro henne da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hei!

Kona har kommet dit at hun er i overgangsalderen, og hun har helt totalt mistet lysten på sex og intimitet. Hun sier selv at hormonef trolig ville gjort dette bedre, men hun vil ikke ta fordi set er kreftfremkallende. Jeg har googlet; og forstått at det er ganske vanlig å ta dette og at det gir god virkning. Jeg prøvde å snakke med min kone om dette, men forkantet som hun er så var svaret at om jeg ville at hun skulle få kreft så vare det bedre at hun flyttet ut…

Jeg er rett og slett litt trist over at hun ikke er villig til dialog, utforske dette, eller i det hele tatt se min side av saken. Hun sa at hun nå er gammel og nok kommer til å miste lysten helt..Er det noen som kan noe om dette?

 

 

Anonymkode: 2236c...051

Tror det er litt feil at det nødvendigvis fremkaller kreft. Noen hormonpreoarater forebygger jo og kreft...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomKrus skrev (20 timer siden):

Det er ikke sikkert det er overgangsalderen som gjør dette :)  Så ser jeg hennes poeng, skal man ta "dop" for å slippe unna noe som er helt naturlig fordi man skal ha sex hele tiden ? Høres rart ut, og ofte er det mange flere ting en dette som ligger bak manglende lyst på sex. Og nei legene utsteder ikke medisiner som er kreftfremkallende. Det er det dummeste jeg har hørt av argumenter hittil.

Dop?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun bør lese seg opp på overgangsalder, hormoner og demens. Tas hormoner for seint kan det øke risikoen, men tas de tidlig nok kan de redusere risikoen for demens. Egoistisk mot en partner å bli dement dersom man ikke trenger det 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Du tenker at kona di skal ta medikamentelle behandling som hun ikke ønsker for å tilfredsstille din sexlyst?

Hadde jeg vært kona di hadde vi vært skilt for lenge siden. 

Anonymkode: e2fb4...ea4

Hvis jeg mistet lysten på sex pga reduksjon i testosteron så hadde jeg vært interessert i «medikamentell behandling».

Anonymkode: 30dc8...46c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske jeg fant en gynekolog som var villig til å gi meg testosteron, jeg mistet sexlysten for mange år siden pga oa.

Anonymkode: 559b5...13b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Dette er ting man ser går igjen i tråd etter tråd her inne.

-En mann får ikke pult så ofte som han vil. Samtidig har mannen en forventning om at kvinnen skal begynne på medkamentell behandling som kan gi jævlig kjipe og potensielt farlige bivirkninger.

-En mann får ikke pult så ofte han vil. Da går han i fra kone og barn. Å få pult ofte nok er faktisk det viktigste.

 

Alle mennesker har et visst behov for nærhet. Spesielt i sine formative år. Langt mindre som voksne. Men spranget fra det, til å naturlig forvente at partner begynner på legemidler eller gå i fra familien fordi man ikke har «ofte nok sex», er fullstendig sjukehus. Det er ikke normalt. Da har man et destruktivt forhold til sex.

Anonymkode: 97996...d8f

Man kan si noe lignende om kyss, klem, støvsuging, å gå i operaen, gode måltider, og sex. Folk som er i en relasjon har gjerne forventninger og ønsker til hva den relasjonen skal inneholde. For noen er sex viktig, for andre er det uviktig.

Det er lurt å vurdere nøye hvem man starter et forhold for livet med barn med, for det er ganske knotete å ombestemme seg halvveis.

Å fyke rundt og patologisere andre menneskers behov og kjærlighetsspråk får deg bare til å se usikker ut selv.

Anonymkode: 30dc8...46c

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man kan si noe lignende om kyss, klem, støvsuging, å gå i operaen, gode måltider, og sex. Folk som er i en relasjon har gjerne forventninger og ønsker til hva den relasjonen skal inneholde. For noen er sex viktig, for andre er det uviktig.

Det er lurt å vurdere nøye hvem man starter et forhold for livet med barn med, for det er ganske knotete å ombestemme seg halvveis.

Å fyke rundt og patologisere andre menneskers behov og kjærlighetsspråk får deg bare til å se usikker ut selv.

Anonymkode: 30dc8...46c

Kjærlighetsspråk??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Ts uteblir fullstendig fra tråden, så har vel lite hensikt å svare.

Fakta er, Ts, at slike hormoner som du vil at din kone skal ta fremdeles kan øke risiko for å få flere krefttyper.

Jeg antar at det er en risiko du ikke ønsker at din kone skal utsette seg for? Eller er du også en av de mennene som alltid har fraskrevet deg eget ansvar for å unngå graviditet når dere har hatt sex også?

I motsetning til hva en aktiv bruker i tråden skriver så er det faktisk ikke "de fleste" kvinner som får alvorlige problemer pga. overgangsalderen. At tre av fire kvinner får symptomer i overgangsalderen, det sier ikke noe om alvorligheten (det er 25 % som får alvorligere plager - ergo er det også 75 % som bare får noe plager eller ikke får noen plager).

Det er dessuten de færreste som har blitt utredet genetisk og derfor vet hverken de eller lege/gynekolo om disse kvinnene er genetisk er disponert eller ikke for økt risiko for bl.a. kreft eller hjerte-/kar-sykdom pga. slike hormonpreparater.

 

En ting som er grovt underkommunisert, det er hvor riktig, sunt kosthold og fysisk trening for å ha en balansert kropp - OGSÅ under overgangsalderen. WHO har også erklært at det er så mye medisinsk forskning som viser at klassisk akupunktur hjelper mot (bl.a.) typiske overgangsalderplager at dette er satt opp på WHOs liste over sykdommer/plager akupunktører har lov å påstå at akupunktur hjelper mot. Mange blir kvitt sine overgangsalderplager med akupunktur, andre blir kvitt plagene eller får dem sterkt redusert av kun riktig kosthold og trening. Yoga har også vist god effekt hos noen. Videre er det vist at stress kan forverre overgangsalderplager - så det å fjerne unødvendig  stress fra livet sitt er også viktig. Røyking kan alvorlig forsterke overgangsalderplager, spesielt hetetokter, svette og søvn.

 

Ts, du kan ikke kreve at din kone skal ta hormonpreparater hun ikke ønsker. Å stresse henne med dette, det vil trolig bare gjøre situasjonen hennes verre, og også motstanden mot å ha sex med deg - for ingen kvinner liker å bli presset og manipulert av en mann fordi han vil ha sex. Det virker bare mot sin hensikt - selv om du kanskje har de beste hensikter og savner intimiteten med henne.  Snakk med henne, lytt til henne, fortell henne at du respekterer hennes valg, og spør henne om det er ting dere to sammen kan endre for å gjøre hennes overgangsalder lettere. Gå litt i deg selv også hvis du er blant de mennene som har blitt vant med å overlate mest av hus og tredje skiftet til kona - da er det kanskje på tide å vise henne at du ikke lenger tar henne for gitt, og begynner å ta din del og vel så det, siden hun nå sliter med sine plager. Om dere har sklidd ut med kosthold, trening, ev. røyk og/eller alkohol, snakk om at du ønsker å bli gammel med henne, men at du har innsett at du ønsker at dere begge to skal holde dere så friske som mulig så lenge som mulig, og at du har lyst å bli mer aktiv, spise sunnere (og om du ikke allerede lager mat - begynn å lære deg å lage sunn og god mat!). Vis kona di at du setter pris på henne, at du respekterer henne, at du har omtanke for henne både i tanker, følelser og i praksis. Begynn å gjøre mer sammen, finn dere en ny interesse eller to som begge ønsker å lære/gjøre, noe positiv dere kan like å gjøre sammen og utvikle dere videre i sammen. Gjør du dette, Ts, så finner dere raskere tilbake til sexlivet også, hvis du viser henne tålmodighet og viser at du er glad i henne, gir henne en klem/kyss annet nært helt uten å forvente at det skal føre til sex! Forholdet deres er så mye mer enn bare sex - men om du tar rette valg nå, så vil dere finne tilbake til også sexlivet etterhvert.

 

 

(Og siden noen mener man ikke kan vite hva man snakker om om man ikke har vært i overgangsalderen selv - men merkelig nok mener at en mann kan bestemme hva en kvinne som er i overgangsalderen skal gjøre... - så kan jeg fortelle at jeg er over 50 år selv. Kom i overgangsalder for noen år siden, slitsomme hetetokter på natten, litt redusert sexlyst m.m. Men da jeg la om til et enda sunnere kosthold, ble mer fysisk aktiv og fjernet en del stressorer i livet mitt, da forsvant plagene, eller ble så reduserte at det ikke preget livet mitt i stor grad. I et par perioder i begynnelsen tok jeg akupunktur også, og det hjalp veldig på hetetoktene, og etter at jeg også la om kostholdet forsvant de så godt som fullstendig. I de periodene etter jeg la om livsstilen (til å bli enda sunnere enn den allerede var) hvor jeg av ulike grunner har fått trent mindre, spist mindre optimalt og kanskje hatt større stress igjen, da har også overgangsalderplager, som var forsvunnet, kommet tilbake. Siste halvår har vært ekstremt pga. eksternt stress og sorg, noe som gjorde at jeg ble mindre fysisk aktiv og ikke spiste så optimalt lenger. Nå har jeg en måneds tid snudd om igjen, har økt fysisk aktivitet og trening, spiser sunnere igjen, og på den måten har de fleste plagene forsvunnet. Ikke 100 %, men kanskje 90 %, jeg er heller ikke helt tilbake til optimalt kosthold, og ikke helt oppe i å greie å være så aktiv som min kropp egentlig trenger. Men det meste av overgangsalderplagene som gjennoppstod er borte. Sexlysten er godt tilstede.)

Anonymkode: e2775...009

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Dette er veldig feil å si. Dersom man har plager med overgangsalderen kan det vare i  ti år. Hormoner kan være til stor hjelp dersom hun har plager. 

Anonymkode: 571a1...9f2

Er selv i overgangsalderen og har hatt mye hetetokter, Nekter å ta noe for det.

La naturen gå sin gang.Bedre det enn å proppe kroppen full av hormoner.

Anonymkode: 95525...c01

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Min svigermor døde av brystkreft 60 år gammel. Hun fikk beskjed av legene om at det trolig skyldes hormonene hun tok i overgangsalderen. 

Anonymkode: 2db51...de3

Det var det som ble sagt til mitt familiemedlem som også fikk kreft på samme alder. Man kan ikke si det sikkert, men det gjør i alle fall meg skeptisk til å ta det i framtiden når jeg kommer i overgangsalderen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hei!

Kona har kommet dit at hun er i overgangsalderen, og hun har helt totalt mistet lysten på sex og intimitet. Hun sier selv at hormonef trolig ville gjort dette bedre, men hun vil ikke ta fordi set er kreftfremkallende. Jeg har googlet; og forstått at det er ganske vanlig å ta dette og at det gir god virkning. Jeg prøvde å snakke med min kone om dette, men forkantet som hun er så var svaret at om jeg ville at hun skulle få kreft så vare det bedre at hun flyttet ut…

Jeg er rett og slett litt trist over at hun ikke er villig til dialog, utforske dette, eller i det hele tatt se min side av saken. Hun sa at hun nå er gammel og nok kommer til å miste lysten helt..Er det noen som kan noe om dette?

 

 

Anonymkode: 2236c...051

Jeg tåler ikke hormoner, vekten går opp og hormoene/pms raser i kroppen min! Så forstår hun godt!

Anonymkode: 11a09...e98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg hadde alt svart  i tråden før jeg leste dette innlegget. Jeg er 58 år og ferdig med overgangsalderen. Så jeg har vært der og hadde mine plager. Men det var plager som jeg visste var normale for alderen. Man kan ikke forvente å gå plagefritt gjennom livet. Min svigermor var sånn som tok piller mot alle slags plager som oppstod. Og dermed døde som 60 åring pga brystkreften hormonene påførte henne. 

Så jeg og døtrene hennes tok lærdom av hennes feil. Ingen av oss tar/tok hormoner i overgangsalderen. 

Ikke kom og påstå at ingen i tråden vet hva vi snakker om. Noen av oss gjør faktisk det.

Anonymkode: 2db51...de3

Hvis du hadde lest inngående informasjon så er det noen mennesker som ikke tåler hormonbehandling og de blir sjekket ut i forkant av behandlingen. 
Såpass vet gynekologene, og de gir ikke østrogenbehandling til de som har en utsatt risiko . 
 

Anonymkode: cefcb...717

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maleficenta skrev (2 timer siden):

Kjærlighetsspråk??

Kjærlighetsspråk.

Anonymkode: 30dc8...46c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis du hadde lest inngående informasjon så er det noen mennesker som ikke tåler hormonbehandling og de blir sjekket ut i forkant av behandlingen. 
Såpass vet gynekologene, og de gir ikke østrogenbehandling til de som har en utsatt risiko . 
 

Anonymkode: cefcb...717

Dette stemmer kun for et fåtall av risikofaktorene.

Det er ingen som får en genetisk utredning i forkant av ev. hormonbehandling i dag. Unntaket er hvis det allerede er kjente tilfeller i familien av arvelig økt risiko.

Som privatperson kjenner (kjente...) jeg flere som ble satt på hormonpreparater ved overgangsalder, eller litt før. Få år etterpå døde de av kreft. Så har døtre fått seg sjekket (før mødrene døde, eller etterpå), og det viser seg at de har arvet risiko for visse typer kreft, samme typer kreft som mødrene døde av, og som hormonbehandlingene trigget frem. Hadde mødrene deres blitt sjekket for risiko på forhånd med gentesting, så hadde de aldri fått slik hormonbehandling. Slik utredning er det INGEN rutiner på å gjennomføre på kvinner som skal vurderes for hormonbehandling av overgangsalderproblemer!

Du har kommet med flere påstander i tråden som bagatelliserer helserisikoen mange har med å ta denne typen hormonmediakamenter. Dine påstander er ikke bare helt feil for mange - de er direkte farlige for andre som måtte tro på deg!

At du har hatt god effekt, det er bra for deg!

Men ikke bli så blind og fanatisk at du totalfornekter at dine påstander faktisk kan koste andre livet!

Anonymkode: e2775...009

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette stemmer kun for et fåtall av risikofaktorene.

Det er ingen som får en genetisk utredning i forkant av ev. hormonbehandling i dag. Unntaket er hvis det allerede er kjente tilfeller i familien av arvelig økt risiko.

Som privatperson kjenner (kjente...) jeg flere som ble satt på hormonpreparater ved overgangsalder, eller litt før. Få år etterpå døde de av kreft. Så har døtre fått seg sjekket (før mødrene døde, eller etterpå), og det viser seg at de har arvet risiko for visse typer kreft, samme typer kreft som mødrene døde av, og som hormonbehandlingene trigget frem. Hadde mødrene deres blitt sjekket for risiko på forhånd med gentesting, så hadde de aldri fått slik hormonbehandling. Slik utredning er det INGEN rutiner på å gjennomføre på kvinner som skal vurderes for hormonbehandling av overgangsalderproblemer!

Du har kommet med flere påstander i tråden som bagatelliserer helserisikoen mange har med å ta denne typen hormonmediakamenter. Dine påstander er ikke bare helt feil for mange - de er direkte farlige for andre som måtte tro på deg!

At du har hatt god effekt, det er bra for deg!

Men ikke bli så blind og fanatisk at du totalfornekter at dine påstander faktisk kan koste andre livet!

Anonymkode: e2775...009

Heller enn å stole på helseråd fra anonyme på et nettforum så ville jeg ha lest på helsenorge:

https://www.helsenorge.no/medisiner/menopause-ostrogen/
 

(jeg har ikke peiling så ikke stol på råd jeg evt gir om hormonbehandling)

Anonymkode: 30dc8...46c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Wow, typisk mann... Gir blaffen i helsa til kona og at hun risikerer kreft bare du får pult..

Anonymkode: 22586...b83

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hei!

Kona har kommet dit at hun er i overgangsalderen, og hun har helt totalt mistet lysten på sex og intimitet. Hun sier selv at hormonef trolig ville gjort dette bedre, men hun vil ikke ta fordi set er kreftfremkallende. Jeg har googlet; og forstått at det er ganske vanlig å ta dette og at det gir god virkning. Jeg prøvde å snakke med min kone om dette, men forkantet som hun er så var svaret at om jeg ville at hun skulle få kreft så vare det bedre at hun flyttet ut…

Jeg er rett og slett litt trist over at hun ikke er villig til dialog, utforske dette, eller i det hele tatt se min side av saken. Hun sa at hun nå er gammel og nok kommer til å miste lysten helt..Er det noen som kan noe om dette?

 

 

Anonymkode: 2236c...051

Dere er nok ferdig som sexpartnere. Det har vært mange gode opplevelser, men den epoken har tørket ut. Nå bor dere  sammen fordi dere  liker å bo sammen som gode venner.  

Du kan spørre henne om hun har er ei sexy venninnne som trenger din hjelp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kjærlighetsspråk.

Anonymkode: 30dc8...46c

Der at han maser om at hun skal ta medisiner for å gå tilbake sexlyst er kjærlighetsspråk??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hun du svarer nå, mener tydeligvis at man må ha opplevd overgangsalderen selv, for å uttale seg om kreftrisiko og at hormonbehandling ikke er for alle.. bra noen i den aktuelle alderen også kan svare da.. 

Anonymkode: 2ec71...fd9

Det er direkte feil det du påstår !! 
Jeg mener faktisk at en bør faktisk være i overgangsalderen for å kunne forstå hvilke plager en kan få. 
Det er jo ganske logisk ikke sant?  
Jeg kjenner jo mange damer på min alder, og når vi en eller gang er inne på emnet så forteller de at på et tidspunkt tok i mot  hormonbehandling. 
Det jeg hele tiden har prøvd å si er at noen får så mange plager som til slutt reduserer livskvaliteten og da er hormonbehandling til god hjelp. 
Men selvfølgelig , de med utsatt helserisiko blir vel ikke anbefalt behandling. 
Det er jo sånn med andre typer medisiner og. 

Jeg synes det er pussig at kvinner her inne tror at en medsøster går til legen og ber om østrogen pga mannen vil pule (🙄

Jeg tror at kvinner i en godt voksen alder ber legen om hjelp pga sine kroppslige plager. 
 

Anonymkode: cefcb...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...