Gå til innhold

Det er ikke gratis helsehjelp i Norge.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Da hjelper nav de. Derfor vi har nav.

Anonymkode: fea9f...6c3

Så naiv og uvitende.

Anonymkode: 05ac4...046

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnomynBurker

En førstegangssyk fattig kan få større utfordringer. Noen regninger vil nok gå til inkasso. 

En kroniker vet å forberede seg. Hen kan spare, utsette timer og sjonglere litt med utgiftene. 

Frikortordninga er ikke heldig for den som er fattig eller fattig kroniker. 

Helsevesenet i Norge er ikke gratis. Vi betaler skatt, avgifter og grunnrente blir krevd inn fra flere av våre felles ressurser. 

Det er fryktelig trist at du har fått kreft. Jeg ønsker deg alt godt videre. 

Endret av AnomynBurker
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HSV50 skrev (På 28.3.2024 den 11.52):

Helseforsikring ja. Men med gedigne egenandeler før den kicker inn. Og har man den ikke gjennom jobben - som ikke alle har - koster selve forsikringen en liten formue den også. Jeg kjenner en familie som betaler 600 dollar i mnd. Og har 5000 dollar i egenandel - per familiemedlem - før forsikringen kicker inn. 
 

Vi i Norge er ekstremt heldig som har det helsevesenet vi har. 

Ja. Jeg er med i flere yrkesrelaterte grupper på FB hvor de fleste er amerikanere. Altså at fellesnevneren er at alle har samme utdanning, og vi snakker en gruppe som har ganske mye penger/mange privilegier. Eksempler hva som er postet i dag: 

- Familie hvor arbeidsgiver ikke dekker helseforsikring. Forsikringspremien for hele familien, for en dårlig forsikring, er 1700-2000 dollar hver måned. En annen familie forteller om premie på 1600 dollar/mnd. 
- Familie som har forsikring: Måtte betale 4700 dollar i egenandel for å fjerne mandlene til ungen. Hvis det skjer noe med henne, må hun fremdeles betale full egenandel (hver familiemedlem har hver sin egenandel før de når egenandelstaket).

 

Anonymkode: ed2f6...221

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TBergh skrev (8 minutter siden):

Hei.

Har ikke lest alle innleggene, men man kan søke på grunnstønad. Lenke

https://www.nav.no/grunnstonad

Med vennlig påskehilsen

TBergh

Nei ts kan ikke få grunnstønad.Hvorfor dele tips når man ikke vet hva man snakker om? 

Anonymkode: 3bc85...a36

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.3.2024 den 12.02):

Da hjelper vel oftest NAV. Men de fleste i Norge har råd til 3000 kr i egenandeler på et år hvis man prioriterer det.

Anonymkode: af1c1...81e

NAV dekker da ikke lege og kostnader til dette. Det eneste du kan få er vel sosialhjelp om du har brukt opp alle pengene den mnd til lege. Andre regninger enn det får man ikke betalt. 

Anonymkode: 2ecf0...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 27.3.2024 den 18.53):

Man får vel hjelp av NAV, om man selv ikke klarer å dekke summen før man når frikortgrensen?

På den måten blir det jo faktisk helt gratis for dem som ikke har mulighet til å betale egenandelen selv, foruten skatt som selvsagt alle skal betale uansett.

Anonymkode: 9c8c9...649

Really? Hvordan får man dette til? Verken jeg, familie, eller andre jeg kjenner som lever underfattigdomsgrensen har noengang fått hjelp til å dekke dette? Har derimot mottatt fantastisk hjelpsom råd fra NAV om å ta opp forbrukslån...

Nei, jeg tuller ikke.

Anonymkode: 3ce04...2e1

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei ts kan ikke få grunnstønad.Hvorfor dele tips når man ikke vet hva man snakker om? 

Anonymkode: 3bc85...a36

Men de som TS omtaler i HI kan kanskje det.

Anonymkode: 28838...123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (På 27.3.2024 den 12.09):

Skal virkelig ikke klage på det lille vi må betale i Norge før vi får frikort. De fleste land har ikke en slik ordning, og medisiner og helsehjelp koster tusenvis av kroner. Sykehus kan koste 5 eller 6 sifret beløp.

I USA så har man kun rett på akutt hjelp på sykehus, behandlingen etter akutt hjelp må betales for. Du må betale for all helsehjelp på sykehuset, liggedøgn, mat under opphold +++. Bare en operasjon kan koste deg et seks sifret beløp. Og det er et få tall som har helseforsikring, da mange ikke får/mange ikke har råd til. Og selv om du har helseforsikring, kan egenandel være høy. En slekning av meg i USA ble operert i fjor, og hadde helseforsikring. Egenandel var på 50000 kr, og operasjon kostet nærmere 150000. 

Legetime i USA kan fint koste 500 -750 kr for en time, medisiner er dyrt og mange kan ikke kjøpe disse medisinene pga prisen. I USA dør feks en del folk pga diabetes, og mange fordi de dessverre ikke har råd til å kjøpe feks insulin.

 

Vi betaler her også over skatteseddelen 

Anonymkode: 5a6f1...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange i USA dør unødvendig og i store lidelser når de blir alvorlig syke, fordi de ikke hadr råd til helseforsikring og dermed ikke får helsehjelp uten å sette familien sin i dyp milliongjeld.

Fy faen så heldige vi er i Norge, jeg blir skamfull langt inn i hjerterota når TS syter over at hun selv må bekoste 3000 kr av en kreftbehandling som vil koste samfunnet hundretusenvis av kroner.

Anonymkode: 6af58...21b

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi betaler her også over skatteseddelen 

Anonymkode: 5a6f1...98a

Det gjør vi. Men vi får ganske mye igjen for det vi betaler over skatteseddelen - gratis skole (barne-, ungdoms- og videregående), gratis universitet og høyskole, en haug med offentlige tjenester som koster en brøkdel av faktisk kostnad. Man skal ikke feile mye før det man får igjen av helsetjenester langt overskrider det man betaler i skatt. 

Og i USA har man kanskje ikke så høy skatt på inntekt, men man kan ende opp med ganske høy eiendomsskatt feks. Det er steder i usa hvor man glatt kan betale 1000-1500 dollar i måneden i eiendomsskatt.  De har også ganske stor skatt på utbytte, om man driver eget selskap.  Det er ofte ganske stor sales tax på varer, og man tipser 15-25% på alle tjenester, fra restauranter, til frisører osv. Summerer man opp hva man betaler, er ikke usa så billig likevel. Eller eventuelt, Norge er ikke så dyrt som man vil ha det til. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.3.2024 den 20.25):

De fleste fastleger er ubrukelige. Hjelper lite når det er slik de jobber. Trekker på skuldrene og er late. Det norske helsevesenet er ødelagt, og fastlegesystemet er ment for å avlaste systemet lenger opp. Sånn at man sparer penger. De håper jo i bunn og grunn på at folk skal resignere og gi opp. Og dette systemet er et av verdens dyreste. Helt utrolig patetisk

Anonymkode: b2eeb...5f1

Det er ikke min erfaring. Jeg har ikke hatt fastlege som har trukket på skuldrene og vært lat. 

Anonymkode: 785c7...a75

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er du jo snart oppe i nok egenandeler til frikort, så blir det gratis resten av året.

Anonymkode: 9a19b...198

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men de som TS omtaler i HI kan kanskje det.

Anonymkode: 28838...123

Igjen når man ikke vet hva man snakker om så er det best å bare tie stille.

Anonymkode: 3bc85...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinlig å klage på 3000 i egenandel Ila ett år. Det vitner om lav kunnskap om forholdene utenfor Norge. Du er heldig som er syk i Norge ts

Anonymkode: afc65...d82

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mange i USA dør unødvendig og i store lidelser når de blir alvorlig syke, fordi de ikke hadr råd til helseforsikring og dermed ikke får helsehjelp uten å sette familien sin i dyp milliongjeld.

Fy faen så heldige vi er i Norge, jeg blir skamfull langt inn i hjerterota når TS syter over at hun selv må bekoste 3000 kr av en kreftbehandling som vil koste samfunnet hundretusenvis av kroner.

Anonymkode: 6af58...21b

 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

https://www.aftenbladet.no/utenriks/i/b5vn0k/usa-danni-maa-bla-opp-380-000-kroner-for-koronabehandlingen

Buhu, stakkars deg TS som må betale 3000 kroner for å få kreftbehandling verdt hundretusenvis av kroner.

Nordmenn er så bortskjemte og tunnelsynte at det er en gru.

Anonymkode: 6af58...21b

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Pinlig å klage på 3000 i egenandel Ila ett år. Det vitner om lav kunnskap om forholdene utenfor Norge. Du er heldig som er syk i Norge ts

Anonymkode: afc65...d82

Utrolig hvor mange som leser og tolker i hytt og pine uten å vite hva de svarer på, men svarer det de vil. 

Dere må gjerne være både skamfulle og synes det er pinlig, men jeg blir flau på deres vegne som ikke evner å lese hva det handler om. 

Ts

Anonymkode: 5f874...9c2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.3.2024 den 11.49):

Vi hører stadig at vi er så heldige i Norge, her får alle hjelp uavhengig av lommeboka, men det stemmer jo ikke.

Holder selv på med utredning for kreft og har nå på 1 mnd betalt 1.118,- i egenandeler, samt fått registrert pasientreiser for 540,- I tillegg til dette så har jeg hentet medisiner på blå resept for ca 1.040,- Alt i alt så har helsehjelp kostet meg litt over 2.500,- den siste mnd. I dag fikk jeg regning på siste undersøkelse som var et operativt inngrep. Denne regningen var på 461,-

Jeg klarer meg, men det hadde ikke gått rundt om jeg var alene å skulle ut med borti 3.000,- ekstra i en mnd på min uføretrygd. Positivt er at jeg snart er på frikort da. Men jeg tenker på de som ikke har råd til alle disse egenandelene. Hva gjør de? 

 

Anonymkode: 5f874...9c2

Men du vet vel det at det blir gratis etter en viss sum? Vær glad du ikke dør av kreft etter 14 dager som en kamerat av meg gjorde i år.

Anonymkode: 445b2...345

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvorfor skal vi nordmenn alltid finne unnskyldninger for at noe er dritt og urimelig, i stedet for å kjempe mot det?

Anonymkode: 05ac4...046

Vi nordmenn? Når ble jeg norsk? 

Jeg bare forklarer hvorfor så ikke skyt pianisten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

 

 

Utrolig hvor mange som leser og tolker i hytt og pine uten å vite hva de svarer på, men svarer det de vil. 

Dere må gjerne være både skamfulle og synes det er pinlig, men jeg blir flau på deres vegne som ikke evner å lese hva det handler om. 

Ts

Anonymkode: 5f874...9c2

Vær glad kreften din ble oppdaget i tiden, vennen min døde 14 dager etter diagnose.

Anonymkode: 445b2...345

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...