Gå til innhold

Det er ikke gratis helsehjelp i Norge.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For å svare på sitt konkrete spørsmål: vi som har dårlig råd betaler en legetime om gangen, vi omrokkerer de midlene som vi har tilgjengelig, betaler noe med kredittkort, utsetter noe, og holder pusten frem til frikortet er på plass.

 

Takknemlig jeg bor i norge, vet ikke hvordan jeg skulle greid meg i feks USA.

Anonymkode: 3ce04...2e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For å svare på sitt konkrete spørsmål: vi som har dårlig råd betaler en legetime om gangen, vi omrokkerer de midlene som vi har tilgjengelig, betaler noe med kredittkort, utsetter noe, og holder pusten frem til frikortet er på plass.

 

Takknemlig jeg bor i norge, vet ikke hvordan jeg skulle greid meg i feks USA.

Anonymkode: 3ce04...2e1

Vi kunne hatt det bedre....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (1 minutt siden):

Vi kunne hatt det bedre....

Tannlege er et større problem i min verden. Der blir summene helt enorme uten egenandelstak av noe slag og så er det sjelden "quick fix" når en først må gjøre noe.. tør ikke tenke om resten av helse Norge opererte slik tannlege-norge gjør.. *grøss*

Anonymkode: 3ce04...2e1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (3 minutter siden):

Vi kunne hatt det bedre....

Mye vil ha mer…. 

Anonymkode: 8f640...86d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tannlege er et større problem i min verden. Der blir summene helt enorme uten egenandelstak av noe slag og så er det sjelden "quick fix" når en først må gjøre noe.. tør ikke tenke om resten av helse Norge opererte slik tannlege-norge gjør.. *grøss*

Anonymkode: 3ce04...2e1

I min verden burde tannlege inngå i helsevesenet og ikke være en egen greie. Tannhelse er utrolig viktig. Så helsevesenet kunne vært langt bedre her også. Vi er ikke best i verden

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

USA må alltid, uten unntak nevnes.

Anonymkode: 28729...552

Det er egentlig et veldig dårlig eksempel. Eksempelet gjelder kun for de uten jobb/ helseforsikring. Jeg har mye familie i usa, en kusine som har kreft og moren til en kusine som har samme sykdom som min mor. De har forsikring, og får mye bedre behandling og hjelp. Det er helt gratis , som i betalt i sin helhet med forsikring, i motsetning til delvis gratis som betalt med i skattekroner her med utgifter som dukker opp. Vi er bare dårlig forsikret, og tror vi er trygge helt til sykdom rammer oss. 

Anonymkode: 4dcf5...c5c

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mye vil ha mer…. 

Anonymkode: 8f640...86d

Ja?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker said:

Helseforsikring. Det du betaler i skatt i Norge er også en helseforsikring. Ingen forskjell, bare at Staten ordner det for deg. Men da blir jo kvaliteten deretter også.

Anonymkode: 1cd0e...e46

Ja.. så lenge du er 100% frisk så er du vel godtatt av forsikringsbyråene... TS som nå har kreft ville fått enorm økning i forsikringspremie. Og har hen (ubetydelige) sykdommer som allergi og eksem eller født for tidlig, litt overvekt eller en bestemor med hjertesykdom eller kreft, ville forsikringspremien (hvis hun hadde fått forsikring i hele tatt) vært skyhøy fra starten av. 

Tror vi skal være glad vi tar vare på alle her i landet. Dette kommer hele samfunnet til gode.

Anonymkode: e3ce1...19e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (1 time siden):

Flytt til usa så hadde du blitt hjemløse. Da alt dette hadde fort kostet sikkert 80.000

Det hadde kostet mye mer - hvis ts bodde på gaten i utgangspunktet. De aller fleste i usa har forsikring . 

Anonymkode: 4dcf5...c5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ikke snakke om hva man må punge ut med hvis man ikke vil vente i månedsvis på en undersøkelse i det offentlige.

Har selv fått MR time to måneder etter en ulykke. Og hadde jeg ventet på den ville ting ha grodd for mye før en eventuell operasjon så beinet hadde blitt permanent ødelagt.

Anonymkode: 93539...8b3

  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

 

Tror vi skal være glad vi tar vare på alle her i landet. Dette kommer hele samfunnet til gode.

Anonymkode: e3ce1...19e

Dette er hvileputen som gjør utsagnet til en løgn. Det hadde vært sant for 20- 30 år siden. 
alle blir ikke tatt vare på i dette landet. 
jeg hadde en venninne som døde av kreft for 2 år siden, Norge hadde ikke råd til en ny runde cellegift fordi oddsen var 70%. Hun kunne betalt selv, de pengene hadde hun ikke. Så hun ble sendt hjem for og dø. Så fikk kusinen min i usa kreft med like dårlige odds i fjor sommer. Hun var i jobb og hadde helseforsikring. Hun slo de dårlige oddsen og i forrige uke fikk vi beskjed om at hun blir frisk, hun skal oppleve og fylle  40 år. I Norge hadde hun ikke hatt råd til og ikke dø i 30 årene. 
 

held prosessen til disse unge kvinnene med kreft har vært veldig ulik, ikke bare resultatet - leve eller dø. Det er en helt annen kvalitet på sykehus i usa. 

Anonymkode: 4dcf5...c5c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du får snart frikort. 

Prøv å betal hva det egentlig koster, vi snakker hundretusener.

Anonymkode: ab8ad...8e5

Signerer denne...

Et lite (og helt virkelig regnestykke) :

Min far har i årevis holdt "Ny-i-Norge-kurs", altså kursing av flyktninger, migranter,utlendinger og andre som av diverse årsaker får opphold i Norge uten å tidligere ha bidratt til den vestlige velferdsmodellen (Med andre ord, de har ingen helseforsikring fra opprinnelseslandet)... ETT (1) sykehusdøgn i Norge kostet i 2022 i snitt 39 000 kroner. Trettinitusenkroner. Det er da summen for behandling, oppfølging og rekonvalesens. Grunnen til at dette blir kommunisert til enkelte av våre nye landsmenn er enkel : Veldig mange av dem kommer fra land/soner der svart økonomi er hovedregelen, og at Staten er en ond/korrupt ting som må unngås. Ingenting i veien med opprinnelsen til disse menneskene, men de fortjener å bli opplyst om fakta, og bidra til samfunnet som helhet ved å betale sin skatt. 

"Jeg betaler min skatt med glede, det er sivilisasjonens pris". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man gratis helsehjelp i fengsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du klager. Og når folk forteller deg hvor mye på viddene du er, så forsøker du å fordekke din egen dumskap med at det er syns i andre. ALLE (eller ikke du da) vet at man må dekke inn egenandelstaket før frikort, de som er f.eks ufør er godt kjent med dette og beregner det økonomidisponeringen sin. 

Du er forøvrig rimelig blåst om du tror 3000 er mye i helsesammenheng, 3000 er ingenting. Hvis du faktisk har kreft og skal ha full pakke av behandling med operasjon, cellegift og stråling så er 3000 ingenting, absolutt ingenting, mot om du måtte betalt det selv. Så kan du plusse på andre medisiner, hjelp for bivirkninger, bandasjer, transport, ekstra timer til fysio/ergo/ernæringsfysiolog/psykolog/hva enn som er relevant, hjelpemidler, sykemelding og evt aap, ekstra stønader, hjemmesykepleie ect og da er du fort oppi millionbeløp før du har fått sukk for deg. Mange kreftoperasjoner tar hele dagen, det koster 50 000 i timen å drifte en opr.stue, og du klager over 3000? Cellegift vil ofte koste over 3000 i EN dose. Nei du må ta inn over deg hva ting faktisk koster, og prise deg lykkelig over at du bare må betale 3000 kr før du får frikort. 

Anonymkode: 7b965...ab9

Jøss, hva i alle dager feiler deg?

Anonymkode: 5f874...9c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jøss, hva i alle dager feiler deg?

Anonymkode: 5f874...9c2

Det feiler da vel vedkommende ingenting??? Det å påpeke at ting (helsestell) faktisk koster penger er da vel ikke noens feil??

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

robert_44 skrev (Akkurat nå):

Det feiler da vel vedkommende ingenting??? Det å påpeke at ting (helsestell) faktisk koster penger er da vel ikke noens feil??

Man trenger ikke å kalle folk for dum og blåst når man skal påpeke ting. Ei heller pålegge personer meninger og egenskaper. Man bør klare å ta en diskusjon uten å være ufin.

Anonymkode: 5f874...9c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Man trenger ikke å kalle folk for dum og blåst når man skal påpeke ting. Ei heller pålegge personer meninger og egenskaper. Man bør klare å ta en diskusjon uten å være ufin.

Anonymkode: 5f874...9c2

Det gjorde jeg da heller ikke...Best å gå på sak, ikke person....Du burde lese hele tråden før du kommenterer !! Tusen takk, værsågod 🙃

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har man alle studentene som betaler flere titalls tusen kroner pp psykisk helsehjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tannlege er et større problem i min verden. Der blir summene helt enorme uten egenandelstak av noe slag og så er det sjelden "quick fix" når en først må gjøre noe.. tør ikke tenke om resten av helse Norge opererte slik tannlege-norge gjør.. *grøss*

Anonymkode: 3ce04...2e1

I Canada har de nå innført noe som ligner veldig på universiell tannlege dekning for blant annet uføre og mange andre grupper under en viss inntekt.

Canada får dette til takket være et sosialdemokratisk parti som fikk dette til i regjeringsavtalen som betingelse for at de skulle fortsette å støtte Justin Trudeau som er Canadas statsminister. 

Partiet som fikk dette til heter NDP, New Democratic Party ledet av Jagmeet Singh. 

https://www.canada.ca/en/health-canada/news/2023/12/the-canadian-dental-care-plan.html

Uføre i Canada kan nå i praksis få tilgang til dette fra juni 2024. 

Mens vi har nå et rekordstort oljefond mens jeg skriver dette som er på 17.535 milliarder kroner akkurat nå, som er rundt 3,15 millioner kroner per hvert eneste individ i dette landet i absolutt alle aldre.

Men høyresiden spreller hardt imot enhver større dekning for tannhelse.

 

Anonymkode: 53dd3...b3c

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har uansett en syltynn teori om at de som poster på denne tråden ikke har penger til å betale den bittelille egenandelen sin selv?...At de muligens er på trygd?...og at de (Gud forby) er damer? Huff, dette var fælt....

Anonymkode: f4c33...807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...