Gå til innhold

Det er ikke gratis helsehjelp i Norge.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi hører stadig at vi er så heldige i Norge, her får alle hjelp uavhengig av lommeboka, men det stemmer jo ikke.

Holder selv på med utredning for kreft og har nå på 1 mnd betalt 1.118,- i egenandeler, samt fått registrert pasientreiser for 540,- I tillegg til dette så har jeg hentet medisiner på blå resept for ca 1.040,- Alt i alt så har helsehjelp kostet meg litt over 2.500,- den siste mnd. I dag fikk jeg regning på siste undersøkelse som var et operativt inngrep. Denne regningen var på 461,-

Jeg klarer meg, men det hadde ikke gått rundt om jeg var alene å skulle ut med borti 3.000,- ekstra i en mnd på min uføretrygd. Positivt er at jeg snart er på frikort da. Men jeg tenker på de som ikke har råd til alle disse egenandelene. Hva gjør de? 

 

Anonymkode: 5f874...9c2

Så da har du nesten nådd grensen for egenandel da. Men jeg er helt enig i at grensen for egenandel er for høy og at dagens satser for ufør ikke har fulgt den generelle prisveksten de siste årene..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Prøv å bo i et annet land, f eks USA, med kreft. Da ser du fort hvor godt dekket du er her i Norge.

Anonymkode: 74b30...cd5

USA må alltid, uten unntak nevnes.

Anonymkode: 28729...552

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man betaler ikke kun en brøkdel, dere vet at en av hovedfsktorene bak det høye skattetrykket i Norge er helsevesenet, sant? 

De fleste hadde nok hatt råd til å betale for behandlinger selv om man sluttet bli tvangstrekt tusenvis av kr i mnd for å få tilgang til ett skakkjørt helsevesen med utaderte medisiner og lange køer. 

I motsetning betaler jeg 600kr for en privat helseforsikring i mnd som gir meg hjelp og behandlinger man bare kan drømme om i offentlig sektor til en brøkdel av prisen. 

Anonymkode: ed693...abe

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er klar over hvor mye dette hadde kostet deg hvis det var den hele og fulle kostnaden du skulle betale, eller? Og heretter får du alt på frikortet ditt, resten av året. 

Merkelig at du (som ikke engang har problemer med å betale det) skal klage på akkurat dette her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (3 timer siden):

Skal virkelig ikke klage på det lille vi må betale i Norge før vi får frikort. De fleste land har ikke en slik ordning, og medisiner og helsehjelp koster tusenvis av kroner. Sykehus kan koste 5 eller 6 sifret beløp.

I USA så har man kun rett på akutt hjelp på sykehus, behandlingen etter akutt hjelp må betales for. Du må betale for all helsehjelp på sykehuset, liggedøgn, mat under opphold +++. Bare en operasjon kan koste deg et seks sifret beløp. Og det er et få tall som har helseforsikring, da mange ikke får/mange ikke har råd til. Og selv om du har helseforsikring, kan egenandel være høy. En slekning av meg i USA ble operert i fjor, og hadde helseforsikring. Egenandel var på 50000 kr, og operasjon kostet nærmere 150000. 

Legetime i USA kan fint koste 500 -750 kr for en time, medisiner er dyrt og mange kan ikke kjøpe disse medisinene pga prisen. I USA dør feks en del folk pga diabetes, og mange fordi de dessverre ikke har råd til å kjøpe feks insulin.

 

De må betale for den akutte behandlingen også, det er ikke gratis. Forskjellen i forhold til behandling som ikke haster er bare at de ikke kan nekte deg behandling hvis du kommer inn på sykehuset med hjertestans. Men regningen får du etterpå (hvis du overlever), evt får din familie den hvis du ikke gjør det. 

Anonymkode: ed2f6...221

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man betaler ikke kun en brøkdel, dere vet at en av hovedfsktorene bak det høye skattetrykket i Norge er helsevesenet, sant? 

De fleste hadde nok hatt råd til å betale for behandlinger selv om man sluttet bli tvangstrekt tusenvis av kr i mnd for å få tilgang til ett skakkjørt helsevesen med utaderte medisiner og lange køer. 

I motsetning betaler jeg 600kr for en privat helseforsikring i mnd som gir meg hjelp og behandlinger man bare kan drømme om i offentlig sektor til en brøkdel av prisen. 

Anonymkode: ed693...abe

Nei, det er faktisk veldig mange som ikke hadde hatt penger til å betale for behandling selv. TS, for eksempel, ville ikke hatt sjanse. I USA er det - selv for gode forsikringer - vanlig med en egenandel på 100 000kr årlig. Dvs at familien må bruke 100 000kr på helseutgifter i løpet av et kalenderår før forsikringen begynner å ta noe som helst. TS klager over 3000kr på en måned - ta det regnestykket, og se om det vil være bra for TS?


Og selv den vanlige middelklassen, som faktisk har en ok inntekt de «vil få beholde mer av» med lavere skatter, vil bare være en alvorlig sykdom eller skade unna økonomisk ruin og hjemløshet, for kostnadene er så ekstreme. Sånn er virkeligheten i USA. De har dyreste helsevesenet i verden, og noen av de beste sykehusene og er i forskningsfronten, men problemet er at denne behandlingen  av ytterste klasse ikke er tilgjengelig for de fleste av innbyggerne. Mange amerikanere har et mye dårligere helsetilbud enn nordmenn har.


Den private helseforsikringen din er ikke et reelt bilde på hva en faktisk helseforsikring koster, for den dekker bare en liten brøkdel av det som kan feile deg, og de aller fleste - og dyreste - tingene tar det offentlige seg av 

Anonymkode: ed2f6...221

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flytt til usa så hadde du blitt hjemløse. Da alt dette hadde fort kostet sikkert 80.000

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke gratis med helsehjelp i Norge, men noen får all helsehjelp gratis.

Dette er selvsagt i noen spesielle tilfeller ( hvor jeg har vært i to ganger), blant annet psykiske vansker. Her var jeg også på sosial stønad og både lege og Nav mente at det var bedre å støtte meg med helsehjelp ( både fastlege og dessverre legevakt) og medisiner, enn at jeg ikke oppsøkte helsehjelp. 

Og ja, jeg er evig takknemlig for det!

Anonymkode: 2852b...c42

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (3 timer siden):

Skal virkelig ikke klage på det lille vi må betale i Norge før vi får frikort. De fleste land har ikke en slik ordning, og medisiner og helsehjelp koster tusenvis av kroner. Sykehus kan koste 5 eller 6 sifret beløp.

I USA så har man kun rett på akutt hjelp på sykehus, behandlingen etter akutt hjelp må betales for. Du må betale for all helsehjelp på sykehuset, liggedøgn, mat under opphold +++. Bare en operasjon kan koste deg et seks sifret beløp. Og det er et få tall som har helseforsikring, da mange ikke får/mange ikke har råd til. Og selv om du har helseforsikring, kan egenandel være høy. En slekning av meg i USA ble operert i fjor, og hadde helseforsikring. Egenandel var på 50000 kr, og operasjon kostet nærmere 150000. 

Legetime i USA kan fint koste 500 -750 kr for en time, medisiner er dyrt og mange kan ikke kjøpe disse medisinene pga prisen. I USA dør feks en del folk pga diabetes, og mange fordi de dessverre ikke har råd til å kjøpe feks insulin.

 

91,7% av USAs innbyggere har helseforsikring. Slutt å lage skremmebilder basert på nonsens og oppspinn. Norge har et veldig dårlig helsevesen, både sammenlignet med USA og mange europeiske land.

Dette kjennetegner skattefinansierte helsevesen, fordi kostnaden for den enkelte fordeles ut på alle innbyggere i stedet for å være tettere knyttet til den som har behov for helsehjelp. Terskelen er derfor også veldig lav for å få helsehjelp i Norge, og kvaliteten blir deretter. 

Anonymkode: 1cd0e...e46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (24 minutter siden):

Flytt til usa så hadde du blitt hjemløse. Da alt dette hadde fort kostet sikkert 80.000

Helseforsikring. Det du betaler i skatt i Norge er også en helseforsikring. Ingen forskjell, bare at Staten ordner det for deg. Men da blir jo kvaliteten deretter også.

Anonymkode: 1cd0e...e46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som ikke har råd til egenandeler før frikortgrensa kan søke om å få dette dekket av NAV sosial. Nei, det er kanskje ikke helt optimalt, det blir det vel aldri. Men er  bedre i Norge enn i land der man må punge ut for alt selv dersom man ikke har forsikring. Og de som ikke har forsikring er det overraskende mange av i de landene der man må tegne helseforsikring. 

Anonymkode: 4b1dc...9b9

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi hører stadig at vi er så heldige i Norge, her får alle hjelp uavhengig av lommeboka, men det stemmer jo ikke.

Holder selv på med utredning for kreft og har nå på 1 mnd betalt 1.118,- i egenandeler, samt fått registrert pasientreiser for 540,- I tillegg til dette så har jeg hentet medisiner på blå resept for ca 1.040,- Alt i alt så har helsehjelp kostet meg litt over 2.500,- den siste mnd. I dag fikk jeg regning på siste undersøkelse som var et operativt inngrep. Denne regningen var på 461,-

Jeg klarer meg, men det hadde ikke gått rundt om jeg var alene å skulle ut med borti 3.000,- ekstra i en mnd på min uføretrygd. Positivt er at jeg snart er på frikort da. Men jeg tenker på de som ikke har råd til alle disse egenandelene. Hva gjør de? 

 

Anonymkode: 5f874...9c2

Må man så må man. Jeg ser uføretrygdet og når frikortet innen midten av januar. Og hvor dyrt tror du det hadde vært om vi ikke hadde den ordningen i Norge?

Anonymkode: 3bc85...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

91,7% av USAs innbyggere har helseforsikring. Slutt å lage skremmebilder basert på nonsens og oppspinn. Norge har et veldig dårlig helsevesen, både sammenlignet med USA og mange europeiske land.

Dette kjennetegner skattefinansierte helsevesen, fordi kostnaden for den enkelte fordeles ut på alle innbyggere i stedet for å være tettere knyttet til den som har behov for helsehjelp. Terskelen er derfor også veldig lav for å få helsehjelp i Norge, og kvaliteten blir deretter. 

Anonymkode: 1cd0e...e46

Det stemmer at andelen uten helseforsikring er lavere enn på en god stund i USA, men likevel. Det er flere titalls millioner likevel, og da likevel en betydelig andel som står uten et fullverdig helsetilbud. 

Anonymkode: 4b1dc...9b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At helsehjelp er gratis i Norge er en sannhet med modifikasjoner, ja. 
Selv bruker jeg i underkant av 2000,- i uka på kiropraktor for å trene meg opp igjen etter en skade som har gjort meg midlertidig (håper jeg!) arbeidsufør. Det eneste det offentlige helsevesenet har hatt å by på i løpet av de 7 månedene som har gått siden ulykken er en rekke sykmeldinger. Null nada niks annet, og null behandling for å komme meg tilbake i full jobb.

Anonymkode: f00ef...996

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på en film i går som er basert på virkelig historie. Ung kvinne går til en lege og vite at hun har kreft. 900dollar må hun betale for den konsultasjonen. Og ikke har råd til å bli syk pga hun må jobbe 4 mnd til før hun får helseforsikring (dette er i USA).

Trist å høre at du har fått kreft og håper du får den hjelpen du trenger.💕

Jeg selv har både vært akutt til legevakten og god del hos legen startet på dette året. Selv har jeg sikkert punget ut 3-4 tusen, men er takknemlig vi bor i Norge da jeg har fått den hjelpen jeg trengte da noe var akutt 

Anonymkode: e8dd8...5bb

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Helseforsikring. Det du betaler i skatt i Norge er også en helseforsikring. Ingen forskjell, bare at Staten ordner det for deg. Men da blir jo kvaliteten deretter også.

Anonymkode: 1cd0e...e46

Norge er ikke på topp (lenger), men ligger ganske greit an og blir beskrevet som "good" i de kildene jeg har lest i alle fall. Uansett, den store bakdelen med et (mer) privat helsevesen er at man ikke er garantert å bli dekket gjennom forsikring, selv om man i prinsippet har råd til det. Har man noe underliggende eller en tilstand som gjelder før man får tegnet forsikring, så gjelder ikke denne delen av forsikringen. I noen tilfeller kan man være så uheldig at man ikke får tegnet forsikring i det hele tatt, og da sliter man. 

Anonymkode: 4b1dc...9b9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

tussi84 skrev (4 timer siden):

Skal virkelig ikke klage på det lille vi må betale i Norge før vi får frikort. De fleste land har ikke en slik ordning, og medisiner og helsehjelp koster tusenvis av kroner. Sykehus kan koste 5 eller 6 sifret beløp.

I USA så har man kun rett på akutt hjelp på sykehus, behandlingen etter akutt hjelp må betales for. Du må betale for all helsehjelp på sykehuset, liggedøgn, mat under opphold +++. Bare en operasjon kan koste deg et seks sifret beløp. Og det er et få tall som har helseforsikring, da mange ikke får/mange ikke har råd til. Og selv om du har helseforsikring, kan egenandel være høy. En slekning av meg i USA ble operert i fjor, og hadde helseforsikring. Egenandel var på 50000 kr, og operasjon kostet nærmere 150000. 

Legetime i USA kan fint koste 500 -750 kr for en time, medisiner er dyrt og mange kan ikke kjøpe disse medisinene pga prisen. I USA dør feks en del folk pga diabetes, og mange fordi de dessverre ikke har råd til å kjøpe feks insulin.

 

Hva med å fokusere på at vi ikke er heldige men at de i usa er Uheldige pga dårlig helsevesen? Jeg mener det skulle bare mangle å få dekket behandlinger og operasjoner når man er syk/skadet. Ikke sånn vær takknemlig. Det er verre i usa.... Hvorfor skal vi sammenligne oss med land som har dårlig helsevesen? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

91,7% av USAs innbyggere har helseforsikring. Slutt å lage skremmebilder basert på nonsens og oppspinn. Norge har et veldig dårlig helsevesen, både sammenlignet med USA og mange europeiske land.

Dette kjennetegner skattefinansierte helsevesen, fordi kostnaden for den enkelte fordeles ut på alle innbyggere i stedet for å være tettere knyttet til den som har behov for helsehjelp. Terskelen er derfor også veldig lav for å få helsehjelp i Norge, og kvaliteten blir deretter. 

Anonymkode: 1cd0e...e46

Selv om mange har helseforsikring, så er fortsatt egenandelen høy på mange behandlinger. Som nevnt tidligere betalte en slekning av meg 50000 norske kroner i egenandel for operasjonen sin, til tross for helseforsikring. Det er ikke alle som klarer å hoste opp 50000 kr.

I Norge har vi egenandel på litt over 3000 kr per kalender år. 

En annen ting å nevne er at det er ikke sånn at USA gir deg særlig med penger for tapt inntekt om du skulle bli sykemeldt fra jobb en periode. Min slektning var sykemeldt Etter operasjonen i 2 mnd. Månedlig betaling fra staten som han sa var 3000 kr i mnd. Er klar over at det kan variere fra stat til stat, og sikkert mellom ulike tilfeller også. 

Poenget er at i tillegg til å betale for behandling i helsevesenet og medisiner, så må du gjerne også ha en del oppsparte midler å klare deg på hvis du skulle bli sykemeldt fra jobb en stund.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Et normalt oppegående menneske har 3.000 til uforutsette utgifter, men er man ikke det, så er man allerede NAVkient og får hjelp der.

Det har vært egenandel før frikort i veldig mange år, så det er alle klar over.

Anonymkode: 37944...234

Herregud. Det går fint an å være et oppegående,normalt menneske selv om man er NAV klient. Fordommene dine kan du stappe en viss plass.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

91,7% av USAs innbyggere har helseforsikring. Slutt å lage skremmebilder basert på nonsens og oppspinn. Norge har et veldig dårlig helsevesen, både sammenlignet med USA og mange europeiske land.

Dette kjennetegner skattefinansierte helsevesen, fordi kostnaden for den enkelte fordeles ut på alle innbyggere i stedet for å være tettere knyttet til den som har behov for helsehjelp. Terskelen er derfor også veldig lav for å få helsehjelp i Norge, og kvaliteten blir deretter. 

Anonymkode: 1cd0e...e46

Men hva disse forsikringene de har dekker, og hvor høye egenandelene er, er en helt annen historie. 
 

Her er Norge nummer 7 og USA nummer 69:

https://www.statista.com/statistics/1376359/health-and-health-system-ranking-of-countries-worldwide/

https://www.internationalinsurance.com/health/systems/

 

Her er Norge nummer 9 og USA nummer 15:

https://ceoworld.biz/2023/08/25/revealed-countries-with-the-best-health-care-systems-2023/

Anonymkode: ed2f6...221

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...