Gå til innhold

Det er ikke gratis helsehjelp i Norge.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

3.000 kr er småpenger. Selv jeg på minstesats på AAP synes det. ALLE vet at i januar hvert år så starter man på scratch, da har man resterende mnd på å spare. I verstefall kan man søke om sosial hjelp hos NAV, så man får penger til å betale regninger.

Anonymkode: 8f640...86d

3000 kr er ikke småpenger.  Folk har jo andre utgifter og forskjellige livssituasjoner.

Januar og februar kan fort bli dyre måneder.   Jeg er nødt til å sette av penger hver måned på egen konto til kommende helseutgifter, inkl. tannlege. Da bekymrer jeg meg mindre.  Jeg tror heller ikke at det bare er å be nav om hjelp.  De har sine normer og betingelser å forholde seg til.


Vi kan heller ikke sammenligne oss med folk i andre land, med forskjellige løsninger og finansiering. Hos oss betaler vi skatter og avgifter for at staten tar utgifter, inkl. helseutgiftene. Da skal vi ikke betale i pose og sekk i tillegg.  
Det er likevel nok å betale for hvis helsen er dårlig og vi ikke klarer å være helt selvhjulpne lenger.  I så fall må vi også kjøpe andre tjenester.  
 

Endret av Øyne
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Øyne skrev (Akkurat nå):

Januar og februar kan fort bli dyre måneder.   Jeg er nødt til å sette av penger hver måned på egen konto til kommende helseutgifter, inkl. tannlege. 

Det gjør jeg også, selv om jeg ikke har dårlig økonomi. Jeg har forskjellige kontoer som jeg trekker til hver måned, f eks tannlege, frisør, forsikringer, ferie osv. Skjønner ikke at ikke alle trekker litt, ihvertfall, til utgifter man vet kommer. 

Anonymkode: 5e859...027

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

91,7% av USAs innbyggere har helseforsikring. Slutt å lage skremmebilder basert på nonsens og oppspinn. Norge har et veldig dårlig helsevesen, både sammenlignet med USA og mange europeiske land.

Dette kjennetegner skattefinansierte helsevesen, fordi kostnaden for den enkelte fordeles ut på alle innbyggere i stedet for å være tettere knyttet til den som har behov for helsehjelp. Terskelen er derfor også veldig lav for å få helsehjelp i Norge, og kvaliteten blir deretter. 

Anonymkode: 1cd0e...e46

Helseforsikring ja. Men med gedigne egenandeler før den kicker inn. Og har man den ikke gjennom jobben - som ikke alle har - koster selve forsikringen en liten formue den også. Jeg kjenner en familie som betaler 600 dollar i mnd. Og har 5000 dollar i egenandel - per familiemedlem - før forsikringen kicker inn. 
 

Vi i Norge er ekstremt heldig som har det helsevesenet vi har. 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.3.2024 den 11.49):

Vi hører stadig at vi er så heldige i Norge, her får alle hjelp uavhengig av lommeboka, men det stemmer jo ikke.

Holder selv på med utredning for kreft og har nå på 1 mnd betalt 1.118,- i egenandeler, samt fått registrert pasientreiser for 540,- I tillegg til dette så har jeg hentet medisiner på blå resept for ca 1.040,- Alt i alt så har helsehjelp kostet meg litt over 2.500,- den siste mnd. I dag fikk jeg regning på siste undersøkelse som var et operativt inngrep. Denne regningen var på 461,-

Jeg klarer meg, men det hadde ikke gått rundt om jeg var alene å skulle ut med borti 3.000,- ekstra i en mnd på min uføretrygd. Positivt er at jeg snart er på frikort da. Men jeg tenker på de som ikke har råd til alle disse egenandelene. Hva gjør de? 

 

Anonymkode: 5f874...9c2

med alle hypokondere i dette landet skulle det bare mangle om det ikke var egenandel.......ellers hadde systemet kollapset!

Anonymkode: 91964...519

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke rett hjelp hos fastlegen, var bekymret og betalte 3000nok hos Aleris.

Dyktig lege👏

Anonymkode: c2cdd...72e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.3.2024 den 11.49):

Vi hører stadig at vi er så heldige i Norge, her får alle hjelp uavhengig av lommeboka, men det stemmer jo ikke.

Holder selv på med utredning for kreft og har nå på 1 mnd betalt 1.118,- i egenandeler, samt fått registrert pasientreiser for 540,- I tillegg til dette så har jeg hentet medisiner på blå resept for ca 1.040,- Alt i alt så har helsehjelp kostet meg litt over 2.500,- den siste mnd. I dag fikk jeg regning på siste undersøkelse som var et operativt inngrep. Denne regningen var på 461,-

Jeg klarer meg, men det hadde ikke gått rundt om jeg var alene å skulle ut med borti 3.000,- ekstra i en mnd på min uføretrygd. Positivt er at jeg snart er på frikort da. Men jeg tenker på de som ikke har råd til alle disse egenandelene. Hva gjør de? 

 

Anonymkode: 5f874...9c2

Ta det fra en som har bodd noen år i USA og jo det er nærmest gratis i Norge. Om en ikke klarer egenandelene så kan en få hjelp til det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

med alle hypokondere i dette landet skulle det bare mangle om det ikke var egenandel.......ellers hadde systemet kollapset!

Anonymkode: 91964...519

Hypokondere? Du høres ut som en fastlege jeg hadde. Alt var visstnok i hodet mitt, men gikk på Volvat og Aleris (jupp begge for å være sikker) i løpet av 2 dager begge de private ga klar beskjed om at det var operasjon som måtte til. Gikk så en gang til til Fastlegen og spurte om hen kunne spørre om de kunne se på meg på sjukehuset, men neida var da ikke noe feil med meg. (Ble operert for det, og ja jeg har sendt inn klage på legen) 

Mange fastleger burde alldeles ikke vært det.

Anonymkode: 95533...38a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje ikke gratis, men billig nok.

Trygda du får er heller ikke gratis, den er også skattefinansiert liksom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.3.2024 den 12.44):

Baksiden ved at det er "gratis" helsehjelp er at systemet ikke fanger opp alle som trenger hjelp.

Er selv i en situasjon hvor fastlegen ikke tar meg seriøst, og dermed får jeg ikke hjelp for mine plager. Er i en prossess med å få hjelp i utlandet - mot at jeg betaler for det selvsagt. Har spart penger en god stund så jeg har penger til å reise til utlandet og endelig få god helsehjelp

Det norske systemet suger balle

Anonymkode: b2eeb...5f1

Da skifter du fastlege, har selv gjort det pga hen ikke tok ene sønnen mins problemer seriøst, skiftet fastlege og gutten ble operert kort tid etter (mandlene)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smascha skrev (På 27.3.2024 den 12.56):

Det eg meiner eg er meir forunderleg er kvifor i himmelens namn det et ikkje er gratis helsehjelp for tenner og tannhelse

Er ikkje tennene del av kroppen? 

Dette henger igjen pga tannhelse var under smeden før og ikke lege/sjukehus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (5 timer siden):

Dette henger igjen pga tannhelse var under smeden før og ikke lege/sjukehus

Snålt at det henger igjen ennå... Er over 100 + år siden det var sånn

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

med alle hypokondere i dette landet skulle det bare mangle om det ikke var egenandel.......ellers hadde systemet kollapset!

Anonymkode: 91964...519

For det fins ingen i usa.. .

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.3.2024 den 12.41):

Jeg har normalt frikort andre/tredje uken i januar. Jeg er forberedt på det og sparer til det. I tillegg har jeg 7 medisiner på hvit resept som jeg må betale selv. Jeg er på ung ufør -sats. 

Jeg har full forståelse for at det er mye penger ut, og utredning for kreft er ikke akkurat noe en kan planlegge for, men som andre sier så har du nok frikortet snart, og det hadde vært mye dyrere uten det systemet vi har. 

Håper på gode svar på utredningen for deg 💛

Anonymkode: c0ffa...8eb

FFF🤣

Frikort før februar😉

Anonymkode: 30570...655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 27.3.2024 den 13.46):

I motsetning betaler jeg 600kr for en privat helseforsikring i mnd som gir meg hjelp og behandlinger man bare kan drømme om i offentlig sektor til en brøkdel av prisen. 

Anonymkode: ed693...abe

Her tror jeg du må komme med eksempel på sykdom/behandling den dekker …høres jo helt fantastisk ut

Anonymkode: 8f11a...ee7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Nå er det noe så trivielt som skabb vi har hatt, ikke kreft eller noe lignende alvorlig. Men altså 18 000 måtte vi betale for hele familien. Ikke fikk vi det dekket, og ikke går det på frikortet. 

Tenner er også et eget kapittel. Dette er også helse.

Anonymkode: 05ac4...046

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.3.2024 den 18.55):

Det er ikke sånn det fungerer med kreftbehandling. Behandlerne forholder seg ikke til prisen av cellegiften, bare hvor vidt de tror den kommer til å gjøre godt. I Norge må legemidler være godkjent av et offentlig organ, og så kan de gis til de som oppfyller kravene for det. Noen behandlinger er tilgjengelig utenlands, men er ikke godkjent i Norge enda. Det er fordi man bruker offentlige midler på dette, og må derfor ha en viss kontroll på hvilke legemidler man distribuerer. I noen spesielle tilfeller kan man søke på unntak.

Anonymkode: 206c4...566

Når en medisin mot kreft har vært godkjent i Sverige i 10 år før Norge, så ser jo du også at det med offentlige godkjenninger funker svært dårlig.

Anonymkode: 05ac4...046

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 27.3.2024 den 20.25):

Helt riktig det du skriver. Helsevesenet suger hvis det innebærer at legene faktisk må gjøre en jobb eller tenke på komplekse problemstillinger. Synd du snart går tom for penger men håper du uansett får hjelpen du trenger

De fleste fastleger er ubrukelige. Hjelper lite når det er slik de jobber. Trekker på skuldrene og er late. Det norske helsevesenet er ødelagt, og fastlegesystemet er ment for å avlaste systemet lenger opp. Sånn at man sparer penger. De håper jo i bunn og grunn på at folk skal resignere og gi opp. Og dette systemet er et av verdens dyreste. Helt utrolig patetisk

Anonymkode: b2eeb...5f1

I tillegg står over 300 000 nordmenn uten fastlege. Jeg har stått uten fastlege i 3 år, og det er fortsatt ingen ledige plasser hos fastlegene i kommunen her.

Anonymkode: 05ac4...046

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (16 timer siden):

Dette henger igjen pga tannhelse var under smeden før og ikke lege/sjukehus

Hvorfor skal vi nordmenn alltid finne unnskyldninger for at noe er dritt og urimelig, i stedet for å kjempe mot det?

Anonymkode: 05ac4...046

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenandelen vokser i takt med at det kommer flere og dyrere medisiner på markedet som noen mener staten bør sponse. Feks diverse vaksiner…, diabetes medisin for overvektige til 36 000 i året osv osv

Anonymkode: 359e3...db1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.3.2024 den 12.00):

Jeg klager ikke. Hvis du leser hva jeg skriver, så skriver jeg at det går bra for meg med de kostnadene, men hva med de som ikke har økonomi til å dekke egenandelene? 

Anonymkode: 5f874...9c2

Da hjelper nav de. Derfor vi har nav.

Anonymkode: fea9f...6c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...