Gå til innhold

Det er ikke gratis helsehjelp i Norge.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Går du privat? Jeg får på frikortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sofakona skrev (2 timer siden):

Flytt til usa så hadde du blitt hjemløse. Da alt dette hadde fort kostet sikkert 80.000

Alltid USA. Dette må nevnes i hver tråd☝️😊

Anonymkode: 28729...552

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

robert_44 skrev (13 minutter siden):

Det gjorde jeg da heller ikke...Best å gå på sak, ikke person....Du burde lese hele tråden før du kommenterer !! Tusen takk, værsågod 🙃

Sier ikke at det var du, men personen jeg siterte. 

Anonymkode: 5f874...9c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (5 minutter siden):

Går du privat? Jeg får på frikortet.

JEG går privat. Det offentlige er altfor tregt. Men kudos til deg som gidder å stå i den offentlige helsekøen 😃 Bokstavelig talt, STÅ PÅ !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får vel hjelp av NAV, om man selv ikke klarer å dekke summen før man når frikortgrensen?

På den måten blir det jo faktisk helt gratis for dem som ikke har mulighet til å betale egenandelen selv, foruten skatt som selvsagt alle skal betale uansett.

Anonymkode: 9c8c9...649

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja, jeg har snart frikort. Er bare en tur til sykehuset eller apoteket, så er jeg der. Men for meg går det som sagt fint, men tenker på de som ikke har nesten 3.000,- ekstra å betale i løpet av 1 mnd. 

Ts

Anonymkode: 5f874...9c2

Skjønner.men samtidig, tenk så mye ekstra skatt du ville betalt hvis helsehjelp var helt helt gratis. Ville ikke satt igjen med mer, og de som aldri er syke ville måttet gi ekstra til staten.

Anonymkode: 258ee...c55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er hvileputen som gjør utsagnet til en løgn. Det hadde vært sant for 20- 30 år siden. 
alle blir ikke tatt vare på i dette landet. 
jeg hadde en venninne som døde av kreft for 2 år siden, Norge hadde ikke råd til en ny runde cellegift fordi oddsen var 70%. Hun kunne betalt selv, de pengene hadde hun ikke. Så hun ble sendt hjem for og dø. Så fikk kusinen min i usa kreft med like dårlige odds i fjor sommer. Hun var i jobb og hadde helseforsikring. Hun slo de dårlige oddsen og i forrige uke fikk vi beskjed om at hun blir frisk, hun skal oppleve og fylle  40 år. I Norge hadde hun ikke hatt råd til og ikke dø i 30 årene. 
 

held prosessen til disse unge kvinnene med kreft har vært veldig ulik, ikke bare resultatet - leve eller dø. Det er en helt annen kvalitet på sykehus i usa. 

Anonymkode: 4dcf5...c5c

Det er ikke sånn det fungerer med kreftbehandling. Behandlerne forholder seg ikke til prisen av cellegiften, bare hvor vidt de tror den kommer til å gjøre godt. I Norge må legemidler være godkjent av et offentlig organ, og så kan de gis til de som oppfyller kravene for det. Noen behandlinger er tilgjengelig utenlands, men er ikke godkjent i Norge enda. Det er fordi man bruker offentlige midler på dette, og må derfor ha en viss kontroll på hvilke legemidler man distribuerer. I noen spesielle tilfeller kan man søke på unntak.

Anonymkode: 206c4...566

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har fått noe hjelp i utlandet, og må dra på en privat utredning jeg må betale selv, før evt operasjon i Norge. Så blir bare oppgitt når folk skryter av gratis helsehjelp i Norge🙄Det er bra ved «normale» sykdommer og tilstander, og egenandel på rundt 3k bør de fleste ha mulighet til å betale. Men for meg som ufør som må hoste opp ca 80k årlig😪Sliter jeg med å klare. Hittil har jeg klart det på kreative måter, men er snart tom for penger og ideer😵‍💫

Anonymkode: 91899...4b7

Helt riktig det du skriver. Helsevesenet suger hvis det innebærer at legene faktisk må gjøre en jobb eller tenke på komplekse problemstillinger. Synd du snart går tom for penger men håper du uansett får hjelpen du trenger

7 hours ago, Smascha said:

Er det ikkje betre å først bytte fastlege?

De fleste fastleger er ubrukelige. Hjelper lite når det er slik de jobber. Trekker på skuldrene og er late. Det norske helsevesenet er ødelagt, og fastlegesystemet er ment for å avlaste systemet lenger opp. Sånn at man sparer penger. De håper jo i bunn og grunn på at folk skal resignere og gi opp. Og dette systemet er et av verdens dyreste. Helt utrolig patetisk

Anonymkode: b2eeb...5f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting å nevne er at det fins behandlinger for noen sykdommer som man må til utlandet for å få for det tilbys ikke i Norge fordi vi er så trege på å starte opp med slike ting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (5 minutter siden):

En annen ting å nevne er at det fins behandlinger for noen sykdommer som man må til utlandet for å få for det tilbys ikke i Norge fordi vi er så trege på å starte opp med slike ting

Ikke bare trege, men de ønsker ikke fordi det koster mer.

Det  finnes behandlinger som kan øke overlevelse fra 20-30% til 70-80% blant noen kreftformer og sykdommer, men dette mener belsutningsforum er for kostbart i mange tilfeller.

Vi hadde jo saken om denne stakkars lille jenta som ville dø uten behandling men Norge AS mente det var for dyrt, men i USA fikk hun behandlingen hun trengte til å overleve for 2 millioner om jeg ikke husker feil.

Jeg er en av de som veldig gjerne skulle sagt fra meg retten til offentlig helsehjelp mot at jeg fikk skattelettelser, og kun betalt for akuttjenesten. Jeg har virkelig null interesse av å vente 14mnd på time hos nevrolog eller gå sykemeldt i 8 mnd for å operere håndleddet når jeg for 600kr i mnd får disse dekket privat innen 2 uker.

Anonymkode: ed693...abe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke bare trege, men de ønsker ikke fordi det koster mer.

Det  finnes behandlinger som kan øke overlevelse fra 20-30% til 70-80% blant noen kreftformer og sykdommer, men dette mener belsutningsforum er for kostbart i mange tilfeller.

Vi hadde jo saken om denne stakkars lille jenta som ville dø uten behandling men Norge AS mente det var for dyrt, men i USA fikk hun behandlingen hun trengte til å overleve for 2 millioner om jeg ikke husker feil.

Jeg er en av de som veldig gjerne skulle sagt fra meg retten til offentlig helsehjelp mot at jeg fikk skattelettelser, og kun betalt for akuttjenesten. Jeg har virkelig null interesse av å vente 14mnd på time hos nevrolog eller gå sykemeldt i 8 mnd for å operere håndleddet når jeg for 600kr i mnd får disse dekket privat innen 2 uker.

Anonymkode: ed693...abe

Ja og så kommer de med piss om at det er uetisk eller lignende. Syns det er sykt at de ikke vil redde liv fordi det koster for mye. Sier litt om hvor lite menneskeliv er ansett for å være verdt i dette landet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (13 minutter siden):

Ja og så kommer de med piss om at det er uetisk eller lignende. Syns det er sykt at de ikke vil redde liv fordi det koster for mye. Sier litt om hvor lite menneskeliv er ansett for å være verdt i dette landet.

Vi bruker massive mengder penger på helse, og dessverre må man sette en «pris» på et menneskeliv. Noe annet hadde vært helt absurd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ingen ting er gratis i Norge. Egenandelene vokser, og vokser. Nå skal pensjonsalderen opp også. Vi får det vanskeligere og vanskeligere. Fordi pengene går til å subsidiere vindmøller og andre miljøeksperimet, samt hundre tusenvis av innvandrere som booker seg direkte inn på NAV. Slikt koster penger. Og det må vi betale for.

Anonymkode: 2514b...96c

Og enda er Norge det landet med best helse i hele Europa.  Vi bruker også mest penger per innbygger på helse.  

Visste du at vi nordmenn har lavere barnedødelighet enn f.eks. Sveits?  Vi har også flere leger, apoteker og tannleger per innbygger enn de har der.  Så heldige er vi nordmenn at vi slipper å kjøpe private helseforsikringer til barna våre og oss selv.  I f.eks. Sveits risikerer man å gå konkurs om barnet ditt får en sykdom og du ikke har forsikring.  

Ta deg sammen - det blir mye syt dette!

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nuttery skrev (1 minutt siden):

Vi bruker massive mengder penger på helse, og dessverre må man sette en «pris» på et menneskeliv. Noe annet hadde vært helt absurd.

Da kan man heller prioritere bort andre ting som er mindre viktig enn helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (1 minutt siden):

Og enda er Norge det landet med best helse i hele Europa.  Vi bruker også mest penger per innbygger på helse.  

Visste du at vi nordmenn har lavere barnedødelighet enn f.eks. Sveits?  Vi har også flere leger, apoteker og tannleger per innbygger enn de har der.  Så heldige er vi nordmenn at vi slipper å kjøpe private helseforsikringer til barna våre og oss selv.  I f.eks. Sveits risikerer man å gå konkurs om barnet ditt får en sykdom og du ikke har forsikring.  

Ta deg sammen - det blir mye syt dette!

Det er vel fordi vi er bedre på forebygging

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (1 minutt siden):

Det er vel fordi vi er bedre på forebygging

Ja, vi har gode programmer fra fødsel av.  Og så røyker få nordmenn i forhold til folk i mange andre land.  Viktigst er likevel at vi har høy levestandard i Norge.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nuttery skrev (5 minutter siden):

Vi bruker massive mengder penger på helse, og dessverre må man sette en «pris» på et menneskeliv. Noe annet hadde vært helt absurd.

Ja, vi er nødt til det. Dette vil bli et enda større problem framover, siden det kommer nye medisiner og behandlingsformer til fantastisk høye priser, behandling kan koste flere millioner i året. I tillegg kommer dokumentasjon på effekt. Det er der det stopper for mange medisiner - effekten er ikke godt nok dokumentert. Hvis staten skal drive med eksperimentell behandling til flere millioner - behandling som potensielt kan gjøre mer skade enn nytte - da må det betales mye mer skatt, gitt. 

Anonymkode: ed2f6...221

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (2 timer siden):

En annen ting å nevne er at det fins behandlinger for noen sykdommer som man må til utlandet for å få for det tilbys ikke i Norge fordi vi er så trege på å starte opp med slike ting

Det er også sykdommer/tilstander hvor enkelte sykehus har ekspertisen og som hele skandinavia (mulig hele norden?) samarbeider om. Vi ordnet med alt, med reise hjemmefra, fly til København til et sykehus i der for en av våre pasienter som ble søkt dit fra vårt sykehus pga de var de eneste som håndterte slike pasienter. Så det skjer også på den måten av og til.

Anonymkode: 7fe88...bdd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (14 timer siden):

En annen ting å nevne er at det fins behandlinger for noen sykdommer som man må til utlandet for å få for det tilbys ikke i Norge fordi vi er så trege på å starte opp med slike ting

Det er ikke fordi vi er trege i Norge, men fordi vi er et lite land som ikke kan forventes å ha ekspertkompetanse innen alle områder.  Derfor har nordmenn rett til helsehjelp i utlandet under visse forutsetninger.  I tillegg til lege, kan både pasient og pårørende søke.  

Sitat e-handboken UOS:  Pasienter som ikke kan få behandling i Norge, har på visse vilkår rett til behandling i utlandet etter Pasient- og brukarrettsloven § 2-4a Annet ledd.  

Vilkår:  
1. Pasienten må ha rett til nødvendig helsehjelp i spesialisthelsetjenesten
2. Det finnes ikke et tilbud i Norge eller helsehjelpen i utlandet er dokumentert mer virkningsfull enn den helsehjelpen som tilbys av det offentlige i Norge

 Lang ventetid på behandling gir heller ikke rett til behandling i utlandet etter denne ordning. Eksperimentell eller utprøvende behandling blir som regel ikke dekket.

https://ehandboken.ous-hf.no/document/44951#:~:text=Ta gjerne kontakt med oss på telefon for muntlig veiledning.&text=Ved henvendelse om utenlandsbehandling%3A,i normal kontortid alle hverdager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (16 timer siden):

Så har man alle studentene som betaler flere titalls tusen kroner pp psykisk helsehjelp

Nei de betaler ikke flere titalls tusen

Anonymkode: 3bc85...a36

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...