Gå til innhold

Det er ikke gratis helsehjelp i Norge.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi hører stadig at vi er så heldige i Norge, her får alle hjelp uavhengig av lommeboka, men det stemmer jo ikke.

Holder selv på med utredning for kreft og har nå på 1 mnd betalt 1.118,- i egenandeler, samt fått registrert pasientreiser for 540,- I tillegg til dette så har jeg hentet medisiner på blå resept for ca 1.040,- Alt i alt så har helsehjelp kostet meg litt over 2.500,- den siste mnd. I dag fikk jeg regning på siste undersøkelse som var et operativt inngrep. Denne regningen var på 461,-

Jeg klarer meg, men det hadde ikke gått rundt om jeg var alene å skulle ut med borti 3.000,- ekstra i en mnd på min uføretrygd. Positivt er at jeg snart er på frikort da. Men jeg tenker på de som ikke har råd til alle disse egenandelene. Hva gjør de? 

 

Anonymkode: 5f874...9c2

  • Liker 8
  • Hjerte 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er i monn gratis nok.

Anonymkode: 28729...552

  • Liker 31
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som at du har frikortet på plass ganske snart.

Anonymkode: 945cb...638

  • Liker 25
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vet at det ikke er gratis før man når frikortgrensen. 

Anonymkode: ea3a9...7ea

  • Liker 29
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjipt frem til frikortet er på plass, men det er likt for alle. Men tenk deg om du måtte ha betalt den faktiske summen av alt du har fått av helsehjelp så langt! Det hadde ruinert deg mest sannsynlig.

Anonymkode: 891d0...6df

  • Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøv å bo i et annet land, f eks USA, med kreft. Da ser du fort hvor godt dekket du er her i Norge.

Anonymkode: 74b30...cd5

  • Liker 20
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Høres ut som at du har frikortet på plass ganske snart.

Anonymkode: 945cb...638

Ja, jeg har snart frikort. Er bare en tur til sykehuset eller apoteket, så er jeg der. Men for meg går det som sagt fint, men tenker på de som ikke har nesten 3.000,- ekstra å betale i løpet av 1 mnd. 

Ts

Anonymkode: 5f874...9c2

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du har betalt, er en liten brøkdel av hva tjenestene/medisinene virkelig koster. Så frem til du når frikortgrensen, er du kraftig sponset og slipper veeeldig billig unna.

  • Liker 17
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen ting er gratis i Norge. Egenandelene vokser, og vokser. Nå skal pensjonsalderen opp også. Vi får det vanskeligere og vanskeligere. Fordi pengene går til å subsidiere vindmøller og andre miljøeksperimet, samt hundre tusenvis av innvandrere som booker seg direkte inn på NAV. Slikt koster penger. Og det må vi betale for.

Anonymkode: 2514b...96c

  • Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du står fritt til å flytte til et land uten gratis helsehjelp. Så forstår ikke hva du klager over? 

Anonymkode: d9c08...211

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du står fritt til å flytte til et land uten gratis helsehjelp. Så forstår ikke hva du klager over? 

Anonymkode: d9c08...211

Jeg klager ikke. Hvis du leser hva jeg skriver, så skriver jeg at det går bra for meg med de kostnadene, men hva med de som ikke har økonomi til å dekke egenandelene? 

Anonymkode: 5f874...9c2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg klager ikke. Hvis du leser hva jeg skriver, så skriver jeg at det går bra for meg med de kostnadene, men hva med de som ikke har økonomi til å dekke egenandelene? 

Anonymkode: 5f874...9c2

Da hjelper vel oftest NAV. Men de fleste i Norge har råd til 3000 kr i egenandeler på et år hvis man prioriterer det.

Anonymkode: af1c1...81e

  • Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg klager ikke. Hvis du leser hva jeg skriver, så skriver jeg at det går bra for meg med de kostnadene, men hva med de som ikke har økonomi til å dekke egenandelene? 

Anonymkode: 5f874...9c2

Da bor de i et land der de faktisk får hjelp likevel, i verste fall risikerer trekk i skatt for neste år, eller et inkassovarsel. Rett og slett et gullkantet tilbud. 

I stedet for et land der de sitter igjen med milliongjeld, eller ikke får hjelp i det hele tatt. 

Anonymkode: d9c08...211

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg klager ikke. Hvis du leser hva jeg skriver, så skriver jeg at det går bra for meg med de kostnadene, men hva med de som ikke har økonomi til å dekke egenandelene? 

Anonymkode: 5f874...9c2

Har man absolutt ikke råd og det dokumenteres at man er i utredningen eller har alvorlig sykdom vil nok nav hjelpe. 

Anonymkode: ea3a9...7ea

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal virkelig ikke klage på det lille vi må betale i Norge før vi får frikort. De fleste land har ikke en slik ordning, og medisiner og helsehjelp koster tusenvis av kroner. Sykehus kan koste 5 eller 6 sifret beløp.

I USA så har man kun rett på akutt hjelp på sykehus, behandlingen etter akutt hjelp må betales for. Du må betale for all helsehjelp på sykehuset, liggedøgn, mat under opphold +++. Bare en operasjon kan koste deg et seks sifret beløp. Og det er et få tall som har helseforsikring, da mange ikke får/mange ikke har råd til. Og selv om du har helseforsikring, kan egenandel være høy. En slekning av meg i USA ble operert i fjor, og hadde helseforsikring. Egenandel var på 50000 kr, og operasjon kostet nærmere 150000. 

Legetime i USA kan fint koste 500 -750 kr for en time, medisiner er dyrt og mange kan ikke kjøpe disse medisinene pga prisen. I USA dør feks en del folk pga diabetes, og mange fordi de dessverre ikke har råd til å kjøpe feks insulin.

 

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Trist å høre om situasjonen din. Ønsker deg alt godt.  Men vær glad for at du er her og ikke i USA f.eks... Der får man millionregninger

Anonymkode: af396...1d6

  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er heldige som betaler lite her i landet i forhold til i en del andre land, men at helserelaterte kostnader varierer veldig ut fra hvilke behov man har, og at mennesker med de største behovene ikke nødvendigvis har best råd, er ikke til å komme unna. Og hvis vi tar inn medisiner på hvit resept i beregningen, så er dette enda tydeligere. For mange har det stor gevinst å bruke, og dels store konsekvenser å si ned til grunnet økonomi.

Dette er ikke klaging, det er fakta. Mange som akkurat ville klart seg til vanlig, får veltet lasset i årets første måneder, eller hvis de prøver medisiner med hvit resept for å bedre helsa. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et familiemedlem ble utredet og behandlet for kreft i fjor. Bor usentralt til i Nord-Norge. Vedkommende måtte ha fly og taxi til behandlingstimer, hotellovernattinger osv i tillegg til selve behandlingen som besto av operasjon og cellegift. Bare en flytur t-r hadde kostet mer enn egenandelen, men de var gratis. Operasjon gratis, alle gangene med cellegift var gratis. Tør ikke tenke på hvor mye det hadde kostet om det ikke var gratis. 

Jeg er selv enslig og jobber i en av de laveste lønnede bransjene i Norge. Jeg setter av penger hver mnd for å dekke inn til frikort og medisiner er betalt, i tillegg til alt annet uforutsett jeg setter av penger til. Jeg synes jeg er råheldig som bor i en velferdsstat, men noe ansvar må vi jaggu ta selv. 

 

Anonymkode: a135d...3ef

  • Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et normalt oppegående menneske har 3.000 til uforutsette utgifter, men er man ikke det, så er man allerede NAVkient og får hjelp der.

Det har vært egenandel før frikort i veldig mange år, så det er alle klar over.

Anonymkode: 37944...234

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...