Gå til innhold

Sykemeldt og utbrendt pgs tidsklemme??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

... Samtidig som hun har en mann som har en krevende jobb med mye reising, og samtidig som hun må jobbe overtid hver eneste kveld? 🤷‍♀️

Altså, her tenker jeg at TS og ektemannen har prima helse, at de har en svært romslig økonomi med fin bolig og fine biler, og som gir dem rom til både hverdagsluksus og deilig ferie hvert år, samt friske foreldre og friske barn. Enten det, eller så er de supermennesker 🦸‍♀️🦸‍♂️

Jeg har crazy hverdager hvor det går i 270 km/t i 16-17 timer i strekk, og jeg tenker ofte på at noe må gjøres før jeg utvikler magesår. Det handler mye om at jeg i tillegg tar mesteparten av det tredje skiftet alene.

Anonymkode: 500dd...e5d

Jeg tenker TS og mannen bruker for lite tid med barna, de kan jo neppe ha mye til overs for dem med alt annet de styret med. 

Og det er jo også nettopp studert, at emosjonelt tilstede foreldre blir oftere utbrent. 

Anonymkode: 52dd6...611

  • Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har to barn på 1 og 3 år. Har ikke noe avlasting. Jobber i et yrke hvor jeg må være følelsesmessig «på» hele tiden. Har én forelder igjen, som har en demensdiagnose som har utviklet seg svært raskt det siste året, og har gått fra hjemmeboende til akutt innlagt på sykehus og deretter sykehjem. 

Før barna kom har jeg hatt mange år med sykdom om dødsfall i nærmeste familie, hvor mye arbeid har falt på meg.

Da hjelper det ikke at jeg har høy utdanning. 

Overskuddet mitt finnes ikke. Jeg er ikke utbrent - enda. Men jeg er sykmeldt for å forebygge, i tillegg til at jeg har funnet meg en ny og mindre belastende jobb. 

At noen andre ikke forstår er greit nok, jeg vet hva jeg har å jobbe med. Vi har alle vårt i perioder. Jeg har hatt mitt i en tiårsperiode nå, og kommer til å ha det noen år til. Bare ikke gi meg dårlig samvittighet for at jeg ikke får til det samme som de som enda ikke har møtt store utfordringer i livet. En dag bytter vi roller. Men jeg kommer ikke til å stå det og si «hva er greia? jeg får det jo til!», fordi jeg har vært der før. 

Anonymkode: 3d9a6...999

  • Liker 3
  • Hjerte 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du beskriver ts vil jo på en eller annen måte gå mest utover barna. Mye overtid, mannen din reiser mye og dere pusser opp selv. Det betyr betydelig mindre tid til barna deres enn andre. Jeg blir derfor ikke imponert av at du holder deg frisk, for barna og samfunnet sin del krysser vi andre fingrene for at du holder deg frisk for det er store konsekvenser hvis du møter veggen. 😬

Og så er det viktig å huske på at den berømte veggen kan komme veldig brått. Det kan gå fint i mange år og så smeller det plutselig. 

Folk er svært ulike, finner glede og energi i ulike ting, og har ulik toleranseevne. Det kan godt hende du tåler denne livsstilen helt fint. Men skal man prioritere jobb høyt er det dumt å samtidig prioritere oppussing og verv. Det blir for dumt å bli sykemeldt fordi man slet seg ut på å pusse opp huset, men den fella går mange i. Burde jo strengt tatt ikke kvalifisert til sykepenger, men sånn er det. 😑

Anonymkode: 83a4d...982

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hva i all verden er det som får deg til å ta verv i FAU og pusse opp samtidig som dere har små barn?

 

Anonymkode: e97c7...040

Hva er galt med det?

Vi pusset opp hele første etasje med en 3 mnd ganmel og et barn på 3 år.

Vi gjør dette etter barna har lagt seg. Så det går ikke utover tiden vi har med våre barn.

og FAU: jeg liker å være en engasjert forelder. Jeg liker å være med å ta beslutninger. Og noen må ta de rollene. 

Anonymkode: 37c08...b16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Det du beskriver ts vil jo på en eller annen måte gå mest utover barna. Mye overtid, mannen din reiser mye og dere pusser opp selv. Det betyr betydelig mindre tid til barna deres enn andre. Jeg blir derfor ikke imponert av at du holder deg frisk, for barna og samfunnet sin del krysser vi andre fingrene for at du holder deg frisk for det er store konsekvenser hvis du møter veggen. 😬

Og så er det viktig å huske på at den berømte veggen kan komme veldig brått. Det kan gå fint i mange år og så smeller det plutselig. 

Folk er svært ulike, finner glede og energi i ulike ting, og har ulik toleranseevne. Det kan godt hende du tåler denne livsstilen helt fint. Men skal man prioritere jobb høyt er det dumt å samtidig prioritere oppussing og verv. Det blir for dumt å bli sykemeldt fordi man slet seg ut på å pusse opp huset, men den fella går mange i. Burde jo strengt tatt ikke kvalifisert til sykepenger, men sånn er det. 😑

Anonymkode: 83a4d...982

Overtid og oppussing skjer etter barna har lagt seg. 
seg. Så det går ikke utover vår tid med dem. 
Det er vi veldig nøye på. 
jeg henter barna mellom 15.30-16 og da er mitt fokus på dem frem til 20

Jeg har aldri vært sykemeldt. 

Anonymkode: 37c08...b16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg leser så mye i avisene om at stadig flere er utbredte og slitne pga travle liv med jobb og småbarn. 

Selv jobber jeg i en av Norges ledende teknologi bedrifter og det er mye å gjøre. Det forventes at man jobber nesten hver kveld og helst også i helger. I perioder jobber jeg overtid til 23 hver kveld. (Jobber etter barna er lagt)


 

 

Anonymkode: 37c08...b16

Hvorfor vil du jobbe slik?

Tror også at tråden er tull...laget for å provosere. Svært få ønsker å leve som du beskriver.

Anonymkode: d7beb...732

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er så forskjell på kapasitet hos den enkelte. Jeg har venninner som er single og barnløse og blir sykemeldte fordi 8-16 jobben er for slitsom. 

Og jeg har venner som deg, som bare får til alt. En er 100% alenemor med lederjobb, og hun er den som tar initiativ til utflukter, kreative leketreff og er FAU-representant. Ikke har hun vaskehjelp eller særlig mye barnevakt heller. Hun er aldri sliten, men får til mer enn mannen og meg tilsammen 😅

Anonymkode: f378d...675

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor vil du jobbe slik?

Tror også at tråden er tull...laget for å provosere. Svært få ønsker å leve som du beskriver.

Anonymkode: d7beb...732

Hvorfor skulle det være tull?

jeg er ikke den eneste som jobber sånn hos oss. Bedriften er full av damer som jobber masse. På min avdeling er det mange småbarnsmødre og en er gravid. Det er ingen som er eller har vært sykemeldte. Unntatt en, som fikk kreft. 

 

Vår avdeling er under svært høyt press. Det rekrutteres for harde livet, men det er ikke nok folk. 

Anonymkode: 37c08...b16

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er så forskjell på kapasitet hos den enkelte. Jeg har venninner som er single og barnløse og blir sykemeldte fordi 8-16 jobben er for slitsom. 

Og jeg har venner som deg, som bare får til alt. En er 100% alenemor med lederjobb, og hun er den som tar initiativ til utflukter, kreative leketreff og er FAU-representant. Ikke har hun vaskehjelp eller særlig mye barnevakt heller. Hun er aldri sliten, men får til mer enn mannen og meg tilsammen 😅

Anonymkode: f378d...675

Jeg tror det går mye på miljøet man jobber i, og holdningene der. De jeg jobber med er veldig flinke og ressurssterke. De kjører på og takler alt, og da blir man lik som dem.

Itillegg er jeg vokst opp med foreldre som var selvstendig næringsdrivende som jobbet sinnsykt mye (det var ikke bra). 
De har ikke vært sykemeldt en dag i sitt liv. 
 

Så jeg tror det går på miljøet man befinner seg i. For keg er ikke noe super menneske.

Anonymkode: 37c08...b16

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg tenker TS og mannen bruker for lite tid med barna, de kan jo neppe ha mye til overs for dem med alt annet de styret med. 

Og det er jo også nettopp studert, at emosjonelt tilstede foreldre blir oftere utbrent. 

Anonymkode: 52dd6...611

Etter leggetid! 

Vi prioriterer barna alltid først! 
 

Små barn legger seg tidlig (20) så da har jeg 3,5 time hver kveld til jobb

Anonymkode: 37c08...b16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Etter leggetid! 

Vi prioriterer barna alltid først! 
 

Små barn legger seg tidlig (20) så da har jeg 3,5 time hver kveld til jobb

Anonymkode: 37c08...b16

Basert på det du skriver så er det noe som ikke stemmer her.

 

Hvis dere pusser opp til 23-00 på kveldene henter barna klokka 15:30, hvor mye søvn får dere da? 6 -7 timer søvn hver natt vil bare ikke være tilstrekkelig i lengden uansett om du er super-menneske eller ei.
 

Da tenker jeg ikke på den totale tiden i sengen, men faktisk søvn. For det er jo ikke slik at du sovner i det hodet landet på puta og til alarmen ringer. Små barn våkner av og til på nettene i tillegg. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Energi-jenta skrev (12 minutter siden):

Basert på det du skriver så er det noe som ikke stemmer her.

 

Hvis dere pusser opp til 23-00 på kveldene henter barna klokka 15:30, hvor mye søvn får dere da? 6 -7 timer søvn hver natt vil bare ikke være tilstrekkelig i lengden uansett om du er super-menneske eller ei.
 

Da tenker jeg ikke på den totale tiden i sengen, men faktisk søvn. For det er jo ikke slik at du sovner i det hodet landet på puta og til alarmen ringer. Små barn våkner av og til på nettene i tillegg. 

Pusser opp til 23 på kveldene? Jobbet ikke TS hver kveld da?😅

Godt gjort å få til så mye samtidig… 

Anonymkode: e70f6...923

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Energi-jenta skrev (16 minutter siden):

Basert på det du skriver så er det noe som ikke stemmer her.

 

Hvis dere pusser opp til 23-00 på kveldene henter barna klokka 15:30, hvor mye søvn får dere da? 6 -7 timer søvn hver natt vil bare ikke være tilstrekkelig i lengden uansett om du er super-menneske eller ei.
 

Da tenker jeg ikke på den totale tiden i sengen, men faktisk søvn. For det er jo ikke slik at du sovner i det hodet landet på puta og til alarmen ringer. Små barn våkner av og til på nettene i tillegg. 

Du vet st noen ikke får sp mye søvn en gang og det må man bare takle

Anonymkode: 5ff74...8a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg leser så mye i avisene om at stadig flere er utbredte og slitne pga travle liv med jobb og småbarn. 

Selv jobber jeg i en av Norges ledende teknologi bedrifter og det er mye å gjøre. Det forventes at man jobber nesten hver kveld og helst også i helger. I perioder jobber jeg overtid til 23 hver kveld. (Jobber etter barna er lagt)

Jeg har 2 små barn (3 og 6) eldste skal følges opppå skole og med flere aktiviteter. Jeg sitter i FAU styret og vi pusser opp mye av huset selv. Det er alltid mange hus og hage prosjekter. Vi dyrker også mye mat selv. 
 

Vi har ikke vaskehjelp eller matkasser og vi har nesten ikke avlastning fra familie. 
 

Mannen min jobber har en krevende jobb som også innebærer endel reising. 
 

Mange av mine kvinnelige kollegaer er i samme kategori som meg. De jobber masse og har små barn.

Men ingen er utbrendte og ingen er sykemeldte. 
 

Er dette fokuset i avisen sterkt overdrevent? 
 

 

Anonymkode: 37c08...b16

Man kan takle det tempoet en viss tid, bikker man 40 så skjer det gjerne noe. Sier ikke at det gjelder alle, men er ofte da «livsstil» -sykdommer og -tilstander gjør seg gjeldene. Så handler det om å roe ned og omprioritere før man evt møter veggen hardt. Mange sykemelder seg ikke eller endrer livsstil før man har blitt veldig fysisk/psykisk syk. 

Anonymkode: 47948...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble heller aldri utbrent. Voksne barn nå. Men jeg holdt ikke på som deg 😃. Vanlig 8 - 16 kontorjobb, et år med husbygging, mann som reiste litt, og engasjert i fritidsaktivitet til barn.

Men når får du noe tid til deg selv? Trene, møte venninner, lese en bok osv? Og når får du og mannen kvalitetstid? Dere har vel jobb 8 - 16. Hente barn, handle, være med barn, lage middag, sette på en klesvask, og rett i jobbing når barna er lagt? Når skjer egentlig den oppussingen? Utbrent eller ikke, så hørtes det nå ikke ut som et hyggelig liv 🙃

Anonymkode: 8f87f...38a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at det er stor forskjell fra familie til familie. Og at dette å bli utbrent/ møte veggen kommer an på jobb, barn , samfunnet og familien.

Vi har en datter som i 5 år ikke sover en hel natt...dette førte til at for 2 år siden møtte jeg å mannen min veggen da vi sov kanskje 2-3 timer i løpet av natten. Vi ble sykemeldt i 4-6 uker . Jeg har 2 barn og møtte plutselig veggen en dag i 2021 ...da viste jeg at jeg måtte sykemeldt meg da jeg ønsket vær dag at jeg ble påkjørt eller kom i bil ulykke så jeg slapp jobb ( dette var da pga dårlig arbeidsmiljø og at jeg ikke innså at jeg hadde depresjon)

Noen kan bli utbrent pga dårlig jobb, pga barn som krever ekstra, tidsklemma er forferdelig innimellom og forskjellig fra familien til familien. Noen kan bli utbrent pga sykdommer, kroniske sykdommer, angst og depresjon 

Bare for at du ts er sååå flink og gjør alt og virket som super women..flott for deg..men bli flinkere til å se at ikke alle er som deg .....bli flinkere å se se bare for ditt liv et flott,perfekt og går på skinner...er ikke ditt liv likt alles.

og...bare for at du har ting på stell nå og alt er bra.... ikke ta det for gitt.. plutselig står du eller mannen din der å... utbrent med sykemelding 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har vært ute av jobb et år nå pga utbrenthet. Sykepleier med 2 små.
Det handlet på ingen måte om for mye fritidsaktivitet. Vi bodde i nytt hus som ikke krevde stort, og har ingen hobbyer. Har ikke vært på ferie på 7 år.
Har derimot et barn med mange diagnoser som krever tilsyn absolutt 24/7 (med bla. behandlingsresistent epilepsi og dyp psykisk utviklingshemming). Styrer i tillegg en ganske stor BPA-ordning hjemme med eks. nattevakter. Dette er jo ikke ting vi bare kan velge bort. 
Har etterutdannet meg for å kunne komme ut av turnus, men har ikke noe som helst overskudd til å søke ny jobb. 
Søskenet som er friskt krever også ekstra mye fordi h*n lever et liv der h*n alltid blir nr to. Den «sykes» sikkerhet og behov kommer alltid først.  
 

Så å måtte yte omsorg både på jobb og hjemme i årevis, hvor alt av hjelp må krangles og trygles om. I tillegg til å alltid være i beredskap pga epilepsi -med et barn som ofte ikke sovner før kl 23 på kvelden. Det har blitt for mye. Jeg så syner til slutt. Fikk ikke i meg mat og sov ikke. Men det er legen som har satt foten ned og navigert meg gjennom dette året. Men hun kaller det bare å utsette problemet, for det er få løsninger på «tidsklemma» vår, med mindre vi overgir barnet vårt til kommunen på fulltid. 
 

Anonymkode: e4951...b3d

  • Hjerte 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Pusser opp til 23 på kveldene? Jobbet ikke TS hver kveld da?😅

Godt gjort å få til så mye samtidig… 

Anonymkode: e70f6...923

Hvorfor latterliggjør du? 
Vi er to personer. Jeg er ikke alene. Han jobber ikke mye på kveldene, det gjør jeg.

Vi pusser heller ikke opp konstant. Det går i perioder, mye i sommerhalvåret. Og da jobber jeg litt mindre. 
 

Nå har vi ikke pusset opp på en stund og jeg har jobbet mye kveld. Men etter påske skal vi renovere et bad. Da kommer jeg til å legge barna mens mannen begynner på badet. Så rydder jeg hus, smører mat osv. så jobber jeg kanskje 3 kvelder i uken og hjelper til på badet resten. 
 

Vi skal også ha et større hageprosjekt, men det er lyst til lenge om sommeren. Og hageprosjektene er også trening og hobby for meg. Det gir meg energi!
 

I helgene vasker vi huset. Mens barna sitter i badekaret vasker jeg det ene badet. Jeg støvsuger kanskje mens mannen sitter og ser barne tv med barna på kvelden.

Så vi avlaster hverandre hele veien. 
 

I natt var det ybgste barnet nesten oppe hele natten pga sykdom. Da fikk jeg sove til 10.00 

Husk: jeg har lite tid med venner og jeg trener heller ikke mye. Det er nesten kun hus, jobb og familie i mitt liv. Fordi et døgn er bare 24 timer

Anonymkode: 37c08...b16

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her:

jeg føler meg forøvrig overhode ikke flink eller unik. Resten av nabolaget her er helt like

Naboen løper Iron man, har 3 små barn og har lederstilling og jobber masssse.
men de har vaskehjelp og pusser ikke opp

Anonymkode: 37c08...b16

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på hvordan folk levde for 100-150 (og flere) år siden. Liten gård med husdyr, tok gjerne arbeid utenom dette, fikk 5-10 barn samtidig som egen gård og dyr måtte stelles hver eneste dag. 

Lite penger og lite mat. Livet var et slit. Våre forfedre slet seg gjennom dette så vi etterkommere kunne leve et bedre liv. De aller fleste i dag har et godt liv. Ikke et perfekt liv, men et fint sted å bo og mat på bordet hver dag. 

Anonymkode: f2f34...8eb

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...