Gå til innhold

Det vil ikke finnes nordmenn om 500 år


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så du mener altså at grunnen til at dere er syke er fordi dere er norske? Det er litt av en rar tankegang. Det er vel heller sykedommene dine som gjør at du tenker som du gjør.

Nordmenn er ikke, aldersjustert, noe sykere enn andre folkeslag. Og sykdommer har mest med miljøet og valg relatert til helse å gjøre.

Det er heller ingen ting som tyder på at rasemiksing gjør barna noe sunnere heller. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1448064/

Anonymkode: 76120...3fb

Jeg har ikke sagt at jeg er syk personlig. Jeg har sagt at det er masse sykdom på alle kanter i familietreet mitt og til partneren min.
Artikkelen du lenka er en studie der ungdommer som selv identifiserer seg som mixed race svarer på spørsmål om high risk behaviour og helse. Svarene sammenlignes med svar fra ungdommer som identifiserer seg som ikke mixed. Selvrapportering, ungdommer, fra USA.. voldsomt relevant gitt. Bare det sosioøkonomiske alene er mer interessant å få svar på enn noen av svarene som faktisk er med i konklusjonen.
Anekdotene mine om min familiehistorikk derimot er relevant for mine valg rundt det å lage eller ikke lage barn med min partner.

Anonymkode: 646ac...c75

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trolltunge skrev (2 timer siden):

Informasjon og utdanning medfører som regel en av- troing, og at flere blir ateister, selv om de løselig tilhører en religion, og deltar i feiringer og slikt. Sterkt troende pleier å minke når utdanning og informasjon øker, samt at folk i større grad bor i byer. Med mindre det skjer fullstendig samfunnskollaps i deler av verden ser jeg ikke tegn til at det skal bli mindre utdanning, mindre informasjon og mindre grad av at folk flytter til storbystrøk. 

Jeg har forøvrig full forståelse for at kristendommen taper tilhengere, mens islam (i light form) ikke gjør det i tilsvarende grad. Islam er mye bedre egnet som "lommereligion" i light- versjon. Man blir enkelt og greit talt som muslim bare foreldre, til og med bare en forelder, identifiserer seg som muslim, og det er en veldig lite krevende religion å identifisere seg til. Joda, man skal praktisere de 5 søylene, men ingen sjekker om man faktisk gjør det, og det er helt akseptert å ikke være så dedikert. Istedenfor å måtte samles tidlig søndag morgen et spesielt sted kan man også ta en bønn der man er, og det er helt topp, og tar noen få minutter, før man bare prater og koser seg sosialt dobbelt så lenge som bønnen tok tid. Man slipper over en time hver søndag. Å gå i moskeen hver fredag, utpå dagen, er valgfritt. Man blir ikke regnet som dårlig muslim om man ikke ønsker dette. Det er man bare, til man må selv slå fast at man ikke er det. Hvilket egentlig er ganske unødvendig, ettersom man ikke kastes ut om man ikke praktiserer seriøst. 

Ekstremister finnes, men det gjør det i alle religioner, og også utenfor religioner. 

Rent slik markedsføringsmessig er Islam mye bedre. Den er naturlig del av hverdagen (bønnerop fra moskeen), krever mye mindre av hver person, og kan prakiseres mye enklere. I tillegg anerkjenner Islam alle de tre guds- religionene, og står i mindre grad enn kristendommen og jødedommen mot de to andre. Den islamske enkelheten vinner over de to andre ved å være ukomplisert å identifisere seg med. 

Kristendommens svar på slik enkelhet, at man ikke trenger verken kirke eller prest for å identifisere seg med troen, ble brent på bålet som kjettere. Kirken ville ikke finne seg i at hvermannsen kunne prakisere sin tro når som helst og hvor som helst. Der tok kirken og presteskapet valget som ga dem stor makt noen generasjoner, men som de nå går under på. 

Islam er en veldig lite krevende religion å identifisere seg til? Merkelig da at at så mange muslimer er de som bruker mest tid på religionen sin sammenlignet med de som tilhører andre store religioner. Enten ser du det som passer ditt verdensbilde, eller så er du naiv. Kanskje begge deler.

Angående nordmenn sin eksistens om 500 år, så synes jeg det er vanskelig å komme med noen spådom for verden forandrer seg.

 

Anonymkode: d945a...9de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvor kommer troen din på det multikulturelle samfunnet fra? Er det fordi du tenker at du tjener på det selv og driter i samfunnets funksjon generelt sett? For den troen din går på tvers av alle observasjoner av virkeligheten.

Anonymkode: 76120...3fb

Nei fordi jeg er optimistisk av natur, og ønsker helst å tro det beste om mennesker. Å tro at ting er umulig og nødvendigvis må gå galt strider mot min personlighet. Jeg klarer ikke takle slik pessimisme angående noe vi uansett ikke kan stoppe. Det vil jo være å tro at alt vil gå til helvete. Jeg må tro at ting kan løse seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får Putin det som han vil er det vel ingen av oss som er i live innen år 2030!? 

Anonymkode: 07c66...bc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Islam er en veldig lite krevende religion å identifisere seg til? Merkelig da at at så mange muslimer er de som bruker mest tid på religionen sin sammenlignet med de som tilhører andre store religioner. Enten ser du det som passer ditt verdensbilde, eller så er du naiv. Kanskje begge deler.

Angående nordmenn sin eksistens om 500 år, så synes jeg det er vanskelig å komme med noen spådom for verden forandrer seg.

 

Anonymkode: d945a...9de

Har jeg aldri sett noe statistikk på, men utover det man må gjøre bruker nok folk mer tid på det de synes er kjekt enn det de finner fælt/kjedelig. 

Det er ekstremt mange feiringer i islam i forhold til kristne feiringer. Det er også en del hyggelige samlinger ved bønn. Tre minutter bønn og så koselig prat 2- ganger lengre har jeg inntrykk av. Jeg hadde definitivt gått til bønn jeg også, i de land der det er 12 timers arbeidsdag, lite pauser, men å gå til bønn blir godtatt. 😁

Hvordan måles slikt egentlig? Hva det krever av tid dersom man er sterkt og konservativt troende, og så går man ut fra at absolutt alle gjør dette, eller faktisk tid i snitt? 

På grunn av alle feiringer og det sosiale ved bønn og prat, samt hvordan religionen er mer vevet inn i livet generelt, tviler jeg egentlig ikke på at du har rett, men hva det innebærer er nok mer usikkert. Hvordan dette måles også. Ikke synes jeg dette er særlig vesentlig for diskusjonen heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (2 minutter siden):

Nei fordi jeg er optimistisk av natur, og ønsker helst å tro det beste om mennesker. Å tro at ting er umulig og nødvendigvis må gå galt strider mot min personlighet. Jeg klarer ikke takle slik pessimisme angående noe vi uansett ikke kan stoppe. Det vil jo være å tro at alt vil gå til helvete. Jeg må tro at ting kan løse seg. 

Du er litt for optimistisk. Selv måten folk velger venner og dem de ønsker å bruker tid på et litt mørk. Folk ønsker sjeldnere å bli venner med mennesker med dårlig helse (ser dårlig ut). De med dårlig selvfølelse. Folk vil heller bli venn med en som er sterk enn en som er snill. Å være snill er en liten del av årsaken til at folk vil være i lag med deg og bli kjæreste med deg. Jeg vil velge å påstå at mennesker generelt har en mørk natur. Jeg har ingen tro på mennesket. Derfor tror jeg også at det multikulturelle samfunnet ikke kan fungere.

 

Anonymkode: 76120...3fb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg er etnisk norsk i ørtogførti generasjoner, det er ikke engang en danske å se i familietreet mitt så langt bak min halvgærne slektsforskende helsøster har greid å finne. 
Mannen min er også etnisk norsk i en haug generasjoner bakover.

Vi har bevisst valgt bort barn og det har faktisk de fleste av søskena våre gjort også. 
Årsaken er at vi ikke har de beste genene, alle har noe, enten fysisk eller psykisk. Vi ser at det er masse slikt i familiene på begge sider hos begge. De av søskena våre som har partnere har også etnisk norske partnere og det er samme historiene der. 
Allergier, auto-immune sykdommer, autisme, ADHD, depresjon, IBS, kreft, alle har noe, det er ikke noe å avle på synes jeg. Vi er også fra ulike kanter av landet og det er partnerne til søskena våre også så jeg tror det er bare bra med litt blod utenfra. Både for kulturen og folkehelsa sin del.

Anonymkode: 646ac...c75

Etniske nordmenn har en av verdens høyeste gjennomsnittaldre, nettopp grunnet lite innavl. Pakistanere som gifter seg med søskenbarn i generasjon etter generasjon, er på toppen i arvelige sykdommer. 

Anonymkode: 107a2...173

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer sikker at om en fremskriver de lave fødselstallene blir det nok få etterkommere etter dagens befolkning.

På den annen side kan det jo komme inn noen å integrere seg så det Norske vil bestå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gimegetnavn skrev (3 minutter siden):

Hvor mange etnisk norske er det nå , sånn egentlig? Ingen av oss stammer fra vikingene lenger.

Snakk for deg selv!

Anonymkode: 107a2...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gimegetnavn skrev (10 minutter siden):

Hvor mange etnisk norske er det nå , sånn egentlig? Ingen av oss stammer fra vikingene lenger.

Ehh... selvfølgelig er det mange som stammer fra folk som levde her på vikingtiden. 

Anonymkode: dbdf1...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gimegetnavn skrev (3 minutter siden):

Alle europeere , ikke bare nordmenn. Det er ikke mange etnisk norske igjen lenger. 

Nå er det slik at de som lever i Norge i dag og som er "etnisk norske" stammer fra et fåtall mennesker som levde for 1000 år siden. De fleste slektsgrener dør ut. Alle dagens europeere stammer neppe fra Harald Hårfagre, kanskje ingen.

Anonymkode: dbdf1...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.3.2024 den 19.54):

Jeg leste at det ikke vil finnes etniske nordmenn om 500 år på grunn av lave fødselsrate.  

Da er det bare å gi faen i å beskytte norsk språk og kultur.  Vil uansett forsvinne

Anonymkode: 75be9...a6f

500 år? Med den hastigheten vi ødelegger jorda og endrer klimaet er jeg overlykkelig om det finnes mennesker om 25 år jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gimegetnavn skrev (2 minutter siden):

Poenget er at folk er så inne i helvete dumme at de ikke skjønner at de kan ha gener fra hele verden. Det er ingen som er vikinger lenger ,og kun det. Det er ikke å være helt etnisk norsk. Hvorfor klarer ikke folk å skjønne noe så enkelt?

Nå har de fleste gener fra bare noen få generasjoner tilbake uansett. Det er i hvertfall ikke slik at man kan ha gener fra hele verden.

Anonymkode: dbdf1...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TomSawyer skrev (1 minutt siden):

500 år? Med den hastigheten vi ødelegger jorda og endrer klimaet er jeg overlykkelig om det finnes mennesker om 25 år jeg.

Haha med den hastigheten vi ødelegger jorda og endrer klimaet så er vi uansett milevis f.eks fra siste istid, og vi overlevde det også. Jeg tror ikke på dommedagsprofetier. 

Anonymkode: dbdf1...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gimegetnavn skrev (5 minutter siden):

Ja ,no shit 🙄

Professoren påstod at alle stammet fra Hårfagre... ikke mine ord.

Anonymkode: dbdf1...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Haha med den hastigheten vi ødelegger jorda og endrer klimaet så er vi uansett milevis f.eks fra siste istid, og vi overlevde det også. Jeg tror ikke på dommedagsprofetier. 

Anonymkode: dbdf1...9ab

Hver eneste seriøs forsker på jorda forteller at vi er fucked. Flere titusen forskere, flere tusen studier/ rapporter hvert år..

Du mener dagfellevurdert forskning er dommedagsprofetier? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nå har de fleste gener fra bare noen få generasjoner tilbake uansett. Det er i hvertfall ikke slik at man kan ha gener fra hele verden.

Anonymkode: dbdf1...9ab

Hvordan har det seg at vi har gener fra neandertalerne da?

Anonymkode: e79ed...4ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så bekymret. Om 500 år så snakker vi nok engelsk. Folk har allerede begynt å blande inn mye engelsk når de snakker og skriver. Plagsomt, men om 500 år så er jeg jo ikke her og slipper å være vitne til det. Tror heller ikke at vi er så raserene (fælt ord). Vikingene røvet jo med seg treller og har sikkert fått barn med de. Vi er nok en miks av litt av hvert tenker jeg, og det er helt i orden. 

Anonymkode: e79ed...4ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/15/2024 at 7:54 PM, AnonymBruker said:

Jeg leste at det ikke vil finnes etniske nordmenn om 500 år på grunn av lave fødselsrate.  

Da er det bare å gi faen i å beskytte norsk språk og kultur.  Vil uansett forsvinne

Anonymkode: 75be9...a6f

For å svare på hovedinnlegget: Hva etnisk norsk betyr er folk ikke enige om. Men det du mener er kanskje at et fåtall av oss som lever i Norge i dag vil ha etterkommere om 500 år. Det har du antakelig rett i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...