Gå til innhold

Det vil ikke finnes nordmenn om 500 år


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

bvp skrev (19 timer siden):

Når kan man kalles etnisk norsk, går det på hudfarge? Kong Haakon var dansk prins gift med engelsk prinsesse, Olav er da dansk/engelsk og gift med svensk prinsesse, Harald er da 25% dansk, 25% engelsk og 50% svensk. Hva er det da som gjør at en 3-4 generasjon asiat eller afrikaner ikke regnes som etnisk norsk, hudfarge? Dette er rasisme på norsk.

Etnisitet er komplisert, men jeg synes det er feil å late som om det er ingenting av den grunn.

Nederlendere flyttet til Sør-Afrika for flere hundre år siden. De er fortsatt distinkt europeiske etter min mening. Hvite i Sør-Afrika er mer kulturelt i slekt med oss enn de fleste afrikanere. Det er ikke hudfargen.

Det er vanskelig å definere presist hva som gjør dem europeiske, men samtidig tror jeg alle ser det.

Anonymkode: 49a44...ea9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Etnisitet er komplisert, men jeg synes det er feil å late som om det er ingenting av den grunn.

Nederlendere flyttet til Sør-Afrika for flere hundre år siden. De er fortsatt distinkt europeiske etter min mening. Hvite i Sør-Afrika er mer kulturelt i slekt med oss enn de fleste afrikanere. Det er ikke hudfargen.

Det er vanskelig å definere presist hva som gjør dem europeiske, men samtidig tror jeg alle ser det.

Anonymkode: 49a44...ea9

Munnhuggeriet i fjor mellom UFCs Dricus du Plessis og Israel Adesanya illustrerer nettopp oppfatning om en skillelinje mellom hvite sørafrikanere og svarte afrikanere. I dette tilfellet fra sistnevntes innfallsvinkel. Måten Adesanya forsøkte å framstille Du Plessis som mindre afrikansk enn ham selv, og diskusjonene som fulgte av det i sosiale medier, kan være verdt å merke seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bvp skrev (22 timer siden):

Når kan man kalles etnisk norsk, går det på hudfarge? Kong Haakon var dansk prins gift med engelsk prinsesse, Olav er da dansk/engelsk og gift med svensk prinsesse, Harald er da 25% dansk, 25% engelsk og 50% svensk. Hva er det da som gjør at en 3-4 generasjon asiat eller afrikaner ikke regnes som etnisk norsk, hudfarge? Dette er rasisme på norsk.

Jeg synes ikke at det er rasistisk å si at majoriteten av innbyggere i Nigeria har mørk hud mens majoriteten av innbyggere i Norge har lys hud. Ei heller å si at dette er enda tydeligere hvis man ser på dem som kan spore sine forfedre i samme region i generasjoner?

Å snakke om «etnisk Norsk» blir fort litt meningsløst hvis man ikke kan skille mellom Nordmenn og Svensker genetisk. Sannsynligvis finnes det vel forskjellige «clustere» av etnisiteter hvor f.eks Nordmenn og Svensker er genetisk ganske like, mens Somaliere er mer forskjellig fra begge to. Det er rimelig å anta at Nordmenn er noe beslektet med Franskmenn, men at Franskmenn er genetisk «mellom» Nordmenn og Libyere. Altså at det heller enn å være isolerte «øyer» av genetikk så er det ullne grenser og litt vilkårlig hvor man trekker opp linjer.

Jeg antar også at nasjonale og kulturelle skillelinjer henger sammen med etniske skillelinjer, men langt fra presist.

I denne sammenhengen så kan man kanskje være fristet til å anta at gruppe-forskjeller i utseende (så som hudfarge) er en robust indikator på etnisitet. Igjen så tror jeg at det er litt sant og litt galt. Og veldig ofte irrelevant.

Anonymkode: e24cf...29f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bvp skrev (På 19.3.2024 den 15.01):

Når kan man kalles etnisk norsk, går det på hudfarge? Kong Haakon var dansk prins gift med engelsk prinsesse, Olav er da dansk/engelsk og gift med svensk prinsesse, Harald er da 25% dansk, 25% engelsk og 50% svensk. Hva er det da som gjør at en 3-4 generasjon asiat eller afrikaner ikke regnes som etnisk norsk, hudfarge? Dette er rasisme på norsk.

Etnisitet handler ikke om hudfarge eller genetikk. I sosiologi og andre samfunnsvitenskapelige fag er etnisitet grupper som har noen fellestrekk, som kultur, språk, verdier og/eller religion.  Det handler ikke om hvor man har sin genetiske bakgrunn fra, men at man identifiserer seg som en del av felleskulturen. I aviser og i norsk dagligtale brukes dessverre begrepet "etnisitet" om lignende genetikk, men det er ikke det det handler om. I sosiologien vil en person som for eksempel er 2.generasjons innvandrer og godt integrert regnes som etnisk norsk. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ssb har statistikk over antall innbyggere som er innvandrere eller barn født i Norge av innvandrerforeldre. Sammenligner man den med den totale befolkningen kommer det frem et interessant trekk. Befolkningen som ikke er innvandrere har økt jevnt og trutt, men dette endret seg i år 2022. Fra år 2022 til 2024 har befolkningen som ikke er innvandret eller født av innvandrerforeldre gått ned med 3000 mennesker. Det vil si at den "etnisk norske" befolkningen nå de siste to årene har begynt å krympe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.3.2024 den 2.24):

Det morsomme er at det ganske ofte er menn som oppfordrer til å føde flere barn. Lett å si når man slipper å gå gravid, føde og være ammepute de første ukene. Så tar far over permisjon når ungen har fått rutiner ofte. Det er jo den letteste perioden..

Anonymkode: f7b18...33d

Gjeeeeesp. Ungen sover jo 20 timer i døgnet når mor har permisjon. Det er jo først i pappapermisjonen ting begynner å bli utfordrende.

Anonymkode: dbdf1...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):
AnonymBruker skrev (På 19.3.2024 den 21.33):

Det er mange ting som må plass før det kan skje.
ALL religion må forbys, alle må ha samme syn på vitenskapelig fremgang.
Verden må samles om ett felles mål, krig med aliens, sykdom, astroide eller annen katastrofe som tvinger verden til å samarbeide. 
Kapitalisme må erstattes med et annet system, så langt har vi ikke funnet noe som er bedre.
Tviler sterkt at vi klarer dette på 500 år. 5000 år derimot håper jeg vi har kommet til en løsning, så vi kan begynne på den virkelig vanskelige oppgaven, kolonisere galaksen.

Anonymkode: beafb...368

Høres ut som du vil skape et totalitært helvete hvor alle avvikende meninger er straffbare.

Anonymkode: 49a44...ea9

Hvordan klarer du å lese det? Det pekes jo bare på noen grunnleggende forutsetninger for å ha samfunn uten grenser. Du vet hvorfor mennesket har en tendens til å lage grenser, sant?

Anonymkode: dbdf1...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaskazini skrev (5 timer siden):

Etnisitet handler ikke om hudfarge eller genetikk. I sosiologi og andre samfunnsvitenskapelige fag er etnisitet grupper som har noen fellestrekk, som kultur, språk, verdier og/eller religion.  Det handler ikke om hvor man har sin genetiske bakgrunn fra, men at man identifiserer seg som en del av felleskulturen. I aviser og i norsk dagligtale brukes dessverre begrepet "etnisitet" om lignende genetikk, men det er ikke det det handler om. I sosiologien vil en person som for eksempel er 2.generasjons innvandrer og godt integrert regnes som etnisk norsk.

Den alminnelige forståelsen av etnisitet er at det omfatter alt ved et folks identitet som skiller det fra andre identiteter. En etnisitet beskrives av en samling av kjennetegn som oppfattes som typiske for folkegruppen. Hvis man ser på hvordan etnisitet brukes i alminnelighet vil man oppleve at disse kjennetegnene for en etnisitet normalt oppfattes også å kunne omfatte biologiske trekk. Etnisitet er tross alt et ord man har forsøkt å bruke som erstatning for ordet rase, ettersom sistnevnte oppfattes som for belastet. Bruken av begrepene flyter over i hverandre både her og der. Også fra myndighetenes side. I Utlendingsloven av 2008 finner man følgende skrevet: «Rase skal særlig anses å omfatte hudfarge, avstamning og tilhørighet til en bestemt etnisk gruppe.» Store norske leksikon skriver om Likestillings- og diskrimineringsloven at uttrykket etnisitet dekker nasjonal opprinnelse, avstamning, hudfarge og språk.

Etter hvert som teknologien innenfor DNA-forskning har kommet så langt at DNA-tester er blitt tilgjengelige for folk flest og dermed blitt ganske populært, opplever man at genetikk og etnisitet sammenblandes som om det var uadskillelig. Da blir det litt underlig å hevde at etnisitet ikke omhandler hudfarge eller genetikk. 

Den omfattende artikkelen engelskspråklig Wikipedia har om etnisitet viser hvor sammenvevd etnisitet er med menneskers fysiologiske trekk. https://en.wikipedia.org/wiki/Ethnicity

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.3.2024 den 21.40):

Uff, holder det ikke at vi har ødelagt denne planeten, å fucke opp andre planeter fordi vi ikke evner å ta vare på den vi har engang er en dyster fremtid 

Anonymkode: cd2b5...c54

Hva er det med dere som mener vi "fucker" opp planeten og at vi vil gjøre det med andre planeter? En planet er en stor stein, dem har ingen verdi utenom for de livsformene som kan bruke den. 

Anonymkode: beafb...368

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

og med denne kommentaren viser du nettopp hvorfor du har lav IQ 😆

Anonymkode: 9430d...bbd

 Enda er det noen som blir sjokkert over å bli utestengt. Jeg får bare rapportere. Ikke mer å mase med.

Anonymkode: 49a44...ea9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.3.2024 den 21.15):

Får Putin det som han vil er det vel ingen av oss som er i live innen år 2030!? 

Anonymkode: 07c66...bc9

Hvor har du dette fra?

Anonymkode: 9956b...e66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.3.2024 den 22.44):

Hud, hår og negler blant annet. Forskerne har funnet mye rart.

Anonymkode: e79ed...4ef

Du mener nok at forskerne sier mye rart.

Anonymkode: 9956b...e66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

 Enda er det noen som blir sjokkert over å bli utestengt. Jeg får bare rapportere. Ikke mer å mase med.

Anonymkode: 49a44...ea9

Skal du rapportere meg fordi jeg påpeker at du har lav intelligens? Det er forskjellige ting folk med forskjellig IQ klarer forstå. Du viste at du ikke forstod det som ble skrevet, så da påpekte jeg at du har lav intelligens.

Anonymkode: 9430d...bbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for brukerdebatt. 

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Etnisitet, språk og kultur er tre forskjellige fenomener.

Jeg ser ikke sammenhengen.

Anonymkode: f82ed...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...