Gå til innhold

Det vil ikke finnes nordmenn om 500 år


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis holdningene i denne tråden er representativt for nordmenn og norsk kultur, så tenker jeg i så fall «good riddance».

Jeg har uansett flyttet fra Norge og lever ikke om 500 år.

Anonymkode: 8c22d...81b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om 500 år er de aller fleste språkene og nasjonalistene borte uansett. Norge er ikke noe i særstilling. 

Tror faktisk ikke jorda er beboelig for menneskearten om 500 år med mindre noe drastisk skjer innen få år. Det er helle tvilsomt pga grådigheten som enkelte utøver (les: de rikeste av de rike) 

Anonymkode: f7f14...981

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi forsvinner ikke. Vi utvikler oss slik vi har gjort siden dag 1.

Anonymkode: 0a29b...957

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Midtøsten er et høl pga vestlig og israelsk destabilisering.

Anonymkode: 9430d...bbd

Feil! Alle muslimske land er høl på grunn av islam. 

Anonymkode: 107a2...173

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hva baserer du det på all den tid islam er den soleklart mest voksende religionen i verden? Hva konkret er det som skal stoppe veksten?

(Jeg har ikke noe til overs for den forrige raskest voksende religionen, med sin misjonering, for å si det sånn, men er nysgjerrig på hva som gjør at utbredelsen av islam plutselig skulle snu).

Anonymkode: dbdf1...9ab

Informasjon og utdanning medfører som regel en av- troing, og at flere blir ateister, selv om de løselig tilhører en religion, og deltar i feiringer og slikt. Sterkt troende pleier å minke når utdanning og informasjon øker, samt at folk i større grad bor i byer. Med mindre det skjer fullstendig samfunnskollaps i deler av verden ser jeg ikke tegn til at det skal bli mindre utdanning, mindre informasjon og mindre grad av at folk flytter til storbystrøk. 

Jeg har forøvrig full forståelse for at kristendommen taper tilhengere, mens islam (i light form) ikke gjør det i tilsvarende grad. Islam er mye bedre egnet som "lommereligion" i light- versjon. Man blir enkelt og greit talt som muslim bare foreldre, til og med bare en forelder, identifiserer seg som muslim, og det er en veldig lite krevende religion å identifisere seg til. Joda, man skal praktisere de 5 søylene, men ingen sjekker om man faktisk gjør det, og det er helt akseptert å ikke være så dedikert. Istedenfor å måtte samles tidlig søndag morgen et spesielt sted kan man også ta en bønn der man er, og det er helt topp, og tar noen få minutter, før man bare prater og koser seg sosialt dobbelt så lenge som bønnen tok tid. Man slipper over en time hver søndag. Å gå i moskeen hver fredag, utpå dagen, er valgfritt. Man blir ikke regnet som dårlig muslim om man ikke ønsker dette. Det er man bare, til man må selv slå fast at man ikke er det. Hvilket egentlig er ganske unødvendig, ettersom man ikke kastes ut om man ikke praktiserer seriøst. 

Ekstremister finnes, men det gjør det i alle religioner, og også utenfor religioner. 

Rent slik markedsføringsmessig er Islam mye bedre. Den er naturlig del av hverdagen (bønnerop fra moskeen), krever mye mindre av hver person, og kan prakiseres mye enklere. I tillegg anerkjenner Islam alle de tre guds- religionene, og står i mindre grad enn kristendommen og jødedommen mot de to andre. Den islamske enkelheten vinner over de to andre ved å være ukomplisert å identifisere seg med. 

Kristendommens svar på slik enkelhet, at man ikke trenger verken kirke eller prest for å identifisere seg med troen, ble brent på bålet som kjettere. Kirken ville ikke finne seg i at hvermannsen kunne prakisere sin tro når som helst og hvor som helst. Der tok kirken og presteskapet valget som ga dem stor makt noen generasjoner, men som de nå går under på. 

Endret av Trolltunge
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det at folk "alltid har flyttet på seg" betyr vel ikke at det er ulovlig å ønske at det skal skje på måter som gagner oss selv, våre etterkommere og samfunnet vi lever i? Og i et tempo som er bærekraftig.

 

Det at vi "alltid har utviklet oss" betyr vel heller ikke at vi skal legge oss ned og drite i hva som skjer. Vi kan fortsatt ønske å bevare de gode delene av sanfunnet og forkaste de dårlige. Ved en forhåpentligvis godt styrt utvikling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, Trolltunge said:

Informasjon og utdanning medfører som regel en av- troing, og at flere blir ateister, selv om de løselig tilhører en religion, og deltar i feiringer og slikt. Sterkt troende pleier å minke når utdanning og informasjon øker, samt at folk i større grad bor i byer. Med mindre det skjer fullstendig samfunnskollaps i deler av verden ser jeg ikke tegn til at det skal bli mindre utdanning, mindre informasjon og mindre grad av at folk flytter til storbystrøk.

Du har sett bilder fra Iran og Afghanistan på 70-tallet? Da var det kvinner med miniskjørt og uten hijab som gikk på universitetet. Hvorfor har det gått feil vei?

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

 

Jeg synes det er interessant med folk som har slike meninger som dere. Hvorfor tenker dere som dere gjør. Hvorfor et det som skader oss greit? Hvorfor betyr ikke norske barn noe som helst? Vi vet konsekvensene av hva som skjer. Likevel skal det være greit.

Den eneste konklusjonen jeg kommer til er at hjernene deres lurer dere. Siden den er enklere og mer behagelig å tenke som dere gjør. Lurer hjernene dere til å bare fortsette som før. Det skaper mindre stress og er kanskje en fordel for dere pr i dag.

All ære til heltene som tenker selv og tillater seg stress for det større gode!

Anonymkode: 76120...3fb

Jada du er så mye bedre enn meg som tør å tenke selv, bruke hjernen, være et høyere menneske, blablabla 

For du synes ikke det er interessant, når du så i neste avsnitt trekker konklusjoner basert på at vi ikke tenker likt. For nei jeg mener ikke at norske barn betyr mer enn  serbiske barn eller barn fra Swahili. Det betyr ikke at norske barn ikke er verdt noe som helst, det var dine ord. Eller rettere sagt ditt forsøk på stråmannsargumentasjon.

Men jeg tror på ingen måte norske tradisjoner, norske væremåte, norsk kultur og norske barn er mer verdt enn andre. Viss det var det du forsøkte å formidle og si på mine vegne. Men jeg kan snakke på mine egne vegne og det er flott viss du lar meg gjøre det, spesielt viss du synes det er så interessant...

Jeg tenker iallefall ikke at norske barn står i en slik særstilling at vi må bevare den norske hvite stamlinjen (hva nå enn det betyr), at vi må hoppe sammen som noen kaniner, bare se oss selv først, få opp fødetall så det poppes ut barn av både de som ønsker og de som ikke ønsker barn (så lenge de er norske, hvite og har rett avls og stamtavle)

Ja det er helt greit at kvinner føder de barna de ønsker med de mennene de ønsker eller lar være å få barn og er barnfri om det er det de ønsker, for et sånt type menneske er jeg. Der har du meg🤷‍♀️  Jeg er sånn som tenker at noe så grunnleggende som å bestemme dette selv er helt ok, normalt, greit, flott, super duper og egentlig bare sunn fornuft. Og jeg er ikke videre truet av det, jeg føler meg ikke fornærmet eller krenket eller tilsidesatt eller nedprioritert av at vi har en lavere fødselsrate. Mindre fattigdom, mer likestilling fører til at en føder færre barn. 

Jeg har ingen plan om å male fanden på veggen selv om vi nordmenn har en lavere fødselsrate i 2024 enn i 1974, det virker det som at du klarer helt aleine. Klima, matkrise osv ( ting som følger med en overbefolket og presset jordklode) går også ut over norske barn ikke bare barn fra Swahili. Vi kan ikke bare presse ut barn fordi vi er norsk og gi faen i resten av verden.

Vi må alle bo på den kloden vi lever på. Du overlever ikke lengre bare fordi du er norsk om all matresurser er borte. Ditt liv fordi du er norsk er ikke mer verdt enn andres og jeg har ingen problemer med å si akkurat det. Så får du heller leve med at jeg har mer ro og et mer komfortabelt liv av det, for ja jeg tror en har det, om en ikke går rundt og føler seg så truet av alle andre, der misunner jeg deg ikke.

 

  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yodas skrev (4 minutter siden):

Du har sett bilder fra Iran og Afghanistan på 70-tallet? Da var det kvinner med miniskjørt og uten hijab som gikk på universitetet. Hvorfor har det gått feil vei?

Krig og kollaps. 

Endret av Trolltunge
Skriveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Trolltunge said:

Krog og kollaps. 

Og det kommer det ikke til å være mer av i framtiden, derfor er Islam noe som kommer til å "gå over av seg selv"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem gidder å bry seg om hva som skjer om 500 år? 

Anonymkode: 1c6d4...ac4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (47 minutter siden):

Informasjon og utdanning medfører som regel en av- troing, og at flere blir ateister, selv om de løselig tilhører en religion, og deltar i feiringer og slikt. Sterkt troende pleier å minke når utdanning og informasjon øker, samt at folk i større grad bor i byer. Med mindre det skjer fullstendig samfunnskollaps i deler av verden ser jeg ikke tegn til at det skal bli mindre utdanning, mindre informasjon og mindre grad av at folk flytter til storbystrøk. 

Jeg har forøvrig full forståelse for at kristendommen taper tilhengere, mens islam (i light form) ikke gjør det i tilsvarende grad. Islam er mye bedre egnet som "lommereligion" i light- versjon. Man blir enkelt og greit talt som muslim bare foreldre, til og med bare en forelder, identifiserer seg som muslim, og det er en veldig lite krevende religion å identifisere seg til. Joda, man skal praktisere de 5 søylene, men ingen sjekker om man faktisk gjør det, og det er helt akseptert å ikke være så dedikert. Istedenfor å måtte samles tidlig søndag morgen et spesielt sted kan man også ta en bønn der man er, og det er helt topp, og tar noen få minutter, før man bare prater og koser seg sosialt dobbelt så lenge som bønnen tok tid. Man slipper over en time hver søndag. Å gå i moskeen hver fredag, utpå dagen, er valgfritt. Man blir ikke regnet som dårlig muslim om man ikke ønsker dette. Det er man bare, til man må selv slå fast at man ikke er det. Hvilket egentlig er ganske unødvendig, ettersom man ikke kastes ut om man ikke praktiserer seriøst. 

Ekstremister finnes, men det gjør det i alle religioner, og også utenfor religioner. 

Rent slik markedsføringsmessig er Islam mye bedre. Den er naturlig del av hverdagen (bønnerop fra moskeen), krever mye mindre av hver person, og kan prakiseres mye enklere. I tillegg anerkjenner Islam alle de tre guds- religionene, og står i mindre grad enn kristendommen og jødedommen mot de to andre. Den islamske enkelheten vinner over de to andre ved å være ukomplisert å identifisere seg med. 

Kristendommens svar på slik enkelhet, at man ikke trenger verken kirke eller prest for å identifisere seg med troen, ble brent på bålet som kjettere. Kirken ville ikke finne seg i at hvermannsen kunne prakisere sin tro når som helst og hvor som helst. Der tok kirken og presteskapet valget som ga dem stor makt noen generasjoner, men som de nå går under på. 

Men utviklingen innen islam går jo helt motsatt av det du sier. Til tross for en voldsom økning i utdanningsnivå de siste 100 år, også innenfor de grupper som bekjenner seg til islam, så øker både utbredelsen og radikaliseringen. Mange land som har vært moderate og dels sekulære tidligere, har jo når islam har fått fotfeste, gått i en retning der kvinner blir undertrykt, homofile blir avlivet og vantro blir utstøtt.

Jeg kjenner flere muslimer her i Norge som har gått fra moderate til ganske radikaliserte. De har høy utdanning, gode jobber, tjener godt, men har et syn på "vestlige verdier" som kan skremme en hver.

I Norge bor veldig mange muslimer i parallellsamfunn, uten noe kontakt med etniske nordmenn noen sinne.

Jeg mener det er en ganske tydelig trend her og jeg ser ingen tegn på at det du skriver er reelt, heller tvertimot.

Anonymkode: dbdf1...9ab

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yodas skrev (4 minutter siden):

Og det kommer det ikke til å være mer av i framtiden, derfor er Islam noe som kommer til å "gå over av seg selv"?

Slik verdenssitusjonen er nå er det vel egentlig større fare for ytterligere krig og kollaps flere steder. Beste grobunn for religion dessverre. Kriser fører fort til at folk samler seg rundt religion, og de som ønsker makt bruker religion for å få det. Hvilket igjen virker forsterkende på det religiøse, når de oppnår makt gjennom å bruke religion som middel til å få makt, og derfor fortsetter med det. (Smart, de så aldri så mye ikke finnes religiøse selv. De som trer frem og tar makt i konflikter, krig og kollaps er ofte psykopater og narsissister. Ikke akkurat fromme mennesker, men mennesker som strategisk bruker religion for det det er verdt.)

La verden leve i fred og fordragelighet, og utrydd fattigdom, krig og elendighet, med bred utdanning og opplysninger, så går religioner derimot "over av seg selv ". Folk glemmer og trenger ikke noe gud når de har det veldig bra. 

Hva er din prognose for verden? Får religion em oppsving av store kriser, eller går under på at folk ikke vil ha behov for Gud lenger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Hmmmmmm said:

Dere innpå her får føde så det spruter da, hvis det er svaret. Jeg orker ikke det. Jeg liker å slappe av i ro og fred. 

Funker ikke om mannfolka ikke vil. 

Anonymkode: 342df...c63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Trolltunge said:

Hva er din prognose for verden? Får religion em oppsving av store kriser, eller går under på at folk ikke vil ha behov for Gud lenger? 

Ja, religion får oppsving under store kriser.

Men nå er det jo sånn at i Norge i fredstid, så er ofte 2. generasjons innvandrere mer religiøse enn 1. generasjons innvandrere, uten at man kan gi krig eller katastrofer skylden for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Forstår ikke sånne utsagn, vi er alle afrikanere om man skal dra det langt nok🤷‍♀️

Anonymkode: 553b9...955

Dette er feil. Mennesker har røtter i Afrika som går ca. 300.000 år tilbake og i Europa går røttene 1.400.000 år tilbake.

Anonymkode: bf269...184

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men utviklingen innen islam går jo helt motsatt av det du sier. Til tross for en voldsom økning i utdanningsnivå de siste 100 år, også innenfor de grupper som bekjenner seg til islam, så øker både utbredelsen og radikaliseringen. Mange land som har vært moderate og dels sekulære tidligere, har jo når islam har fått fotfeste, gått i en retning der kvinner blir undertrykt, homofile blir avlivet og vantro blir utstøtt.

Jeg kjenner flere muslimer her i Norge som har gått fra moderate til ganske radikaliserte. De har høy utdanning, gode jobber, tjener godt, men har et syn på "vestlige verdier" som kan skremme en hver.

I Norge bor veldig mange muslimer i parallellsamfunn, uten noe kontakt med etniske nordmenn noen sinne.

Jeg mener det er en ganske tydelig trend her og jeg ser ingen tegn på at det du skriver er reelt, heller tvertimot.

Anonymkode: dbdf1...9ab

9/11 i stor grad. 

Muslimer i vestlige land gikk fra å være vanlige folk i samfunnet, som ikke ble fryktet, til å bli stigmatiserte og mistenkeliggjort. Islam gikk fra noe de fleste ikke brydde seg særlig med, til å bli en hatet og hånet religion. Dette har skapt en følelse av utenforståendeskap, urettferdighet og urimelighet, frustrasjon og sinne. Perfekt for å dytte en gruppe mennesker nærmere sammen mot å bli behandlet slik, og grobunn for å føle ting så urettferdig, feil og urimelig at det skapes hat og kampvilje mot dette i mange. 

Da jeg vokste opp var det russerne vi fryktet. Muslimer var det aldri snakk om, mer eller mindre. Slik burde det nok, slik situasjonen er, være nå igjen egentlig, men ballen har rullet langt. Sår er skapt, og dype i altfor mange. 

Vi har skapt oss dette med hat, hån og mistro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Trolltunge said:

Jeg har forøvrig full forståelse for at kristendommen taper tilhengere, mens islam (i light form) ikke gjør det i tilsvarende grad. Islam er mye bedre egnet som "lommereligion" i light- versjon. Man blir enkelt og greit talt som muslim bare foreldre, til og med bare en forelder, identifiserer seg som muslim, og det er en veldig lite krevende religion å identifisere seg til. Joda, man skal praktisere de 5 søylene, men ingen sjekker om man faktisk gjør det, og det er helt akseptert å ikke være så dedikert. Istedenfor å måtte samles tidlig søndag morgen et spesielt sted kan man også ta en bønn der man er, og det er helt topp, og tar noen få minutter, før man bare prater og koser seg sosialt dobbelt så lenge som bønnen tok tid. Man slipper over en time hver søndag. Å gå i moskeen hver fredag, utpå dagen, er valgfritt. Man blir ikke regnet som dårlig muslim om man ikke ønsker dette. Det er man bare, til man må selv slå fast at man ikke er det. Hvilket egentlig er ganske unødvendig, ettersom man ikke kastes ut om man ikke praktiserer seriøst.

I mange muslimske land er det dødsstraff for å forlate Islam, annerledes tenkende blir straffet med ekstraskatter eller blir satt i fengsel for blasfemi.

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yodas skrev (2 minutter siden):

Ja, religion får oppsving under store kriser.

Men nå er det jo sånn at i Norge i fredstid, så er ofte 2. generasjons innvandrere mer religiøse enn 1. generasjons innvandrere, uten at man kan gi krig eller katastrofer skylden for det.

Les det jeg skrev sist. Når det oppstår en ytre fiende søker flere tilbake til røttene og "sine egne ", og blir mer fanatiske. Å føle seg hånet, hetset og hatet skaper sinne, og motreaksjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Trolltunge said:

9/11 i stor grad. 

Muslimer i vestlige land gikk fra å være vanlige folk i samfunnet, som ikke ble fryktet, til å bli stigmatiserte og mistenkeliggjort. Islam gikk fra noe de fleste ikke brydde seg særlig med, til å bli en hatet og hånet religion. Dette har skapt en følelse av utenforståendeskap, urettferdighet og urimelighet, frustrasjon og sinne. Perfekt for å dytte en gruppe mennesker nærmere sammen mot å bli behandlet slik, og grobunn for å føle ting så urettferdig, feil og urimelig at det skapes hat og kampvilje mot dette i mange. 

Da jeg vokste opp var det russerne vi fryktet. Muslimer var det aldri snakk om, mer eller mindre. Slik burde det nok, slik situasjonen er, være nå igjen egentlig, men ballen har rullet langt. Sår er skapt, og dype i altfor mange. 

Vi har skapt oss dette med hat, hån og mistro. 

Hvordan oppstod 9/11 terroristene da? Er det også vår feil? Er det vår feil hver gang muslimene dreper oss i terrorangrep?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...