Gå til innhold

Det vil ikke finnes nordmenn om 500 år


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, Trolltunge said:

Les det jeg skrev sist. Når det oppstår en ytre fiende søker flere tilbake til røttene og "sine egne ", og blir mer fanatiske. Å føle seg hånet, hetset og hatet skaper sinne, og motreaksjoner. 

Hvorfor skulle muslimer i Norge anse majoritetsbefolkningen som en "ytre fiende"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Yodas skrev (1 minutt siden):

I mange muslimske land er det dødsstraff for å forlate Islam, annerledes tenkende blir straffet med ekstraskatter eller blir satt i fengsel for blasfemi.

Ja. 

Spesielt i land hvor det er diktatoriske religiøse styrer. Ikke særlig rart egentlig. Når noen har fått makt på grunn av religion vil de ikke gi slipp på makta, og å tillate at folk ikke lenger har respekt for religion og taler mot vil være å gi opp sitt harde grep. Har man makt gjennom religionen holder man selvsagt på den makten. 

Samme har det vært i kristne land tidligere. Der ble til og med andre kristne drept, bare fordi de var kristne på "feil måte". Det har vært mange strider og mye drap. Dette mister imidlertid taket når folk generelt får såpass fokus på annet enn religion at de religiøse lederne mister taket om for mange, for glidende til å kunne slå det ned. Man kan jo ikke drepe hele folket. Blir man etterhvert, av utviklingen generelt i samfunnet, i mindretall, da mister man makta, og risikerer å selv bli drept av massene. 

Så enten må man slå ned slikt så brutalt etterhvert som det oppstår motstand, ellers vinner etterhvert folket over religiøs makt. 

Jeg heier på folket. Folket trenger ikke Gud og religion om de har det bra, og det er best å ha det bra. 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yodas skrev (3 minutter siden):

Hvorfor skulle muslimer i Norge anse majoritetsbefolkningen som en "ytre fiende"?

Hatet og hånet mot muslimer er den ytre fienden, som driver altfor mange til radikalisering. 

Mennesker er ikke skapt for å stå alene. Føler man seg dermed avvist og hånet vil man søke til "sine". Dem som forstår det du føler på. Hvem tror du det er når man er en ung muslim som føler seg dyttet ut av samfunnet, hånet og mistenkeliggjort, kun fordi man er muslim? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (13 minutter siden):

9/11 i stor grad. 

Muslimer i vestlige land gikk fra å være vanlige folk i samfunnet, som ikke ble fryktet, til å bli stigmatiserte og mistenkeliggjort. Islam gikk fra noe de fleste ikke brydde seg særlig med, til å bli en hatet og hånet religion. Dette har skapt en følelse av utenforståendeskap, urettferdighet og urimelighet, frustrasjon og sinne. Perfekt for å dytte en gruppe mennesker nærmere sammen mot å bli behandlet slik, og grobunn for å føle ting så urettferdig, feil og urimelig at det skapes hat og kampvilje mot dette i mange. 

Da jeg vokste opp var det russerne vi fryktet. Muslimer var det aldri snakk om, mer eller mindre. Slik burde det nok, slik situasjonen er, være nå igjen egentlig, men ballen har rullet langt. Sår er skapt, og dype i altfor mange. 

Vi har skapt oss dette med hat, hån og mistro. 

Dette er med respekt å melde, tøv. 

"Vi" har ikke skapt "dette". Svært ulike verdenssyn er en vesentlig del av forklaringen på utfordringene.

Med slike holdninger tror jeg grunnlaget for en debatt er over for min del. Takk for meg.

Anonymkode: dbdf1...9ab

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som skjer om 500 år på en slik mikroskala raker meg ikke. Blomstrer fremdeles menneskeheten og jorden forøvrig til den tid skal man være sjeleglad. Landegrenser, etnisitetsoppfattelse og kulturtilhørighet er av ingen betydning. Hvordan enn samfunnet er da vil det mest sannsynlig være fjern fra hvordan ting er idag. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Trolltunge said:

Hatet og hånet mot muslimer er den ytre fienden, som driver altfor mange til radikalisering. 

Mennesker er ikke skapt for å stå alene. Føler man seg dermed avvist og hånet vil man søke til "sine". Dem som forstår det du føler på. Hvem tror du det er når man er en ung muslim som føler seg dyttet ut av samfunnet, hånet og mistenkeliggjort, kun fordi man er muslim? 

Norge er et av verdens minst rasistiske land. Så hvis folk føler seg hatet og hånet her, så går det i så fall ikke an å ha multikultur noe sted. På den annen side er det ingen som maser om at buddhister eller katolikker blir hatet og hånet i Norge, så det er kanskje noe spesielt med Islam. Kanskje det er et verdisyn som ikke harmonerer så godt med det norske samfunnet vi har bygd opp med basis i frihet, likestilling og ytringsfrihet?

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er med respekt å melde, tøv. 

"Vi" har ikke skapt "dette". Svært ulike verdenssyn er en vesentlig del av forklaringen på utfordringene.

Med slike holdninger tror jeg grunnlaget for en debatt er over for min del. Takk for meg.

Anonymkode: dbdf1...9ab

Så se på utviklingen av synet på muslimer etter 9/11. Eller spør noen muslimer. For muslimer var det et før og et etter 9/11 angående rasisme, hånet, mistenkeliggjøring og hat de opplever i hele den vestlige verden. Bare å gå gjennom sikkerhetskontrollen når de er på reise ble noe helt annet. 

Mange klarer å heve seg over det, men sårbare unge mennesker er lett å forlede til radikalisering på grunn av at de opplever dette svært vondt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Trolltunge said:

Ja. 

Spesielt i land hvor det er diktatoriske religiøse styrer. Ikke særlig rart egentlig. Når noen har fått makt på grunn av religion vil de ikke gi slipp på makta, og å tillate at folk ikke lenger har respekt for religion og taler mot vil være å gi opp sitt harde grep. Har man makt gjennom religionen holder man selvsagt på den makten. 

Samme har det vært i kristne land tidligere. Der ble til og med andre kristne drept, bare fordi de var kristne på "feil måte". Det har vært mange strider og mye drap. Dette mister imidlertid taket når folk generelt får såpass fokus på annet enn religion at de religiøse lederne mister taket om for mange, for glidende til å kunne slå det ned. Man kan jo ikke drepe hele folket. Blir man etterhvert, av utviklingen generelt i samfunnet, i mindretall, da mister man makta, og risikerer å selv bli drept av massene. 

Så enten må man slå ned slikt så brutalt etterhvert som det oppstår motstand, ellers vinner etterhvert folket over religiøs makt. 

Jeg heier på folket. Folket trenger ikke Gud og religion om de har det bra, og det er best å ha det bra. 😉

Du er nok litt mer optimistisk enn meg, hvis du tror at sånt bare ordner seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Trolltunge said:

Så se på utviklingen av synet på muslimer etter 9/11. Eller spør noen muslimer. For muslimer var det et før og et etter 9/11 angående rasisme, hånet, mistenkeliggjøring og hat de opplever i hele den vestlige verden. Bare å gå gjennom sikkerhetskontrollen når de er på reise ble noe helt annet. 

Mange klarer å heve seg over det, men sårbare unge mennesker er lett å forlede til radikalisering på grunn av at de opplever dette svært vondt. 

Men hvordan oppstod 9/11?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yodas skrev (Akkurat nå):

Du er nok litt mer optimistisk enn meg, hvis du tror at sånt bare ordner seg.

Jeg håper. Jeg vet ikke om jeg tror. Jeg er også redd for at det kan gå andre veien. Jeg har aldri tidligere vært så bekymret for ny verdenskrig som nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/15/2024 at 7:57 PM, Nymerïa said:

Skal jeg forstå det slik at Mållaget har mistet et betalende medlem i kveld?

 

Med såpass kjapp og treffende humor fortjener du et bedre publikum enn KG. 

Anonymkode: 38b20...c19

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yodas skrev (Akkurat nå):

Men hvordan oppstod 9/11?

Åh nå spør du vanskelig. Noen vil si på grunn av at USA stakk fingrene inn der de ikke burde gjort det, andre vil skylde på gale muslimer. Sikkert flere teorier også. Jeg har ikke kunnskap nok til å gi en fasit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

So heller 100 år dessverre .. Vi har gitt bort landet vårt. 

Anonymkode: c0a67...828

Å nei? Er det noe informasjon jeg ikke har fått med meg? Hvem er det vi har gitt bort landet vårt til?

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Yodas skrev (1 time siden):

Du har sett bilder fra Iran og Afghanistan på 70-tallet? Da var det kvinner med miniskjørt og uten hijab som gikk på universitetet. Hvorfor har det gått feil vei?

Tror en mann tolket Koranen. Var ikke midtøsten en av de fremste innen forskning også før dette? Tror jeg har lest noe sånnt. Men så kom religion og vitenskap ble en synd. 

Religion er så skadelig for oss. Har egentlig noen gruppe vært religiøse uten alt det negative? 

Anonymkode: 7cadd...dac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yodas skrev (5 minutter siden):

Norge er et av verdens minst rasistiske land. Så hvis folk føler seg hatet og hånet her, så går det i så fall ikke an å ha multikultur noe sted. På den annen side er det ingen som maser om at buddhister eller katolikker blir hatet og hånet i Norge, så det er kanskje noe spesielt med Islam. Kanskje det er et verdisyn som ikke harmonerer så godt med det norske samfunnet vi har bygd opp med basis i frihet, likestilling og ytringsfrihet?

Beklager, det er mye rasisme og muslimhat i Norge. Bare les denne tråden, og samtlige hvor muslimer er/blir tema. 

Så tenk deg at du er 10, 13, 17 år og føler på dette. 

Det finnes betydelig bedre eksempler på multikulturelle samfunn enn Norge. Land i skjæringspunktet mellom ulike kulturer er ofte dem som takler slikt best, for de har bestandig vært flerkulturelle liksom. (Men gjerne også hatt styr med det, før det ble best å bare akseptere og leve med det. Er jo mye hyggeligere det.)

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er etnisk norsk i ørtogførti generasjoner, det er ikke engang en danske å se i familietreet mitt så langt bak min halvgærne slektsforskende helsøster har greid å finne. 
Mannen min er også etnisk norsk i en haug generasjoner bakover.

Vi har bevisst valgt bort barn og det har faktisk de fleste av søskena våre gjort også. 
Årsaken er at vi ikke har de beste genene, alle har noe, enten fysisk eller psykisk. Vi ser at det er masse slikt i familiene på begge sider hos begge. De av søskena våre som har partnere har også etnisk norske partnere og det er samme historiene der. 
Allergier, auto-immune sykdommer, autisme, ADHD, depresjon, IBS, kreft, alle har noe, det er ikke noe å avle på synes jeg. Vi er også fra ulike kanter av landet og det er partnerne til søskena våre også så jeg tror det er bare bra med litt blod utenfra. Både for kulturen og folkehelsa sin del.

Anonymkode: 646ac...c75

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er etnisk norsk i ørtogførti generasjoner, det er ikke engang en danske å se i familietreet mitt så langt bak min halvgærne slektsforskende helsøster har greid å finne. 
Mannen min er også etnisk norsk i en haug generasjoner bakover.

Vi har bevisst valgt bort barn og det har faktisk de fleste av søskena våre gjort også. 
Årsaken er at vi ikke har de beste genene, alle har noe, enten fysisk eller psykisk. Vi ser at det er masse slikt i familiene på begge sider hos begge. De av søskena våre som har partnere har også etnisk norske partnere og det er samme historiene der. 
Allergier, auto-immune sykdommer, autisme, ADHD, depresjon, IBS, kreft, alle har noe, det er ikke noe å avle på synes jeg. Vi er også fra ulike kanter av landet og det er partnerne til søskena våre også så jeg tror det er bare bra med litt blod utenfra. Både for kulturen og folkehelsa sin del.

Anonymkode: 646ac...c75

Så du mener altså at grunnen til at dere er syke er fordi dere er norske? Det er litt av en rar tankegang. Det er vel heller sykedommene dine som gjør at du tenker som du gjør.

Nordmenn er ikke, aldersjustert, noe sykere enn andre folkeslag. Og sykdommer har mest med miljøet og valg relatert til helse å gjøre.

Det er heller ingen ting som tyder på at rasemiksing gjør barna noe sunnere heller. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1448064/

Anonymkode: 76120...3fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (14 minutter siden):

Beklager, det er mye rasisme og muslimhat i Norge. Bare les denne tråden, og samtlige hvor muslimer er/blir tema. 

Så tenk deg at du er 10, 13, 17 år og føler på dette. 

Det finnes betydelig bedre eksempler på multikulturelle samfunn enn Norge. Land i skjæringspunktet mellom ulike kulturer er ofte dem som takler slikt best, for de har bestandig vært flerkulturelle liksom. (Men gjerne også hatt styr med det, før det ble best å bare akseptere og leve med det. Er jo mye hyggeligere det.)

Nordmenn er et folkeslag som er knadd i årtier til å være mest mulig aksepterende ovenfor andre folkeslag. Da gjennom å kontinuerlig degradere og fornærme befolkningen slik at de ikke lenger er glad i seg selv.

Det er få andre land multikultur kunne fungert så godt som her, men om du hevder det ikke gjør det i dag, så vil det ikke fungere noen steder.

Alle land med multikultur er det hat, mobbing, vold og kamp. Det er aldri fred eller godt å leve i slike land. Fordi menneskets natur ikke takler det.

Forstår heller ikke hvorfor du mener muslimer er så mye mer verdt enn nordmenn.

Anonymkode: 76120...3fb

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nordmenn er et folkeslag som er knadd i årtier til å være mest mulig aksepterende ovenfor andre folkeslag. Da gjennom å kontinuerlig degradere og fornærme befolkningen slik at de ikke lenger er glad i seg selv.

Det er få andre land multikultur kunne fungert så godt som her, men om du hevder det ikke gjør det i dag, så vil det ikke fungere noen steder.

Alle land med multikultur er det hat, mobbing, vold og kamp. Det er aldri fred eller godt å leve i slike land. Fordi menneskets natur ikke takler det.

Forstår heller ikke hvorfor du mener muslimer er så mye mer verdt enn nordmenn.

Anonymkode: 76120...3fb

Hvor har jeg skrevet at muslimer er mer verdt enn nordmenn? 

Jeg har troen på at multikulturelle samfunn kan fungere. Det er litt som med alle relasjoner. Er det gjensidig respekt går det bra å være ulike. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (2 minutter siden):

Hvor har jeg skrevet at muslimer er mer verdt enn nordmenn? 

Jeg har troen på at multikulturelle samfunn kan fungere. Det er litt som med alle relasjoner. Er det gjensidig respekt går det bra å være ulike. 

Hvor kommer troen din på det multikulturelle samfunnet fra? Er det fordi du tenker at du tjener på det selv og driter i samfunnets funksjon generelt sett? For den troen din går på tvers av alle observasjoner av virkeligheten.

Anonymkode: 76120...3fb

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...