Gå til innhold

Dere som er fattige, hva gjør dere i påsken?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Just now, Bromance said:

Katt og hund kan være med til utlandet. Vi hadde med hunden til utlandet i fjor sommer, og det skal vi også i år.

hunder, ja. Katter.. de er ikke så begeistrert 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

NatNat skrev (Akkurat nå):

hunder, ja. Katter.. de er ikke så begeistrert 😄

Nei, sikkert enklere med hunder 😅🙃

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Synes denne tråden viser noe jeg opplever som litt gjennomgående, iaf på KG. At de som har god råd/nok penger synes livet er helt fint uten å leve over evne. Mao, er like fornøyde med livet selv om man ikke bruker penger på en dyr ferie. Velger å la være fordi det ikke er noe stort behov. Mens de som kaller seg selv fattige, og av en eller annen grunn ikke føler de har nok, de er deprimerte fordi de ikke kan reise til karibien på 5 dagers påskeferie. Har alltid lurt litt på om ting kan bli litt hva man gjør det til, og at en dårlig innstilling til livet generelt øker risikoen for å ende opp med mindre penger enn man trenger. Kjenner fler som har hatt sykt uflaks med helsa, men som allikevel har funnet løsninger i sitt liv som gjør at de lever mer som de ønsker og er fornøyde med livet sitt. Så er heller ikke slik at alle som har helseproblemer og er på aap eller uføre sitter og sutrer fordi de ikke kan reise til karibien i påsken. Langt derifra. 
 

så mye handler om innstilling og evne til å forstå at man virkelig er sin egen lykkes smed her i livet. Og lykken finnes egentlig ikke i penger, den finnes inni oss. Men man må slutt å se seg selv som et offer, og slutte å sammenlikne seg med andre og leve i misunnelse. Det kan man velge uansett hvor mange kroner det står i banken. 

Anonymkode: 84d24...0a6

Synes dette var en merkelig oppsummering. Har aldri opplevd fattige slik. 

Det er vel noe med at grunnen til at man er fattig er fordi folk ofte sliter med helsa. Sliter man med helsa og har et tomt liv så er det nærliggende å være nedstemt og ha negative tanker om hverdagen, inkludert påske. At jeg er negativ til påske og nedstemt for tiden har null å gjøre med 5 dager i Karibien. 

Symes det virker som du bagatelliserer hva det vil si å leve med fattigdom og helseutfordringer, og at du kommer med tåpelige antagelser om fattige sin viljestyrke og livsmoral. 

Anonymkode: 04cde...048

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vil jeg ikke kalle meg fattig; men finnes absolutt ingen bedre måte å tilbringe påsken på, enn å stenge seg inne, og bare storkose seg med alt av hobbyer og alt man ellers aldri har skikkelig tid til. Krim for de som liker det, hekling, gaming, whatever. Jeg gleder meg sinnsykt! 

Anonymkode: 37bba...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.3.2024 den 20.54):

Jeg blir hjemme, har ikke penger til å besøke venner/familie eller noe som helst :( Håper været blir fint så jeg kan sitte ute. Er s misunnelig på de som har råd til å reise til Karibien og generelt utlandet i påsken. Det skjer ikke her. 

Anonymkode: 122d0...e72

Jeg kjenner ingen under 60 år som skal reise til syden i påska.

Vi skal være hjemme, gå turer om været tillater det, spille spill, treffe venner og lage middager som tar litt tid å lage.

Eller så skal jeg gjøre ting jeg har utsatt, som en grundig opprydding i hus og hjem - for å samle skrot som skal på søpla og gå igjennom tekstiler og klær. Ikke så spennende - men skal nok få dagene til å gå ganske så fort.

Anonymkode: 96d00...939

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.3.2024 den 10.19):

Skjønner dere ikke forskjellen på å velge selv å være hjemme, selv om dere har god råd og det å være fattig å aldri ha råd til noen ting??

Anonymkode: 44fde...48a

Mwnge som ikke skjønner det, dessverre

Anonymkode: 1ffd4...e2d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal på besøk til tantebarna og lage litt påske pynt med dem, så er jeg også invitert på påske frokost hos noen venner. 

Anonymkode: 7a0e5...a63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.3.2024 den 21.05):

Ikke de fleste jeg kjenner, de skal til Sør-Frankrike / Syden / Karibien / Thailand og gudene vet hvor. Steder jeg bare kan drømme om. Hadde vært lykkelig bare over å reise til København jeg. Men prøver å være positiv, er viktig å sette pris på de små tingene. Og påskekrim/kryssord er jo ganske koselig.

Anonymkode: 122d0...e72

Jeg kjenner mange velstående og har greit med penger selv.

Mine venner og jeg skal gå turer og grille hvis været tillater det. Hvis ikke, blir vi hjemme og koser oss sammen.

Vi setter pris på de små tingene, levende lys, samhold og vennskap. 

Dessuten skal jeg også jobbe litt. Noe jeg er glad for, trives i jobben og er glad for helt hverdagslige rutiner ❤️ 

Når det er sagt, så er det også enklere å være rik og hjemme, enn fattig og hjemme. Det vet jeg, var fattig de første 35 år av livet mitt. 

Håper uansett du får en fin påske! 

Anonymkode: a94df...1dc

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal vel bo her under brua i papphuset mitt. 

Anonymkode: 1886b...ad1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fattig, blir likevel hjemme og koser meg til fridager. Tur blir det utenom ferier der alle har fri.

Anonymkode: e050b...848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jobbe noen dager, slappe av, på hockeykamper og en dagstur til Nordbysenteret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi blir vel regnet som fattig vil jeg anta, med våre 40.000 før skatt på en familie på 5.
Barna er  7, 12 og 15år. Vi føler oss ikke spesielt fattig, barna og vi har det vi trenger.
Vi har råd til å leie steder, eller Syden er jo bare en illusjon ;) Så klart er det kjedelig iblant å ikke kunne dra på legoland eller mallorca ;) Og ja.. det hadde vært deilig å ikke tenke på penger menmen.. det går :)

Vi er kjempe heldige, slik av mine svigerforeldre har ei hytte vi kan få være på noen dager  i år, som ikke er så langt å kjøre til. Men som regel pleier vi være hjemme.

Det vi gjør i påsken:
- Baker rundstykker og Loff sammen, til påskekosen.
-Familiequiz! Vi velger hver vår side i quizboka -hver kveld. Og i slutten av påska ser vi hvem som er quizmasters!
- Spiller brettspill sammen.
- Går tur- gjerne med matpakke.
- Ser på påskekrim på Nrksuper, og for voksne på kvelden.
- Påskeeggjakt. Jeg sparer på "pappeggene" og har derfor ikke kjøpt nye på mange år. Det er priskrig hver  påske. Jeg passer på å kjøpe litt godis så ungene får påskeegg.
- Griller pølser. Dette er også ofte billig- spesielt til påske.
-Lager natursti. Også gratis.
-Hjemmekino med popcorn og kakao. (Så heldig at det var priskrig på dette i år og :) )
-Utstyrbua- De fleste kommuner har en slik nå. Her kan man låne alt av utstyr. Alt etter vær og hvor man bor, har vi lånt både langrennski og basketball ;)
- Går på biblioteket og låner oss ei spennende bok til påske.
-Blåser egg når vi skal ha eggerøre en dag, og dekorerer eggene- henger på ris.
- I påsken ifjor og for noen år siden viste kinoen film for barn en dag til 50kr pr pers- voksne gratis.
-Når ungene var mindre lagde vi "vår-bingo" og gikk på jakt etter vårtegn.
- Når påsken er sen har vi også sovet i telt ei natt. Vi er heldige og har utstyr, men det kan også lånes alt av utstyr hos bua/kommunens utleie sted.
- Følg med på hva som finnes av gratis -tilbud der du bor. Vi skal på gratis påskeforestilling på torsdag, med påskeegg til alle barna, og kaffe og boller til de voksne  feks.

Det er drit å ikke kunne velge noen gang hva man skal fordi det ikke finnes midler der.
Men det er mye lettere om man prøver finne muligheter, og slutter å måle seg med de som har mest.
God PÅSKE ❤️

Anonymkode: a6afb...910

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi blir vel regnet som fattig vil jeg anta, med våre 40.000 før skatt på en familie på 5.
Barna er  7, 12 og 15år. Vi føler oss ikke spesielt fattig, barna og vi har det vi trenger.
Vi har råd til å leie steder, eller Syden er jo bare en illusjon ;) Så klart er det kjedelig iblant å ikke kunne dra på legoland eller mallorca ;) Og ja.. det hadde vært deilig å ikke tenke på penger menmen.. det går :)

Vi er kjempe heldige, slik av mine svigerforeldre har ei hytte vi kan få være på noen dager  i år, som ikke er så langt å kjøre til. Men som regel pleier vi være hjemme.

Det vi gjør i påsken:
- Baker rundstykker og Loff sammen, til påskekosen.
-Familiequiz! Vi velger hver vår side i quizboka -hver kveld. Og i slutten av påska ser vi hvem som er quizmasters!
- Spiller brettspill sammen.
- Går tur- gjerne med matpakke.
- Ser på påskekrim på Nrksuper, og for voksne på kvelden.
- Påskeeggjakt. Jeg sparer på "pappeggene" og har derfor ikke kjøpt nye på mange år. Det er priskrig hver  påske. Jeg passer på å kjøpe litt godis så ungene får påskeegg.
- Griller pølser. Dette er også ofte billig- spesielt til påske.
-Lager natursti. Også gratis.
-Hjemmekino med popcorn og kakao. (Så heldig at det var priskrig på dette i år og :) )
-Utstyrbua- De fleste kommuner har en slik nå. Her kan man låne alt av utstyr. Alt etter vær og hvor man bor, har vi lånt både langrennski og basketball ;)
- Går på biblioteket og låner oss ei spennende bok til påske.
-Blåser egg når vi skal ha eggerøre en dag, og dekorerer eggene- henger på ris.
- I påsken ifjor og for noen år siden viste kinoen film for barn en dag til 50kr pr pers- voksne gratis.
-Når ungene var mindre lagde vi "vår-bingo" og gikk på jakt etter vårtegn.
- Når påsken er sen har vi også sovet i telt ei natt. Vi er heldige og har utstyr, men det kan også lånes alt av utstyr hos bua/kommunens utleie sted.
- Følg med på hva som finnes av gratis -tilbud der du bor. Vi skal på gratis påskeforestilling på torsdag, med påskeegg til alle barna, og kaffe og boller til de voksne  feks.

Det er drit å ikke kunne velge noen gang hva man skal fordi det ikke finnes midler der.
Men det er mye lettere om man prøver finne muligheter, og slutter å måle seg med de som har mest.
God PÅSKE ❤️

Anonymkode: a6afb...910

Så flink du er! Du skaper minner og bruker tid med barna dine. Det er tid med foreldrene sine barna ønsker💞

Anonymkode: 9772c...f8d

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det beste i livet er tilnærmet gratis. 

Anonymkode: 1886b...ad1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke fattig ... enda... 

Men har leid hytte og kjøpt heiskort for påska i et av de største alpinanleggene i landet. 

Så jeg kan vel med rette poste i denne tråden når påska er over for å si det sånn......

Anonymkode: d8315...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke dårlig råd, men blir hjemme i påsken fordi vi vil det. Orker ikke reise noen steder nå. Da går vi lange turer med hund og barn, og koser oss med spill på kveldene, griller ute hvis været tillater det osv. Går i familiebesøk og middag 2 dager, og har en del av familien på middag en annen dag. Bruker egentlig veldig lite penger. 

Anonymkode: 12893...fab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 25.3.2024 den 13.17):

Vi har ikke dårlig råd, men blir hjemme i påsken fordi vi vil det. Orker ikke reise noen steder nå. Da går vi lange turer med hund og barn, og koser oss med spill på kveldene, griller ute hvis været tillater det osv. Går i familiebesøk og middag 2 dager, og har en del av familien på middag en annen dag. Bruker egentlig veldig lite penger. 

Anonymkode: 12893...fab

Forskjellen er jo at du har et valg.

Virker som det er mange mennesker som knapt har måtte velge bort noe av betydning i hele sitt liv. Og er helt ute av evne til å forstå Forskjellen på å velge bort og å aldri å ha mulighet...

 

Anonymkode: a6afb...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på ferie i tropiske strøk nå før påsken, og skal tilbringe påsken hjemme. Skal stå på ski, spise appelsiner, drikke kakao og grille pølser. Er velstående, men har aldri tilbrakt påsken utenlands. Påsken er best hjemme eller på hytta. 

Om du drømmer om ferie utenlands så må du begynne å spare. Opprett et fond og sett inn et fast beløp i måneden. Om du så bare setter av 100 kroner i måneden så vil pengene dine etterhvert vokse, og om noen år har du kanskje råd til å realisere drømmen din. Vil anbefale deg å styre unna høytider for reisen, da er det 3 ganger så dyrt. 

Anonymkode: 7ae12...f21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.3.2024 den 12.49):

Jeg har vært på ferie i tropiske strøk nå før påsken, og skal tilbringe påsken hjemme. Skal stå på ski, spise appelsiner, drikke kakao og grille pølser. Er velstående, men har aldri tilbrakt påsken utenlands. Påsken er best hjemme eller på hytta. 

Om du drømmer om ferie utenlands så må du begynne å spare. Opprett et fond og sett inn et fast beløp i måneden. Om du så bare setter av 100 kroner i måneden så vil pengene dine etterhvert vokse, og om noen år har du kanskje råd til å realisere drømmen din. Vil anbefale deg å styre unna høytider for reisen, da er det 3 ganger så dyrt. 

Anonymkode: 7ae12...f21

🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 1ffd4...e2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner det er kjipt å ikke ha råd, og kanskje du har mange rundt deg som bruker mye penger i påsken som gjør det verre.

Jeg er ikke fattig, men har av ulike steder ikke reist lenger enn på besøk til familie en busstur unna på snart 10 år.

Min påske som ikke koster mye mer enn hverdagen (takk priskrig på påskemat) består av å:

Gå tur i nærområdet, gjerne med termos og pølser om vi er flere

Ha rolige kvelder med stearinlys og puslespill. Bytter til nye med andre på Finn. 

Spillkvelder sammen med andre.

Påskekrim og påskesjokolade på helligdagene.

Tid til å pakke ned vinterklær, dyprydding og å fikse småting i leiligheten som ikke koster så mye mer enn innsats. 

 

 

Anonymkode: df390...ab4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...