Rosalilje84 Skrevet 11. mars #221 Del Skrevet 11. mars Forvirret23 skrev (34 minutter siden): Noen menn kan sikkert finne på oppgaver som tar fem timer hverdag, det betyr ikke at det er nødvendig, men en som ikke ønsker å ta en del av familielivet. Nettopp. Husker eksen fant på å pusse (!) verktøyet i garasjen. Det tok flere timer, der han satt med Netflix og pussefille i godstolen med kaffekopp og hamburger "Nødvendig" og "slitsomt" arbeid som oppveier alt med gulvvask, matlaging, lekser og håndtering av 2 x omgangssyke i hus 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #222 Del Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (22 timer siden): Begynner å se det nå, absolutt ALLE forhold rundt meg, både familie og venner. Kvinnfolk som maser, sutrer og klager på mannen sin fordi han ikke er mer til stede hjemme, hjelper til mer hjemme, samtidig som han nesten går til grunne pga. arbeidspress på jobb osv. Samtidig glemmer kvinnen at mannen står for kanskje 70% av inntektene til hjemmet. Mens dama kommer hjem tidlig hver dag (pga jobber bare halv stilling), og labber rundt. Støvsuger litt her og der, henter unger i barnehage osv. Egentlig bare kose-arbeid. Lurer på hva dere kvinner egentlig ønsker dere? Ville dere akseptert om mannen gikk ned 2-300.000kr i lønn, mot at han var hjemme en time eller to tidligere hver dag? Ser dere ikke at dere knekker mannen helt når dere holder på sånn? Pratet med en kamerat om dette i helgen, han er på nippet til å forlate hele familie-livet nå. Pga en hendelse på jobb ble han en time forsinket hjem på fredag (han har mye ansvar), og fikk den kjeften og surmulinga av kona da han endelig kom hjem, helt utslitt. Hun snakket ikke med ham resten av kvelden. Er det rart at mennene forlater dere for ei ung, frisk og positiv jente i tidlig 20-åra? Kjenner skremmende mange damer på samme alder som meg (40-ish) som nylig er blitt forlatt av mannen, til fordel for yngre damer. Fordi de ikke lengre orker det kjærring-hegemoniet de har hjemme. Og jeg skjønner dem så innmari godt. Så tenk dere om damer, før dere kjefter mannen deres huden full fordi han blir litt forsinket hjem fra jobb, eller legger seg nedpå en times tid etter jobb fordi han har jobbet og slitt i 12 timer uten pause fordi i dag var nok en sånn dag på jobb. Anonymkode: a2357...d15 Så han tenker å lage mer stress i livet. Blir så mye mindre stress å flytte fra kone og barn for å finne en ny utgave som er dritt lei av fyren om 5 til 10 år for di da har jo mannen fortsatt samme jobb men en eks og et kull barn fra før inne i ligningen. Jippi, hurra for en riktig smart as. Anonymkode: 874bd...b6d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 11. mars #223 Del Skrevet 11. mars Forvirret23 skrev (56 minutter siden): Det er ikke å ha store forventninger at mannen bidrar med sitt ansvar i vårt hus og med hans barn. Romantikken dør om mannen har forventninger om en husmor og ikke en kvinne som lever i 2024. Klart det ikke er noe romantikk når man har fått seg et voksent barn. Og det er nok lurt å avklare noen roller, men vi lever i 2024 og burde være en selvfølge at mannen tar del av hjemmetsoppgaver. Vi er ferdig med dette tradisjonelle rollene, så ønsker man det bør man si ifra. Dette har derimot ikke noe med romantikk å gjøre, dette er noen som sitter fast på 1950 tallet Altså, det er helt greit å forvente en husmor, hvis: 1. Disse forventningene ble kommunisert tidlig i forholdet, og paret ble enige om dem. 2. Paret er GIFT. Altså, løper hun ikke risiko for å sitte igjen med null og niks hvis han finner det for godt å bytte henne ut med ei annen dame. 3. Paret har avtaler mht. sparing til pensjon og kapital for henne. 4. Mannen er eneforsørger. Altså, kvinnen konsentrerer seg fullt og helt om husarbeid og barn. Skal man være tradisjonell, så skal man gjøre det i rette forstand. Ikke halvveis, på mannens premisser. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 11. mars #224 Del Skrevet 11. mars Lars1009 skrev (40 minutter siden): Kommer fra Bærum Øst. Det med 70% av inntektene vet jeg ikke, men at kvinner har generelt mindre kapasitet, er generelt mer misfornøyd, kjefter og klager mer, er mer ustabile og sytete, og gjør minst av den totale mengden arbeid hjemmet byr på, er det INGEN tvil om... Gjelder ALLE forholdene i min vennekrets.... Så hvorfor blir de dumme vennene deres i disse forholdene? Fordi damene er PENE? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #225 Del Skrevet 11. mars Menn som ønsker seg en karriere må først sikre seg at de samtidig vil klare å ivareta hus og hjem. Hvis de ikke klarer det, må de legge litt lavere ambisjoner for karrieren. Anonymkode: 25493...3a5 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillevill Skrevet 11. mars #226 Del Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg, K38, ser det samme som deg! Og jeg sier det samme til alle kvinnene; Slutt å mas og skill dere, kjør 50/50 med barna! Herlighet, disse kvinnene fratar FAR retten til å komme hjem tidlig hver dag (jobbe bare halv stilling), og labbe rundt. Støvsuge litt her og der, hente unger i barnehage osv. Egentlig bare kose-arbeid.! Kvinnfolk azza🤷♀️ Gi mannen mulighet til å gå å labbe rundt i huset og kose seg barna, som han har hentet tidlig! Alle mødre VET jo hvor deilig og avslappende de ettermiddagstimene er med ungene mens vi lager middag og støvsuger litt her og der💁♀️ Ren kose tid er jo spesiellt de ettermiddagstimene! Spessiellt hvis det er flere barn! Så helt enig med TS! Blir oppgitt av masete kvinnfolk som frarøver mannen og far å oppleve dette kose arbeidet, som helt tydelig BARE er kosearbeid når kvinnen jobber halvstilling og er misfornøyd med at mannen tjener penger😅😅 Anonymkode: 4a4b3...7ce Ja, sant, det mennene egentlig vil er å være den som må raske seg og hente i barnehagen, lage middag til en overtrøtt og grinete unge, og rydde og leke med barna frem til den andre omsider har kommet seg hjem. De VIL jo ha den kose tiden i stedet for å være på jobb frem til 17. Her er det eneste rettferdige å dele på godene. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #227 Del Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvorfor skal jeg gidde å bo sammen med en mann hvis han ikke tar halvparten av husarbeidet? Da er det jo mindre jobb for meg å heller bo alene. Anonymkode: 973b6...70b Hvordan regner du ut det? Jeg planlegger, kjøper inn og lager >90% av alle våre måltider. Hvis jeg hadde bodd alene så hadde jeg lagd 100%. Marginal-innsatsen for å lage mat til 4 heller enn 3 er nært null. Altså sparer jeg 10% av matlagingen på å bo sammen med en voksen som lager langt under halvparten av måltidene. Anonymkode: 012f5...f12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #228 Del Skrevet 11. mars Ikke langt i fra sannheten. Jeg jobber med tunge verktøy, og kona jobber i en butikk med enkle produkter som sminke og hår i 8t og jeg 12-14t. På de 8t så er hun utslitt og forventer at jeg skal ta av meg ungene etter jobb. Bli utslitt av å vise frem sminkeprodukter?? Eller i det hele tatt jobbe i en butikk. Anonymkode: 5df4a...47f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 11. mars #229 Del Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hvordan regner du ut det? Jeg planlegger, kjøper inn og lager >90% av alle våre måltider. Hvis jeg hadde bodd alene så hadde jeg lagd 100%. Marginal-innsatsen for å lage mat til 4 heller enn 3 er nært null. Altså sparer jeg 10% av matlagingen på å bo sammen med en voksen som lager langt under halvparten av måltidene. Anonymkode: 012f5...f12 Men da hadde du kanskje ikke trengt å lage middag hver dag, tilpasse deg disse felles måltidene, mannens arbeidstid, kanskje kunne ta en Fjordland i ny og ne. I tillegg hadde du sluppet å rydde etter en mann som har laget seg frokost/lunsj og overlatt kjøkkenet til deg i FUBAR-tilstand. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 11. mars #230 Del Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ikke langt i fra sannheten. Jeg jobber med tunge verktøy, og kona jobber i en butikk med enkle produkter som sminke og hår i 8t og jeg 12-14t. På de 8t så er hun utslitt og forventer at jeg skal ta av meg ungene etter jobb. Bli utslitt av å vise frem sminkeprodukter?? Eller i det hele tatt jobbe i en butikk. Anonymkode: 5df4a...47f Hvorfor skiller du deg ikke? Fordi hun er peeeeen og gir deg lettvint, gratis sex? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillevill Skrevet 11. mars #231 Del Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ikke langt i fra sannheten. Jeg jobber med tunge verktøy, og kona jobber i en butikk med enkle produkter som sminke og hår i 8t og jeg 12-14t. På de 8t så er hun utslitt og forventer at jeg skal ta av meg ungene etter jobb. Bli utslitt av å vise frem sminkeprodukter?? Eller i det hele tatt jobbe i en butikk. Anonymkode: 5df4a...47f Og dette er grunnen til at jeg ikke dater "handy" menn med fagbrev eller typ snekker / mekke / verktøy jobb. Det er fordi de er søren meg ikke hjemme. De vil søren meg ikke ha kone, eller barn. De vil bare jobbe. "jammen jeg må jo tjene penger" Står det så dårlig til at du må jobbe i 12-14 timer for å tjene nok så må du øke timelønna di. Få deg en utdanning og ta ansvar for ungene dine. Hva slags familieliv er dette da med en mann som jobber fra 7 til 21 på kvelden? Da er man faktisk alenemor. Men det blir DET klagekoret når kvinner vil ha menn som VIL ha familie, ikke bare jobb og hobby. Velger man å få barn, så er man faktisk ansvarlig for å ha et forhold til barna i det minste. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillevill Skrevet 11. mars #232 Del Skrevet 11. mars Rosalilje84 skrev (2 minutter siden): Hvorfor skiller du deg ikke? Fordi hun er peeeeen og gir deg lettvint, gratis sex? Kan tenkes at han er -sur- for at kona har en forventning om at han faktisk befinner seg i huset i løpet av den tiden ungene er våkne. Nei det er for mye å kreve...Jeg blir så utrolig provosert av sånne "pappaer" som aldri er der for barna og kona si. og er sure for at de savner han. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #233 Del Skrevet 11. mars Rosalilje84 skrev (6 minutter siden): Men da hadde du kanskje ikke trengt å lage middag hver dag, tilpasse deg disse felles måltidene, mannens arbeidstid, kanskje kunne ta en Fjordland i ny og ne. I tillegg hadde du sluppet å rydde etter en mann som har laget seg frokost/lunsj og overlatt kjøkkenet til deg i FUBAR-tilstand. Jeg hadde uansett ikke ryddet etter en _mann_ siden jeg ikke er homofil. Jeg vil ha middag hver dag, og det synes jeg barna bør også så det hadde det nok blitt uten dama også. Anonymkode: 012f5...f12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #234 Del Skrevet 11. mars Rosalilje84 skrev (8 minutter siden): Hvorfor skiller du deg ikke? Fordi hun er peeeeen og gir deg lettvint, gratis sex? Fordi vi går godt ilag sammen. Hun har ikke problemer med at jeg jobber 12-14t i 2 uker og fri 2 uker. Problemet er at hun ikke kan gi meg 30m "fri" etter at jeg har kommet hjem. Her forventes det at jeg starter med husarbeid med engang. Og bare w for å ha sagt det. På de to ukene jeg har fri, så er det Jeg som gjør alt i huset, samt henter barna. Slikt at hun skal få slappe av etter jobb. Så ikke kom å si at jeg som far, ikke gjør en dritt! Anonymkode: 5df4a...47f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #235 Del Skrevet 11. mars Rosalilje84 skrev (14 minutter siden): Men da hadde du kanskje ikke trengt å lage middag hver dag, tilpasse deg disse felles måltidene, mannens arbeidstid, kanskje kunne ta en Fjordland i ny og ne. I tillegg hadde du sluppet å rydde etter en mann som har laget seg frokost/lunsj og overlatt kjøkkenet til deg i FUBAR-tilstand. Jeg skjønner ikke problemet her. 1. Man trenger ikke å lage middag hver dag. Kan både ta take away eller lage slik at det er rester til neste dag 2. Tilpasse seg felles måltider og mannens arbeidstid. Vi har barn og da er middag en gang mellom 16:30-17:30 uansett hva andre part driver med. Barna må få mat til ca samme tid hver dag. Mannen kan varme opp når han kommer. 3. Fjordland kan man ta i ny og ne uansett. Har ikke møtt en mat som klager på Fjordland akkurat. Så lenge det er mat på bordet er de stort sett fornøyde.... 4. Siste med kjøkken er enig. Anonymkode: b00a2...e00 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #236 Del Skrevet 11. mars Jeg vil oppfordre alle menn til å sterilisere seg. Får man ikke barn, så har man ikke det ankeret i forholdet, og man kan gå med ren samvittighet. Aldri få barn!!! Anonymkode: 2f0a3...1fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #237 Del Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg skjønner ikke problemet her. Anonymkode: b00a2...e00 Konteksten er denne posten: Jeg viste med et eksempel at selv en samboer som lager <10% av måltidene gir meg en besparelse i tidsbruk. At det kan finnes måter å optimalisere middagslaging på er besides the point, de kan gjerne anvendes enten man er 3 eller 4 i husholdningen. Anonymkode: 012f5...f12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #238 Del Skrevet 11. mars Lars1009 skrev (1 time siden): Kommer fra Bærum Øst. Det med 70% av inntektene vet jeg ikke, men at kvinner har generelt mindre kapasitet, er generelt mer misfornøyd, kjefter og klager mer, er mer ustabile og sytete, og gjør minst av den totale mengden arbeid hjemmet byr på, er det INGEN tvil om... Gjelder ALLE forholdene i min vennekrets.... Da må det være et veldig spesielt sted på Bærum øst du bor. Vi bor også på Bærum Øst, og alle kvinnene vi kjenner er høyt utdannet med karrierejobber som tjener minst like mye som mannen. Jeg har faktisk ikke møtt på en eneste kvinnene som jobber deltid i alle årene vi har hatt barn i barnehage og skole. Anonymkode: ac0ec...8ea 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #239 Del Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Hvordan regner du ut det? Jeg planlegger, kjøper inn og lager >90% av alle våre måltider. Hvis jeg hadde bodd alene så hadde jeg lagd 100%. Marginal-innsatsen for å lage mat til 4 heller enn 3 er nært null. Altså sparer jeg 10% av matlagingen på å bo sammen med en voksen som lager langt under halvparten av måltidene. Anonymkode: 012f5...f12 Var det ikke snakk om husarbeid generelt i innlegget du siterte? Kan ramse opp alt jeg personlig slapp da jeg gikk fra eksen: - Rydde vekk hans klær fra tørkestativ/vaskerom (gadd ikke vaske klærne hans, siden han ikke bidro, men klærne hans klarte allikevel å bli et problem) - Rydde og vaske opp gryter/panner/servise som han brukte til egne luncher/nister/ekstramåltider - Rydde vekk generelt alt han ikke satt i oppvaskmaskinen - Rydde vekk brødsmuler og vaske kaffeflekker - Skifte på et ekstra sett dyne og pute - Litt sjeldnere vask/bretting av kluter og håndklær, siden vi ble én mindre - Generelt sjeldnere vask av f.eks servant og speil på badet og gulvet i gangen osv fordi han griset mer - Mindre jobb med å handle mat, siden vi var færre og siden jeg slapp å handle ting bare han ville ha - Litt mindre jobb med matlaging når man er færre - Ikke minst, velger man gjerne (som meg) å bo mindre når man ikke lenger er to voksne, og da blir det naturlig mindre støvtørk, støvsuging, vasking av vinduer osv Anonymkode: e323d...700 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #240 Del Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da må det være et veldig spesielt sted på Bærum øst du bor. Vi bor også på Bærum Øst, og alle kvinnene vi kjenner er høyt utdannet med karrierejobber som tjener minst like mye som mannen. Jeg har faktisk ikke møtt på en eneste kvinnene som jobber deltid i alle årene vi har hatt barn i barnehage og skole. Anonymkode: ac0ec...8ea Det er ikke sånt jeg diskuterer med random foreldre på skolen. Men kjenner til noen vennepar hvor dama jobber 80% i småbarnsfasen. Anonymkode: 012f5...f12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå