Gå til innhold

Jeg skjønner ikke helt at det er lovlig å trykke seg hjem 300 pakker i uka fra Temu, wish, shein og lignende


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så,så... du er jammen heldig som har såpass lite å bekymre deg over... 

Anonymkode: 8aa33...d8f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tråden er ryddet for innlegg skrevet av brukere som utgir seg for å være flere personer og tull. 

Matas, mod. 

Endret av Matas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.3.2024 den 15.08):

Når Norge og EU ellers er så strenge på å produsere og å selge trygge produkter? Produktene fra disse sidene er av veldig dårlig kvalitet, er ikke kvalitetssjekket og testet med tanke på trygghet for babyer/småbarn som starter livet med smokke, flaske, klær og leker fra temu. Ingen kontroll på giftige og miljøfarlige stoffer i produktene heller. Miljøet i det hele tatt er jo ikke i fokus hverken for de som står bak disse nettbutikkene eller de som handler. Mange er naive og handler i stor tro om at stekepanna til 30 kr fra temu er akkurat den samme som den som koster 600 kr på kitchn, og at klesbutikkene i Norge handler klærne fra wish og selger i butikkene her "for man ser jo på bildene at det er akkurat de samme plaggene". 

Anonymkode: 3d4ce...5e7

Hvorfor bryr du deg?

Anonymkode: b7840...576

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler på aliexpress ja.

7x Figurballonger til barnebursdag 30kr, får ikke en til den prisen her. 

Plastsugerør - selges ikke i norge mer(?). Gidder ikke sørpete pappsugerør. 

Vinterkåpe i polyester 112 kr, tilsvarende fra kjede 800 her (kollega har den fra norge og er umulig å finne forskjell annet enn på merkelapper). 

Pynt til påske, 45 kroner. Tilsvarende her ca 500.

Gulvteppe i bomull 160x200 162kr inkl frakt. Samme her til ca 1500. 

Hobbyting er ekstremt mye billigere, har ikke råd til min hobby om jeg skal handle her. 

Kjøper ting jeg uansett hadde kjøpt, men styrer unna kopier som feks billig lego versjon o.l.

Anonymkode: 1db85...375

  • Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/7/2024 at 6:57 PM, Honey Dew said:

Og til mye høyere pris. Hva er vitsen for å betale i dyre dommer for et produkt du trenger og som du kan få billigere fra andre land?

Bestilte nettopp et deksel til mobilen og det kostet 10 kroner. Her i landet hadde det kostet over 190 kroner siden det var i ekte skinn.

Påstått ekte skinn ja. 

Hva er vitsen å betale i dyre dommer? 

Ja nei si det, hva er vitsen med å unngå miljøsvineriet som følger med å fly inn ett (ETT!) mobildeksel fra andre siden av jorda? 

Du sier jo bare at du gir fullstendig blaffen i klima og miljø. Viktigere at du får et deksel i "skinn" tilnærmet gratis. Skjønner jo det! 

Det er jo bare å legge ned denne planeten, når folk prioriterer billig mobildeksel høyere enn hensyn til klima og miljø. 

Anonymkode: d8cff...f25

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Handler på aliexpress ja.

7x Figurballonger til barnebursdag 30kr, får ikke en til den prisen her. 

Plastsugerør - selges ikke i norge mer(?). Gidder ikke sørpete pappsugerør. 

Vinterkåpe i polyester 112 kr, tilsvarende fra kjede 800 her (kollega har den fra norge og er umulig å finne forskjell annet enn på merkelapper). 

Pynt til påske, 45 kroner. Tilsvarende her ca 500.

Gulvteppe i bomull 160x200 162kr inkl frakt. Samme her til ca 1500. 

Hobbyting er ekstremt mye billigere, har ikke råd til min hobby om jeg skal handle her. 

Kjøper ting jeg uansett hadde kjøpt, men styrer unna kopier som feks billig lego versjon o.l.

Anonymkode: 1db85...375

Tenk at folk er villige til å bidra til miljøsvineri ved å fly inn ræl fra andre siden av jorda for påskepynt og sugerør. 🤯

 

Anonymkode: d8cff...f25

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Påstått ekte skinn ja. 

Hva er vitsen å betale i dyre dommer? 

Ja nei si det, hva er vitsen med å unngå miljøsvineriet som følger med å fly inn ett (ETT!) mobildeksel fra andre siden av jorda? 

Du sier jo bare at du gir fullstendig blaffen i klima og miljø. Viktigere at du får et deksel i "skinn" tilnærmet gratis. Skjønner jo det! 

Det er jo bare å legge ned denne planeten, når folk prioriterer billig mobildeksel høyere enn hensyn til klima og miljø. 

Anonymkode: d8cff...f25

Vet du hva? Jeg bryr meg en lang en når det gjelder dette miljømaset.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Tenk at folk er villige til å bidra til miljøsvineri ved å fly inn ræl fra andre siden av jorda for påskepynt og sugerør. 🤯

 

Anonymkode: d8cff...f25

Du sitter nok med mye Kina-ræl du også. Kanskje du skal kvitte deg med mobil, pc, tv, ipad, bil samt diverse andre ting som du tror ikke kommer fra Kina...

Endret av Honey Dew
  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Tenk at folk er villige til å bidra til miljøsvineri ved å fly inn ræl fra andre siden av jorda for påskepynt og sugerør. 🤯

 

Anonymkode: d8cff...f25

Tror du virkelig at alt du har i ditt hjem er produsert i Norge, bare fordi du har kjøpt det i Norge?🤔

Anonymkode: 14c01...b68

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (52 minutter siden):

Du sitter nok med mye Kina-ræl du også. Kanskje du skal kvitte deg med mobil, pc, tv, ipad, bil samt diverse andre ting som du tror ikke kommer fra Kina...

Men man kjøper ikke ny mobil, pc, bil etc hver uke.

Anonymkode: f8134...e33

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men man kjøper ikke ny mobil, pc, bil etc hver uke.

Anonymkode: f8134...e33

Hva med interiør? Mange bytter ut store deler av sitt interiør for ulike sesonger, og kjøper samtidig masse nye ting jevnt utover året ellers også. Eller hva med sko og klær? Bare noe så enkelt som glidelåser og knapper er gjerne produsert i asiatiske land. Og de fleste av oss har mer klær enn strengt tatt nødvendig. Sminke og hårprodukter (beholderen til disse produktene, koster og lignende er ofte produsert i asiatiske land). Eller hva med diverse kjøkkenprodukter (da inkluderer jeg alt man kan finne på et kjøkken)? Der vil mange deler ha blitt produsert i asiatiske land. Også har vi jo alle de som bare skal ha ett eller annet enkelt på butikker som Nille, Rusta, Europris og lignende, men kommer ut igjen med flere ting enn de faktisk trengte, fordi det var billig (og man kan få bruk for produktet på ett eller annet tidspunkt). 

Anonymkode: 14c01...b68

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Men man kjøper ikke ny mobil, pc, bil etc hver uke.

Anonymkode: f8134...e33

Elektronisk utstyr er en av verstingene når det gjelder miljø. Så dere som er klimahysteriske burde kvitte dere med alt dette.

Endret av Honey Dew
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Handler på aliexpress ja.

7x Figurballonger til barnebursdag 30kr, får ikke en til den prisen her. 

Plastsugerør - selges ikke i norge mer(?). Gidder ikke sørpete pappsugerør. 

Vinterkåpe i polyester 112 kr, tilsvarende fra kjede 800 her (kollega har den fra norge og er umulig å finne forskjell annet enn på merkelapper). 

Pynt til påske, 45 kroner. Tilsvarende her ca 500.

Gulvteppe i bomull 160x200 162kr inkl frakt. Samme her til ca 1500. 

Hobbyting er ekstremt mye billigere, har ikke råd til min hobby om jeg skal handle her. 

Kjøper ting jeg uansett hadde kjøpt, men styrer unna kopier som feks billig lego versjon o.l.

Anonymkode: 1db85...375

Jeg er På utkikk etter gulvteppe. Har du link? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tenk at folk er villige til å bidra til miljøsvineri ved å fly inn ræl fra andre siden av jorda for påskepynt og sugerør. 🤯

 

Anonymkode: d8cff...f25

Og tror du virkelig at et fly kjører av gårde med kun denne kundens påskepynt og sugerør?? 😂 

Anonymkode: 85aa6...8be

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Tror du virkelig at alt du har i ditt hjem er produsert i Norge, bare fordi du har kjøpt det i Norge?🤔

Anonymkode: 14c01...b68

Selvfølgelig ikke. Poenget er jo ikke hvor det er produsert. 😂😂😂 Produseres mye bra i Kina. 😊 Snakk om å la 7 sider med diskusjon fly RETT over hodet på deg! 

Anonymkode: d8cff...f25

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.3.2024 den 15.08):

Når Norge og EU ellers er så strenge på å produsere og å selge trygge produkter? Produktene fra disse sidene er av veldig dårlig kvalitet, er ikke kvalitetssjekket og testet med tanke på trygghet for babyer/småbarn som starter livet med smokke, flaske, klær og leker fra temu. Ingen kontroll på giftige og miljøfarlige stoffer i produktene heller. Miljøet i det hele tatt er jo ikke i fokus hverken for de som står bak disse nettbutikkene eller de som handler. Mange er naive og handler i stor tro om at stekepanna til 30 kr fra temu er akkurat den samme som den som koster 600 kr på kitchn, og at klesbutikkene i Norge handler klærne fra wish og selger i butikkene her "for man ser jo på bildene at det er akkurat de samme plaggene". 

Anonymkode: 3d4ce...5e7

Når folk mangler såpass grunnleggende ferdigheter i rettskriving, så fortjener vel egentlig ikke avkommet noe bedre enn å bli forgiftet ? ...Satt litt på spissen....Jeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeezzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz..............

Anonymkode: 52d49...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 hours ago, AnonymBruker said:

Og tror du virkelig at et fly kjører av gårde med kun denne kundens påskepynt og sugerør?? 😂 

Anonymkode: 85aa6...8be

Nei, hvorfor i all verden skulle jeg tro det? 

Men hvis ikke du forstår at økt etterspørsel etter singelshipping bidrar til økt singelshipping og dermed økt bil og flytrafikk (eller skipstrafikk eller what not) så kan jeg anbefale et grunnleggende kurs i økonomi. 

https://pitane.blue/no/2024/01/04/digitale-handlekurver-gjør-verdensreiser-hvor-bærekraftig-dropshipping-er/

https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/dropshipping-er-krise-for-forbrukervernet/

https://www.framtiden.no/tips/hva-er-miljoeproblemet-med-raabillige-kinesiske-nettbutikker

Quote

Varer kjøpt fra kinesiske nettbutikker blir oftest fraktet med fly, noe som gir transportutslipp som er rundt 60 ganger høyere enn om varen ble sendt med et konteinerskip. De fleste varene en får kjøpt lokalt her i landet er fraktet med skip, fordi butikkjedene og nettbutikker planlegger bestillinger av varer i god tid slik at de kan ta høyde for at frakten tar rundt 40 dager med båt. En pakke på et kilogram som blir sendt med fly fra Kina til Norge, gir utslipp som tilsvarer rundt 7 kg CO2. I noen tilfeller kan frakten da bidra til et større utslipp enn fra selve produksjonen av varen.

 

Anonymkode: d8cff...f25

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Hva med interiør? Mange bytter ut store deler av sitt interiør for ulike sesonger, og kjøper samtidig masse nye ting jevnt utover året ellers også. Eller hva med sko og klær? Bare noe så enkelt som glidelåser og knapper er gjerne produsert i asiatiske land. Og de fleste av oss har mer klær enn strengt tatt nødvendig. Sminke og hårprodukter (beholderen til disse produktene, koster og lignende er ofte produsert i asiatiske land). Eller hva med diverse kjøkkenprodukter (da inkluderer jeg alt man kan finne på et kjøkken)? Der vil mange deler ha blitt produsert i asiatiske land. Også har vi jo alle de som bare skal ha ett eller annet enkelt på butikker som Nille, Rusta, Europris og lignende, men kommer ut igjen med flere ting enn de faktisk trengte, fordi det var billig (og man kan få bruk for produktet på ett eller annet tidspunkt). 

Anonymkode: 14c01...b68

Ja hva med dette? 

Kjøper du i fysisk butikk er det ikke dropshippet. Det er høyst sannsynlig ikke sendt med fly. 

Når det ikke koster 2 kroner for billig ræl med 200 kroner vil man automatisk begrense mengden ræl man kjøper. 

Det er ikke landet det er produsert i som er poenget, men hvordan det sendes, og mengden man handler. Temu bidrar til at folk kjøper mer av slikt ræl fordi prisene er så lave. Det er ikke positivt for noen. Det betyr ikke at du ikke skal kjøpe noe fra Kina eller aldri kjøpe interiør, men at kloden har best av at vi begrenser mengden vi kjøper, at vi kjøper ting transportert på mest mulig klimavennlig måte og at vi kjøper ting av kvalitet, slik at det varer lengre. Hvilket land det er produsert i er ikke det som er sentralt her. 

Anonymkode: d8cff...f25

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.3.2024 den 17.22):

Hvorfor må man kaste alt om en måned?

Anonymkode: 2e887...f84

Sant. Min absolutt beste dongeribukse er fra Wish. Den sitter som et skudd, er stretch der det skal være og har blitt vasket minst en gang i uken i 3 år nå. Jeg har hatt to andre kjøpt på fysisk butikk i Norge som i samme tidsrom har blitt utvasket, gått opp i sømmene, mistet all stretch, blitt kastet. Jeg har også flere bluser, kjoler og noen sko jeg har kjøpt. Kun en gang fikk jeg noe som var skikkelig crap kvalitet på. Det er lurt å lese andres erfaringer med produktet, se bilder postet med tingene når de er mottatt og i bruk. Gjør du det finnes det mye bra. 

Anonymkode: 30348...d5d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter arbeidsplasser i østen jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...