Gå til innhold

Jeg skjønner ikke helt at det er lovlig å trykke seg hjem 300 pakker i uka fra Temu, wish, shein og lignende


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sovushka skrev (18 minutter siden):

Jeg må ærlig innrømme at all ting jeg har handlet på temu til nå er jeg super fornøyd med når det gjelder kvalitet. Jeg kjøpte dogtag med ingravering, hundekobbel, noen leker til hund. Noe smått i bomull, organazier, baderomshyller. Ikke noe som skal på hud, i munn eller i stikkontakt.

Men jeg ser på fb gruppen at folk handler nesten en ny pakke hver dag pga gratis frak.. og er det noe som slipper mye co2 så er det transport... alt må vel være sendt med fly siden det kommer på underkant av 2 uker? Samt at jeg ser at folk spør om de skal returnere hvis varen ikke falt i smak og alle bare - ja det er gratis og kjempe enkelt. Altså typisk en ting til 50 kr skal ta en jorda rundt reise.... DET sliter jeg med når det gjelder Temu. Jeg føler det er miljøsvineri...

Det sliter jeg også med. Jeg betaler gladelig det det koster å spare miljøet for unødig belastning pluss at jeg ønsker at arbeidere skal ha trygge og gode arbeidsforhold både her jeg bor og i utlandet.

Anonymkode: f8134...e33

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når Norge og EU ellers er så strenge på å produsere og å selge trygge produkter? Produktene fra disse sidene er av veldig dårlig kvalitet, er ikke kvalitetssjekket og testet med tanke på trygghet for babyer/småbarn som starter livet med smokke, flaske, klær og leker fra temu. Ingen kontroll på giftige og miljøfarlige stoffer i produktene heller. Miljøet i det hele tatt er jo ikke i fokus hverken for de som står bak disse nettbutikkene eller de som handler. Mange er naive og handler i stor tro om at stekepanna til 30 kr fra temu er akkurat den samme som den som koster 600 kr på kitchn, og at klesbutikkene i Norge handler klærne fra wish og selger i butikkene her "for man ser jo på bildene at det er akkurat de samme plaggene". 

Anonymkode: 3d4ce...5e7

Folk er altså så naive at jeg blir flau. Er ikke engang bekymret for fremtiden lenger, for jeg VET at vi er på vei rett vest med tanke på miljø uansett. Folk gidder jo ikke å gjøre noe for å endre seg, bare kjøper og kjøper og kjøper. Sykt provoserende. 

Anonymkode: 799be...ce8

  • Liker 15
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I andre land har de Amazon som har nøyaktig det samme produktene som f.eks Temu og fraktfritt. Bare her vi handler direkte fra Kina fordi alle norske mellomledd er dyre. Det er ikke vare plast på Temu. 

Anonymkode: beee9...6f6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må folk gi seg med å blande seg i hva og hvor folk bruker pengene sine. Det er dere som ikke eier skam. Jeg kjøper hobby relaterte produkter på Temu til en brøkdel av det overpriset som en får kjøpt på Panduro. Det har jeg ikke tenkt å slutte med. Hva og hvor jeg bruker penger må folk slutte å stikke den lange store nesen sin inn i. 

Anonymkode: 20d76...035

  • Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

 

Hvor tror du komponentene på enheten du skriver på nå er laget? 

Og når det gjelder mobildekselet ditt. Det er også laget i fabrikkene du linker til. Forskjellen er at du velger å kjøpe det for 300 kroner i Norge. Og da gir 260 kroner til tre ledd med mellommenn/innkjøpere, betaler for ansatte og butikk i Norge, med mer. 

Anonymkode: 7b99c...507

Mine enheter kjøper arbeidsgiver, og der har jeg ikke noe valg desverre, en jobb må jeg ha. og å skrive på stenheller er litt gammeldags. 

Men de som handler på temu har et valg. De ikke ha disse tingene for å greie seg. 

Det er ikke greit å støtte dem, bare fordi man har en enhet i huset. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Folk er altså så naive at jeg blir flau. Er ikke engang bekymret for fremtiden lenger, for jeg VET at vi er på vei rett vest med tanke på miljø uansett. Folk gidder jo ikke å gjøre noe for å endre seg, bare kjøper og kjøper og kjøper. Sykt provoserende. 

Anonymkode: 799be...ce8

Ja, godt poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli politiker.

Anonymkode: 42bdc...500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har jeg som "gamlemor" gått glipp av nå. Trodde de endret med toll og betaling inn til Norge for å unngå all denne handelen? Fortolles ikke varene allikevel? 

Anonymkode: 9e8a3...773

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er de samme produktene man får kjøpt hos Normal, Rusta, Nille osv. 

Anonymkode: 476ee...9de

Nille har faktisk egne fabrikker i norge nå og de har vært medlem av etisk handel norge siden 2019. Men jeg er ikke veldig oppdatert på hvordan de drifter altså.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Må folk gi seg med å blande seg i hva og hvor folk bruker pengene sine. Det er dere som ikke eier skam. Jeg kjøper hobby relaterte produkter på Temu til en brøkdel av det overpriset som en får kjøpt på Panduro. Det har jeg ikke tenkt å slutte med. Hva og hvor jeg bruker penger må folk slutte å stikke den lange store nesen sin inn i. 

Anonymkode: 20d76...035

👏

Anonymkode: 2e887...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som handler på slike steder er enten mindre begavede, eller så driter de i barnearbeid, miljøet og moderne slaveri.

Anonymkode: 924e8...4aa

  • Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

 

Dere får nok lese dere opp på dette. Dere støtter slavearbeid, og synes det er greit. 

Anonymkode: 0873a...643

Du støtter slavearbeid om du kjøper de samme varene i norske butikker.  De norske butikkene har kjøpt dem fra akkurat samme plass. Ønsker du å ikke støtte slavearbeid, så må du gi fra deg mobilen din, pc'en din, elbilen din, alle klærne du har som ikke er produsert og laget i europa. Egentlig må du gi fra deg alt du eier og har, da det er svært få ting som blir produsert i europa. Har du noe fra Ikea i ditt hjem? Bolia? Skeidar?

Som norsk møbelsnekker, kan jeg love deg at det er svært få her i Norge som betaler det et møbel faktisk koster å lage. 

Du er ikke bedre enn andre. Beklager. 

Anonymkode: 544d1...466

  • Liker 13
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud bedre... dette tøvet var det en tråd om for en uke siden også.

Konklusjon: Det er to grupper folk; de som vil redde verden og dermed kjøper de samme produktene til tidobbel pris i Norge, og de som er prisbevisste og kjøper der det er billigst. Produktene er de samme, produsentene er de samme, lønnen er den samme, arbeidsforholdene er de samme.

De mest naive betaler for å få en ubegrunnet ren samvittighet og kan skryte av at de redder kloden og bidrar til å sikre anstendige arbeidsforhold for de som lager dette. Hvordan det i det hele tatt kan skje ved gjøre lommeboken til mellommennene feite er forøvrig en gåte.

Har folk helt sluttet å tenke selv?

Anonymkode: 43c26...761

  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gud bedre... dette tøvet var det en tråd om for en uke siden også.

Konklusjon: Det er to grupper folk; de som vil redde verden og dermed kjøper de samme produktene til tidobbel pris i Norge, og de som er prisbevisste og kjøper der det er billigst. Produktene er de samme, produsentene er de samme, lønnen er den samme, arbeidsforholdene er de samme.

De mest naive betaler for å få en ubegrunnet ren samvittighet og kan skryte av at de redder kloden og bidrar til å sikre anstendige arbeidsforhold for de som lager dette. Hvordan det i det hele tatt kan skje ved gjøre lommeboken til mellommennene feite er forøvrig en gåte.

Har folk helt sluttet å tenke selv?

Anonymkode: 43c26...761

:pls:

Anonymkode: 20d76...035

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du støtter slavearbeid om du kjøper de samme varene i norske butikker.  De norske butikkene har kjøpt dem fra akkurat samme plass. Ønsker du å ikke støtte slavearbeid, så må du gi fra deg mobilen din, pc'en din, elbilen din, alle klærne du har som ikke er produsert og laget i europa. Egentlig må du gi fra deg alt du eier og har, da det er svært få ting som blir produsert i europa. Har du noe fra Ikea i ditt hjem? Bolia? Skeidar?

Som norsk møbelsnekker, kan jeg love deg at det er svært få her i Norge som betaler det et møbel faktisk koster å lage. 

Du er ikke bedre enn andre. Beklager. 

Anonymkode: 544d1...466

Nettopp! Alle som er mot fabrikker i Kina må slå av mobil og PC umiddelbart, og destruere disse i solidaritet med de som lager komponentene. Er dere villig til det? Eller gjelder "engasjementet" deres bare mot "de andre"?

Anonymkode: 43c26...761

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du støtter slavearbeid om du kjøper de samme varene i norske butikker.  De norske butikkene har kjøpt dem fra akkurat samme plass. Ønsker du å ikke støtte slavearbeid, så må du gi fra deg mobilen din, pc'en din, elbilen din, alle klærne du har som ikke er produsert og laget i europa. Egentlig må du gi fra deg alt du eier og har, da det er svært få ting som blir produsert i europa. Har du noe fra Ikea i ditt hjem? Bolia? Skeidar?

Som norsk møbelsnekker, kan jeg love deg at det er svært få her i Norge som betaler det et møbel faktisk koster å lage. 

Du er ikke bedre enn andre. Beklager. 

Anonymkode: 544d1...466

Ja, det er et problem det du skriver. Men selv om du har en pc og telefon så er det ikke GREIT å utnytte folk på minimal lønn. Man gjør så godt man kan. Man MÅ ikke vasse i ting. Man må ikke ha ti av alt for prisen for en.

Dessuten så koster det flesk å handle for 300 kr i uka, uansett hvor billig plastrasket er.  Om en måned må man kaste alt og tenk hvor mye rusk og rask vi fyller opp deponiene med da. Tusen takk til shein og Temu for store hauger med drit. 😕

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

 

Dere får nok lese dere opp på dette. Dere støtter slavearbeid, og synes det er greit. 

Anonymkode: 0873a...643

 

Så lenge du skriver på en elektronisk dings nå, så gjør du det samme :)

 

Anonymkode: 7b99c...507

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avogtil å lærer man noe nytt og så kan man si oi shit ass her kan jeg bli bedre. Kansje jeg skal tenke over dette.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Folk som handler på slike steder er enten mindre begavede, eller så driter de i barnearbeid, miljøet og moderne slaveri.

Anonymkode: 924e8...4aa

Folk som snakker ned andre er mindre begavede;)

Anonymkode: 2e887...f84

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillevill skrev (33 minutter siden):

Mine enheter kjøper arbeidsgiver, og der har jeg ikke noe valg desverre, en jobb må jeg ha. og å skrive på stenheller er litt gammeldags. 

Men de som handler på temu har et valg. De ikke ha disse tingene for å greie seg. 

Det er ikke greit å støtte dem, bare fordi man har en enhet i huset. 

 

Du vet hvor alt du har i huset er produsert? 

Hvor mange produksjonsfabrikker ser du i Norge, eller Europa for den del, lenger? 

Anonymkode: 7b99c...507

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...