Gå til innhold

Jeg skjønner ikke helt at det er lovlig å trykke seg hjem 300 pakker i uka fra Temu, wish, shein og lignende


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

La folk gjøre som dem vil, sier nå jeg.

Anonymkode: cde5a...37e

  • Liker 33
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klærne jeg har fått er nøyaktig det samme man får på kjedebutikker i alle fall. Ikke fordi bildene er like, men kvaliteten

Anonymkode: 7317a...650

  • Liker 22
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel ikke kvalitet det som er på kitchn heller...

Anonymkode: 02dfa...392

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vil det nok bli slutt på etter hvert, mye av grunnen er at man kan sende en bestilling på 300 produkter til Kina så kommer varene fra like mange leverandører som sender hver sin pakke siden det kan være drop-shipping. Pga. en gammel internasjonal avtale finnes det også noen regler om noe som kalles terminal-avgifter som gjør at mottakerlandet ikke kan legge på ekstra for transport ut til mottaker, derfor jobbes det nå internasjonalt med en ny avtale som skal gi mer riktige fraktpriser, f.eks. små land i Europa taper mye på den avtalen som er i dag mens den er svært lønnsom for bl.a. Kina, de små landene må øke sin frakt så de får kompensert for det de taper på import, Kina er ikke et U-land som trenger hjelp lenger og derfor ønsker mange land at denne avtalen fjernes.

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Når Norge og EU ellers er så strenge på å produsere og å selge trygge produkter? Produktene fra disse sidene er av veldig dårlig kvalitet, er ikke kvalitetssjekket og testet med tanke på trygghet for babyer/småbarn som starter livet med smokke, flaske, klær og leker fra temu. Ingen kontroll på giftige og miljøfarlige stoffer i produktene heller. Miljøet i det hele tatt er jo ikke i fokus hverken for de som står bak disse nettbutikkene eller de som handler. Mange er naive og handler i stor tro om at stekepanna til 30 kr fra temu er akkurat den samme som den som koster 600 kr på kitchn, og at klesbutikkene i Norge handler klærne fra wish og selger i butikkene her "for man ser jo på bildene at det er akkurat de samme plaggene". 

Anonymkode: 3d4ce...5e7

Hvorfor bryr du deg??

Anonymkode: 289d2...19a

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sitter jeg og lurer på hvem som har så mye plass i hjemmet sitt, at de kan bestille 300 pakker med ting og klær i uka. 
 

Når det er sagt, behøver ikke nødvendigvis kvaliteten å være noe dårligere enn det man får kjøpt i Norge.

Anonymkode: 14c01...b68

  • Liker 6
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Når Norge og EU ellers er så strenge på å produsere og å selge trygge produkter? Produktene fra disse sidene er av veldig dårlig kvalitet, er ikke kvalitetssjekket og testet med tanke på trygghet for babyer/småbarn som starter livet med smokke, flaske, klær og leker fra temu. Ingen kontroll på giftige og miljøfarlige stoffer i produktene heller. Miljøet i det hele tatt er jo ikke i fokus hverken for de som står bak disse nettbutikkene eller de som handler. Mange er naive og handler i stor tro om at stekepanna til 30 kr fra temu er akkurat den samme som den som koster 600 kr på kitchn, og at klesbutikkene i Norge handler klærne fra wish og selger i butikkene her "for man ser jo på bildene at det er akkurat de samme plaggene". 

Anonymkode: 3d4ce...5e7

Noe ansvar må folk ta selv. Det er lov til å tenke og dersom man ikke ønsker at babyen skal leke med «farlige» leker så dropper man å kjøpe de

Anonymkode: c897b...834

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ærlig innrømme at all ting jeg har handlet på temu til nå er jeg super fornøyd med når det gjelder kvalitet. Jeg kjøpte dogtag med ingravering, hundekobbel, noen leker til hund. Noe smått i bomull, organazier, baderomshyller. Ikke noe som skal på hud, i munn eller i stikkontakt.

Men jeg ser på fb gruppen at folk handler nesten en ny pakke hver dag pga gratis frak.. og er det noe som slipper mye co2 så er det transport... alt må vel være sendt med fly siden det kommer på underkant av 2 uker? Samt at jeg ser at folk spør om de skal returnere hvis varen ikke falt i smak og alle bare - ja det er gratis og kjempe enkelt. Altså typisk en ting til 50 kr skal ta en jorda rundt reise.... DET sliter jeg med når det gjelder Temu. Jeg føler det er miljøsvineri...

  • Liker 35
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Mobildekslene er de samme. 

Kattelekkene er eksakt de samme. 

Led-lysstripene er de samme. 

Ukesplanleggerne er de samme.

Tusjene er de samme. 

Forskjellen er bare at jeg betaler 1/10 av hva det koster i butikken. 

Anonymkode: 7b99c...507

Du støtter også slavearbeid i sørøst asia. De stakkars arbeiderene som jobber der får visst veldig dårlig lønn, og jobber i 11,5 timer dagen. Men det er vel verdt det så lenge du sparer en slant.

https://stories.publiceye.ch/en/shein/

Jeg postet om dette på den norske siden til temu på facebook og den posten ble ikke godkjent gitt. De damene der vil ikke vite om elendigheten de støtter. 

Jeg synes det er skikkelig harry oppførsel å handle der. Folk i norge med masse penger trenger ikke holde på sånn..

Skjermbilde 2024-03-04 kl. 16.06.51.png

  • Liker 18
  • Hjerte 3
  • Nyttig 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillevill skrev (3 minutter siden):

Du støtter også slavearbeid i sørøst asia. De stakkars arbeiderene som jobber der får visst veldig dårlig lønn, og jobber i 11,5 timer dagen. Men det er vel verdt det så lenge du sparer en slant.

https://stories.publiceye.ch/en/shein/

Jeg postet om dette på den norske siden til temu på facebook og den posten ble ikke godkjent gitt. De damene der vil ikke vite om elendigheten de støtter. 

Jeg synes det er skikkelig harry oppførsel å handle der. Folk i norge med masse penger trenger ikke holde på sånn..

Skjermbilde 2024-03-04 kl. 16.06.51.png

 

Hvor tror du komponentene på enheten du skriver på nå er laget? 

Og når det gjelder mobildekselet ditt. Det er også laget i fabrikkene du linker til. Forskjellen er at du velger å kjøpe det for 300 kroner i Norge. Og da gir 260 kroner til tre ledd med mellommenn/innkjøpere, betaler for ansatte og butikk i Norge, med mer. 

Anonymkode: 7b99c...507

  • Liker 26
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Mobildekslene er de samme. 

Kattelekkene er eksakt de samme. 

Led-lysstripene er de samme. 

Ukesplanleggerne er de samme.

Tusjene er de samme. 

Forskjellen er bare at jeg betaler 1/10 av hva det koster i butikken. 

Anonymkode: 7b99c...507

Men det er ikke det samme, selv om det ser likt ut. Det er som ts sier i HI.

Anonymkode: 0873a...643

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, er skummelt at endel er helt ukritiske når det kommer til sikkerhet og trygge produkter fra blant annet Temu. Særlig nå som alt koster mye, og man kan handle billig i mengder fra Kina. Trist at så mange driter i underbetaling og dårlig behandling av arbeidere, og ikke minst hva det gjør med miljøet. 

Anonymkode: 71df8...243

  • Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men det er ikke det samme, selv om det ser likt ut. Det er som ts sier i HI.

Anonymkode: 0873a...643

Jo, det er det samme.

Det er "hvitvasking" på vei inn i Europa. 

De fleste komponentene på mobiltelefonen/PCen du nå skriver på er produsert i Kina. Men så har de flyttet "sette det sammen" til et land som gjør at alt ser penere ut. 

Eller de setter på en liten del, et monogram, på mobildekselet i Europa et sted. Så er det plutselig også "produsert" i riktig land. 

Anonymkode: 7b99c...507

  • Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når Norge og EU ellers er så strenge på å produsere og å selge trygge produkter? Produktene fra disse sidene er av veldig dårlig kvalitet, er ikke kvalitetssjekket og testet med tanke på trygghet for babyer/småbarn som starter livet med smokke, flaske, klær og leker fra temu. Ingen kontroll på giftige og miljøfarlige stoffer i produktene heller. Miljøet i det hele tatt er jo ikke i fokus hverken for de som står bak disse nettbutikkene eller de som handler. Mange er naive og handler i stor tro om at stekepanna til 30 kr fra temu er akkurat den samme som den som koster 600 kr på kitchn, og at klesbutikkene i Norge handler klærne fra wish og selger i butikkene her "for man ser jo på bildene at det er akkurat de samme plaggene". 

Anonymkode: 3d4ce...5e7

Dårlig kvalitet? Nope 

Anonymkode: 2e887...f84

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men det er ikke det samme, selv om det ser likt ut. Det er som ts sier i HI.

Anonymkode: 0873a...643

Jo de er det samme

Anonymkode: 2e887...f84

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillevill skrev (7 minutter siden):

Du støtter også slavearbeid i sørøst asia. De stakkars arbeiderene som jobber der får visst veldig dårlig lønn, og jobber i 11,5 timer dagen. Men det er vel verdt det så lenge du sparer en slant.

https://stories.publiceye.ch/en/shein/

Jeg postet om dette på den norske siden til temu på facebook og den posten ble ikke godkjent gitt. De damene der vil ikke vite om elendigheten de støtter. 

Jeg synes det er skikkelig harry oppførsel å handle der. Folk i norge med masse penger trenger ikke holde på sånn..

Skjermbilde 2024-03-04 kl. 16.06.51.png

Det er ikke til å stikke under en stol at det finnes moderne slaveri i Asia. Sjansen er stor for at du har noe i ditt hjem som er lagd av mennesker som jobber under typiske moderne slave-arbeidsvilkår. 

Siden artikkelen du ville legge ut handler om Shein, er det ikke rart at Temu-grupper ikke legger artikkelen ut. Det er også lurt å finne flere troverdige artikler/forskningsartikler når man ønsker å fremme et syn. 

Anonymkode: 14c01...b68

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne steder burde forbys. Det siste vi trenger er mer klær, plast og dingser - vi kjøper allerede mer enn planeten takler og mer enn vi trenger, så at sånne aktører får lov å holde på er meg en gåte. Vi må kjøpe mindre, ikke mer. Og da har jeg ikke engang begynt å snakke om forholdene de som lager all driten arbeider under. Nei. Håper på noen saftige avgifter etterhvert, så folk ikke har råd. Man kan faktisk ikke shoppe på nett hver bidige dag…

Anonymkode: 799be...ce8

  • Liker 18
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jo, det er det samme.

Det er "hvitvasking" på vei inn i Europa. 

De fleste komponentene på mobiltelefonen/PCen du nå skriver på er produsert i Kina. Men så har de flyttet "sette det sammen" til et land som gjør at alt ser penere ut. 

Eller de setter på en liten del, et monogram, på mobildekselet i Europa et sted. Så er det plutselig også "produsert" i riktig land. 

Anonymkode: 7b99c...507

 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jo de er det samme

Anonymkode: 2e887...f84

Dere får nok lese dere opp på dette. Dere støtter slavearbeid, og synes det er greit. 

Anonymkode: 0873a...643

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...