Gå til innhold

Jeg skjønner ikke helt at det er lovlig å trykke seg hjem 300 pakker i uka fra Temu, wish, shein og lignende


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De bruker det, men trenger de det?

(Ikke jeg som har likt innlegget, kanskje det finnes folk som er enige med meg.)

Anonymkode: cccee...427

Så alt som er pynt til barn og unge er altså forkastelig ?  Hva er greit å kjøpe ? 

Anonymkode: beee9...6f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det kan man selvfølgelig ikke vite uten å ha sett selve produktet og ikke bare reklamebildene, men uansett er det snakk om varer man ikke trenger. Da bør man ikke bestille bare fordi det er billig, når man aldri i livet hadde kjøpt den dyre varen.

Anonymkode: cccee...427

Men man "trenger" vel strengt talt bare 3-4 skift og noe mat å fylle magen med 😂 alt annet er vel overflødig?

(Forsiktig- inneholder ironi!!!)

Endret av Sovushka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøpe ting man ikke trenger er noe samtlige i Norge er skyldige i.

Og det er en helt annen debatt enn hvor man kjøper ting fra.

Anonymkode: 7b99c...507

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De bruker det, men trenger de det?

(Ikke jeg som har likt innlegget, kanskje det finnes folk som er enige med meg.)

Anonymkode: cccee...427

Du vet det finnes babyer med masse hår?

Kurv er forøvrig svært praktisk og mange har set hvor de har diverse oppi til de skal amme feks

Anonymkode: 2e887...f84

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillevill skrev (1 time siden):

Du støtter også slavearbeid i sørøst asia. De stakkars arbeiderene som jobber der får visst veldig dårlig lønn, og jobber i 11,5 timer dagen. Men det er vel verdt det så lenge du sparer en slant.

https://stories.publiceye.ch/en/shein/

Jeg postet om dette på den norske siden til temu på facebook og den posten ble ikke godkjent gitt. De damene der vil ikke vite om elendigheten de støtter. 

Jeg synes det er skikkelig harry oppførsel å handle der. Folk i norge med masse penger trenger ikke holde på sånn..

Skjermbilde 2024-03-04 kl. 16.06.51.png

Hvor tror du mobildeksler, iphoner og klær i norske butikker er produsert? 

Anonymkode: 7675c...b30

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovushka skrev (1 minutt siden):

Men man "trenger" vel strengt talt bare 3-4 skift og noe mat å fylle magen med 😂 alt annet er vel overflødig?

Det har gått minst 3-4 skift OM dagen i mange aldre !!!!  

Selv min 15-åring trenger 3-4 skift om dagen (Trener ofte to økter om dagen) og har ikke alltid mulig til å dusje før hun kommer hjem så to sett treningstøy og to sett vanlige klær og gjerne soveklær. 

Hva slags mat er akseptabelt å bruke penger på ?

Anonymkode: beee9...6f6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor tror du mobildeksler, iphoner og klær i norske butikker er produsert? 

Anonymkode: 7675c...b30

Jeg kjøper faktisk ikke så mye av de tingene. Kjøper også minst mulig billig skrap. Jeg kjøpte en hønehatt på nille sist fredag da, og den ble brukt en dag. Men jeg kjøpte ikke fem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det har gått minst 3-4 skift OM dagen i mange aldre !!!!  

Selv min 15-åring trenger 3-4 skift om dagen (Trener ofte to økter om dagen) og har ikke alltid mulig til å dusje før hun kommer hjem så to sett treningstøy og to sett vanlige klær og gjerne soveklær. 

Hva slags mat er akseptabelt å bruke penger på ?

Anonymkode: beee9...6f6

Nei si det? Gryn og vann kanskje? Burde holde det.

Evt spør den som skrev - men det trenger man ikke. Kanskje vedkommede har en liste over ting man har lov til å trenge...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det har gått minst 3-4 skift OM dagen i mange aldre !!!!  

Selv min 15-åring trenger 3-4 skift om dagen (Trener ofte to økter om dagen) og har ikke alltid mulig til å dusje før hun kommer hjem så to sett treningstøy og to sett vanlige klær og gjerne soveklær. 

Hva slags mat er akseptabelt å bruke penger på ?

Anonymkode: beee9...6f6

Man skal sikkert ha egne dyr, slakte selv og dyrke alt selv, noe annet er bare tull

Anonymkode: 2e887...f84

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det har gått minst 3-4 skift OM dagen i mange aldre !!!!  

Selv min 15-åring trenger 3-4 skift om dagen (Trener ofte to økter om dagen) og har ikke alltid mulig til å dusje før hun kommer hjem så to sett treningstøy og to sett vanlige klær og gjerne soveklær. 

Hva slags mat er akseptabelt å bruke penger på ?

Anonymkode: beee9...6f6

Vet nesten ikke hva du diskuterer men overflod er dumt. Jeg synes det er synd å fylle planeten med så mye rask. Det er allerede veldig fylt opp, og det flyter store mengder med søppel i havene våre. Må man være så hissig på at det er helt greit å handle masse og billig? Går det ikke an å tenke, trenger jeg egentlig enda en sånn ting? Kan jeg bli glad på andre måter? 

Endret av lillevill
  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

OK, hvilke produkter har du sammenlignet da?

Anonymkode: 43c26...761

For å ta det hun fikk til jul: En elefant som putter hendene foran ansiktet for å leke tittei med musikk. Høy, stygg lyd fra dårlige høytalere, rar stri pels som luktet vondt, etc. Ei venninne hadde tilsvarende fra en norsk butikk hvor lyden var fin (og lavere) og bedre kvalitet på pels og bevegelser.

Hun fikk også 3-pack sløyfer, men fargene var mer glorete, med samme ekle lukt, som farget av i vaskemaskinen. Tilsvarende fra en norsk side hadde dusere, finere farger som ikke smitter av, etc.

Tøyet hun fikk luktet kjemikalier, smittet av, og hadde knapper og belter som gjorde det veldig utrygt. Spurte på helsestasjonen og de sa noe slikt aldri hadde vært lov å selge i Norge.

I Norge må ting faktisk gjennom en viss kvalitetskontroll før de selges i butikk 

Anonymkode: 924e8...4aa

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovushka skrev (3 timer siden):

Jeg må ærlig innrømme at all ting jeg har handlet på temu til nå er jeg super fornøyd med når det gjelder kvalitet. Jeg kjøpte dogtag med ingravering, hundekobbel, noen leker til hund. Noe smått i bomull, organazier, baderomshyller. Ikke noe som skal på hud, i munn eller i stikkontakt.

Men jeg ser på fb gruppen at folk handler nesten en ny pakke hver dag pga gratis frak.. og er det noe som slipper mye co2 så er det transport... alt må vel være sendt med fly siden det kommer på underkant av 2 uker? Samt at jeg ser at folk spør om de skal returnere hvis varen ikke falt i smak og alle bare - ja det er gratis og kjempe enkelt. Altså typisk en ting til 50 kr skal ta en jorda rundt reise.... DET sliter jeg med når det gjelder Temu. Jeg føler det er miljøsvineri...

Enig. Jeg kjøper på Temu innimellom, og jeg har vært fornøyd med kvaliteten på 95% av det jeg har kjøpt. Jeg kjøper selvsagt ikke stekepanner, tåteflasker og slike ting, jeg er jo ikke idiot. Og det jeg ikke er fornøyd med, sender jeg ikke tilbake. Jeg tåler å miste de 20 kronene, det er helt unødvendig å sende det tilbake. Det er også helt unødvendig å kjøpe masse skrot man ikke trenger. Men nødvendige ting? Absolutt. 

Anonymkode: d4c47...4dc

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned veldig mye i vekt på kort tid pga sykdom. Jeg har minstesats på uføretrygd og trenger helt ny garderobe. Jeg er veldig glad disse billige sidene finnes nå slik at jeg har råd til å kjøpe nok klær som passer. Jeg handler ut ifra tilbakemeldinger og bilder fra andre som har kjøpt og har vært fornøyd med det aller meste. 

Kjøper ikke masse ræl bare for å kjøpe,slik som jeg ser enkelte i disse fb gruppene gjør.

Anonymkode: 5b064...bda

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lillevill skrev (2 timer siden):

Vet nesten ikke hva du diskuterer men overflod er dumt. Jeg synes det er synd å fylle planeten med så mye rask. Det er allerede veldig fylt opp, og det flyter store mengder med søppel i havene våre. Må man være så hissig på at det er helt greit å handle masse og billig? Går det ikke an å tenke, trenger jeg egentlig enda en sånn ting? Kan jeg bli glad på andre måter? 

Noen vil legge seg opp i hva andre trenger. Noen prøver å få verden til å tro at dyre ting er bra kvalitet og kommer fra fabrikker som har ting på stell. Så når man forklarer det, med teskje, så begynner disse noen å prøve å bestemme hva andre trenger.

Det er en idiotisk debatt, men noen må tydeligvis ta den for å få enkelte til kanskje forstå at de er helt ute på viddene.

Nei, du kan ikke bestemmer hva andre trenger, og nei, det er ikke forskjell på kvaliteten eller bærekraften eller arbeidsforholdene selv om du velger å betale 500 kr i stedet for 70.

Jeg foreslår at du prøver å lese hva folk skriver, og ikke være for lullet inn i den redde verden-tankegangen din - altså at alle andre skal redde verden.

Du får gjøre dine ting og så får andre gjøre sine ting, ut i fra sine preferanser, behov og økonomi.

Anonymkode: 43c26...761

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Her sitter jeg og lurer på hvem som har så mye plass i hjemmet sitt, at de kan bestille 300 pakker med ting og klær i uka. 
 

Når det er sagt, behøver ikke nødvendigvis kvaliteten å være noe dårligere enn det man får kjøpt i Norge.

Anonymkode: 14c01...b68

Tenker mer på hva de jobber med som har råd til det jeg. Selvom det er billig shit, så blir små summer mye allikevel...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teardrop skrev (8 timer siden):

Tenker mer på hva de jobber med som har råd til det jeg. Selvom det er billig shit, så blir små summer mye allikevel...

Det blir fort luksusfellen, det… Huset fullt av skrot når Hallgeir kommer. Det tyter plastgreier ut av ethvert skap. Kunne vært en artig episode, forsåvidt. 

Anonymkode: d4c47...4dc

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 hours ago, lillevill said:

Du støtter også slavearbeid i sørøst asia. De stakkars arbeiderene som jobber der får visst veldig dårlig lønn, og jobber i 11,5 timer dagen. Men det er vel verdt det så lenge du sparer en slant.

https://stories.publiceye.ch/en/shein/

Jeg postet om dette på den norske siden til temu på facebook og den posten ble ikke godkjent gitt. De damene der vil ikke vite om elendigheten de støtter. 

Jeg synes det er skikkelig harry oppførsel å handle der. Folk i norge med masse penger trenger ikke holde på sånn..

Skjermbilde 2024-03-04 kl. 16.06.51.png

Du vet, hvis du skal være prinsippfast her må du slutte å kjøpe ting totalt.. 🤔

Anonymkode: 55840...d69

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

 

Hvor tror du komponentene på enheten du skriver på nå er laget? 

Og når det gjelder mobildekselet ditt. Det er også laget i fabrikkene du linker til. Forskjellen er at du velger å kjøpe det for 300 kroner i Norge. Og da gir 260 kroner til tre ledd med mellommenn/innkjøpere, betaler for ansatte og butikk i Norge, med mer. 

Anonymkode: 7b99c...507

Enkelt fortalt betaler man mye til Norge ved å kjøpe det her. 

Slavearbeiderne som Ab refererte til, støttes like mye  om det blir kjøpt her eller der.

Endret av exictence
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det blir fort luksusfellen, det… Huset fullt av skrot når Hallgeir kommer. Det tyter plastgreier ut av ethvert skap. Kunne vært en artig episode, forsåvidt. 

Anonymkode: d4c47...4dc

Du vet at det ikke bare er plast der eller?

Anonymkode: 2e887...f84

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

For å ta det hun fikk til jul: En elefant som putter hendene foran ansiktet for å leke tittei med musikk. Høy, stygg lyd fra dårlige høytalere, rar stri pels som luktet vondt, etc. Ei venninne hadde tilsvarende fra en norsk butikk hvor lyden var fin (og lavere) og bedre kvalitet på pels og bevegelser.

Hun fikk også 3-pack sløyfer, men fargene var mer glorete, med samme ekle lukt, som farget av i vaskemaskinen. Tilsvarende fra en norsk side hadde dusere, finere farger som ikke smitter av, etc.

Tøyet hun fikk luktet kjemikalier, smittet av, og hadde knapper og belter som gjorde det veldig utrygt. Spurte på helsestasjonen og de sa noe slikt aldri hadde vært lov å selge i Norge.

I Norge må ting faktisk gjennom en viss kvalitetskontroll før de selges i butikk 

Anonymkode: 924e8...4aa

Dere spirte på hs? Særlig , det tror jeg virkelig ikke på

Anonymkode: 2e887...f84

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...