Gå til innhold

Jeg skjønner ikke helt at det er lovlig å trykke seg hjem 300 pakker i uka fra Temu, wish, shein og lignende


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

 

Du vet hvor alt du har i huset er produsert? 

Hvor mange produksjonsfabrikker ser du i Norge, eller Europa for den del, lenger? 

Anonymkode: 7b99c...507

Det kan godt være det er en stakkars underbetalt arbeider som har holdt i noe som jeg har her i leiligheten...Men det er søren meg ikke noe jeg driter i. Jeg legger meg ikke ned og tenker jaja da får jeg bare shoppe på da!! skaden er gjort! ikke sant. Jeg gjør så godt jeg kan.

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Gud bedre... dette tøvet var det en tråd om for en uke siden også.

Konklusjon: Det er to grupper folk; de som vil redde verden og dermed kjøper de samme produktene til tidobbel pris i Norge, og de som er prisbevisste og kjøper der det er billigst. Produktene er de samme, produsentene er de samme, lønnen er den samme, arbeidsforholdene er de samme.

De mest naive betaler for å få en ubegrunnet ren samvittighet og kan skryte av at de redder kloden og bidrar til å sikre anstendige arbeidsforhold for de som lager dette. Hvordan det i det hele tatt kan skje ved gjøre lommeboken til mellommennene feite er forøvrig en gåte.

Har folk helt sluttet å tenke selv?

Anonymkode: 43c26...761

Forstår ikke hvordan du kan si at produktene og kvaliteten er det samme? Har et familiemedlem som gir datteren vår tøy og leker fra wish, og kvaliteten er elendig. Har sammenlignet med tilsvarende fra norske butikker og forskjellen er enorm.

Anonymkode: 924e8...4aa

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Folk som handler på slike steder er enten mindre begavede, eller så driter de i barnearbeid, miljøet og moderne slaveri.

Anonymkode: 924e8...4aa

 

Mine nieser ønsket seg She Gua sten til jul. 

Jeg gikk på Kicks. De kostet 229. Det står ingenting om hvor de er produsert. Jeg åpnet bærekraftrapporten, den var syltynn. Jeg leste om bærekraft på hjemmesiden, der var målet at de "stadig forsøker å forbedre seg"

Jeg kjøpet så på AliExpress for ca 20 kroner stykket. Akkurat samme produkt. Laget på akkurat de samme stedene.

Det er et eller annet blåøyd, naivt, med å tru at alt du kan kjøpe i butikk i Norge er så etisk og riktig. Samtidig som du bare bidar til å presse prisene i produksjonsleddet enda mer, mens de som importerer, og så selger, får enda mer. 

Anonymkode: 7b99c...507

  • Liker 3
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

 

Dere får nok lese dere opp på dette. Dere støtter slavearbeid, og synes det er greit. 

Anonymkode: 0873a...643

Nå er det vel ikke enkelt personers ansvar i Norge å fikse Kina heller.

De enkelte land må ta ansvar for seg selv.

Lille Norge nesten uten innbyggere kan ikke redde verden.

Anonymkode: 25e43...854

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillevill skrev (1 minutt siden):

Ja, det er et problem det du skriver. Men selv om du har en pc og telefon så er det ikke GREIT å utnytte folk på minimal lønn. Man gjør så godt man kan. Man MÅ ikke vasse i ting. Man må ikke ha ti av alt for prisen for en.

Dessuten så koster det flesk å handle for 300 kr i uka, uansett hvor billig plastrasket er.  Om en måned må man kaste alt og tenk hvor mye rusk og rask vi fyller opp deponiene med da. Tusen takk til shein og Temu for store hauger med drit. 😕

Så dette gjelder bare når det er noe du selv ser på som verdifullt? Dine verdier som du kjemper så desperat etter gjelder bare når det er noe du selv ser på som "verdiløst dritt", men når det er noe du selv synes er fornuftig så er slt glemt... Skjønner du selv hvor tåpelig det blir med dette dobbelt spillet du selv og andre driver på med? Er jo ikke rart vi får sånnt piss langt oppi vranghalsen når det er så  langt mellom liv og lære på dere selv.

Anonymkode: 20d76...035

  • Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillevill skrev (2 minutter siden):

Det kan godt være det er en stakkars underbetalt arbeider som har holdt i noe som jeg har her i leiligheten...Men det er søren meg ikke noe jeg driter i. Jeg legger meg ikke ned og tenker jaja da får jeg bare shoppe på da!! skaden er gjort! ikke sant. Jeg gjør så godt jeg kan.

Jeg gjør så godt jeg kan; Jeg kjøper lokalmat, mest fra jaktlag, og norske grønnsaker etter sesong. Jeg kjøper etiske klær, produsert i Europa (men jeg vet jo hvor stoffene stort sett kommer fra).

Men elektronikk, mobilcover, sminketilbehør, med mer. Det er produsert i Kina. Uansett hvilken merkelapp noen har plassert på det på veien. Og da betaler jeg heller 20 kroner enn 300. Noe annet er bare idioti. 

Anonymkode: 7b99c...507

  • Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lillevill skrev (10 minutter siden):

Ja, det er et problem det du skriver. Men selv om du har en pc og telefon så er det ikke GREIT å utnytte folk på minimal lønn. Man gjør så godt man kan. Man MÅ ikke vasse i ting. Man må ikke ha ti av alt for prisen for en.

Dessuten så koster det flesk å handle for 300 kr i uka, uansett hvor billig plastrasket er.  Om en måned må man kaste alt og tenk hvor mye rusk og rask vi fyller opp deponiene med da. Tusen takk til shein og Temu for store hauger med drit. 😕

Hvorfor må man kaste alt om en måned?

Anonymkode: 2e887...f84

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Forstår ikke hvordan du kan si at produktene og kvaliteten er det samme? Har et familiemedlem som gir datteren vår tøy og leker fra wish, og kvaliteten er elendig. Har sammenlignet med tilsvarende fra norske butikker og forskjellen er enorm.

Anonymkode: 924e8...4aa

OK, hvilke produkter har du sammenlignet da?

Anonymkode: 43c26...761

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde i mange år å kun kjøpe klær/ting som var produsert på en skikkelig måte, både med tanke på klima og arbeidsvilkår. Selv fra typ små "økobutikker" var det vanskelig å få dokumentasjon på gode arbeidsvilkår. Det er ikke bare "slaver" som jobber 10+ timer om dagen og sjelden har ferie heller. Uansett, jeg ga til slutt opp. Om man tror at det hjelper å holde seg unna ebay og temu er man passe naiv 🙄

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt todelt hvis en tror at alt som selges i norge er mye bedre kvalitet eller ikke er med på å støtter "slaveri".. dette er naturligvis bare et eksempel av ting som dukket opp i reklame hos meg. Tror dere det er produsert på to vilt forskjellige fabrikker til to forskjellige markeder?

Screenshot_20240304_172630_Chrome.jpg

Screenshot_20240304_172900_Temu.jpg

Screenshot_20240304_172749_Chrome.jpg

Screenshot_20240304_172819_Temu.jpg

  • Liker 6
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nå er det vel ikke enkelt personers ansvar i Norge å fikse Kina heller.

De enkelte land må ta ansvar for seg selv.

Lille Norge nesten uten innbyggere kan ikke redde verden.

Anonymkode: 25e43...854

Det der er det dummeste argumentet. Det er ikke snakk om å "redde verden", det tror jeg vi alle skjønner, det er snakk om å bidra minst mulig til å ødelegge verden. Alle er like ansvarlige her, det spiller ingen rolle om man bor i et land med få eller mange innbyggere. 

Hvor mye trenger man egentlig av disse tingene? Er det riktig å kjøpe ekstra mye bare fordi det er billig?

Anonymkode: cccee...427

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovushka skrev (5 minutter siden):

Det er jo litt todelt hvis en tror at alt som selges i norge er mye bedre kvalitet eller ikke er med på å støtter "slaveri".. dette er naturligvis bare et eksempel av ting som dukket opp i reklame hos meg. Tror dere det er produsert på to vilt forskjellige fabrikker til to forskjellige markeder?

Screenshot_20240304_172630_Chrome.jpg

Screenshot_20240304_172900_Temu.jpg

Screenshot_20240304_172749_Chrome.jpg

Screenshot_20240304_172819_Temu.jpg

Det kan man selvfølgelig ikke vite uten å ha sett selve produktet og ikke bare reklamebildene, men uansett er det snakk om varer man ikke trenger. Da bør man ikke bestille bare fordi det er billig, når man aldri i livet hadde kjøpt den dyre varen.

Anonymkode: cccee...427

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.3.2024 den 17.42):

Det kan man selvfølgelig ikke vite uten å ha sett selve produktet og ikke bare reklamebildene, men uansett er det snakk om varer man ikke trenger. Da bør man ikke bestille bare fordi det er billig, når man aldri i livet hadde kjøpt den dyre varen.

Anonymkode: cccee...427

Hvordan vet du at man ikke trenger? 

Anonymkode: 2e887...f84

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det der er det dummeste argumentet. Det er ikke snakk om å "redde verden", det tror jeg vi alle skjønner, det er snakk om å bidra minst mulig til å ødelegge verden. Alle er like ansvarlige her, det spiller ingen rolle om man bor i et land med få eller mange innbyggere. 

Hvor mye trenger man egentlig av disse tingene? Er det riktig å kjøpe ekstra mye bare fordi det er billig?

Anonymkode: cccee...427

Mel du lager fa bare egne sannheter, du vet ikke hva folk trenger eller om man kjøper kun fordi det er billig, 

Anonymkode: 2e887...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan vet du at mak ikke trenger? 

Anonymkode: 2e887...f84

Hårbånd til baby? Ekstra stor og upraktisk bag til bleier uten lokk?

Anonymkode: cccee...427

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovushka skrev (10 minutter siden):

Det er jo litt todelt hvis en tror at alt som selges i norge er mye bedre kvalitet eller ikke er med på å støtter "slaveri".. dette er naturligvis bare et eksempel av ting som dukket opp i reklame hos meg. Tror dere det er produsert på to vilt forskjellige fabrikker til to forskjellige markeder?

Screenshot_20240304_172630_Chrome.jpg

Screenshot_20240304_172900_Temu.jpg

Screenshot_20240304_172749_Chrome.jpg

Screenshot_20240304_172819_Temu.jpg

Nettop, mel dette skjønner ikke kritikerne. Massevis av nettbutikker i Norge som kjøper fra Wish, temu osv PG selger til trippel pris her

Anonymkode: 2e887...f84

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det der er det dummeste argumentet. Det er ikke snakk om å "redde verden", det tror jeg vi alle skjønner, det er snakk om å bidra minst mulig til å ødelegge verden. Alle er like ansvarlige her, det spiller ingen rolle om man bor i et land med få eller mange innbyggere. 

Hvor mye trenger man egentlig av disse tingene? Er det riktig å kjøpe ekstra mye bare fordi det er billig?

Anonymkode: cccee...427

Hva man trenger eller ikke kan man like mye si om ALT man handler i norske butikker også.  Veldig lite i norske butikker kommer fra Norge.  

Ja, livet mitt kan gjøres enklere ved å handle småting fra Wish og Temu.  Jeg har savnet produktene derfra for kun i Norge er ikke alt mulig allerede tilgjengelig i norske butikker (allerede importert) 

Anonymkode: beee9...6f6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hårbånd til baby? Ekstra stor og upraktisk bag til bleier uten lokk?

Anonymkode: cccee...427

Bagen til bleier er ikke bare det og ja mange babyer bruker hårbpnd 

Anonymkode: 2e887...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mel du lager fa bare egne sannheter, du vet ikke hva folk trenger eller om man kjøper kun fordi det er billig, 

Anonymkode: 2e887...f84

Et visst innblikk har man jo, siden en god del mennesker legger ut video på video på TikTok av ting de har kjøpt og som de villig innrømmer at de har zero ide om hva det skal brukes til og «dette kan jeg vel egentlig bare kaste».

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bagen til bleier er ikke bare det og ja mange babyer bruker hårbpnd 

Anonymkode: 2e887...f84

De bruker det, men trenger de det?

(Ikke jeg som har likt innlegget, kanskje det finnes folk som er enige med meg.)

Anonymkode: cccee...427

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...