Gå til innhold

Blir menn egentlig skremt???

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tror ikke menn blir skremt, men jeg tror noen menn ikke ønsker eller takler visse trekk hos en kvinnelig partner.

Jeg har selv blitt verbalt angrepet av menn om jeg har forstått noe teknisk eller noe de anser som "maskulint" som de selv ikke gjør. Da jeg tok en ingeniørutdannelse for leeeenge siden, så var vi tre jenter på samme kullet. Erfaringen en av oss gjorde på byen, var at det var mye enklere å si at hun var sykepleierstudent.  Jeg har også hatt en kjæreste som ville at vi begge skulle ta mensa sin test på nettet for "moro skyld". Da jeg fikk et relativt bedre resultat enn ham, så var det (slik jeg opplever det) begynnelsen på slutten av forholdet vårt. Etter det så kom det mange kommentarer om hva jeg trodde jeg forstod eller at jeg trodde jeg var smartere, bedre,... 

Selv er jeg blitt uføretrygdet, og jeg merker meg både overraskelsen og skepsisen en del formidler fordi jeg ikke passer inn i den boksen de har puttet meg om jeg ser sammenhenger de ikke selv har sett. Dette gjelder både menn og kvinner.

Anonymkode: cb149...308

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det gjør det absolutt.

Hypergami – Wikipedia

Hypergamiets problem (dagbladet.no)

Kvinners valg av partner er konstant i alle kulturer til alle tider. De velger høyere, rikere, mer status osv. Problemet i dag er at kvinner dominerer på høyere utdanning og det er dermed ikke nok menn med høy nok status for alle damene med master ol. I dag blir dette gjerne omtalt som forskjellige "verdier, interesser". Resultatet er at 30% av menn aldri får egen familie, menn med status får 2-3 kull.

Og høyt utdannede kvinner hevder at menn blir skremt hvis de skygger unna. Men spørsmålet er om de blir skremt eller har selvinnsikt og oppfører seg iht. sosiale normer. (Som er like rigide som Pakistan)

For 50 år siden var det omtrent 10-12% av kvinner og menn som forble barnløse. Det var omtrent likt. For 3000 år siden var det høvdingen eller den topp rangerte mannen som satte unger på alle damen i flokken. Da var det langt flere hannkjønn uten etterkommere. Vi er ironisk nok på veg tilbake🙂 

Anonymkode: 3a81f...184

Og hvorfor? Jo, fordi:

* mange menn vil ikke ha barn

* mange menn vil pule fra seg mens de er 20-40, for så å lete febrilsk etter en fruktbar dame

* mange menn gjør det ovennevnte, og går utelukkende etter unge 20-åringer når de selv har bikket 40, som potensielle mødre til deres barn.

I tillegg har vi gruppen menn som blir valgt bort. Men gruppen "barnløse menn" omfatter alle disse alternativene.

Anonymkode: a0063...329

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg tror ikke menn blir skremt, men jeg tror noen menn ikke ønsker eller takler visse trekk hos en kvinnelig partner.

Jeg har selv blitt verbalt angrepet av menn om jeg har forstått noe teknisk eller noe de anser som "maskulint" som de selv ikke gjør. Da jeg tok en ingeniørutdannelse for leeeenge siden, så var vi tre jenter på samme kullet. Erfaringen en av oss gjorde på byen, var at det var mye enklere å si at hun var sykepleierstudent.  Jeg har også hatt en kjæreste som ville at vi begge skulle ta mensa sin test på nettet for "moro skyld". Da jeg fikk et relativt bedre resultat enn ham, så var det (slik jeg opplever det) begynnelsen på slutten av forholdet vårt. Etter det så kom det mange kommentarer om hva jeg trodde jeg forstod eller at jeg trodde jeg var smartere, bedre,... 

Selv er jeg blitt uføretrygdet, og jeg merker meg både overraskelsen og skepsisen en del formidler fordi jeg ikke passer inn i den boksen de har puttet meg om jeg ser sammenhenger de ikke selv har sett. Dette gjelder både menn og kvinner.

Samme erfaring har mine venninner som er advokat og lege. Det var mye lettere å dra menn fra byen hvis de sa de jobbet på Rema.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Og hvorfor? Jo, fordi:

* mange menn vil ikke ha barn

* mange menn vil pule fra seg mens de er 20-40, for så å lete febrilsk etter en fruktbar dame

* mange menn gjør det ovennevnte, og går utelukkende etter unge 20-åringer når de selv har bikket 40, som potensielle mødre til deres barn.

I tillegg har vi gruppen menn som blir valgt bort. Men gruppen "barnløse menn" omfatter alle disse alternativene.

Ser at dine argumenter går igjen ofte . Oppsummert : Menn har skylden selv, de kunne valgt annerledes. Men hva har egentlig endret seg siden 1970 når omtrent like mange kvinner og menn var barnløse? (mellom12-14%)

Har menn endret preferanser i særlig grad med tanke på tenningsmønster. Feste til de er 45 og jager tenåringer er et populært narrativ.? Eler er dette noe man tror eller kun for å frikjenne eget kjønn?.

Den største endringen siste 50år er kvinners status og utdanningsnivå. Kvinner har fått høyere utdanning, menn har sakket akterut i status og faller igjennom hos en stadig mer "kravstore" kvinner. Se linken Hypergamiets problem og følgende av det.

Blant kvinner og menn er det liten forskjell på ønsket om barn. Men kvinner vil ha flere. De fleste menn er ok med to, flere kvinner vil ha 3🙂

Men alle disse mennene som vil "pule fra seg" mellom 20-40 ender opp som barnløse og alene??. Dette gjelder en veldig liten andel menn (5-10). De som kvinner vil ha. Det stemmer at de har ikke har noe hastverk. De har tilgang til massevis av damer og har ikke hastverk inngå noen formelle forhold. Denne gruppen ender opp med ei dame tilslutt alle sammen. Populære menn får seg alltid dame, uansett alder.

De som blir valgt bort ved 40 ble valgt bort når de var 25. De var ikke gode nok. Og det er denne gruppen som stadig blir større.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Ser at dine argumenter går igjen ofte . Oppsummert : Menn har skylden selv, de kunne valgt annerledes. Men hva har egentlig endret seg siden 1970 når omtrent like mange kvinner og menn var barnløse? (mellom12-14%)

Har menn endret preferanser i særlig grad med tanke på tenningsmønster. Feste til de er 45 og jager tenåringer er et populært narrativ.? Eler er dette noe man tror eller kun for å frikjenne eget kjønn?.

Den største endringen siste 50år er kvinners status og utdanningsnivå. Kvinner har fått høyere utdanning, menn har sakket akterut i status og faller igjennom hos en stadig mer "kravstore" kvinner. Se linken Hypergamiets problem og følgende av det.

Blant kvinner og menn er det liten forskjell på ønsket om barn. Men kvinner vil ha flere. De fleste menn er ok med to, flere kvinner vil ha 3🙂

Men alle disse mennene som vil "pule fra seg" mellom 20-40 ender opp som barnløse og alene??. Dette gjelder en veldig liten andel menn (5-10). De som kvinner vil ha. Det stemmer at de har ikke har noe hastverk. De har tilgang til massevis av damer og har ikke hastverk inngå noen formelle forhold. Denne gruppen ender opp med ei dame tilslutt alle sammen. Populære menn får seg alltid dame, uansett alder.

De som blir valgt bort ved 40 ble valgt bort når de var 25. De var ikke gode nok. Og det er denne gruppen som stadig blir større.

Nettopp. Kvinners status og utdanningsnivå. Kvinner er ikke lenger hjemme for å sulle med barn og husarbeid. Derfor vil en del menn ikke ha barn, for nå må de også bidra.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Enig. De som ble valgt bort når de var 25, er de samme som blir valgt bort når de er 40. Dette gjelder for så vidt både menn og kvinner.

Men for kvinner er det enklere å finne seg en partner, da menn går etter utseende, mens kvinner går etter både utseende og status. Mange kvinner velger også å rote rundt i restekassen og gjenbruke fraskilte, eldre advokater/leger med særkullsbarn fremfor å gifte seg med en jevnaldrende og singel snekker. Dette fører igjen til at enda færre menn får oppleve å stifte familie.

Anonymkode: 46bf8...468

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig. De som ble valgt bort når de var 25, er de samme som blir valgt bort når de er 40. Dette gjelder for så vidt både menn og kvinner.

Men for kvinner er det enklere å finne seg en partner, da menn går etter utseende, mens kvinner går etter både utseende og status. Mange kvinner velger også å rote rundt i restekassen og gjenbruke fraskilte, eldre advokater/leger med særkullsbarn fremfor å gifte seg med en jevnaldrende og singel snekker. Dette fører igjen til at enda færre menn får oppleve å stifte familie.

Jeg er en stygg kvinne, og har da aldri hatt det "enkelt" å finne en partner. Nettopp fordi menn går etter utseende. Mange kvinner er ikke pene. Likevel har de fleste av dem barn. Hvorfor, tror du? Jeg er forresten advokat som er gift med jevnaldrende snekker.

Skrevet

Dette har vært diskutert før… Menn bryr seg ikke om hvilke jobb eller utdanning en kvinne har. Men vi vil leve i et samfunn hvor kvinner kan ta den utdannelsen hun ønsker, og strebe mot drømmejobben hennes på lik linje som menn.

Men det er ingenting ved en kvinnes utdannelse eller arbeid som er skremmende på mannen. En veldig vakker kvinne kan gjøre en mann usikker/skremt på grunn av utseende. Hun kan også gjøre det samme gjennom oppførselen. 

Sånn, skyt meg for å måtte skuffe med realiteter 

Anonymkode: 21204...750

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Samme erfaring har mine venninner som er advokat og lege. Det var mye lettere å dra menn fra byen hvis de sa de jobbet på Rema.

På den annen side så skulle jeg virkelig, virkelig ha likt å se en kvinnelig advokat eller lege som giftet seg med en butikkmedarbeider fra Rema. Lurer på om det noensinne har skjedd, egentlig. Menn er, i motsetning til kvinner, villige til å velge seg en livspartner med lavere utdannelse og inntekt. Mens kvinner heller velger seg en 15 år eldre partner med særkullsbarn for å få økonomisk trygghet og status, fremfor å gifte seg med en jevnaldrende  barnløs mann med lavere utdanning enn henne selv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er en stygg kvinne, og har da aldri hatt det "enkelt" å finne en partner. Nettopp fordi menn går etter utseende. Mange kvinner er ikke pene. Likevel har de fleste av dem barn. Hvorfor, tror du? Jeg er forresten advokat som er gift med jevnaldrende snekker.

I så fall applauderer jeg deg, det er særdeles sjeldent. Men da har han sikkert eget snekkerfirma, mens du f eks er jurist i NAV? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Vel, jeg anser meg selv som sterk. Mobbeoffer med foreldre som har mishandlet meg fysisk og psykisk, brøt meg ned. Overgrep i alder av 15. Totalmangel på oppmerksomhet fra gutter og menn i tenårene, første kyss som nittenåring fra en mann jeg giftet meg med, som viste seg at giftet seg med meg kun for å ha ei dame å kue. Jeg har aldri fått overgangsstønad som 100 prosent alenemor etter å ha brutt med utro og voldelig eks, aldri hatt nettverk, aldri hatt avlastning, alltid måtte jobbe for karakterer, stillinger, verv og så videre. Jeg har også vært 100 prosent alene med to små barn, uten avlastning og uten nettverk. Jeg har opplevd selvmord i nære relasjoner, uten å ha fått varige men som pårørende. Alltid slåss for å få det jeg ville, fra kjærester til stillinger til utvikling av hobbyen til å bli næring. Ikke kall folk svake uten å kjenne dem. 

Med det du beskriver så er du langt sterkere enn veldig mangen menn.. slike kvinner fryktes ikke men foretrekkes.

Skrevet

Skremt, nei. Skuffet. Trodde personer med utdanning skulle ha en del å fare med. "med utdanning" mener jeg master, men alle har jo master i dag. Ctrl+c, ctrl+v 🤣

Sett fra en arbeidsplass. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

På den annen side så skulle jeg virkelig, virkelig ha likt å se en kvinnelig advokat eller lege som giftet seg med en butikkmedarbeider fra Rema. Lurer på om det noensinne har skjedd, egentlig. Menn er, i motsetning til kvinner, villige til å velge seg en livspartner med lavere utdannelse og inntekt. Mens kvinner heller velger seg en 15 år eldre partner med særkullsbarn for å få økonomisk trygghet og status, fremfor å gifte seg med en jevnaldrende  barnløs mann med lavere utdanning enn henne selv.

Er du sikker på at det er en ensidig avgjørelse? Jeg er hverken advokat eller lege, men har en ingeniørutdannelse. Har aldri avvist en mann fordi han ikke har utdannelse, men jeg har blitt avvist med bakgrunn i min. Noen menn har sagt direkte at de ikke takler det at jeg klarer meg selv. At det ikke er feminint å forstå fysikk og matte. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er ikke akkurat gift med en medarbeider fra Rema, men med en snekker. Er advokat. Hadde aldri i verden giddet en gammel mann bare fordi han har status. Flere av mine kolleger er gift med menn som har lavere utdanning enn dem selv, enten som håndverkere eller med bachelor innen ett eller annet.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Er du sikker på at det er en ensidig avgjørelse? Jeg er hverken advokat eller lege, men har en ingeniørutdannelse. Har aldri avvist en mann fordi han ikke har utdannelse, men jeg har blitt avvist med bakgrunn i min. Noen menn har sagt direkte at de ikke takler det at jeg klarer meg selv. At det ikke er feminint å forstå fysikk og matte. 

Mens jeg hørte fra flere mens jeg var singel at advokat er et maskulint yrke, og at jeg bare kommer til å krangle og sjefe i et forhold. Så rart at mannen og jeg har hatt én eneste krangel i løpet av hele vårt forhold, og grunnen til krangelen var at vi etter lang tids sykdom hos begge var utslitt og med frynsete nerver.

Skrevet
Baktus skrev (1 time siden):

Med det du beskriver så er du langt sterkere enn veldig mangen menn.. slike kvinner fryktes ikke men foretrekkes.

Tro meg, mange menn vil ha underdanige, svake kvinner som de kan kue. Faktisk like greit at slike menn ikke var interessert i meg, da ble de automatisk silt bort. Vinn-vinn. Min snekkermann syntes at yrket mitt var spennende da han traff meg, og følte seg ikke truet av verken utdanning, interesser eller manglende vakkert utseende hos meg.

• Nyttig 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nettopp. Kvinners status og utdanningsnivå. Kvinner er ikke lenger hjemme for å sulle med barn og husarbeid. Derfor vil en del menn ikke ha barn, for nå må de også bidra.

Nei, der er det ingen endring. Antallet menn som vil ha barn, er ca. det samme som før. Disse som "vil pule fra seg" som du sier det, får som regel også barn. Det er gruppen som blir valgt bort, som har vokst betydelig. Det er svært få menn som er jomfruer på tredve og førti fordi de er så kresne, og det blir stadig flere av dem.

Anonymkode: 88d5c...8f8

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, der er det ingen endring. Antallet menn som vil ha barn, er ca. det samme som før. Disse som "vil pule fra seg" som du sier det, får som regel også barn. Det er gruppen som blir valgt bort, som har vokst betydelig. Det er svært få menn som er jomfruer på tredve og førti fordi de er så kresne, og det blir stadig flere av dem.

Hvor finnes statistikk over antall menn som vil ha barn?

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvor finnes statistikk over antall menn som vil ha barn?

Det kan jeg gjerne finne, men deg først. Det var du som startet med å påstå at antallet barnløse menn øker fordi de ikke ønsker barn, så antar du har statistikken klar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...