Gå til innhold

Blir menn egentlig skremt???

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og enda en ting - siden du forakter utdanning og mener at det er noe som er "skapt av samfunnet for å lage nyttige sauer", så utfordrer jeg deg at neste gang du trenger hjelp fra en advokat eller lege, så ringer du heller til TIX eller Bøbben & Jogi, og ber dem om hjelp. For mennesker uten utdanning kan jo operere deg og forsvare deg i retten like bra som de med utdanning! I dare you!

Anonymkode: a0063...329

Jeg er for at folk skal tenke utenfor boksen og heller investere i tiden sin i å ha tro på seg selv fremfor å bli satt i et politisk system der du er "slave" for en bedrift eller foretak og ikke kan bestemme og ta valgene dine selv. Er jo en form for moderne slaveri og måtte jobbe 8-16, måtte ta lunsj når sjefen bestemmer det og kun ha mulighet til 5 ukers ferie osv. 

La oss ta et eksempel. I døgnet er det 24 timer. Folk står opp klokken 06.30, er på jobb litt før klokken 08 og er ikke hjemme fra jobb før 17.00 ca. Så skal de lage middag å spise, leke 1 time med ungene for deretter legge de. Da ramler de fleste ned i sofaen sin og ligger der å slumrer til de legger seg. 

Dette gjør man år etter år uten å bli noe rikere i grunn. Man investerer ikke en dritt i seg selv for å gjøre seg økonomisk uavhengig av en bedrift som bestemmer alt du skal gjøre. 

Hadde folk investert 8 timer hver dag kun i seg selv og egen business, hadde de fleste vært økonomisk uavhengig og kan styre ting selv, men vi er fra barnsben av programmert til å gå på skolen, ta en utdannelse, få en jobb og motta lønn for strevet, så man kan godt kalle alle nyttige sauer som følger flokken. 

De som bryter ut av den sirkelen er de som virkelig lykkes i livet og blir sin egen sjef. 

Anonymkode: d5f31...0a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er jo ingen i Norge som har noe å vise til ala Elon Musk. Det gjelder folk med doktorgrader eller gud vet hva. 

En annen ting som er intressant er at veldig mange av verdens rikeste hadde dysleksi eller slet på skolen. Men det har heller ingen ting med intelligens å gjøre. 

Dette er et bevis på at utdanning ikke har en dritt å si til syvende å sist. Hadde Jay Z, P Diddy og andre rike rappere utdanning? Nei men de er street smart og "hustlere" av natur.

Utdanning er noe som er skapt av samfunnet og for å lage flinke/nyttige "sauer" som jeg pleier å kalle det. De jobber for andre for å gjøre eierne av firma enda rikere istedet for å satse på seg selv.

Hvis målet ditt er å bli den neste Elon Musk eller Kjell Inge Røkke eller Ed Sheeran så tror jeg at monomani, drive, kompromissløshet, det å ikke ha en plan B kan være en fordel. Gjerne viktigere enn utdanning. Det kan hende at personligheten til de som typisk velger lang utdanning er å alltid ha en plan B. Eller at de blir sånn av studiet. Eller at kunnskapen om at de alltids kan hoppe av og få en safe lønnet jobb tenderer til å fjerne en slags «sulten desperasjon» som sånne folk helst skal ha.

Men du kan like gjerne bli den neste Idar Vollvik. En som med dristighet og jobbing blir milliardær - bare for å se at de samme personlighetstrekkene fører til at han ender opp på bar bakke. Eller som de millioner (?) av musikerene som prøver å bli som Ed Sheeran men ikke får det til. Vi har en tendend til å fokusere på dem som satser alt og får det til, ikke de utallige andre som ikke får det til.

Anonymkode: 2d83f...71b

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hvem er Andrew Tate? 

Handler ikke om å være godt forbilde. Røkke er heller ikke det beste forbildet, men man må se på kapasiteten til en person og hva han har fått til for å berømme hvordan det i det hele tatt er mulig å være så kreativ.  Hva legger i å være godt forbilde? Alle har positive og negative sider, noen sider er bare mere synlig enn andres. 

Jeg kjenner en som hadde dysleksi, som likevel klarte å ta en mastergrad med nesten høyeste snitt takket være god innsats. 

Men mange som ikke er rike, er også kreative. Det har ingenting med rikdom å gjøre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg er for at folk skal tenke utenfor boksen og heller investere i tiden sin i å ha tro på seg selv fremfor å bli satt i et politisk system der du er "slave" for en bedrift eller foretak og ikke kan bestemme og ta valgene dine selv. Er jo en form for moderne slaveri og måtte jobbe 8-16, måtte ta lunsj når sjefen bestemmer det og kun ha mulighet til 5 ukers ferie osv. 

La oss ta et eksempel. I døgnet er det 24 timer. Folk står opp klokken 06.30, er på jobb litt før klokken 08 og er ikke hjemme fra jobb før 17.00 ca. Så skal de lage middag å spise, leke 1 time med ungene for deretter legge de. Da ramler de fleste ned i sofaen sin og ligger der å slumrer til de legger seg. 

Dette gjør man år etter år uten å bli noe rikere i grunn. Man investerer ikke en dritt i seg selv for å gjøre seg økonomisk uavhengig av en bedrift som bestemmer alt du skal gjøre. 

Hadde folk investert 8 timer hver dag kun i seg selv og egen business, hadde de fleste vært økonomisk uavhengig og kan styre ting selv, men vi er fra barnsben av programmert til å gå på skolen, ta en utdannelse, få en jobb og motta lønn for strevet, så man kan godt kalle alle nyttige sauer som følger flokken. 

De som bryter ut av den sirkelen er de som virkelig lykkes i livet og blir sin egen sjef. 

Hvordan hadde Norge og verden sett ut hvis absolutt alle var entreprenører? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.2.2024 den 11.55):

Ser det ofte hevdes at menn blir skremt av: Flinke damer, høye damer, damer med høy utdannelse, veldig pene damer, sterke damer, damer med sterke meninger osv.

Fellesnevneren er at menn er skremt/ redde for dem.

Fortsettelsen av det resonnementet er at menn flest er ute etter ei dame de kan herje med, de kan dominerer, ha makt over og kue??

Er dette noe kvinner faktisk tror eller noe kvinner sier til seg selv for å frikjenne seg selv i pardansen?

Singellivets luksus – Ytring (nrk.no)

Vi tror at forhold dannes basert på forelskelse og kjærlighet, men de fleste forhold baserer seg i tillegg på vurderinger av status, klasse og rykte.

Den eneste forskjellen mellom ekteskap på 1800-tallet og dagens forhold er innpakningen. I dag snakker vi om «interesser» og «like verdier» for å forklare hvorfor en lege ikke vil giftet seg med en rørlegger, eller en advokat med en kassemedarbeider. Som sosiolog Marit Haldar uttalte i podkasten «Kjønnsavdelingen»: «Norske forhold er jo så arrangerte som det går an!»

Menn flest har selvinnsikt og forstår hva som er dødfødt og hva som kan fly. Og denne forståelsen av hva som er normen gjør at menn agerer slik de er forventet. Altså en lastebilsjåfør som ikke sjekker opp en lege. Gjør det han det av frykt?? eller innsikt i sosiale normer. Av samme grunn en kvinnelig lege aldri vil sjekke opp en lastebilsjåfør. Er det da den kvinnelige legen som er skremt, ikke over mannen men å bryte de sosiale normene?

Syntes menn får mye tyn på KG for å ha selvinnsikt. Tror neppe det er frykt eller at de ønsker å være "slemme" mot ei svakere dame. De følger bare normen , slik som damer og gjør?

Anonymkode: 3a81f...184

Jeg blir skremt av mennesker. Ikke kjønn. Skjønner ikke helt greia med å måtte sette i kategorier og bås basert på hva en har fått utlevert mellom beina.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men mange som ikke er rike, er også kreative. Det har ingenting med rikdom å gjøre.

Kreativitet er faktisk linket opp mot psykiatri. Bipolare, deprimerte, outsidere osv er jo ofte gode kunstnere musikere eller forfattere.

Anonymkode: c1a11...816

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kanskje du har sett litt for mye på amerikansk populærkultur/sosiale medier/datingsider uten å ha de kritiske brillene på? For det er ikke sånn blant høyt utdanna i Norge. 

Anonymkode: 09d76...bd0

Slappe av betyr ikke nødvendigvis å sitte på ræva. Mannen min vil også slappe av når han har fri. For han betyr det at det er orden og harmoni i hjemmet, ikke masse problemer han må løse. Slappe av innebærer å kunne ta seg en joggetur, skitur, henge opp en hylle, rydde i garasjen, hjelpe barna med lekser, invitere noen på middag og vin feks. 

Anonymkode: 3b42d...4bf

Skrevet

Menn som er trygge på seg selv synes det er en fordel at potensiell partner har høyere utdannelse.

Anonymkode: c1a11...816

• Liker 1
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Du er nok inne på noe, uten at jeg er noen stor skjønnhet i det hele tatt. Selv om jeg var godt trent og slank den gangen, og det betyr jo en del for noen,

Jeg tok også en utdannelse som var og er mannsdominert, og det var noen av medstudentene som fortalte meg om helt andre tanker enn de snakket høyt om i plenum. Egentlig skulle man ikke tro de var det samme mennesket, men min tolkning er at de prøvde å leve opp til noe de trodde var forventet i et "mannemiljø" for å være en av gjengen. 

Anonymkode: cb149...308

Mitt inntrykk og. Det er de mest usikre mennene som er ivrigst på å stemple andre som feminine når de avviker fra kjønnsstereotypene, fordi de selv bare har én måte å være "mann nok" på.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg tror at det skyldes at de høyt utdannede vennene dine har jobbet sene kvelder siden studiene sammen med… kvinner (og menn) med omlag samme utdanning som seg selv. De har antagelig bygd opp et nettverk av menn og kvinner med ganske lik bakgrunn og da er det ikke så rart om de finner en partner med lignende bakgrunn.

Leger og sykepleiere på sykehus synes som et godt moteksempel (uten at jeg kjenner det annet enn som en stereotyp). Menn jobber tett på kvinner. Mennene har mer lønn, ansvar og myndighet. Kvinnelige sykepleiere og mannlige leger faller for hverandre, men i liten grad motsatt

Anonymkode: 2d83f...71b

De legene (forøvrig utdannes det nå flere kvinnelige enn mannlige leger i Norge) jeg kjenner, er gift med andre leger eller forskere, ikke med sykepleiere. Tror det er mest på TV eller i legeromaner (=b-litteratur),den stereotypien  finnes, gitt.

Anonymkode: 09d76...bd0

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...