AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #161 Skrevet 21. februar 2024 Det eneste som skremmer menn er barnebidrag NAV bestemmer. Anonymkode: 7a15c...328
knooters Skrevet 22. februar 2024 #162 Skrevet 22. februar 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Men derimot kan en rik mann ha null problemer med å gifte seg eller bli sammen med kassedama på Kiwi eller som er hjelpepleier fordi hun er et smilende, lekende vesen, med gode kvaliteter og kan bli en fantastisk mor til mine barn. Der ligger den store forskjellen i menn og kvinner. Menn bryr seg i snitt lite om sosial status, økonomi, og hvordan utdannelse hun har så lenge hun er en bra person. Funfact. Jeg hadde kjedet meg ihjel med ei som var advokat eller lege. Når jeg har fri vil jeg ikke sitte å diskutere verdensproblemer, snakke om stress og mas. Jeg vil ha et fristed, dra på hytta/ferie med dama, spise god mat, trene sammen og nyte hverandres selskap. Alt det andre maset om jobb og karriere får jeg "overload" av på jobb. Kvinner må date oppover og har mye normer og regler på hvem de kan date mens menn driter i sånne ting rett og slett. Anonymkode: d5f31...0a0 Men nå sier du jo akkurat at du bryr deg om status og utdanning - du vekter det negativt. Forøvrig noe av poenget som tas opp i førstepost... Det interessante her er at vi er stikk motsatt. Som forsåvidt bare bekrefter det jeg alltid sier, og det er at det er større forskjeller innad i kjønnene enn mellom dem. Jeg hadde kjedet meg halt ihjel om jeg ikke fikk lov til å diskutere verdensproblemer eller på andre måter kunnet konversere om noe som trigget de små grå. Ikke er det stress og mas, det er spennende underholdning og gir god mestringsfølelse når man tenker gode tanker og finner gode argumenter som ikke dukker opp i samfunnsdebatten så ofte. Det er jo dette som er å nyte hverandres selskap, hvor man får det beste ut av hverandres tanker og ideer. Men så er jeg ikke en sånn mann som går inn døra på ettermiddagen, henter en pils, hiver ræva i sofaen og sier "åj åj åj åj åj" mens jeg puster ut, heller. Har heldigvis god nok helse til at jeg har masse energi etter en arbeidsdag. At det ikke er "normer og regler" for menn er bare tull, dette med at mannen skal ha høyest lønn, være mest intelligent, høyest osv er jo sosiale koder som angår menns dating. Så er det jo en god del av oss som gir blaffen i de normene likevel, men de eksisterer jo i visse kretser likevel. Akkurat som at de normene du refererer til blant kvinner blir ignorert av en betydelig del av dem. Det handler bare om å finne rett fyr, og for noen som tjener bra er det lett å godta at mannen tjener litt mindre enn dem selv. Menn generelt vil gjerne ha noen de kan sparre med intellektuelt, og er ikke så opptatt av "fred og ro" på fritiden som du påstår. Å sitte på ræva i en stol og drikke pils mens man ser på fotball klarer man utenfor et forhold, også. Eller med "guttaboys". Men bevares, kanskje det er noen kvinner som også er lei "mas og stress" etter jobb og er fornøyd med slike menn? Isåfall burde disse matche med hverandre. Så kan vi andre menn matche med dem som setter pris på å "løse verdensproblemer". 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #163 Skrevet 22. februar 2024 Slik jeg ser det, så er ofte de som har høyere betalte jobber ofte svært sær over hvilke betalt jobb partneren skal ha. Da spesielt kvinner, og ikke i så høy grad menn. Det er klart at menn får dette med seg. Hvilke mann vil prøve å leve i et forhold med en kvinne som egentlig ser ned på deler av din "status". Kjærlighet kommer tydeligvis i andre rekke hos mange mennesker. Personlig driter jeg i slike normer, fordi jeg ønsker det som er ekte. Jeg finner meg ikke i bullshit. Anonymkode: e3bf4...eaf 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #164 Skrevet 22. februar 2024 knooters skrev (2 minutter siden): Men nå sier du jo akkurat at du bryr deg om status og utdanning - du vekter det negativt. Forøvrig noe av poenget som tas opp i førstepost... Det interessante her er at vi er stikk motsatt. Som forsåvidt bare bekrefter det jeg alltid sier, og det er at det er større forskjeller innad i kjønnene enn mellom dem. Jeg hadde kjedet meg halt ihjel om jeg ikke fikk lov til å diskutere verdensproblemer eller på andre måter kunnet konversere om noe som trigget de små grå. Ikke er det stress og mas, det er spennende underholdning og gir god mestringsfølelse når man tenker gode tanker og finner gode argumenter som ikke dukker opp i samfunnsdebatten så ofte. Det er jo dette som er å nyte hverandres selskap, hvor man får det beste ut av hverandres tanker og ideer. Men så er jeg ikke en sånn mann som går inn døra på ettermiddagen, henter en pils, hiver ræva i sofaen og sier "åj åj åj åj åj" mens jeg puster ut, heller. Har heldigvis god nok helse til at jeg har masse energi etter en arbeidsdag. At det ikke er "normer og regler" for menn er bare tull, dette med at mannen skal ha høyest lønn, være mest intelligent, høyest osv er jo sosiale koder som angår menns dating. Så er det jo en god del av oss som gir blaffen i de normene likevel, men de eksisterer jo i visse kretser likevel. Akkurat som at de normene du refererer til blant kvinner blir ignorert av en betydelig del av dem. Det handler bare om å finne rett fyr, og for noen som tjener bra er det lett å godta at mannen tjener litt mindre enn dem selv. Menn generelt vil gjerne ha noen de kan sparre med intellektuelt, og er ikke så opptatt av "fred og ro" på fritiden som du påstår. Å sitte på ræva i en stol og drikke pils mens man ser på fotball klarer man utenfor et forhold, også. Eller med "guttaboys". Men bevares, kanskje det er noen kvinner som også er lei "mas og stress" etter jobb og er fornøyd med slike menn? Isåfall burde disse matche med hverandre. Så kan vi andre menn matche med dem som setter pris på å "løse verdensproblemer". Jeg ser hva du sier og til dels enig. Men hvis jeg skal kalle en spade for en spade. Hvor ofte når man drar på jakt med gutta eller ut i naturen hører man ikke menn fortelle for en fryd å komme seg ut å slippe alt maset der hjemme? Det er jo ofte en gjenganger. Jeg elsker også å prate om verdensproblemer, men ikke kverrulere, krangle å høre på mas. Det er en stor forskjell. Mye av dette diskuterer vi også på jobb. Min erfaring er at mange kvinner som er høyt utdannet liker å kverrulere å "krangle" enn å ha fine diskusjoner å prate om ting som skjer i verden. På tur med gutta blir det mange fine diskusjoner rundt bålet, men med god stemning. Der ligger forskjellen i bunn og grunn. Anonymkode: d5f31...0a0
knooters Skrevet 22. februar 2024 #165 Skrevet 22. februar 2024 53 minutter siden, AnonymBruker said: Som sagt så har jeg antageligvis en høyere stilling enn deg da jeg en av få ledere i et firma med 3000 ansette. Jeg har mastergrad men kaller ikke det å være høyt utdannet. Røkke og Gjelsten har ikke utdannelse og har skapt langt mere enn du noen gang vil klare og har en hjerne som overgår 99,99% av mennesker. De beste gründerne og folk i business er folk uten høy utdannelse. Elon Musk blant annet som er verdens rikeste. Petter Stordalen er annet eksempel. Folk som har pågangsmot og instinkter som ikke kan læres.. Man blir ikke smart av å gå mange år på skolen. Isåfall hadde en som underviser folk på økonomustudiene brukt tiden på å bli rik av egen kunnskap enn å stå å undervise en klasse til langt mindre penger. Hvorfor er det ingen såkalte "økonomi eksperter" som er rike selv?😉 Tydelig at du blir såret over at menn ikke tenker som deg, men menn og kvinner er forskjellig. Anonymkode: d5f31...0a0 Intelligens er jo i stor grad et resultat av arv, så selvsagt blir man ikke "smart" av å gå på universitetet. Man ER smart, så spørs det bare om det anvendes eller ikke. De som tar en mastergrad e.l. kan i alle fall sies å benytte noe av det de har fått utdelt av kognitive ferdigheter. Det er heller ingen som har sagt at det ikke finnes mennesker som "går sin egen vei" - men disse har en plan, en visjon og gjennomføringsevne - i motsetning til de som dropper ut og mislykkes. Det er også ren bullshit at de beste gründerne og folk i business ikke har utdannelse. Joda, det er noen bra som IKKE har det - men det er også nok av eksempler på dem som har tatt høyere utdanning og ikke står bak de navnene du lister opp. Bill Gates, for eksempel. Eller Steve Wozniak. Det er ikke sånn at "jo mindre utdanning, jo bedre gründer eller finansperson". Det er ganske søkt å putte Elon Musk i samme bås som Ola Dunk som ikke har en dritt å vise til. Utdanning er en god måte å tilegne seg kompetanse på, og gjøre seg attraktiv for en arbeidsgiver, da det gir deg dokumenterbar kompetanse innen diverse felt - og i tillegg viser at du er i stand til å gjennomføre prosessen som leder til et såpass omfattende arbeide. For, det er jo dette utdanning faktisk er til for - tilegnelse av kunnskap og kompetanse. Forøvrig viser det seg at de virkelig intelligente bryr seg mindre om penger, da de har skjønt at NOK penger er viktigere enn mest mulig penger. Der har du nok også forklaringen på hvorfor en del eksperter på økonomi ikke er rike selv. De bryr seg ikke, fordi de ikke trenger pengene. 2
Helene1982 Skrevet 22. februar 2024 #166 Skrevet 22. februar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg ser hva du sier og til dels enig. Men hvis jeg skal kalle en spade for en spade. Hvor ofte når man drar på jakt med gutta eller ut i naturen hører man ikke menn fortelle for en fryd å komme seg ut å slippe alt maset der hjemme? Det er jo ofte en gjenganger. Jeg elsker også å prate om verdensproblemer, men ikke kverrulere, krangle å høre på mas. Det er en stor forskjell. Mye av dette diskuterer vi også på jobb. Min erfaring er at mange kvinner som er høyt utdannet liker å kverrulere å "krangle" enn å ha fine diskusjoner å prate om ting som skjer i verden. På tur med gutta blir det mange fine diskusjoner rundt bålet, men med god stemning. Der ligger forskjellen i bunn og grunn. Anonymkode: d5f31...0a0 Alle som drar på tur med venner/venninner uansett utdanning synes det er digg å komme seg litt bort fra maset hjemme av og til. Det at det er god stemning rundt bålet når du er på tur er jo ikke et argument for at kvinner med utdannelse foretrekker å krangle i stedet for å ha fine samtaler. 1
knooters Skrevet 22. februar 2024 #167 Skrevet 22. februar 2024 12 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ser hva du sier og til dels enig. Men hvis jeg skal kalle en spade for en spade. Hvor ofte når man drar på jakt med gutta eller ut i naturen hører man ikke menn fortelle for en fryd å komme seg ut å slippe alt maset der hjemme? Det er jo ofte en gjenganger. Jeg elsker også å prate om verdensproblemer, men ikke kverrulere, krangle å høre på mas. Det er en stor forskjell. Mye av dette diskuterer vi også på jobb. Min erfaring er at mange kvinner som er høyt utdannet liker å kverrulere å "krangle" enn å ha fine diskusjoner å prate om ting som skjer i verden. På tur med gutta blir det mange fine diskusjoner rundt bålet, men med god stemning. Der ligger forskjellen i bunn og grunn. Anonymkode: d5f31...0a0 Når jeg prater med mine kamerater er det aldri noen som har klaget over "maset der hjemme". Det du beskriver høres ut som unntakstilfeller. Det du ramler borti er nok småbarnsforeldre e.l., og ikke at det er "mas" med kona. Ingen liker vel "mas", men hva er det du egentlig kaller "mas", sånn rent konkret? Jeg syns det er fint med en kjæreste som vil ha min input til noe kreativt hun sysler med på fritiden, så kan det gjerne gå motsatt vei. Hvis hun hadde skrevet et utkast til et leserbrev til en avis og ville ha en mening om den og korrekturlesing før den sendes inn, er dette mas for deg? For meg er det interessant og noe jeg ser på som et stort pluss. "Mas" i ordets rette forstand vil være at noen gjentar samme ting ørten ganger, f.eks. "vask klærne". Det er vi vel alle enige om er unødvendig (men da kan en jo gjøre det før maset blir til mas, og...) Din erfaring folk med høyere utdanning er blank løgn, og du finner bare på dette for å svartmale folk. Det sier seg selv at å kverulere og å ta høyere utdanning overhodet ikke har noe med hverandre å gjøre, dette handler kun om dine preferanser for hva du liker å prate om og at du har et sterkt behov for å male folk med høyere utdanning i et dårlig lys. Ironisk nok er det jo DU som er kverulanten her (og jeg tror heller ikke et kvidder på at du har en mastergrad). Det eneste sannferdige her er at du sikkert får god stemning rundt bålet. Sikkert guttastemning med "pussytalk" og annen toxic behaviour, men likevel - det er lov langt inni skauen.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #168 Skrevet 22. februar 2024 knooters skrev (6 minutter siden): Intelligens er jo i stor grad et resultat av arv, så selvsagt blir man ikke "smart" av å gå på universitetet. Man ER smart, så spørs det bare om det anvendes eller ikke. De som tar en mastergrad e.l. kan i alle fall sies å benytte noe av det de har fått utdelt av kognitive ferdigheter. Det er heller ingen som har sagt at det ikke finnes mennesker som "går sin egen vei" - men disse har en plan, en visjon og gjennomføringsevne - i motsetning til de som dropper ut og mislykkes. Det er også ren bullshit at de beste gründerne og folk i business ikke har utdannelse. Joda, det er noen bra som IKKE har det - men det er også nok av eksempler på dem som har tatt høyere utdanning og ikke står bak de navnene du lister opp. Bill Gates, for eksempel. Eller Steve Wozniak. Det er ikke sånn at "jo mindre utdanning, jo bedre gründer eller finansperson". Det er ganske søkt å putte Elon Musk i samme bås som Ola Dunk som ikke har en dritt å vise til. Utdanning er en god måte å tilegne seg kompetanse på, og gjøre seg attraktiv for en arbeidsgiver, da det gir deg dokumenterbar kompetanse innen diverse felt - og i tillegg viser at du er i stand til å gjennomføre prosessen som leder til et såpass omfattende arbeide. For, det er jo dette utdanning faktisk er til for - tilegnelse av kunnskap og kompetanse. Forøvrig viser det seg at de virkelig intelligente bryr seg mindre om penger, da de har skjønt at NOK penger er viktigere enn mest mulig penger. Der har du nok også forklaringen på hvorfor en del eksperter på økonomi ikke er rike selv. De bryr seg ikke, fordi de ikke trenger pengene. Det at noen ikke bryr seg om penger er i beste fall en løgn. Hvis de fikk valget mellom to jobber. Den ene betalte 800k og den andre 7 millioner, så hadde 99,999% valgt den der de tjente best av mange grunner. Det som skiller de som lykkes og de som ikke lykkes i business er ofte instinkter og frykten for å feile. Hvis du sitter i et møterom fullt av folk, så er det ofte de som tør å være frempå å selge seg inn som lykkes og får poenget sitt ut. Det handler om instinkter, selvtilitt, pågangsmot og fryktløshet for de som lykkes. De som aldri gir opp og aldri tar et nei for et nei. De fleste mennesker har en innebygd redsel for å ta feil, så da velger de heller en "anonym approch". Det er jo ofte sånn at de rikeste er de som er mest gjerrig og vil bli enda rikere også, mens de med mindre å rutte med ofte er spandabel. Mye vil ha mere osv. Å ta utdanning gjør at man blir flink i den nisjen man studerer i, men det hjelper lite hvis man ikke har de andre egenskapene som skal til for å lykkes. Man kan også pugge seg til et bra resultat selv om man ikke er så intelligent. Hadde jeg valget mellom "street smart" og være skoleflink hadde jeg valgt førstnevnte. De fleste som er høyt utdannet tjenet ikke så veldig bra. Det gjør man først ved å tørre å satse på kun seg selv å bygge sitt eget selskap, investere i bolig, aksjer, crypto og andre investeringer. Anonymkode: d5f31...0a0
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #169 Skrevet 22. februar 2024 knooters skrev (12 minutter siden): Når jeg prater med mine kamerater er det aldri noen som har klaget over "maset der hjemme". Det du beskriver høres ut som unntakstilfeller. Det du ramler borti er nok småbarnsforeldre e.l., og ikke at det er "mas" med kona. Ingen liker vel "mas", men hva er det du egentlig kaller "mas", sånn rent konkret? Jeg syns det er fint med en kjæreste som vil ha min input til noe kreativt hun sysler med på fritiden, så kan det gjerne gå motsatt vei. Hvis hun hadde skrevet et utkast til et leserbrev til en avis og ville ha en mening om den og korrekturlesing før den sendes inn, er dette mas for deg? For meg er det interessant og noe jeg ser på som et stort pluss. "Mas" i ordets rette forstand vil være at noen gjentar samme ting ørten ganger, f.eks. "vask klærne". Det er vi vel alle enige om er unødvendig (men da kan en jo gjøre det før maset blir til mas, og...) Din erfaring folk med høyere utdanning er blank løgn, og du finner bare på dette for å svartmale folk. Det sier seg selv at å kverulere og å ta høyere utdanning overhodet ikke har noe med hverandre å gjøre, dette handler kun om dine preferanser for hva du liker å prate om og at du har et sterkt behov for å male folk med høyere utdanning i et dårlig lys. Ironisk nok er det jo DU som er kverulanten her (og jeg tror heller ikke et kvidder på at du har en mastergrad). Det eneste sannferdige her er at du sikkert får god stemning rundt bålet. Sikkert guttastemning med "pussytalk" og annen toxic behaviour, men likevel - det er lov langt inni skauen. Det at du mener det er blankt løgn får stå for din regning. Det er som sagt mine erfaringer og fra flere i min vennekrets. Gidder ikke falle ned på et så usaklig nivå når du begynner å snakke om "pussytalk" og annen toxic behavior. Da blir det usaklig og det du prøver å diskutere faller på sin egen urimelighet. Det siste vi prater om rundt bålet er kvinnfolk og "pussytalk". Ha en fin kveld! Anonymkode: d5f31...0a0
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #170 Skrevet 22. februar 2024 knooters skrev (27 minutter siden): Det er ganske søkt å putte Elon Musk i samme bås som Ola Dunk som ikke har en dritt å vise til. Utdanning er en god måte å tilegne seg kompetanse på, og gjøre seg attraktiv for en arbeidsgiver, da det gir deg dokumenterbar kompetanse innen diverse felt - og i tillegg viser at du er i stand til å gjennomføre prosessen som leder til et såpass omfattende arbeide. For, det er jo dette utdanning faktisk er til for - tilegnelse av kunnskap og kompetanse. Er jo ingen i Norge som har noe å vise til ala Elon Musk. Det gjelder folk med doktorgrader eller gud vet hva. En annen ting som er intressant er at veldig mange av verdens rikeste hadde dysleksi eller slet på skolen. Men det har heller ingen ting med intelligens å gjøre. Dette er et bevis på at utdanning ikke har en dritt å si til syvende å sist. Hadde Jay Z, P Diddy og andre rike rappere utdanning? Nei men de er street smart og "hustlere" av natur. Utdanning er noe som er skapt av samfunnet og for å lage flinke/nyttige "sauer" som jeg pleier å kalle det. De jobber for andre for å gjøre eierne av firma enda rikere istedet for å satse på seg selv. Anonymkode: d5f31...0a0 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #171 Skrevet 22. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dette stemmer jo ikke. Les forskning på dette. Menn foretrekker å date nedover fremfor oppover i snitt, fordi menn driter i om dama har høy utdannelse. Er jo bare å se til Hollywood og andre rikinger som har modellfine kjærester som ikke har noen utdannelse eller jobb ofte. Eller alle fotballfruene som jobb er å legge ut ting på sosiale medier. De få gangene menn føler de må bli sammen med ei med "høy" status er fordi familien forventer det eller fordi vennekretsen forventer det. Ellers så kunne de ikke brydd seg mindre for å være 100% ærlig. Menn vil ha minst mulig mas og krav på fritiden. Ei dame med høy utdannelse/sosial status har tusen krav. Er umulig å bli lykkelig da. Anonymkode: d5f31...0a0 Om menn foretrekker å date nedover, så "driter de ikke i om dama har høy utdannelse". Jeg tror som knooters at det er store individuelle forskjeller innen kjønn, men det er for meg naturlig å anta at menn som faktisk foretrekker kvinner med lav(ere) utdannelse (og ofte lavere lønn) har en sekundærgevinst (eller to) ved å inngå et forhold med en av de. Enten noen av de har glede av å kunne tilby henne og familien et bedre liv med større økonomisk frihet, at noen av de føler seg som en bedre mann ved å være hovedforsørger, at noen av de føler seg tryggere på å ikke bli forlatt, og at i noen tilfeller føler noen at det gir de større rett til å ta avgjørelser - eventuelt at deres meninger er viktigere i samlivet fordi maktforholdet kanskje ikke blir likeverdig. Jeg har selv opplevd i et forhold å bli brukt som unnskyldning for at mannen ikke ville være med på noe, og jeg overhørte noe om "kjerringmas" som det ikke var meningen at jeg skulle høre. Lyttet ikke, men jeg var på vei bort til ham uten at han så meg. Jeg mistet mye av respekten for ham etter noen slike episoder da jeg setter retten til å bestemme over seg selv veldig høyt om man ikke har felles forpliktelser som barn eller dyr som trenger oppfølging, men han mente at "det var slik alle menn snakket, så da måtte jeg bare tåle det". Er du sikker på at praten mellom vennene dine er helt sannferdig og ikke delvis som fiskehistorier der fisken blir større for hver gang? Anonymkode: cb149...308
knooters Skrevet 22. februar 2024 #172 Skrevet 22. februar 2024 39 minutter siden, AnonymBruker said: Om menn foretrekker å date nedover, så "driter de ikke i om dama har høy utdannelse". Jeg tror som knooters at det er store individuelle forskjeller innen kjønn, men det er for meg naturlig å anta at menn som faktisk foretrekker kvinner med lav(ere) utdannelse (og ofte lavere lønn) har en sekundærgevinst (eller to) ved å inngå et forhold med en av de. Enten noen av de har glede av å kunne tilby henne og familien et bedre liv med større økonomisk frihet, at noen av de føler seg som en bedre mann ved å være hovedforsørger, at noen av de føler seg tryggere på å ikke bli forlatt, og at i noen tilfeller føler noen at det gir de større rett til å ta avgjørelser - eventuelt at deres meninger er viktigere i samlivet fordi maktforholdet kanskje ikke blir likeverdig. Jeg har selv opplevd i et forhold å bli brukt som unnskyldning for at mannen ikke ville være med på noe, og jeg overhørte noe om "kjerringmas" som det ikke var meningen at jeg skulle høre. Lyttet ikke, men jeg var på vei bort til ham uten at han så meg. Jeg mistet mye av respekten for ham etter noen slike episoder da jeg setter retten til å bestemme over seg selv veldig høyt om man ikke har felles forpliktelser som barn eller dyr som trenger oppfølging, men han mente at "det var slik alle menn snakket, så da måtte jeg bare tåle det". Er du sikker på at praten mellom vennene dine er helt sannferdig og ikke delvis som fiskehistorier der fisken blir større for hver gang? Anonymkode: cb149...308 Nettopp. Og det er jo også litt av problemet her - du finner knapt noen kvinner som tenker sånn (hurra, kanskje jeg og noen usual suspects faktisk er enige om en større kjønnsforskjell?), og det gjør også at disse mennenes preferanse for å finne noen de kan herse med/ikke føler seg demaskulinisert av til slutt påvirker "funnene" for den mannlige populasjonen som helhet. Selv om det ikke er sånn at menn med høyere utdanning har noe aktivt behov for å "date nedover". Forøvrig vil jo alt dette vi diskuterer også være kulturavhengig, tar du utgangspunkt i en konservativ kultur (f.eks. i USA), blir resultatene annerledes enn her, fordi "mannen som forsørger" står sterkere der borte (især blant folk på høyresiden, surprise surprise). Det du trekker frem til sist her er forsåvidt interessant. Kanskje denne fyren er en av disse som, ifølge mine konservative opponenter, kun ser på utseendet på kvinnen og ikke bruker en halv kalori på å finne ut om folk faktisk passer sammen? Det er ikke SÅ vanskelig å finne ut av om noen "maser for mye" (hva nå enn "mas" er) før man er dypt inne i et forhold. Kanskje det er noe kvinner bør være litt obs på, siden det å basere et samliv på at kona er "lekker å se på" og kun det, er i tynneste laget om en vil ha et sunt familieliv - potensielt også med barn i bildet (som bør forskånes fra krangling som følger fra en manns manglende evne til å sette pris på flere egenskaper hos en kvinne enn hennes ytre) Jeg må tilstå at jeg ikke egentlig skjønner at disse tingene er så mye å krangle om over X antall sider i ørten parallelle tråder (skriver det samme tre steder på en gang), og hva agendaen er med å bringe disse "det er store kjønnsforskjeller bla bla bla"-argumentene på banen. Det virker tilsynelatende bare som et forsøk på å legitimere seg selv for å vise at man er normalen, og å definere andre som unormale og "unntak fra regelen". Enden på runddansen av alle disse trådene er uansett at kvinner faktisk kan lage barn, og følgelig kan de få familie omtrent på egen hånd - noe en mann ikke kan få til. Følgelig er det den bortvalgte mannen som må gjøre jobben med å bli aktuell for de single kvinnene om han vil bli forelder. Å forvente at kvinner skal "senke standarden" skjer ikke når de ikke er avhengig av dette for å bli mor. Ei heller vil det skje at kvinner slutter å utdanne seg, så gitt at det er noe i dette med at kvinner dater oppover i utdanningsnivå MÅ mennene følge etter - eller godta at de stiller med et selvvalgt handicap. Så kan en jo spørre seg hvor mye ufrivillighet det er å være "incel" dersom man selv er skyld i å ha plassert seg i en posisjon hvor man velges bort. Igjen, gitt at vi kjører disse (over)generaliseringene på full pupp.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #173 Skrevet 22. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): For det er ikke sånn blant høyt utdanna i Norge. Anonymkode: 09d76...bd0 Jeg er høyt utdannet og vurderer ikke en evt partners utdanning, sosiale status og lønn sol spesielt viktig Anonymkode: 2d83f...71b
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #174 Skrevet 22. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Men det stemmer jo ikke? Jeg er høyt utdanna, og omgås følgelig andre høyt utdanna. Ingen av de masterutdanna mannlige kollegene mine er sammen med hjelpepleiere eller kassadamer. De er sammen med....masterutdanna damer. Anonymkode: 09d76...bd0 Jeg tror at det skyldes at de høyt utdannede vennene dine har jobbet sene kvelder siden studiene sammen med… kvinner (og menn) med omlag samme utdanning som seg selv. De har antagelig bygd opp et nettverk av menn og kvinner med ganske lik bakgrunn og da er det ikke så rart om de finner en partner med lignende bakgrunn. Leger og sykepleiere på sykehus synes som et godt moteksempel (uten at jeg kjenner det annet enn som en stereotyp). Menn jobber tett på kvinner. Mennene har mer lønn, ansvar og myndighet. Kvinnelige sykepleiere og mannlige leger faller for hverandre, men i liten grad motsatt Anonymkode: 2d83f...71b 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #175 Skrevet 22. februar 2024 knooters skrev (9 minutter siden): ... Det du trekker frem til sist her er forsåvidt interessant. Kanskje denne fyren er en av disse som, ifølge mine konservative opponenter, kun ser på utseendet på kvinnen og ikke bruker en halv kalori på å finne ut om folk faktisk passer sammen? Det er ikke SÅ vanskelig å finne ut av om noen "maser for mye" (hva nå enn "mas" er) før man er dypt inne i et forhold. Kanskje det er noe kvinner bør være litt obs på, siden det å basere et samliv på at kona er "lekker å se på" og kun det, er i tynneste laget om en vil ha et sunt familieliv - potensielt også med barn i bildet (som bør forskånes fra krangling som følger fra en manns manglende evne til å sette pris på flere egenskaper hos en kvinne enn hennes ytre) ... Du er nok inne på noe, uten at jeg er noen stor skjønnhet i det hele tatt. Selv om jeg var godt trent og slank den gangen, og det betyr jo en del for noen, Jeg tok også en utdannelse som var og er mannsdominert, og det var noen av medstudentene som fortalte meg om helt andre tanker enn de snakket høyt om i plenum. Egentlig skulle man ikke tro de var det samme mennesket, men min tolkning er at de prøvde å leve opp til noe de trodde var forventet i et "mannemiljø" for å være en av gjengen. Anonymkode: cb149...308 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #176 Skrevet 22. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Dette stemmer jo ikke. Les forskning på dette. Menn foretrekker å date nedover fremfor oppover i snitt, fordi menn driter i om dama har høy utdannelse. …Menn vil ha minst mulig mas og krav på fritiden. Ei dame med høy utdannelse/sosial status har tusen krav. Er umulig å bli lykkelig da. Anonymkode: d5f31...0a0 Jeg er i stor grad enig i at menn driter i om dama har høy utdannelse. Alt det andre du sier her er jeg uenig i. Alle damer har «tusen krav». Det er vanskelig å finne en partner man føler et fellesskap med uansett hvor man leter. Sånn er det sikkert for kvinner også. At jeg «driter» i kvinnens utdannelse betyr ikke at jeg «foretrekker å date nedover». Det betyr at jeg anser utdannelse som en lite relevant del av en kvinnes appell. Ofte så korrelerer utdannelse med intelligens og jeg liker at dama er smart. Men da virker det mer interessant å finne smarte kvinner enn å håpe at utdannelse er en god proxy (og du verden så naive enkelte menn og kvinner med mastergrad kan være). Når vi skreller vekk lag av samvarierte variable og selvbedrag så tror jeg at pakken «godt utdannet, god jobb, ambisiøs, ordnet økonomi» inneholder noen faktorer som gjør deg til en god «redebygger». Du får en god sum penger inn på konto hver mnd. Du snakker et språk som gir deg innpass i viktige kretser. Du nyter anseelse i ditt lokalmiljø. Du kan skaffe det 15-årige barnet ditt sommerjobb. For en kvinne som skal vagge rundt med barn i magen i 9 mnd 1-2-3 ggr og så amme barnet så gir det mening at de biologisk søker etter redebyggere. Men jeg søker ikke redebygger og det tror jeg gjelder mange andre menn. Anonymkode: 2d83f...71b
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #177 Skrevet 22. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Er jo ingen i Norge som har noe å vise til ala Elon Musk. Det gjelder folk med doktorgrader eller gud vet hva. En annen ting som er intressant er at veldig mange av verdens rikeste hadde dysleksi eller slet på skolen. Men det har heller ingen ting med intelligens å gjøre. Dette er et bevis på at utdanning ikke har en dritt å si til syvende å sist. Hadde Jay Z, P Diddy og andre rike rappere utdanning? Nei men de er street smart og "hustlere" av natur. Utdanning er noe som er skapt av samfunnet og for å lage flinke/nyttige "sauer" som jeg pleier å kalle det. De jobber for andre for å gjøre eierne av firma enda rikere istedet for å satse på seg selv. Anonymkode: d5f31...0a0 Har det blitt litt mye Andrew Tate på deg, eller? Vil nå ikke kalle Elon Musk noe godt forbilde, fyren tuller det til politisk og moralsk hele tida (nevner kjapt Israel-Hamas-Putin-Starlink-den plutselig stengte X-kontoen til Navalnyjs enke + en mengde ubrukelig teknologi), sånne folk trenger vi nå ikke flere av. Dessuten er det en teit myte at akademikere er flinke til å pugge, jeg er nokså gammel og har nå aldri hatt en puggeeksamen i mitt liv, til tross for mastergrad +. Anonymkode: 09d76...bd0 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #178 Skrevet 22. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Er jo ingen i Norge som har noe å vise til ala Elon Musk. Det gjelder folk med doktorgrader eller gud vet hva. En annen ting som er intressant er at veldig mange av verdens rikeste hadde dysleksi eller slet på skolen. Men det har heller ingen ting med intelligens å gjøre. Dette er et bevis på at utdanning ikke har en dritt å si til syvende å sist. Hadde Jay Z, P Diddy og andre rike rappere utdanning? Nei men de er street smart og "hustlere" av natur. Utdanning er noe som er skapt av samfunnet og for å lage flinke/nyttige "sauer" som jeg pleier å kalle det. De jobber for andre for å gjøre eierne av firma enda rikere istedet for å satse på seg selv. Anonymkode: d5f31...0a0 Det er jo nettopp det som er galt med mange menn i den kapitalistiske verdenen. De mener at penger = interessant menneske/godt menneske. For mange av oss er penger ikke så viktig. Jeg vil foretrekke en mann som skriver dikt, komponerer musikk eller maler kunst samtidig som han har helt vanlig jobb med helt OK lønn fremfor en rik rapper som klyper danserne sine i rumpa, puler rundt på groupiesene sine og har Netflix og chill som eneste interesse. Anonymkode: a0063...329 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #179 Skrevet 22. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Er jo ingen i Norge som har noe å vise til ala Elon Musk. Det gjelder folk med doktorgrader eller gud vet hva. En annen ting som er intressant er at veldig mange av verdens rikeste hadde dysleksi eller slet på skolen. Men det har heller ingen ting med intelligens å gjøre. Dette er et bevis på at utdanning ikke har en dritt å si til syvende å sist. Hadde Jay Z, P Diddy og andre rike rappere utdanning? Nei men de er street smart og "hustlere" av natur. Utdanning er noe som er skapt av samfunnet og for å lage flinke/nyttige "sauer" som jeg pleier å kalle det. De jobber for andre for å gjøre eierne av firma enda rikere istedet for å satse på seg selv. Anonymkode: d5f31...0a0 Og enda en ting - siden du forakter utdanning og mener at det er noe som er "skapt av samfunnet for å lage nyttige sauer", så utfordrer jeg deg at neste gang du trenger hjelp fra en advokat eller lege, så ringer du heller til TIX eller Bøbben & Jogi, og ber dem om hjelp. For mennesker uten utdanning kan jo operere deg og forsvare deg i retten like bra som de med utdanning! I dare you! Anonymkode: a0063...329 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #180 Skrevet 22. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har det blitt litt mye Andrew Tate på deg, eller? Vil nå ikke kalle Elon Musk noe godt forbilde, fyren tuller det til politisk og moralsk hele tida (nevner kjapt Israel-Hamas-Putin-Starlink-den plutselig stengte X-kontoen til Navalnyjs enke + en mengde ubrukelig teknologi), sånne folk trenger vi nå ikke flere av. Dessuten er det en teit myte at akademikere er flinke til å pugge, jeg er nokså gammel og har nå aldri hatt en puggeeksamen i mitt liv, til tross for mastergrad +. Anonymkode: 09d76...bd0 Hvem er Andrew Tate? Handler ikke om å være godt forbilde. Røkke er heller ikke det beste forbildet, men man må se på kapasiteten til en person og hva han har fått til for å berømme hvordan det i det hele tatt er mulig å være så kreativ. Hva legger i å være godt forbilde? Alle har positive og negative sider, noen sider er bare mere synlig enn andres. Jeg kjenner en som hadde dysleksi, som likevel klarte å ta en mastergrad med nesten høyeste snitt takket være god innsats. Anonymkode: d5f31...0a0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå