Gå til innhold

Blir menn egentlig skremt???

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ser det ofte hevdes at menn blir skremt av: Flinke damer, høye damer, damer med høy utdannelse, veldig pene damer, sterke damer, damer med sterke meninger osv.

Fellesnevneren er at menn er skremt/ redde for dem.

Fortsettelsen av det resonnementet er at menn flest er ute etter ei dame de kan herje med, de kan dominerer, ha makt over og kue??

Er dette noe kvinner faktisk tror eller noe kvinner sier til seg selv for å frikjenne seg selv i pardansen?

Singellivets luksus – Ytring (nrk.no)

Vi tror at forhold dannes basert på forelskelse og kjærlighet, men de fleste forhold baserer seg i tillegg på vurderinger av status, klasse og rykte.

Den eneste forskjellen mellom ekteskap på 1800-tallet og dagens forhold er innpakningen. I dag snakker vi om «interesser» og «like verdier» for å forklare hvorfor en lege ikke vil giftet seg med en rørlegger, eller en advokat med en kassemedarbeider. Som sosiolog Marit Haldar uttalte i podkasten «Kjønnsavdelingen»: «Norske forhold er jo så arrangerte som det går an!»

Menn flest har selvinnsikt og forstår hva som er dødfødt og hva som kan fly. Og denne forståelsen av hva som er normen gjør at menn agerer slik de er forventet. Altså en lastebilsjåfør som ikke sjekker opp en lege. Gjør det han det av frykt?? eller innsikt i sosiale normer. Av samme grunn en kvinnelig lege aldri vil sjekke opp en lastebilsjåfør. Er det da den kvinnelige legen som er skremt, ikke over mannen men å bryte de sosiale normene?

Syntes menn får mye tyn på KG for å ha selvinnsikt. Tror neppe det er frykt eller at de ønsker å være "slemme" mot ei svakere dame. De følger bare normen , slik som damer og gjør?

Anonymkode: 3a81f...184

Blir jeg skremt av en dame er det fordi hun er en ondsinnet psykopat, ingenting annet. Bryr meg null om hva hun gjør eller utdanningen hennes.

Absolutt null fordi det eneste som egentlig teller er hvem hun er, resten er bare pynt i den store sammenhengen.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Et kjapt blikk på teksten viser at han vil fram til at samfunnet gir menn ansvar for egen og kvinners lykke, mens kvinner ikke får ansvar for noen av delene.

Anonymkode: 2d83f...71b

Åja. Det er nok sånn det er. Det er derfor kvinner blir i ulykkelige forhold, så de kan skylde på mannen for sin ulykkelige tilværelse. 

Ingen kvinner går fra sitt dysfunksjonelle forhold, for å ta ansvar for egen lykke livet. 

Skrevet
MikkelStrev skrev (1 time siden):

Menn blir ikke redd sterke kvinner.

De er heller ikke usikre på hva de vil med deg.

Menn backer ikke unna et forhold med deg fordi de blir "skremt av sterke følelser" eller at du "er for bra". 

Menn som ikke svarer deg på tolv timer fordi han var "så sliten" eller "opptatt" finnes heller ikke. 

Mer vi skal avklare med det samme? 

Ja!! Fortsett er du snill! ❤️

Skrevet
Ebbeliten skrev (9 minutter siden):

Åja. Det er nok sånn det er. Det er derfor kvinner blir i ulykkelige forhold, så de kan skylde på mannen for sin ulykkelige tilværelse. 

Ingen kvinner går fra sitt dysfunksjonelle forhold, for å ta ansvar for egen lykke livet. 

Hvis de ikke tar ansvar og går, og heller blir og skylder på mannen så er det ansvarsfraskrivelse på individuelt nivå.

For denne diskusjonen så er jeg imidlertid mer interessert i hvordan «samfunnet» fritar kvinner for ansvar (og dermed også autonomi og æren for å ha gjort noe bra).

Hvis jeg hadde vært kvinne så hadde jeg vært rasende over den ansvarsfraskrivelse som andre kvinner driver med ovenfor sine medsøstre.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke kult å spøke om vold og drap. 

Anonymkode: a0063...329

Det kalles svart humor. Og jo, den var dritkul

Anonymkode: b9bad...1fb

• Hjerte 1
Skrevet

Nei, men barna får en viss dannelse. Det finnes solid forskning som viser korrelasjon mellom foreldrenes og barnas utdanningsnivå/karakterer/vellykkethet i samfunnet.

Det er selvsagt helt sant. 

Anonymkode: 2c864...222

• Liker 1
Skrevet

Hvis de ikke tar ansvar og går, og heller blir og skylder på mannen så er det ansvarsfraskrivelse på individuelt nivå.

For denne diskusjonen så er jeg imidlertid mer interessert i hvordan «samfunnet» fritar kvinner for ansvar (og dermed også autonomi og æren for å ha gjort noe bra).

Hvis jeg hadde vært kvinne så hadde jeg vært rasende over den ansvarsfraskrivelse som andre kvinner driver med ovenfor sine medsøstre.

Dette er jo bare vås fra ende til annen. 

• Liker 1
Skrevet
TomSawyer skrev (2 timer siden):

Blir jeg skremt av en dame er det fordi hun er en ondsinnet psykopat, ingenting annet. Bryr meg null om hva hun gjør eller utdanningen hennes.

Absolutt null fordi det eneste som egentlig teller er hvem hun er, resten er bare pynt i den store sammenhengen.

Du vet at hennes utdanning og yrke er en del av den hun er?

Skrevet

Du vet at hennes utdanning og yrke er en del av den hun er?

Jeg ser på utdanning og jobb som mest tilfeldigheter og bare en retning av mange som var like sannsynlige, dessuten er minst halvparten etter min mening i feil jobb. Så nei, vet ikke det.

Skrevet

Slenger det bare ut her, men jeg ble dumpet av eksen min for noen år tilbake. Jeg fikk meg jobb med bachelorgrad og valgte å droppe masterstudiet av den grunn. 
Hun endte opp med å fullføre en mastergrad. Under to uker etter fullført grad kunne hun meddele at hun synes det var veldig vanskelig å være kjæreste med meg som bare hadde bachelorgrad. Hun så ned på meg, og følte nå at jeg ikke var bra nok, hun ønsket seg en med mastergrad 🤷‍♂️ og siden jeg ikke hadde noen planer om dette, så ville hun ikke ha meg som kjæreste lenger.

Kvalitet

Anonymkode: 21204...750

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror det handler om hva den enkelte finner attraktivt, ikke om redsel.  Så tror jeg problemstillingen er oppkonstruert. Har aldri hørt om noen, han, hun eller hen som er så attraktiv at livet må leves som ufrivillig singe

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Slenger det bare ut her, men jeg ble dumpet av eksen min for noen år tilbake. Jeg fikk meg jobb med bachelorgrad og valgte å droppe masterstudiet av den grunn. 
Hun endte opp med å fullføre en mastergrad. Under to uker etter fullført grad kunne hun meddele at hun synes det var veldig vanskelig å være kjæreste med meg som bare hadde bachelorgrad. Hun så ned på meg, og følte nå at jeg ikke var bra nok, hun ønsket seg en med mastergrad 🤷‍♂️ og siden jeg ikke hadde noen planer om dette, så ville hun ikke ha meg som kjæreste lenger.

Kvalitet

Anonymkode: 21204...750

Det høres jo sprøtt ut. Ikke noe stort tap som du beskriver det.

• Liker 1
Skrevet
Ebbeliten skrev (3 timer siden):

Dette er jo bare vås fra ende til annen. 

Men ingen argumenter? Ok.

Skrevet
TomSawyer skrev (1 time siden):

Jeg ser på utdanning og jobb som mest tilfeldigheter og bare en retning av mange som var like sannsynlige, dessuten er minst halvparten etter min mening i feil jobb. Så nei, vet ikke det.

Mens vi som har utdanning, vet at vi ikke har valgt utdanningen på grunn av tilfeldigheter. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tråden dreier seg om kvinner med høyere utdanning. Du sier at du styrer unna slike kvinner, sånn som du styrer unna narkomane. Les ditt eget innlegg. Lykke til.

Nope, prøv igjen 🤡

• Liker 1
Gjest Bombasi
Skrevet

Jeg vet ikke om noen menn som blir skremt av det TS ramser opp. 

Men menn har, som kvinner, sine individuelle preferanser, og det er ikke alt som faller i smak for alle. At èn eller en gruppe menn styrer unna en spesiell gruppe kvinner er ikke verre enn at en gruppe kvinner styrer unna en spesiell gruppe menn. Det finnes dog ingen fellesnevner i en kjønnsgruppe.

Man trenger ikke krisemaksimere polariseringen mer enn nødvendig. 

Gjest takinova
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Du øker kanskje sjansene, men du har ingen garantier for at barna vil drive med det du vil at de skal. Jeg er oppvokst i et hjem med begge foreldre i jobb, bokhyller som bugner av bøker, og har lest fra før jeg begynte på skolen, har vært jevnlig på museum siden før jeg kunne gå, gikk på ballett som barn, mens søsteren min tok pianotimer. Men ski, det er jeg villig til å betale store summer for å slippe. Kan faktisk ikke fordra det. Foreldrene min ga opp på et tidspunkt og lot meg gå på skøyter i stedet, som var det jeg hadde lyst til. 

Anonymkode: 2c864...222

Men poenget er ikke at de skal drive med ting jeg har lyst til, men at de skal få disse mulighetene til å gjøre annet enn å sitte inne og spille CoD eller bruke time etter time på tik-tok. 

Du gikk over til skøyter, ja. Det er jo en fantastisk idrett/hobby. Du hadde neppe gått på skøyter om du tilhørte den gruppen jeg adresserer. 

Skrevet

Jeg trur faktisk samtlige av mine venner fant samboer/kone med høyere utdanning enn dem selv, inkludert meg selv. Så fra mitt ståsted er det vanskelig å tru at menn blir skremt av slikt.

Anonymkode: 37b4d...d38

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke kult å spøke om vold og drap. 

Mener du.

Anonymkode: 37b4d...d38

Skrevet
Bombasi skrev (11 timer siden):

Jeg vet ikke om noen menn som blir skremt av det TS ramser opp. 

Men menn har, som kvinner, sine individuelle preferanser, og det er ikke alt som faller i smak for alle. At èn eller en gruppe menn styrer unna en spesiell gruppe kvinner er ikke verre enn at en gruppe kvinner styrer unna en spesiell gruppe menn. Det finnes dog ingen fellesnevner i en kjønnsgruppe.

Man trenger ikke krisemaksimere polariseringen mer enn nødvendig. 

Det gjør det absolutt.

Hypergami – Wikipedia

Hypergamiets problem (dagbladet.no)

Kvinners valg av partner er konstant i alle kulturer til alle tider. De velger høyere, rikere, mer status osv. Problemet i dag er at kvinner dominerer på høyere utdanning og det er dermed ikke nok menn med høy nok status for alle damene med master ol. I dag blir dette gjerne omtalt som forskjellige "verdier, interesser". Resultatet er at 30% av menn aldri får egen familie, menn med status får 2-3 kull.

Og høyt utdannede kvinner hevder at menn blir skremt hvis de skygger unna. Men spørsmålet er om de blir skremt eller har selvinnsikt og oppfører seg iht. sosiale normer. (Som er like rigide som Pakistan)

For 50 år siden var det omtrent 10-12% av kvinner og menn som forble barnløse. Det var omtrent likt. For 3000 år siden var det høvdingen eller den topp rangerte mannen som satte unger på alle damen i flokken. Da var det langt flere hannkjønn uten etterkommere. Vi er ironisk nok på veg tilbake🙂 

Anonymkode: 3a81f...184

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...