Gå til innhold

Hvorfor er DU så imot at JEG bruker slankemedisin?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Daudaferd skrev (9 minutter siden):

Denne debatten handler i stor grad om at de som aldri har slitt med vekt selv, driver med portvokting av nettopp de privilegiene man opplever som tynn eller normalvektig.
For disse menneskene er det provoserende når feite (les: late, motbydelige, usunne, dumme, moralsk underlegne, mentalt svake, inaktive, glupske, grådige - whatever) plutselig får tilgang på de "sosiale godene" man ellers har tilgang på som tynn (les: viljesterke, disiplinerte, aktive, spreke, sunne, smarte, moralsk forhøyede, selvoppofrende, mentalt overlegne og dannede). Det er nettopp derfor de henger seg opp i at det gjøres på "feil" måte, aldeles som om denne medisinen tryller bort overvekten på magisk vis (...). 

Det må være utrolig provoserende når den "feite venninna" du har kunnet behandlet litt dårligere enn andre gjennom livet, plutselig krever sin plass i omgivelsene. Da er det lett å legge skylden på Wegovy, og bli rasende på dem som bruker medisinen, når sannheten er at du egentlig burde ta en heftig runde med deg selv og egne holdninger til menneskene rundt deg. For, hvor sykt det enn er, så finnes det faktisk tykke mennesker som er aktive, intelligente, disiplinerte og friske - og disse blir jo tross alt en virkelig farlig trussel når de i tillegg skulle få en kropp som er mer akseptert i samfunnet. 

Og så har du også de som skriker om det, fordi det er såpass dyrt at de selv ikke har råd - det er kjipt, men det er virkelig ikke en unnskyldning for å ta ut sinnet på de som velger å betale prisen. Det er tross alt en billig pris å betale for å bli behandlet bedre av samfunnet rundt seg (så lenge de ikke vet at du bruker Wegovy). 

Spot ON! Det truer de slankes følelse av sosial overlegenhet

Anonymkode: f2e26...bba

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Spot ON! Det truer de slankes følelse av sosial overlegenhet

Anonymkode: f2e26...bba

Akkurat!

Og så kan man jo stille dem overfor dilemmaet: 

Er det ikke bedre at de faktisk får hjelp til å bli slankere, enn at de forblir feite og, i deres øyne "fæle"?
Nope, for de har jo tross alt dårlig moral, og da fortjener de ikke å være tynne. 

• Liker 5
Skrevet

Enig i at det ikke handler om enkeltpersoner, men et skakkjørt helsevesen og sykt samfunn. Man skal ha en quick fix på alt i dag, og få i helsevesenet ser verdien av forebyggende helsearbeid. Har du depresjon/angst? Ta en pille, så sparer vi penger på psykolog og allerede presset psykiatri. E du overvektig? Ta en pille/sprøyte, betal fra egen lomme.

Hvordan hadde livene til disse menneskene vært om noen i tidlig alder kom inn på banen forebyggende?

https://www.nrk.no/ytring/et-sykt-helsevesen-1.16716589

"Det aller beste er at tiltakene er gratis eller svært billige. Det er også ulempen. Det er lite kommersielt trykk bak et sunt kosthold, skogsturer, god kondisjon, sol, kalde dusjer, god søvn, fastekurer, vennskap og pusteøvelser. At det som holder cellene friske er såpass billig og tilgjengelig utjevner forskjellene i samfunnet. Det er når du blir syk at du kan kjøpe deg forbi køen.

Det handler ikke om å gi noen skylden for egen sykdom. Både helsevesen og samfunnet må rigges slik at det kan bli enklere å leve sunt. Kanskje vi kan endre samfunnet vi lever ifra å være et sykdomsfremkallende samfunn der de enkleste valgene ofte er usunne, til et samfunn som gjør det enkelt å ta gode valg?

Dette krever en radikal politisk endring. En slik endring vil være til det beste for befolkningen og til det bedre for samfunnsøkonomien."

Anonymkode: f301f...4b4

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

De fleste, vil jeg tro, slanker seg på den riktige måten. De spiser mindre enn hva de forbruker av kalorier.

Anonymkode: aa107...d2e

Det handler ikke bare om å spise mindre, men HVA folk spiser. Mange som er godt voksne i dag har vokst opp på 90-/tidlig 2000-tallet når light-produkter og Grethe Roede var i vinden. De innehar ikke alltid kunnskap om hvilken mat kroppen trenger, og at lettprodukter og ultraprosessert mat er skadelig for kroppen, uavhengig om man er tynn eller overvektig. Mange går fortsatt rundt og tror at alt fett er farlig, uten å vite at det finnes sunt fett og at kroppen trenger det. De tror at salt er farlig fordi de hele livet har kjøpt ihjelbleket salt fra butikken som er strippet for alle mineraler. De har vokst opp med prosessert brødmat til frokost, lunsj OG kvelds, og lurer på hvorfor tarmen slår seg vrang etterhvert.

Det er enklere å beholde en normalvekt med ekte uprosessert mat. Rent, økologisk kjøtt, melk med fett, naturlig naturell yoghurt, avokado, olivenolje, ekte smør, økologisk melk og mye grønnsaker. Riktig type karbohydrater. Bevegelse i naturen, god søvn, stressreduksjon, og nok dagslys spiller også inn på helsa. Tynn eller overvektig.

Anonymkode: f301f...4b4

• Liker 1
Skrevet

Helt ærlig? Vi som er slanke og lever sunt, bryr oss ikke. 

Anonymkode: b9749...7b3

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det oppleves vel bare som en enda en snarvei. Det er vanskeligere for noen å gå ned i vekt enn andre, men det er ikke lett for noen. 

Så igjen, noen vil kunne få en 'snarvei' til noe, som andre faktisk må ofre mye og jobbe beinhardt for hver eneste dag. 

Anonymkode: b6fc5...d3a

Hvor "snar" er egentlig den veien, når man må bruke nesten 40 000 kr årlig for å få et hjelpemiddel som gjør det litt mindre beinhardt (les: umulig) å gå ned og holde vekta? 

Jeg gikk ned over 25 kg på den "riktige" måten før det ble bråstopp og jeg begynte å legge på meg igjen. Da gikk jeg til legen min og ba om hjelp, for jeg ville ikke opp i helseskadelig fedme igjen. 

Anonymkode: 3a889...b5d

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

På tide at Wegovy kommer på blå resept. 

Anonymkode: 4b34f...e8e

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De fleste, vil jeg tro, slanker seg på den riktige måten. De spiser mindre enn hva de forbruker av kalorier.

Anonymkode: aa107...d2e

Med tanke på hvor komplekst hver persons fedme er, så finnes det ingen "riktig" måte som du skriver. Det er kun med på å påføre skam, og skam er det mange med fedme som har i bøtter og spann. 

Heldigvis så klarer helsepersonell i dag også å se på fedme som en kompleks lidelse, og jeg skjønner ikke hvorfor det ikke er "riktig" å bruke hjelpemidler for å oppnå en sunnere kropp/sunnere psyke? Det er vel målet, ikke veien til målet så må veie tyngst her.

Jeg har jobbet mye med denne typen pasienter. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Hannah80 skrev (2 timer siden):

Oi, såpass ja. Skjønner ikke at folk vil gå gjennom alt det styret, når oddsen for å lykkes er så liten. 

Hvis man veier 300kg så har man vel ikke noe valg? Det er det, eller å dø? 

• Liker 3
Skrevet

Det spiller da ingen rolle hvordan folk velger å gå ned i vekt. Bryr meg overhode ikke. Heller det enn at overvektige belaster helsevesenet med livsstilsykdommer.

Anonymkode: 4c14f...118

Skrevet
Samfunnsengasjert skrev (2 timer siden):

Hvis man veier 300kg så har man vel ikke noe valg? Det er det, eller å dø? 

Er vel ikke mange i Norge som veier 300, tipper det er under 1000. Men mellom 100 og 200 kg er det sikkert en million

Anonymkode: c0ae1...b7f

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er vel ikke mange i Norge som veier 300, tipper det er under 1000. Men mellom 100 og 200 kg er det sikkert en million

Anonymkode: c0ae1...b7f

Jeg lurer på hvor mange det er i USA som veier over 300. Flere i serien har jo veid nærmere 400, et par rundt 450. Er seriøst nysgjerrig på hvor mange av dem det finnes i USA. Klinikken har hjulpet over 100 (iaf på TV), er nok bare toppen av isfjellet, dessverre…

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva er det som får folk ("deg") til å være så negativ til at andre ("jeg") tar i bruk slankemedisin?

Jeg har lest argumenter her inne på at det er "juks" å bruke det, det er bare å spise mindre enn man forbrenner.  (Noe som er vanskelig for mange med overvekt og fedme. Duh.)

Det er også argumenter for at da må man bruke denne medisinen resten av livet. (Det må man ofte med medisiner for andre tilstander også.)

Mange er sure for at man "stjeler" medisinen fra diabetikere som trenger det. (Det var et problem da flere leger skrev ut Ozempic på annet grunnlag enn de hadde lov til, nå er det en ny medisin på markedet med samme virkestoff, som er for vektnedgang og som skrives ut på hvit resept, dvs man betaler for det selv.)

Så opplys meg da gjerne, HVA er det som er så ille med at noen bruker pengene sine på en medisin som gir hjelp med et stort personlig problem? Og som sannsynligvis er forebyggende på samfunnsnivå.

Jeg leste på en annen tråd her inne ang slankemedisin at noen sa NÅ skjønner jeg mer av hvorfor de som aldri har hatt ett spiseproblem ikke skjønner hvorfor det er så vanskelig å ikke spise for mye.

Vedkommende beskrev at effekten av slankemedisinen gjorde at hun ikke lenger tenkte på mat hele tiden, var småkvalm og ble veldig fort mett.

Anonymkode: 618e5...2c0

• Liker 2
Skrevet

Jeg er ikke prinsipiell motstander av slankemedisin, så lenge pasienten betaler selv. Vi som er naturlig slanke kan ikke sette oss inn i overvektiges kamp mot kiloene, så jeg ser ikke poenget i at jeg skal synse og mene noe angående dette. Medisinene er godkjent av norske helsemyndigheter, og resten er en sak mellom pasienten og legen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

På tide at Wegovy kommer på blå resept. 

Anonymkode: 4b34f...e8e

Nei. Det er feil bruk av felleskapets ressurser.

Anonymkode: 1efd9...899

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg jobber på apotek, og er positiv til denne typen slankemedisin. Det som KAN være trist med det, er at man bruker mange 1000lapper, mens man fortsetter med gamle kostholdsvaner. Du vil derfor bruke 20000 på noe som er stas i noen mnd, for å så legge på det samme igjen etter 1 år. 

Men medisinen er på hvit resept, og derfor bør ikke folk legge seg opp i hvordan andre foretrekker å slanke seg. 

Anonymkode: 96279...399

• Liker 2
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Hva er det som får folk ("deg") til å være så negativ til at andre ("jeg") tar i bruk slankemedisin?

Jeg har lest argumenter her inne på at det er "juks" å bruke det, det er bare å spise mindre enn man forbrenner.  (Noe som er vanskelig for mange med overvekt og fedme. Duh.)

Det er også argumenter for at da må man bruke denne medisinen resten av livet. (Det må man ofte med medisiner for andre tilstander også.)

Mange er sure for at man "stjeler" medisinen fra diabetikere som trenger det. (Det var et problem da flere leger skrev ut Ozempic på annet grunnlag enn de hadde lov til, nå er det en ny medisin på markedet med samme virkestoff, som er for vektnedgang og som skrives ut på hvit resept, dvs man betaler for det selv.)

Så opplys meg da gjerne, HVA er det som er så ille med at noen bruker pengene sine på en medisin som gir hjelp med et stort personlig problem? Og som sannsynligvis er forebyggende på samfunnsnivå.

Jeg aner ikke hvem du er. Men så lenge du ikke er en allerede slank "influenser" som påvirker usikre tenåringer til å slanke seg ved å snakke om slankemedisin som en mirakelkur for å holde seg slank, så gir jeg faen. 

Hvis du er en av de, så er jeg meget negativ til at du bruker pengene på slik medisin, og påvirker unge mennekser til å gjøre det samme. Hvorfor? Konsekvensene det har for de som blir påvirket av deg. 

Anonymkode: 70f28...b5d

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg aner ikke hvem du er. Men så lenge du ikke er en allerede slank "influenser" som påvirker usikre tenåringer til å slanke seg ved å snakke om slankemedisin som en mirakelkur for å holde seg slank, så gir jeg faen. 

Hvis du er en av de, så er jeg meget negativ til at du bruker pengene på slik medisin, og påvirker unge mennekser til å gjøre det samme. Hvorfor? Konsekvensene det har for de som blir påvirket av deg. 

Anonymkode: 70f28...b5d

Jeg er ingen influenser, men det er uvesentlig. Jeg snakker på generelt grunnlag. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Latskap, tenker jeg. Og det at når du slutter med medisinen så går du uansett opp igjen. 

Anonymkode: e5e3f...5a2

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Latskap, tenker jeg. Og det at når du slutter med medisinen så går du uansett opp igjen. 

Anonymkode: e5e3f...5a2

Akkurat slik det å slutte på andre medisiner også kan føre til tilbakevending av symptomer mener du?

Jeg skjønner ikke folk som tror de finner opp kruttet med å nevne det aller mest åpenbare av alt.

Det er større sjangs for snø om vinteren i Norge enn det er sannsynlig å møte en bestand av ville koalaer på Grønland.

Anonymkode: 3b35f...455

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...