Gå til innhold

Har du vokst opp med noe som virker helt fjernt nå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 2/7/2024 at 5:57 PM, TomKrus said:

Pling fest som ingen vet hva er i dag :) 

Jo, det huske æ fra min ungdom :D 

Anonymkode: e639e...eb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Just now, AnonymBruker said:

Har vokst opp uten kg, det virker jo ganske fjernt nå 😅

Anonymkode: 3ec5c...f85

Men enda fjernere, og egentlig litt skremmende når jeg tenker meg om, så er det jo nå folk som faktisk HAR vokst opp med kg! 😱

Anonymkode: 3ec5c...f85

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (11 timer siden):

Når det var snø og man kom seg til skolen med spark. Hvorfor ble det slutt på det framkomstmiddelet? Det var jo genialt på vinteren. Og så kunne man ha med seg en passasjer

Jeg elsker spark! Var gjerne sparkføre i flere uker, om ikke lengre, da jeg vokste opp. 

Nå er det aldri sparkføre lengre her. Enten vått og sørpe, eller holke (som må sandes uansett), eller snø som ikke er glatt, osv. 

Anonymkode: 57764...4d5

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på noe rart. Hvordan jeg var pyntet med samme klær på, eller ikke, i følge min mor, etter hvordan de var på. . Jeg hadde noen Adidas gensere, som vi alle hadde, de med stripene på ermene. Om jeg hadde en treningsjakke eller hettegenser under, da var det hverdag. Hadde jeg høyhalset genser under kunne jeg bruke det til fine anledninger, nesten så jeg kunne bruke de på julaften. Samme med Amerika-sokker. Med strømpebukse under og skjørt kunne jeg bruke dem til fint, selv på julaften hvor jeg pleide å ha et rødt par over et hvitt. Mens med jeans eller treningsbukse, da var det hverdags. 

Anonymkode: e1c9d...56a

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.2.2024 den 8.29):

Jeg elsker spark! Var gjerne sparkføre i flere uker, om ikke lengre, da jeg vokste opp. 

Nå er det aldri sparkføre lengre her. Enten vått og sørpe, eller holke (som må sandes uansett), eller snø som ikke er glatt, osv. 

Anonymkode: 57764...4d5

Sparkføre her 👌🏻

Vokste opp uten at folk ble krenka for det minste ting!

Anonymkode: e6c8d...e40

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Sparkføre her 👌🏻

Vokste opp uten at folk ble krenka for det minste ting!

Anonymkode: e6c8d...e40

Blir folk krenket over at det er sparkeføre? 😳

Hva blir det neste?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (1 time siden):

Hva blir det neste?

Jah..  var sikkert det han mente

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (2 timer siden):

Hva blir det neste?

Det med sparkeføre  var svar til noe annet. Derfor det var avsnitt, ned til noe som ikke hadde tilknytning til det øverste. Ikke vanskelig å skjønne!

Anonymkode: 14da9...02f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

+ Tidlig på 90-tallet så jeg og foreldrene mine en trans (mann kledd i kvinneklær) på en lokal bensinstasjon. Vi ble alle svært sjokkerte. Jeg var liten på det tidspunktet, men hendelsen husker jeg svært godt siden det sjokkerte mine foreldre såpass mye. I dag går ungene mine i pridetog, noe som var helt utenkelig på den tiden. 

+ Røyking overalt, til og med på flyreiser. 

+ Fasttelefoner, nærmest ingen hadde mobiler. For å være helt ærlig så savner jeg egentlig tiden uten mobiler og Internett. 

+ Generelt hadde folk dårligere økonomi, og det var ikke samme forbruksmentalitet som i dag. Folk levde et enklere liv, tidsklemma og statusjag var ikke utpreget på samme måte som idag. 

Anonymkode: 79c7b...48f

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor jobbet på samme førskole hvor jeg gikk. En gang vi var på ekskursjon med førskolen mistet vi bussen, og mamma + assistenten haiket med en svær varebil tilbake til skolen. Vi ungene satt baki lastebilen uten seter/seler 🤣 

Herregud, tør ikke tenke på ramaskriket hvis en ansatt i skolen hadde gjort dette idag.

Anonymkode: 56fe5...1a1

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var flere jenter alene i en hytte ved sjøen, uten telefon/internett i helgene (fredag-søndag) relativt ofte uten problemer før vi begynte på ungdomsskolen. Var også hjemme alene når en av foreldrene våre reiste bort. Handlet inn alt og lagde alt av mat selv og tok oss av hus og husdyr. Hører ikke mye om at dette er tilfellet nå lenger. 

Endret av Limbogirl
Skrivefeil
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oo, kom på en ting til 🤣 Da jeg var 10 år reiste jeg og to venninner på rideleir en hel uke. En kjempegøy opplevelse på alle måter, men han som drev stedet ravet rundt drita full hver kveld. Jeg hadde omsorgsfulle foreldre og har aldri opplevd noe galt i min barndom, men dette reagerte de da ikke på (ikke venninnenes foreldre heller) da de avleverte oss på leiren mange timer hjemmefra. Det var en uke som jeg har veldig gode minner fra enda, men jeg husker også godt han gamle grisen som gikk rundt full og svett i bar overkropp dagen lang... 😅

Anonymkode: 56fe5...1a1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

+ Tidlig på 90-tallet så jeg og foreldrene mine en trans (mann kledd i kvinneklær) på en lokal bensinstasjon. Vi ble alle svært sjokkerte. Jeg var liten på det tidspunktet, men hendelsen husker jeg svært godt siden det sjokkerte mine foreldre såpass mye. I dag går ungene mine i pridetog, noe som var helt utenkelig på den tiden. 

+ Røyking overalt, til og med på flyreiser. 

+ Fasttelefoner, nærmest ingen hadde mobiler. For å være helt ærlig så savner jeg egentlig tiden uten mobiler og Internett. 

+ Generelt hadde folk dårligere økonomi, og det var ikke samme forbruksmentalitet som i dag. Folk levde et enklere liv, tidsklemma og statusjag var ikke utpreget på samme måte som idag. 

Anonymkode: 79c7b...48f

Savner egentlig alt dette. Gjerne ikke den intense røyken,men var noe sjarm med den,å har alltid likt tobakkslukt i små doser. Spesielt ute..

Men det jeg savner aller mest er tiden der folk levde helt vanlige liv. Ikke som nå. Alle skal ha minst like grandiose liv som sine idoler og elite personer.  Så skulle man jo tro at jeg var en såkalt fattig taper. Eller NAVer eller noe sån som popper inn i tankene på alle og enhver som leser om en som hadde ønsket et mer nøkternt samfunn. Men neida. Jeg har alt det jeg har behov for,jeg har reiser på gang,jeg har penger på konto,jeg har eget hus etcetc.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Chomsky89 skrev (På 7.2.2024 den 20.40):

-Den ene skoleassistenten (som ofte er på alenerom med enkelte elever) på barneskolen min ble anklagd for seksuelle overgrep, men mistet ikke jobben eller sine spesifikke arbeidsoppgaver.

- Ungdommer lå på taket på bussene, å politet brydde seg ikke.

- Særdeles strenge aldergrenser.  Teenage Mutant Ninja turtles - 15 år.  Ingen over 15 som frivillig ser den. Senere satt ned til 8.

Jeg er født i 1983. Jeg husker at da jeg var 10-11 år ble det ansatt en person på skolen som ikke var lærer. Hun var assistent, og vi lurte fælt på hva som var hennes oppgave. Hun fulgte en gutt i friminuttene, han gikk i klassen til søsteren min. Vi spurte søstern hva damen gjorde i timene, hun visste ikke utover at hun ble med gutten hver gang han måtte "på gangen". Det hele var veldig hemmelig, ingen skulle snakke høyt om at "Per" hadde assistent, da risikerte man tilsnakk fra voksne. Men hele oppstandelsen var jo at damen plutselig var på skolen og ingen ville fortelle elevene hva hun gjorde der og hvorfor.

Nå er det assistenter i alle klasser i småskolen som ikke har to lærere der ungene mine går, der ville vel tanken på 28 elever og en voksen vakt like stor oppstandelse.

Anonymkode: c16f9...c76

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Videoutleie

Anonymkode: 68166...9b9

Bestille pizza, og velge ut film mens man ventet på pizzaen ❤️

Kjøpe brusen på dagligvaren fordi det var billigere der. Vel å merke om man var tidlig ute, dagligvaren stengte kl 19.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Straffen jeg fikk som barn syns jeg er ganske syk, kunne aldri falt meg inn å gjøre slikt mot egne barn.

Fra 2 år ris på rompa, klapp på kinnet, slått på hendene, dratt I ørene, såpe på tunga. 5 år, stenge igjen døren og skru av lyset på rommet for å bli kvitt raserianfall. 8 år gammel ca, sitte på en hard stol midt på gulvet i flere timer uten å få gå på do eller få mat. Legge seg uten mat som en straff, alle aldre. 9-14 år, psykiske tester for å se om vi tok riktig valg ut fra mors tankegang. Førte ofte til skam og skyldfølelse. 12+, rydding og vasking av stue, kjøkken og bad var straffen da. 

Det hender jeg tenker på dette når barna mine trasser, så blir jeg utrolig kvalm. Jeg hadde aldri vært i stand til noe av det. Og all denne straffen, hva ble vi egentlig straffet så mye for? Var vi virkelig så slemme barn at vi fortjente ukentlig straff?

Anonymkode: c7565...b61

• Liker 1
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det med sparkeføre  var svar til noe annet. Derfor det var avsnitt, ned til noe som ikke hadde tilknytning til det øverste. Ikke vanskelig å skjønne!

Anonymkode: 14da9...02f

Hæ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...