AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #261 Del Skrevet 16. februar 2024 Telefonkatalogen. Anonymkode: 73dd8...1b4 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #262 Del Skrevet 16. februar 2024 Å se folk bevege seg rundt uten mobil. Se hverandre. Anonymkode: 73dd8...1b4 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #263 Del Skrevet 16. februar 2024 Det var skikkelig stas å dra til syden, husker foreldrene mine sparte opp til at vi kunne dra på vår første sydenferie på et tostjerners hotell i Hellas! Det var utrolig kult! Og vi satt i time etter time og så på katalogene fra reiseselskapene. Tror nesten all tiden vi brukte på planlegging og å glede oss til turene var vel så bra som turene i seg selv. Vi dro også på campingferie nedover i Europa, skjønner ikke at det gikk. To voksne røykere og tre bilsjuke unger med en liten campingvogn, og all underholdningen i bilen var vel en kassett eller to. Barneoppdragelse har forhåpentligvis endret seg litt. Husker jeg fikk straff hvor jeg måtte gå og sette meg på dolokket og tenke på hva jeg hadde gjort. Jeg husker ikke en eneste ting jeg gjorde som førte til straff, så det fungerte ikke 🤪 Hundehold var også helt vilt. Ingen gikk på kurs for det var bare tull, vi kunne lære hunden å gå pent i bånd selv ved å røske hodet av dem i helstrup. Hadde ingen forståelse av hundens utvikling, språk, behov eller noe som helst. Hvilken rase man fikk kom an på hvem som hadde valper i samme bygd... Litt senere, i ungdomstida, var det stor stas hver gang favorittartisten ga ut ny CD-singel! Kunne kjøpe fire-fem singler før albumet ble gitt ut og da kjøpte vi det også. Og da fikk vi bookleten der det gjerne var tekster til alle sangene. Man kunne lure på hva teksten var i et år før man endelig fikk tak i en booklet 😂 Husker minidisc var in i fem minutter og for en gangs skyld hadde jeg det kule - bare synd det ikke varte 😂 Og så noe som vel er ganske vanlig for min generasjon: Jeg kan ikke huske at foreldrene mine noen gang har sagt at de er glade i meg. Men de har vist det og sagt det på andre måter, så jeg har aldri vært i tvil. Men å snakke om følelser er vanskelig for deres generasjon! Virker helt merkelig for meg at man ikke skal kunne si "jeg er så glad i deg" til ungen sin. Anonymkode: 835e5...83e 4 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #264 Del Skrevet 16. februar 2024 Handlet på butikken 4 hus unna for mamma fra jeg var 3år. Fikk med lapp og de i butikken hjalp meg. Jeg kunne ikke lese mammas løkkeskrift. Men jeg kjente igjen ordene etter hvert, som hvordan teksten ost og melk feks så ut. Best å handle på vinteren, for da kunne jeg dra varene på akebrett. Mamma glemte av og til hvor mye alt veide, så det var veldig tungt å bære innimellom. Men ble sterk da. Syntes det også er litt absurd, å oppleve teknologi, fra sorthvit tv, til alle muligheter man har i dag. På en måte var det ok med kun nrk. Alle snakket om de som hadde vært på tv, og ellers gjorde vi andre ting enn å se på tv. Musikk og telefonteknologi også. Vi hadde telefonsentral, kan så vidt huske vi var der når jeg var svært liten en gang. Men så kom teleonkiosker og hjemnetelefon først med snurreskive, det var gøy, men håpløst om du bommet på et tall, for da ringte du feil. Etterhvert kom tastetelefoner. Min føste egen mobil var en erikson de solgte for en kr på slutten av 90 tallet. Før det fikk jeg låne en. Den var stor og tung. .en veldig dyr å bruke. 5kr pr minutt visse tider på døgnet, så det ble kodespråk. Spørsmål om å møtes på treffstedet plassen ble en samtale som lød slik . Plassen 10 minutter? Svar: ja klikk. Eller nei 30 klikk Så hvis du syntes folk pluss minus 50år er korte og strenge iht beskjeder, har det en forklaring.... Leke med kniv var vanlig. Sitte løst i bilen eller bagasjerommet, helt vanlig. Husker mye sveverøyk innendørs. Som lå i lag, i lufta. Anonymkode: 5a180...d94 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #265 Del Skrevet 17. februar 2024 Elever mobbet i mange år, lærere mobbet og hjemme ble man mobbet. Lærerne gav blaffen i elevene faglig. Mange gikk vill og manglet trygge rammer hjemme og var mye alene i tidlig alder. Det ble nervøst sammenbrudd i en alder av 14 år. Mye dårlige puddelrockhårsveiser og for mye brunkrem. Det var lite underholdning på TV osv Anonymkode: 0bbae...94e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjollefyr Skrevet 17. februar 2024 #266 Del Skrevet 17. februar 2024 Når vi skulle kaste ting kastet vi alt på samme sted. Rygget bilen til en kant, og dumpet det i én svær haug. Vaskemaskin, klær, tv, sofa, plank, absolutt alt i samme hullet. Så kom det en svær gravemaskin og gravde det utover. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #267 Del Skrevet 17. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 15.2.2024 den 2.31): En liten avsporing, men dog et stalltips, de selger tubesokker på Sparkjøp 🙂 Anonymkode: fc4a0...17f Ikke som jeg finner… Tennissokker har de, men det får man overalt. Anonymkode: e1c9d...56a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #268 Del Skrevet 17. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 7.2.2024 den 16.24): 99% av klærne mine igjennom hele oppveksten var fra loppemarked, venner eller familie 🤣 Anonymkode: b4c64...71e Husker en moren til en god venn spurte om jeg ville ha noen gensere kompisen min hadde vokst ut av i noen runder. Han hadde noen jeg var skikkelig misunnelig på. Og det var blant annet de jeg fikk. Jeg var sikkert 20 cm lavere enn ham gjennom mesteparten av 90-tallet, så på meg ble de skikkelig baggy og store. Hadde de i flere år mens de fortsatt passet like godt. En grå med noe lilla og mørkeblått Bosselini genser, samt en svart med noe gult og grått. Litt senere på 90-tallet fikk jeg en mørkeblå Umbro genser med Umbro-merket over hele magen, og en i limegrønt, og en oransje Adidas med svarte striper, og en knallblå adidas med hvite striper. Jeg var helt i fyr og flamme begge gangene. Fikk også en skikkelig kul svart og gul Adidas treningsjakke, men siden det stod navnet hans og klubben på ryggen brukte jeg den bare under genserne om vinteren. Var fargeglade klær den gangen. Anonymkode: e1c9d...56a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #269 Del Skrevet 17. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 8.2.2024 den 4.18): Født i 87 og av det som ikke er nevnt (tror jeg) Spiderman og da ikke superhelten eller film men butikken med sinnsyke mengder spill til PlayStation spesielt husker jeg hvor man fikk lov til å spille/teste det man ønsket og det var avsindige mengder spill brukt/importert fra små produsenter som er borte for lengst og i dag er det vel knapt en håndfull produsenter av spill da alt er kjøpt opp. Spilleautomater: Herregud dette var deilig ekstra inntekt for oss som visste hvordan man leste spesielt en type maskin som hadde maks utbetaling på 2000 kroner. Tror jeg dro inn 4-8 tusen i måneden og spilte for 4-5 hundre kroner på en spesifikk type maskin. I forlengelsen kan jeg jo nevne krone/knipse automat. Parabolen sin inntreden og de som ikke hadde kabeltv fikk enten NRK og TV2 ellers var det parabol som var tingen. Husker naboen under oss hadde parabol som var motorisert og kunne ta inn signaler fra forskjellige satelitter. Det var sjuke greier det. Fotballkort, basket kort og ishockey kort som man samlet på i en perm. SJOKKET over at noen hadde sex på direktesendt tv (Big Brother). Epost ble allemannseie og totmail var greia og man skulle gjerne ha noe artig eller drøyt før @hotnail.com. I den forlengelse MSN Messenger. Telefax Telefonautomater med dreieskive! Egon Restaurant nytt og spennende. Man hadde leksikon i hjemmet og senere leksikon på datamaskinen CD-Rom. Vi lagret hjemmelekser på disketter. Fotball ble spilt på gress og ikke plastikk. Gjerne i et gjørmehav pga elendig drenering. Sjekker og sjekkhefte. Man kunne leie hvitevarer og lignende av Thorn. Egentlig bare sinnsyk avbetaling med renter og de eksisterer faktisk enda. Det er sjuke greier det. Bensinstasjonen/pumper var bemannet og da snakker jeg ikke om bensinstasjon som solgte varer eller hadde verksted vegg i vegg. Tenk deg ubemannet bensinstasjon med 4-6 pumper hvor man kjører opp til en luke lignende de gamle bemannede lukene folk satt i når man betalte i bomstasjoner. Ser satt det ei dame som tok betalt etter hvilken pumpe du hadde fylt på og ingenting mer. Husmor var like vanlig som uvanlig. Husker kvinneligem lærer ble omtalt som Frøken en periode. Tror det forsvant når jeg byttet skole/flyttet i andre klasse. Mulig det var lokal eller regional greie? Anonymkode: 10aab...bf2 Kvinnelige lærere var frøken så lenge jeg gikk på barne og ungdomsskolen for oss i alle fall. Er 45. Anonymkode: e1c9d...56a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #270 Del Skrevet 17. februar 2024 BobbySocks skrev (På 8.2.2024 den 17.00): Folk som gikk rundt og solgte leksikon på dørene. Det var ikke kredittkort for folk flest, men man kunne ha kreditt på bankkortet. Jeg kunne trekke 500 kr over på litt første kort. Å legge kortet igjen i baren og hente det når det stengte. Når man skulle ha en øl eller drink oppga man bare navnet sitt, og så ble alt trukket på slutten. Mange våknet opp jævlig blakke. Når man skjønte man var blakk på kortet i syden, fordi man nådde et maksbeløp i minibanken, så kunne man løpe over til en minibank eller to til, fra andre utenlandske banker og ta ut det samme. Tok sikkert en time før de hadde fått melding om det første uttaket, og plutselig hadde man de tusenlappene man trengte for å komme seg gjennom ferien… Anonymkode: e1c9d...56a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #271 Del Skrevet 17. februar 2024 BobbySocks skrev (På 12.2.2024 den 7.44): Noen skrev lavt motepress. Opplevde det motsatt. Alle skulle ha samme klærne. Buksene var så trange at du fikk vondt i magen. Alle var tynne, helt normale mager ble oppfattet som tykke. Man skulle ta 200 situps før man la seg om kvelden. Grapefruktkuren, nutrilett og sånne tynne damer i glinsende tights på tv. Alle de kule ikonene var tynne som strå med store pupper. Små rumper var inn, ikke store som nå. Da jeg vokste opp kom man veldig langt med Umbro og Adidas genser og Adidas treningsjakke. Noe de fleste uansett hadde fra fotball eller håndball. Hadde man Adidas kneppebukse på toppen var man stort sett i mål. Gjalt ungdomsskolen, men man kom ganske langt med dette gjennom videregående også. Tynne var vi jo alle sammen. Men enig, en normal kropp ble nesten sett på som tykk. En kropp de fleste i dag ville kalle tynn. Anonymkode: e1c9d...56a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #272 Del Skrevet 17. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 7.2.2024 den 16.19): Jeg husker da det kom masse shampoer på 70-tallet med kjempesterk lukt. Husker eple var populært. Lurer på hvor mange kjemiske/usunne stoffer det var i de shampoene 😃. Var neppe noen pleiende ingredienser. Anonymkode: 8bcc8...59c Timotei 😉 Anonymkode: f80ed...22b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #273 Del Skrevet 17. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Timotei 😉 Anonymkode: f80ed...22b Grøss, fikk syke utslett av den. Lite hjelp fra lege å forstå hvorfor jeg hadde disse utslettene. Da det var få typer shampoo å få kjøpt. Mysteriet ble løst, når det ble mer utvalg Anonymkode: 5a180...d94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #274 Del Skrevet 17. februar 2024 Abonnere på Mr.music osv. Anonymkode: ab856...771 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #275 Del Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 17.2.2024 den 13.01): Grøss, fikk syke utslett av den. Lite hjelp fra lege å forstå hvorfor jeg hadde disse utslettene. Da det var få typer shampoo å få kjøpt. Mysteriet ble løst, når det ble mer utvalg Anonymkode: 5a180...d94 Glemmer hvertfall aldri "Novula tørr hårvask", har aldri klødd sånn i hele mitt liv. Hjelpe meg for et stoff, rene kløpulveret. Anonymkode: a4f6f...146 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 18. februar 2024 #276 Del Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Abonnere på Mr.music osv. Anonymkode: ab856...771 Husker når katalogene kom i postboksen. Det var nesten julaften. Jeg husker at jeg satt og merket av de platene jeg ville kjøpe ❤️ 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #277 Del Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 8.2.2024 den 2.39): At det ikke fantes ferdiglagde medisiner på apoteket slik som nå. Da man var syk og hadde fått resept fra legen, så leverte man resepten på apoteket. Da fikk man en lapp med hente nr, så sto farmasøytene på bakrommet i apoteket og lagde den medisinen du skulle ha. Det pleide å ta mellom 20-30 min før den ble ferdig. Jeg er født i 84. Anonymkode: fc4a0...17f Dette opplevde jeg faktisk for noen år siden! Husker ikke når, kanskje 2015? Var en medisin jeg skulle ha til et kjæledyr, og det var et eller annet de blandet og mikset i glass. Tok ca 15 minutt tror jeg. Anonymkode: 57764...4d5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #278 Del Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 14.2.2024 den 11.17): Man kjøpte Girls, starlet og topp, og det første man leste var spaltene "Mona og Mikkel" og "oss i mellom". Husker at en jente skrev at etter at hun kom i puberteten drev faren å strøk henne over puppene og kikket inn nøkkelhullet da hun dusjet, og at hun syntes det var ekkelt. Svaret (tror det var "mikkel") tok faren i forsvar og skrev at det var helt vanlig at fedre ble nysgjerrig på døtrene sine når de begynte å utvikle seg. Anonymkode: 55a39...4d1 Hva i ALLE dager??? Var det ikke Tor Milde som var Mikkel? Anonymkode: 57764...4d5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 18. februar 2024 #279 Del Skrevet 18. februar 2024 - ikke noe internett - TV med sånn antenne på toppen som man måtte stille på for å få best mulige forhold - kun fasttelefon, og fikk bare lov å ringe etter 17 (for da var det billigere) med mindre det var noe viktig - voksne røyka overalt - husker de "røykfritt"-bordene på kafeer og restauranter, det var jo nærmest en vits når det satt folk og røyka ved alle de andre bordene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #280 Del Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva i ALLE dager??? Var det ikke Tor Milde som var Mikkel? Anonymkode: 57764...4d5 Jeg husker ikke hvor jeg har det fra, men mener det var Yan Friis. Anonymkode: d9d97...c40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå