j86 Skrevet 8. februar 2024 #201 Del Skrevet 8. februar 2024 (endret) Pappa spurte meg ofte i tidlig alder (fra 5 år ca) om jeg kunne gjøre klart røyk til han med tilsvarende den rizzla maskinen på bildet nedenfor😅 Endret 8. februar 2024 av j86 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #202 Del Skrevet 8. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 7.2.2024 den 16.33): Foreldrene til venninna mi hadde vannseng 🤭 Det må ha vært fryktelig å ligge i! Røyking inne, overalt. Det er merkelig å tenke på at det var helt normalt. Vanlig å lage askebeger på skolen som gave til foreldre eller besteforeldre. 😅 Anonymkode: 979df...6ca Det hadde vært utenkelig i dag, at barneskolebarn lager askebegre til foreldrene🤣 Var dette 70- tallet? Vannseng var poppis på 90/ tallet der jeg vokste opp Anonymkode: 08bdb...f88 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 8. februar 2024 #203 Del Skrevet 8. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Båndsalat på kassettene, man måtte finne en blyant eller lignende og møysommelig pirke på plass båndet, unngå bulker og bretter og håpe det ikke hadde ført til at man mista noe. Bot på videosjappa om man ikke hadde spolt videoen man hadde leid helt tilbake til start. Leie vhs og etterhvert dvd maskin og om man var riktig rik og heldig leie av playstation. Hadde man flaks kunne man leie over helligdager for samme pris som en helg men da måtte maskinen være tilgjengelig like før stengetid og man måtte levere den med en gang det åpna igjen. Man var gjerne ikke alene om håpet om å ha maskina hele påsken så man måtte være strategisk. Bankbok der alle innskudd og uttak sto oppført, det var også saldo der som gjaldt, man kunne ikke bare sjekke saldo helt uten videre, det var en liten prosess før kontofonen etterhvert kom. Kontofonen var spesialnummer så man måtte ha penger på kontantkortet for å ringe å sjekke om man hadde råd til å kjøpe kontantkort. Dette ble etterhvert lettere når man kunne kjøpe kontantkort i minibanken og se saldo der. Min bank skaffet seg et egen minibankrom så der kunne man gå utenfor bankens åpningstid. Det var mye bekymring rundt denne moderniseringen som folk mente ville føre til både drukkenskap og rusmisbruk når alle bare kunne ta ut penger til alle døgnets tider uten at noen så de. Alle gebyrene, gebyr for å ringe kontofon, gebyr for uttak, gebyr for ditt og datt. På slutten av mnd og slutten av året kunne det føre til minus på konto. Apropos drukkenskap, bygda mi hadde ølutsalg, vinmonopolet fikk ikke etablere seg overhode før langt utpå 2000-tallet, det satte kommunepolitikerne ned foten for. På ølutsalget måtte man stå skolerett, der var det ikke noe sniking med falsk legitimasjon og man fikk ikke kjøpe øl eller det mye skumlere produktet rusbrus om det var mistanke om at man delte med andre. Anonymkode: e0f2c...e10 Der jeg bodde, måtte folk reise 3 mil for å kjøpe øl og du fikk ikke kjøpe et par flasker. Du måtte kjøpe en kasse med 12 flasker tror jeg det var. Det var ikke rart at flatfylla tok folk på den tiden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 8. februar 2024 #204 Del Skrevet 8. februar 2024 Jeg har nok blitt påvirket av samfunnet rundt meg, men mye av der jeg gjorde og som foreldrene mine tillot meg virker jo litt utenkelig overfor egne barn. Særlig rundt dette med bading alene, stuping fra klipper og turer til Oslo for å se fotball uten voksne. Jeg tror nok at vi som er voksne i dag har hatt en barndom som gjør oss mye mer robuste enn de som vokser opp i dag. Fravær av ubehag er dessverre for vanlig. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frida Skrevet 8. februar 2024 #205 Del Skrevet 8. februar 2024 Vi badet alltid alene uten voksne, jeg kan ikke huske at det var voksne i det hele tatt på badestranda. Vi lærte tidlig å svømme alle sammen, det var obligatorisk tidlig på barneskolen. Vi rodde og fisket alene, syklet flere mil på dagstur alene. Vi fikk aldri ris eller fysisk straff for noe, kan ikke huske at vi fikk husarrest heller. Ingen av mine foreldre eller omgangskretsen deres røykte heldigvis. Skolen var gøy, passe disiplin og veldig greie lærere. Vi lekte alltid ute, gjerne i skogen eller ved sjøen, det var ytterst sjelden vi var innendørs. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Violetta Skrevet 8. februar 2024 #206 Del Skrevet 8. februar 2024 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #207 Del Skrevet 8. februar 2024 Husker vi sparte på klistremerkene fra Sad Sam-tyggisen. i tillegg sparte vi på fine servietter og viskelær 😅 Skrev lapper til hverandre i timene på skolen. Kalte kvinnelige lærere for «frøken», og hadde «barnehagetanter» i Bhg. Lekte radio, og tapet over hullene på toppen av kassetter for å gjøre opptak. Måtte oftest være ute å leke når vi fikk besøk/var på besøk. Anonymkode: 41c4b...882 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 8. februar 2024 #208 Del Skrevet 8. februar 2024 Da vi var små delte vi en 0.33l brusflaske på flere barn på lørdagskvelden, var skikkelig stas 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melus Skrevet 8. februar 2024 #209 Del Skrevet 8. februar 2024 Barne-tv var klokken 18, rakk man det ikke gikk man glipp av det. «Alle» røykte inne. Fikk med lapp fra foreldrene mine om at jeg skulle kjøpe røyk til de. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoia Skrevet 8. februar 2024 #210 Del Skrevet 8. februar 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Samme her. Jeg er 50 år og har aldri hatt hull i tenna. Tror det i hovedsak handler om gener, fluor/tannpuss hver dag og kosthold. Anonymkode: a30c6...87a Eller hvis man er som meg, som hiver i meg mat, får ikke tid til å være i munnen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoia Skrevet 8. februar 2024 #211 Del Skrevet 8. februar 2024 Krepp-badedrakt som ble kneppet sammen på siden. Permanent hos WM-salongen på Carl Berner og Tatt av vinden. Høy krusete lugg, pannebånd i panna. Gud så pinlig! Orker ikke tenke mer på det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #212 Del Skrevet 9. februar 2024 Hvis man ikke oppførte seg på skolen så fikk man sitt pass påskrevet, bokstavelig talt. Læreren skrev melding i meldingsboka om hva galt man hadde gjort. Så måtte man vise den hjemme, få foreldrene sin signatur på den å vise frem til læreren neste dag. Anonymkode: fc4a0...17f 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #213 Del Skrevet 9. februar 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hvis man ikke oppførte seg på skolen så fikk man sitt pass påskrevet, bokstavelig talt. Læreren skrev melding i meldingsboka om hva galt man hadde gjort. Så måtte man vise den hjemme, få foreldrene sin signatur på den å vise frem til læreren neste dag. Anonymkode: fc4a0...17f Veldig irriterende når de begynte med nummererte sider i den boka, kunne ikke lenger rive ut. Anonymkode: 0f82c...afd 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 9. februar 2024 #214 Del Skrevet 9. februar 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hvis man ikke oppførte seg på skolen så fikk man sitt pass påskrevet, bokstavelig talt. Læreren skrev melding i meldingsboka om hva galt man hadde gjort. Så måtte man vise den hjemme, få foreldrene sin signatur på den å vise frem til læreren neste dag. Anonymkode: fc4a0...17f Hvorfor slutta de med det? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #215 Del Skrevet 9. februar 2024 Maleficenta skrev (49 minutter siden): Hvorfor slutta de med det? Var vel krenkende, politisk ukorrekt og lite pedagogisk, tenker jeg. Som alt annet. Idag er jo all dårlig oppførsel og frekkhet sett på som at barnet har en diagnose virker det som. Helt idiotisk. Anonymkode: b93c0...4ae 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #216 Del Skrevet 9. februar 2024 Barn som ikke oppførte seg skikkelig var rampeunger. Hadde en lærer på barneskolen som kalte rampeungene drittunger og tok dem skikkelig foran hele klassen mens alle skalv av frykt. Ingen foreldre som reagerte på det. Anonymkode: 0b4cd...190 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 9. februar 2024 #217 Del Skrevet 9. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Var vel krenkende, politisk ukorrekt og lite pedagogisk, tenker jeg. Som alt annet. Idag er jo all dårlig oppførsel og frekkhet sett på som at barnet har en diagnose virker det som. Helt idiotisk. Anonymkode: b93c0...4ae Ja. Visse ting var faktisk bedre før. Den nye metoden fører ikke til snillere barn. Er fler og fler ungdommer som bruker vold og sånn nå enn før. Noe er Steinhakke galt. 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gekko Skrevet 10. februar 2024 #218 Del Skrevet 10. februar 2024 Da min bror ble født i -88 var mammaen røyksugen. Da ble babyen, som bare var noen timer gammel, og jeg, tatt med inn på fødeavdelingens røykerom der ørten damer og menn satt og dampet. Jeg husker jeg syntes det var rart at man fikk ta med babyer inn i et rom der jeg selv ikke klarte å puste. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #219 Del Skrevet 10. februar 2024 Anonymkode: 14da9...02f 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjollefyr Skrevet 10. februar 2024 #220 Del Skrevet 10. februar 2024 Jeg oppvokst i tett tåke. Forårsaket av Bristol tobakk, gjerne inni en bil. Min far spikret "møbler" i en varebilen han brukte på jobben sin som tømrer. Vi tok med putene fra sofaen når vi dro på ferie. Hadde hustelt på taket, og en koffert med kjøkkenting i. Nå er det et rimelig fjernt minne, selv om det var på andre halvdel av 80 tallet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå