Gå til innhold

Hvorfor kalle det med det fancy ordet "særboere" når det er snakk om situationship/løs forbindelse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Overhodet ikke. Men de fleste mennesker sparer det de kan. Det er unødvendig sløsing å sitte med to hus når man er gift, uten å leie ut det ene huset, kun ha utgifter til reparasjon/skatt/kommunale avgifter osv. Økonomisk dumt.

Anonymkode: c3731...050

Du legger til grunn at man sitter med hvert sitt store hus. Realiteten er kanskje at vi har hver vår lille leilighet som ikke egner seg dom bolig for flere.

Anonymkode: 8edc9...975

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men da forstår jeg ikke hvorfor du fortsatt ønsker å være gift med ham - når han ikke tar din sykdom på alvor, nekter å flytte slik at du får det bedre. Han vil deg jo ikke vel?

Vi er samboere og eier 50/50 ( før jeg ble syk) . Jeg vil ikke  flytte sammen  med han i en ny " enklere" bolig - da må han omtrent   skifte personlighet og bli minimalist . Han VIL bo i dette huset med meg. At alt skal være som.før.

Jeg vi han også vel. Han er frisk og sprek og fortjener huset og de 50 prosjekter han alltid har på gang.  Ville blitt ulykkelig av  å downsize  .

Anonymkode: 97acc...245

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du legger til grunn at man sitter med hvert sitt store hus. Realiteten er kanskje at vi har hver vår lille leilighet som ikke egner seg dom bolig for flere.

Anonymkode: 8edc9...975

Og da blir det uansett billigere å selge disse to mikroleiligheter og kjøpe seg en større en. EN utgift til kommunale avgifter, EN utgift til vedlikehold, og så videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Jeg synes "situationship" er et mye mer "fancy" ord enn særboer. Særboer er norsk og selvforklarende. Det brukes stort sett av kjærester som har et forpliktende, langvarig forhold, men har tatt et bevisst valg om å bo hver for seg. Jeg synes "kjærester" fungerer like bra, men særboere er helt helt OK ord.

"Situationship" synes jeg er et unødvendig ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (5 minutter siden):

Jeg synes "situationship" er et mye mer "fancy" ord enn særboer. Særboer er norsk og selvforklarende. Det brukes stort sett av kjærester som har et forpliktende, langvarig forhold, men har tatt et bevisst valg om å bo hver for seg. Jeg synes "kjærester" fungerer like bra, men særboere er helt helt OK ord.

"Situationship" synes jeg er et unødvendig ord.

Signerer! 
særboere er selvforklarende

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Klarer du ikke å leve livet sammen med partner, så har du forpliktelsesangst, eventuelt passer dere ikke sammen.

Det bestemmer ikke du! Du har ikke makt til å definere andres forhold eller forhold generelt. Bare fordi du ikke evner å tenke i gråsoner, betyr det ikke at andre ikke evner det heller.

Forstår ikke poenget med å gifte seg og ikke bo sammen. Da kan man jo heller være kjærester. Disse to bor også svært langt fra hverandre, og ses sjeldent, siden begge jobber. Hva består "ekteskapet" av da, og hvorfor kan man ikke heller være kjærester?

Alt er ikke meningen at man skal forstå, og dessuten mangler du tydeligvis også evnen til innlevelse eller forståelse for folk som ikke er/tenker/reagerer/handler slik som deg selv. Det sier faktisk ingenting om de du dømmer, men alt om deg og hvor snever du er. Veldig overraskende at du er såpass godt voksen, nesten så man ikke forstår det...

Anonymkode: f52c5...b82

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvorfor ønsker du å være sammen/kjæreste med en person som ikke respekterer deg? For en partner som overlater alt husarbeid til den andre eller skaper dårlige boforhold, er ikke en god partner.

Det er vel en del damer som brenner seg på den? At en del ellers oppegående menn faktisk ikke helt evner å ta sin del av det praktiske ansvaret? For meg gjelder det  småting som at jeg ikke ønsker å ha en diger tv, jeg vil ikke ha tv i det hele tatt, men jeg vil derimot ha oljede heltregulv. Hvis kjæresten min vil ha tv og synes laminat er like pent som hrltregulv er det bedre at vi bor hver for oss.

Anonymkode: 8b1ba...785

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er vel en del damer som brenner seg på den? At en del ellers oppegående menn faktisk ikke helt evner å ta sin del av det praktiske ansvaret? For meg gjelder det  småting som at jeg ikke ønsker å ha en diger tv, jeg vil ikke ha tv i det hele tatt, men jeg vil derimot ha oljede heltregulv. Hvis kjæresten min vil ha tv og synes laminat er like pent som hrltregulv er det bedre at vi bor hver for oss.

Hvis TV og laminat er dealbreaker og grunnen til at dere flytter fra hverandre, er ikke forholdet så solid i utgangspunktet. I et harmonisk, voksent forhold kompromisser begge parter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man beholder et godt forhold ved å være særboer, så hvorfor ikke? Unner ikke du ikke andre å være lykkelig på SIN måte? Bedre å være i et forhold som gjør deg lykkelig enn å være ulykkelig singel . 

Jeg er hvertfall ikke i tvil og at vi hadde hatt flere konflikter som samboere. NÅ har vi et godt forhold og koser oss når vi er sammen. Ser ikke hva som ikke er bra med særboerskap da. 

Anonymkode: 1a4b1...e96

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvis TV og laminat er dealbreaker og grunnen til at dere flytter fra hverandre, er ikke forholdet så solid i utgangspunktet. I et harmonisk, voksent forhold kompromisser begge parter.

Det synes jeg ikke. Hvis forholdet er levedyktig, kan man kompromisse, f.eks at jeg får heltregulvet mitt mot en liten knerte-tv på arbeidsrommet. De forhandlingene der er kjempeviktig, og kvinner bør ikke gi mer enn man får. Takk Gud for grei inntekt, sier bare jeg. Viljen til å svelge kameler må være akkurat like stor for at det skal være bedre å bo sammen enn å bo alene. Mannen er like flott, men kjærligheten har bedre kår hvis man bor hver for seg hvis man ikke er like villig til å kompromisse

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man beholder et godt forhold ved å være særboer, så hvorfor ikke? Unner ikke du ikke andre å være lykkelig på SIN måte? Bedre å være i et forhold som gjør deg lykkelig enn å være ulykkelig singel . 

Jeg er hvertfall ikke i tvil og at vi hadde hatt flere konflikter som samboere. NÅ har vi et godt forhold og koser oss når vi er sammen. Ser ikke hva som ikke er bra med særboerskap da. 

Anonymkode: 1a4b1...e96

Ja, nå som dere ikke deler hverdagen sammen og lever hvert deres liv, har dere det fint på hver deres kant. Men dere klarte ikke å leve sammen, ergo passer dere ikke sammen, egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Særboer og elskerforhold er ikke det samme.
Særboere har ikke mindre forpliktelser eller følelser for hverandre enn samboende.
De har bare bestemt seg for å bo hver for seg, av praktiske eller personlige årsaker.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har missforstått tydeligvis. Er man særboere, så er man i ett forhold, ikke FWB slik som du virker i tro 

Anonymkode: 77637...fa6

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Andro skrev (11 minutter siden):

Særboer og elskerforhold er ikke det samme.
Særboere har ikke mindre forpliktelser eller følelser for hverandre enn samboende.
De har bare bestemt seg for å bo hver for seg, av praktiske eller personlige årsaker.

Særboere har null juridiske forpliktelser overfor hverandre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det har også samboere med mindre de har en god samboerkontrakt/felles barn.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så særboere som er gift eller har samboerkontrakt fra tidligere har altså ikke lenger juridiske forpliktelser for hverandre? Det var jeg ikke klar over. Godt at du har fått oppklart det for meg!

Anonymkode: a1101...2ad

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

I det siste har det nymoderne ordet "særboer" blitt flittig brukt om mennesker som bor hver for seg, har sex og kos i ny og ne og definerer seg eksklusive. Hvorfor skal man finne på nye "fine" ord når realiteten er noe helt annet? Det er snakk om en løs forbindelse. Sex og kos når det passer begge parter, og ellers har de sitt eget liv hver.

Jeg tror du er den eneste som har fått memoet om at særboer er et nymoderne ord som betyr løs forbindelse. Men språket er jo i stadig endring.

Anonymkode: 05be4...9c5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det har også samboere med mindre de har en god samboerkontrakt/felles barn.

Ikke helt. Men du kan lese deg selv opp på ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så særboere som er gift eller har samboerkontrakt fra tidligere har altså ikke lenger juridiske forpliktelser for hverandre? Det var jeg ikke klar over. Godt at du har fått oppklart det for meg!

Anonymkode: a1101...2ad

Samboerkontrakt gjelder samboere, ikke særboere. Når du endrer betingelsen for kontrakten, så gjelder ikke kontrakten lenger. 

Når det gjelder ektefeller, så kan ektefellene kreve umiddelbar skilsmisse etter å ha vært særboere i to år. Så jo, det er forskjell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kjærester, altså. Folk som ikke ønsker den forpliktelsen å dele hverdagen med hverandre, fordi de ikke klarer hverandre hele dagen, men kun i små doser. Forpliktelsesangst, eventuelt ikke rett partner, men heller ikke lyst til å skilles av økonomiske årsaker.

Eller, har jobb i forskjellige byer. Eller, den ene flytter med et barn til et annet sted. For eksempel for nødvendig behandling pga kronisk sykdom. Eller, den ene flytter "hjem" for å ta seg av aldrende foreldre. Eller, en helt annen grunn.

Man kan være like forpliktet uten å bo sammen.

Anonymkode: faaba...203

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...