Gå til innhold

«Master­oppgaven til helse­minister Kjerkol: Flere tekst­likheter»


Venkman

Anbefalte innlegg

men har pressen vært stygg mot medstudent? Vi vet ikke navnet henens? De har ikke navngitt henne? De har vel aldri vært stygge mot henne?

  • Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Støre var tilstede for å holde situasjonen under kontroll. Det gikk ikke helt når dama brukte mesteparten av tiden på talerstolen til å skryte av seg selv..

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, kvikksand9 said:

men har pressen vært stygg mot medstudent? Vi vet ikke navnet henens? De har ikke navngitt henne? De har vel aldri vært stygge mot henne?

Media vet veldig godt hvem denne personen er og media har plaget henne daglig siden dette ble kjent (selv om de ikke har delt navnet hennes). Dette er ikke spesielt for denne saken, media oppfører seg som ulver selv om de ikke offentliggjør personen. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (12 minutter siden):

Kjerkol har gått ned på en for henne dårlig måte.  Hadde hun gjort det riktig og brukt riktige pr-rådgivere og advokater så kunne hun posisjonert seg for en eu-jobb eller noe sånt. Statsforvalterembete kan hun bare glemme. Nå ligger hun an til å bli naver.

Det hjelper ikke med pr-rådgivere når man vet best selv..

Jeg tipper Kjerkol er umulig å veilede, til det er egoet og troen på egen fortreffelighet for stor. Man ser det på pressekonferansen også, hvor hun forsvarer jukset sitt og mener pressen er de som bør skamme seg. Og så gråter hun en tåre og oppfordrer pressen til å ta bilde av det. Jeg er nesten tom for ord, men jeg er fryktelig glad for at det ikke er jeg som har måttet jobbe for henne.

Når det gjelder medstudenten hennes, som har blitt behandlet så styggt... Vi snakker om en voksen kvinne som forsettlig jukset på masteroppgaven sin. Jeg sliter litt med å føle sympati, for å være ærlig. Jeg føler derimot stor sympati for studenten som sparket hele sirkuset i gang. Hun som ble dratt helt til høyesterett for selvplagiat og ikke fikk utbetalt pengene regjeringen var dømt til å betale henne. Det er det eneste mennesket det er synd på i denne prosessen!

  • Liker 19
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En klassisk "unnskyld, hvis..." De krokodilletårene der, kunne hun spart seg 🙈 

Måten hun tar i bruk "vi"-et er jo en hèlt forferdelig måte å kaste medstudenten under bussen. 

(Synd Hotel Cæsar ikke lager nye episoder :knegg:) At hun  ber noen om å skamme seg...det ER jo virkelig flaut :flau: 

Lenge siden jeg så på "Nytt på Nytt", men på sekvensen her er det mye å ta av, når de neste uke skal oppsummere :ler:

Morna, Kjerkol! :vinke:

Endret av Tradegy
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant at hun ber andre om å skamme seg, men overhodet ikke tilkjennegir noen skamfølelse selv. 

  • Liker 16
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SmuleSMitt skrev (1 minutt siden):

Interessant at hun ber andre om å skamme seg, men overhodet ikke tilkjennegir noen skamfølelse selv. 

"Æ ha itj gort no gæli.."

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne opptredenen er et bevis på at hun burde gått av som helseminister for lenge siden. Fordelaktig med noe empati og vilje til å sette seg inn i andres vanskelige situasjon. Hun stryker på dette også..

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, kvikksand9 said:

men har pressen vært stygg mot medstudent? Vi vet ikke navnet henens? De har ikke navngitt henne? De har vel aldri vært stygge mot henne?

I tillegg om Kjerkol ønsket å skåne medstudenten så burde Kjerkol ha gått av med en gang slik som Borch gjorde. Kjerkol visste at de hadde plagiert  og at den eneste måten å sette punktum for saken var om hun gikk av.  Det er Kjerkol som har seigpint medstudenten. 

Endret av SVK
  • Liker 23
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kvikksand9 skrev (45 minutter siden):

men har pressen vært stygg mot medstudent? Vi vet ikke navnet henens? De har ikke navngitt henne? De har vel aldri vært stygge mot henne?

Tror ikke det handler om medstudenten, men om henne selv, det er en måte å gi et stikk til journalister på

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så oppgitt over at ingen av disse folka kan innrømme hva de har gjort. Både Kjerkhol og Borch påstår hardnakket at de har gjort en feil, selv de beviselig har kopiert andres arbeid for å skaffe seg en universitetsgrad. Ropstad kaller det 'en feil' når han beviselig har juksa med bosted for å berike seg selv ved hjelp av pendlerbolig. Det samme med alle se andre politikerne som blir ferska med hånda i kakeboksen. At de får slippe unna med å bruke ordet 'feil' om handlinger som beviselig er med overlegg er irriterende.

Det heter ikke feil det heter juks og svindel.

  • Liker 18
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet vi hvordan samarbeidet mellom kjerkol og medstudenten foregikk? Er det sikkert at begge to må ha visst om fusket? Det er noe jeg synes er ubehagelig oppi dette, om en av dem faktisk var i god tro ved innlevering. Uansett hvem av dem.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VARM MELK skrev (2 minutter siden):

Vet vi hvordan samarbeidet mellom kjerkol og medstudenten foregikk? Er det sikkert at begge to må ha visst om fusket? Det er noe jeg synes er ubehagelig oppi dette, om en av dem faktisk var i god tro ved innlevering. Uansett hvem av dem.

Akkurat det

Vi vet fremdeles ikke om Kjerkhol har jukset. Vi vet at en av de to studentene har jukset, men man sjekker ikke om ordene til medstudenten er hentet ordrett fra kilder eller ikke. Vi vet også at hun er skoleflink basert på tidligere karakterer

Jeg har aldri sjekket om medstudent har skrevet ordrett av kilder. Hvem gjør det? Kan umulig tro det er vanlig

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Marissa said:

å si hun blir plaget er å dra det alt for langt. 

 

Så du har kunnskap om hvor mange ganger hun har blitt kontaktet av pressen siden saken ble kjent. 

Det å offentliggjøre navnet hennes er stygt, selv om hun har blitt tatt for juks er dette en tilleggbelastning hun må få slippe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper det kan komme frem en tidslinje her etter hvert, der det kommer frem når (og hvordan) partene fikk informasjon om sakens utvikling. 

Slik det fremstår på pressekonferansen i dag fikk Kjerkol muntlig beskjed onsdag, samme dag som saken ble behandlet. Hun fikk skriftlig begrunnelse torsdag. Solvang var ganske klar i sin programledelse på Debatten om at Kjerkol skulle stille dersom hun hadde fått begrunnelsen/noe skriftlig....og hun uteble jo. Samtidig stilte flere fra AP i Trøndelag opp i debatten og støttet en avgjørelse som på den tiden måtte ha vært avklart (altså masteroppgaven). Det var pinlig å være vitne til da, og det tar seg ikke bedre ut i etterkant når det kommer frem at Kjerkol allerede hadde mottatt begrunnelsen. 

Og jeg håper Kjerkol holder det hun lover om åpenhet rundt denne masteren - all info! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjerkol har håndtert denne saken på værst mulig måte. Håper virkelig ikke hun / helsedepartementet har brukt en eneste krone på pr rådgivning.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

"Tilliten til Kjerkol, regjeringen og Nord Universitet er svekket. Inntrykket av Støres lederskap kan styrke seg."

https://www.nrk.no/ytring/nadelos-dom_-resolutt-maktgrep-1.16841746

Det kom tydelig frem i dagens pressekonferanse at Kjerkol måtte gå, det var ikke frivillig. Støre har i så fall vist noe lederskap, selv om det kanskje komme litt for lite og litt for sent. Det er lett å være etterpåklok, men når man ser hvordan Kjerkol fremdeles fremstår (hun innrømmer faktisk ikke feil), så er det kanskje forståelig at Støre ville avvente. 

Tilliten til Kjerkol er vel ruinert, mens resten har litt av en opprydningsjobb å gjøre. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boffen skrev (45 minutter siden):

Kjerkol har håndtert denne saken på værst mulig måte. Håper virkelig ikke hun / helsedepartementet har brukt en eneste krone på pr rådgivning.

Det har det garantert. Hun har hatt så mye programmerte svar/klipp og lim uttalelser igjennom saken at det er nære å tro at hun har en rådgiver på øret mens hun babler..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ærlig innrømme at jeg flere ganger ikke helt forsto hva jeg hørte eller så i stad 😳 Altså, da hun satte i gang den talen over alt det hun har gjort som helse- og omsorgsminister - en slags skrytetale i denne stund. Altså, what? Og ikke det minste ydmykhet å spore. Jeg syns egentlig hele opptreden var ganske ekkel å se på. Det virker ikke som om det går inn på henne i det hele tatt det hun har gjort, og i tillegg så ber hun pressen om å skamme seg?! Er det noen som burde skamme seg her, er det vel henne?? 🤔 Og de krokodilletårene🙈 I tillegg så oppfordret hun pressen til å ta bilder akkurat da - ikke veldig subtilt kan du si..  Egentlig veldig flaut at hun ikke selv tok sin hatt og gikk, men at Støre faktisk måtte avskjedige henne. Det sier jo litt om hvor mye hun har klamret seg fast de siste 4 månedene. 

 

  • Liker 16
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felis skrev (2 timer siden):

Det hjelper ikke med pr-rådgivere når man vet best selv..

Jeg tipper Kjerkol er umulig å veilede, til det er egoet og troen på egen fortreffelighet for stor. Man ser det på pressekonferansen også, hvor hun forsvarer jukset sitt og mener pressen er de som bør skamme seg. Og så gråter hun en tåre og oppfordrer pressen til å ta bilde av det. Jeg er nesten tom for ord, men jeg er fryktelig glad for at det ikke er jeg som har måttet jobbe for henne.

Når det gjelder medstudenten hennes, som har blitt behandlet så styggt... Vi snakker om en voksen kvinne som forsettlig jukset på masteroppgaven sin. Jeg sliter litt med å føle sympati, for å være ærlig. Jeg føler derimot stor sympati for studenten som sparket hele sirkuset i gang. Hun som ble dratt helt til høyesterett for selvplagiat og ikke fikk utbetalt pengene regjeringen var dømt til å betale henne. Det er det eneste mennesket det er synd på i denne prosessen!

Når Kjerkol har stått så stritt på sitt, så sniker det seg inn en mistanke om at hun ikke har begått bevisst juks, at sitatslurv ble som det ble fordi hun ikke hadde tid til å sjekke og bearbeide oppgaven en siste gang før innlevering. At referanser er mangelfulle er det ingen tvil om, men det alvorligste, fabrikering av data, hersker det tvil om. Kan det være at medstudenten står bak de verste feilene, og at Kjerkol selv følgelig ikke kjenner seg igjen i de verste beskyldningene?

Når noen blånekter så tenker jeg at de ikke vil innrømme noe de ikke har gjort, eller at de ikke vil innrømme noe de har gjort. Det er vanskelig å skille mellom det.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...