Bombasi Skrevet 2. april 2024 #661 Skrevet 2. april 2024 (endret) Hun må ha fått svar på evalueringen av oppgaven nå, siden hun fjernet karakter A på Linkedin og har hyret advokat. Men hun står enda oppgitt med mastergraden... Jeg kan bare ikke tenke meg noe annet enn at Nord Uni. har fulgt UiT som kansellerte Borchs master. Å sette Kjerkol kun ned i karakter er ikke godt nok. Men jeg tror Nord Uni. har kansellert oppgaven siden advokater har kommet på banen. Det ville neppe skjedd bare ved karakternedsettelse. Kjerkol er symptomet på mye som er galt med norske politikere. Hun understreker en atferd som er uhørt å ha som representant for maktapparatet. Akkurat på linje med Brenna og Solberg, for å nevne to av mange. Man kan ikke ha mennesker som opererer som arrogansenes høyborger på tinget. Og iallfall ikke i regjering, hverken som sittende eller på gjenvalg. Jeg får makk av slike mennesker. På tide at de lærer seg Janteloven, og lever opp til den. Endret 2. april 2024 av Bombasi 23 1
Gjest SVK Skrevet 2. april 2024 #662 Skrevet 2. april 2024 2 hours ago, Mich said: Kjerkol hyrer topp-advokat mot Nord universitet https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/kjerkol-hyrer-topp-advokat-mot-nord-universitet/16579123/ I tillegg til at hun ikke har sagt noe til statsministerens kontor og statsministerens kontor sier kun "dette er en sak mellom Kjerkol og universitetet". Men at en statsråd har skaffet seg advokat for å forsvare seg mot jukseanklager fra universitetet burde jo være noe statsministere bryr seg om. Står også at hun har fjernet A-en hun skrev hun hadde på Linkedin.
Søgni Skrevet 2. april 2024 #663 Skrevet 2. april 2024 En kan forstå behovet for juridisk bistand. Men hvorfor akkurat den advokaten som måtte gå etter å ha blitt ulovlig oppnevnt som leder av klagenemda for studentsaker? Hvorfor ikke en av de garantert mange dyktige advokater innen dette feltet, som ikke har vært involvert i en...ikke så bra sak rundt fusk før? I tillegg er det en dobbeltkommunikasjon, en arroganse forkledd som et ønske om åpenhet. Søgni - strøk på ex.phil første gangen da hun blandet Hobbes og Sokrates, endte med en D da hun tok eksamen på nytt halvåret etter. 7 1
Gjest SVK Skrevet 2. april 2024 #664 Skrevet 2. april 2024 3 hours ago, Mich said: Kjerkol hyrer topp-advokat mot Nord universitet https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/kjerkol-hyrer-topp-advokat-mot-nord-universitet/16579123/ Fra lenken: Onsdag neste uke skal Nemnda for studentsaker ved Nord universitet behandle anklagene mot helseminister Ingvild Kjerkol. Håper det betyr at vi snart på punktum i denne saken.
I Grosny Skrevet 3. april 2024 #665 Skrevet 3. april 2024 SVK skrev (På 6.3.2024 den 23.14): Plagieringssaken startet jo også fordi studenter strøk på eksamen og ble utestengt fordi de plagierte sin egen tekst. Det er helt absurd om man skal bli straffet brutalt for å gjenbruke egne ord, men slippe unna om man tar æren for andres arbeid. Det siste er det som er klassisk plagiat og juks. Har vært svært mange professorer som mener det er alt for brutalt å stryke og utestenge studenter for juks når de kun har gjenbrukt deler av sine egne tekster. Å gjenbruke egne tekster er ikke hva som vanligvis regnes som plagiat og professorene sier selv at de gjør det når de publiserer forskingsartikler. Ville vært helt absurd om en forfatter sendte inn førsteutkastet til redaktøren. Redaktøren kommer med forslag til endringer. Forfatteren gjør endringene og sender inn teksten på nytt til redaktøren og så anklager redaktøren forfatteren for plagiat fordi deler av teksten er identisk med førsteutkastet. Tilsvarende når en student stryker på eksamen og får beskjed om hva som må endres for å få godkjent. Da er det helt absurd å gi studenten samme oppgave på nytt og så beskylde studenten for plagiat når han gjenbrukte deler av den forrige besvarelsen og endret det han hadde fått beskjed om å endre for å bestå. Det er studentens egne ord og oppgaven viser studentens forståelse. Men å levere inn en besvarelse hvor du kopierer andres oppgaver og later som du skrev teksten selv er selvsagt klassisk plagiat. Så helt absurd om universitetene ser gjennom fingrene på det og spesielt når det er i såpass stort omfang. Selvplageringsaken er latterlig og et grovt overtramp i forhold til almenhetens oppfatning om hva som er rett og galt. Selvplagiering bør vær helt greit. Universitetene slår hardt ned på småfeil som dårlig og mangelfull sitering. De har vel en ide om at det er nødvendig for å opprettholde en viss internasjonal status, men det koster oss mer enn det smaker. Vi mister helt alrighte studenter pga dette, og det er verken snilt, greit eller bærekraftig. Det skjer juks av mye mer alvorlig karakter som ikke blir tatt, nemlig juksing med data. Man fører opp fiktive data i frykt for å stryke fordi sensorer kan anse prosjektet som for svakt. Jeg vet ikke hvordan man kan adressere dette problemet, men det er ille. Kjerkhol var mistenkt for fiktive data, nå viser det seg at hennes informanter er reelle, og da er hennes juksing redusert til et mer spiselig nivå (mangelfull sitering ved klipp og lim), men ikke så velsmakende at man kan sitte stille og se på at studenter torpederes for mye mindre forseelser/slurv. Det kan være riktig å godkjenne Kjerkhol, men da må det få presedens og massevis av andre studenter som har fått underkjent sitt arbeid må få anerkjennelse og renvaskelse. 2
Svava Skrevet 3. april 2024 #666 Skrevet 3. april 2024 34 minutter siden, I Grosny said: Selvplageringsaken er latterlig og et grovt overtramp i forhold til almenhetens oppfatning om hva som er rett og galt. Selvplagiering bør vær helt greit. Universitetene slår hardt ned på småfeil som dårlig og mangelfull sitering. De har vel en ide om at det er nødvendig for å opprettholde en viss internasjonal status, men det koster oss mer enn det smaker. Vi mister helt alrighte studenter pga dette, og det er verken snilt, greit eller bærekraftig. Det skjer juks av mye mer alvorlig karakter som ikke blir tatt, nemlig juksing med data. Man fører opp fiktive data i frykt for å stryke fordi sensorer kan anse prosjektet som for svakt. Jeg vet ikke hvordan man kan adressere dette problemet, men det er ille. Kjerkhol var mistenkt for fiktive data, nå viser det seg at hennes informanter er reelle, og da er hennes juksing redusert til et mer spiselig nivå (mangelfull sitering ved klipp og lim), men ikke så velsmakende at man kan sitte stille og se på at studenter torpederes for mye mindre forseelser/slurv. Det kan være riktig å godkjenne Kjerkhol, men da må det få presedens og massevis av andre studenter som har fått underkjent sitt arbeid må få anerkjennelse og renvaskelse. Er det avklart at det ikke var fabrikkering av data? Informantene til Kjerkol hadde identiske svar som informantene til en annen masteroppgave. 12
totti_1 Skrevet 3. april 2024 #667 Skrevet 3. april 2024 Svava skrev (4 minutter siden): Er det avklart at det ikke var fabrikkering av data? Informantene til Kjerkol hadde identiske svar som informantene til en annen masteroppgave. En eller to informanter har stått frem. Usikker på hvor reelt det er, men ja, blir vanskelig å ta henne hardt der. 1
Svava Skrevet 3. april 2024 #668 Skrevet 3. april 2024 15 minutter siden, totti_1 said: En eller to informanter har stått frem. Usikker på hvor reelt det er, men ja, blir vanskelig å ta henne hardt der. Husker informanten som viste seg å være AP-politiker i ettertid: https://www.nrk.no/norge/kjerkol-informant-er-ap-politiker-1.16727964 Men det må finnes transkribering av intervjuene slik at de får kontrollert om det faktisk er noe informantene har sagt eller ikke. 12
totti_1 Skrevet 3. april 2024 #669 Skrevet 3. april 2024 (endret) Svava skrev (21 minutter siden): Husker informanten som viste seg å være AP-politiker i ettertid: https://www.nrk.no/norge/kjerkol-informant-er-ap-politiker-1.16727964 Men det må finnes transkribering av intervjuene slik at de får kontrollert om det faktisk er noe informantene har sagt eller ikke. Prosessene virker ikke så grundige dessverre, men jeg tipper hun mister masteren sin (og graden sin) og blir utestengt i 6 mnd. Så tar hun masteroppgaven på nytt og begynner som direktør i et helseforetak. Hvor hun tjener 3 mill i året. Først noen år på Stortinget da. Men ferdig som statsråd til evig tid er hun snart. Borch er yngre og viktig i partiet, så hun kan komme tilbake som statsråd (ikke at jeg tror SP havner i regjering igjen) Endret 3. april 2024 av totti_1 4
Knitalong Skrevet 7. april 2024 #670 Skrevet 7. april 2024 Kjerkol står på for å renvaske seg. Bare så synd ikke vanlige studenter har råd til å hyre advokat Kan ikke dy meg, men legger ved en liten snutt https://fb.watch/riHFQloUO7/ 2 1
Svava Skrevet 7. april 2024 #671 Skrevet 7. april 2024 https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/kontrollen-av-kjerkols-oppgave-viste-19-prosent-plagiat-i-2021-ikke-alarmerende/16587735/ Hva har sensorene holdt på med når 19% plagiat belønnes med en A? 12 1
Mmmwhatever Skrevet 8. april 2024 #672 Skrevet 8. april 2024 Knitalong skrev (20 timer siden): Kjerkol står på for å renvaske seg. Bare så synd ikke vanlige studenter har råd til å hyre advokat Kan ikke dy meg, men legger ved en liten snutt https://fb.watch/riHFQloUO7/ Det stemmer ikke, studenter har krav på gratis advokathjelp (som betales av universitetet, men Kjerkol betaler det selv). https://studenthjelpen.no/ulovlig-samarbeid/ 1
Gjest SVK Skrevet 9. april 2024 #673 Skrevet 9. april 2024 On 4/2/2024 at 10:51 PM, SVK said: Fra lenken: Onsdag neste uke skal Nemnda for studentsaker ved Nord universitet behandle anklagene mot helseminister Ingvild Kjerkol. Håper det betyr at vi snart på punktum i denne saken. Så saken blir behandlet i morgen. Usikker på hvor lang tid det går før konklusjonen kunngjøres.
Bombasi Skrevet 10. april 2024 #674 Skrevet 10. april 2024 Det er altså så mye snusk rundt Kjerkol-jukset nå at jeg mister mæle. Advokater, nettverk, press, baksideinnganger, unormisk saksgang osv. Hvis Nord Universitet lar seg presse av Kjerkol-styret her, så kan de legge ned som universitet. Og stakkars studenter som står med Nord Universitet på CV'en sin da. Blir som å se at noen søker med fagutdanning gjennom NKI i søkeprosesser der det kreves bachelorgrad. Jeg kan bare ikke tro at Nord Universitet slipper Kjerkol løs med mastergraden i behold. Her er det ikke nok å sette henne ned i karakterer. Graden må strippes bort fra henne. 14 2 3
Gjest SVK Skrevet 10. april 2024 #675 Skrevet 10. april 2024 (endret) On 4/7/2024 at 9:45 PM, Knitalong said: Kjerkol står på for å renvaske seg. Bare så synd ikke vanlige studenter har råd til å hyre advokat Kan ikke dy meg, men legger ved en liten snutt https://fb.watch/riHFQloUO7/ Som andre har nevnt så dekker det offentlige advokat-regningene. Men det offentlige dekker kun 1215 kroner i timen. Kjerkols advokat koster opp til 7750 kroner i timen. Kjerkols advokat er den tidligere lederen for klagenemda for studentsaker så hun er trolig blant de aller mest erfarne advokatene for studentsaker i landet. Så forskjellen mellom Kjerkol og vanlige studenter er nok kvaliteten på advokathjelpen. Vanlige studenter hadde aldri hatt råd til de mest erfarne advokatene. Endret 10. april 2024 av SVK
I Grosny Skrevet 10. april 2024 #676 Skrevet 10. april 2024 Jeg heier på Kjerkol. Blir hun frikjent så er det hundrevis av andre studenter som også må frikjennes. Det vil sette en ny standard som løfter tonnevis av kilo press fra alle studenters skuldre.
Svava Skrevet 11. april 2024 #677 Skrevet 11. april 2024 14 hours ago, I Grosny said: Jeg heier på Kjerkol. Blir hun frikjent så er det hundrevis av andre studenter som også må frikjennes. Det vil sette en ny standard som løfter tonnevis av kilo press fra alle studenters skuldre. Du vil tillate forskningsjuks og 19% plagiat for å lette livet til studentene? Om det er det som skal til for å komme seg gjennom en master, så har ikke de studentene det gjelder tilstrekkelig kompetanse. 11
I Grosny Skrevet 11. april 2024 #678 Skrevet 11. april 2024 (endret) Svava skrev (52 minutter siden): Du vil tillate forskningsjuks og 19% plagiat for å lette livet til studentene? Om det er det som skal til for å komme seg gjennom en master, så har ikke de studentene det gjelder tilstrekkelig kompetanse. Du misforstår. Jeg vil ikke tillate forskningsjuks, men jeg vil tillate selvplagiering, og ved mangelfull referering så bør man ikke kastes ut for juks, men det bør gi dårligere karakter enn skikkelig referering. Jeg har aldri gjort plagiatsjekk på noe jeg har skrevet, men antar jeg ville ha blitt skremt og funnet ut at noe jeg tror er egne oppfatninger tidligere har blitt skrevet av andre. Strengt tatt kan man jo ikke skrive et eneste ord uten å refere, for alt man kan har man fått fra andre. Det kan være i ei lærebok man leste for tjue år siden, et fordrag på youtube som man ikke klarer å finne tilbake til, eller noe ei tante sa i et familieselskap. Med strenge referanseregler så må man holde tilbake alt man kan som man ikke klarer å huske hvor man har funnet. Når man skriver oppgaver så skal man jo hente inn kunnskap fra andre, og det kan gi karakter A. Referering er viktig og øker oppgavens kvalitet, fordi det gir leseren muligheten til å gå til kilden. Det jeg fokuserer på i denne debatten er at hver eneste student som stryker og blir kastet ut av studiene er et tap både for studenten og for samfunnet, og at risikoen for å stryke ligger som et ekkelt teppe over mange studenter. Det er stress som kan skade mer enn det nytter. Dersom Kjerkol frikjennes så må det få følger som letter presset for studenter generelt. En frikjenning av Kjerkol vil legge lista lavere, og flere vil klare seg. Gode studenter som kan gjøre en god jobb bør ikke stoppes. Om de gjør mangelfulle oppgaver så betyr det ikke nødvendigvis at de ikke er egnet til yrket de skal få. Tenk om f.eks en sykepleierstudent skriver av en tekst fra Felleskatalogen uten å vise til denne. Det er ikke farlig i det hele tatt. Noen ganger vil studenter skrive om kunnskap de har fått tak i og gjengi det med egne ord for å unngå høy treffprosent på tekstlikhet. Dette kan være uheldig og en svekkelse av kunnskapens formidling siden en gjennomtenkt formulering har blitt endret. Endret 11. april 2024 av I Grosny
RealistiskDot Skrevet 11. april 2024 #679 Skrevet 11. april 2024 https://www.vg.no/nyheter/i/9zg5AM/tv-2-ingvild-kjerkol-felt-for-fusk Endelig 15 2
Aricia Skrevet 11. april 2024 #680 Skrevet 11. april 2024 Saken i Khrono: https://www.khrono.no/tv2-ingvild-kjerkol-felt-for-fusk/863732 8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå