Gå til innhold

Hvorfor så harde fronter i alkoholdebatten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

En annen bruker lenger opp i tråden la ut tre lenker som svarer på det du spør om.

Anonymkode: 880e1...542

Ja, leste du de lenkene? Jeg vil si at den risikoen er ganske liten. Hvis man drikker ett glass vin hver eneste dag så øker risikoen for å få 12 av 24 sykdommer med 0,5%. Det er jo ganske lite! Det vil si at av 100 000 som drikker litt hver dag så vil over 99 000 ikke merke noen negativ effekt på helsen. Jeg tar gjerne den sjansen…

Det er mye som kan være «farlig». Kjøre bil, være ensom, være overvektig (noe de fleste voksne nordmenn er), spise usunt, bevege seg lite, sole seg, ha feil gener, ha ubeskyttet sex, snuse, sove dårlig, ikke være i jobb, ikke ha partner, bo på feil sted - alt dette og mye mye mer øker risikoen for tidlig død.

Alkohol i moderate mengder gir mye glede. Gode viner kompletterer god mat. Vi feirer med champagne. En festlig drink får i gang festen. Det er kort og godt kunturelt viktig i vårt samfunn. Vi bør heller jobbe for moderasjon enn totalt avhold, for det siste vil ikke fungere på samfunnsnivå. Det har vært prøvd før.

Anonymkode: cfeda...c63

  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker at folk som drikker må slutte å spørre andre hvorfor de ikke drikker når de skal være så jævlig neppertålige. Ser det er mye hersketeknikker i tråden som man også møter på i det virkelige liv. Whataboutism og stråmannsretorikk. «Alt man gjør er farlig så da har det ikke noe å si om jeg drikker» «potetgull og alkohol er begge noe man kan dø av» osv. Når folk synker ned på så lave retoriske nivåer så er det ikke håp for felles forståelse for andres valg tenker jeg. Hvorfor er det egentlig så forbanna viktig for disse menneskene om jeg drikker alkohol eller ikke?

Anonymkode: 2e333...fc3

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Innføre nye systemer, regler og lover over natta virker det ikke som myndighetene hadde problemer med å gjøre under pandemien.

Anonymkode: 880e1...542

Alkohol på resept er likevel såpass tidkrevende å få til at det ville vært umulig på så kort tid.

Det letteste var å holde polet åpent, noe man heldigvis endte med å gjøre.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tenker at folk som drikker må slutte å spørre andre hvorfor de ikke drikker når de skal være så jævlig neppertålige. Ser det er mye hersketeknikker i tråden som man også møter på i det virkelige liv. Whataboutism og stråmannsretorikk. «Alt man gjør er farlig så da har det ikke noe å si om jeg drikker» «potetgull og alkohol er begge noe man kan dø av» osv. Når folk synker ned på så lave retoriske nivåer så er det ikke håp for felles forståelse for andres valg tenker jeg. Hvorfor er det egentlig så forbanna viktig for disse menneskene om jeg drikker alkohol eller ikke?

Anonymkode: 2e333...fc3

Det er ikke så viktig om du drikker alkohol eller ikke. Spørsmålet er om man moraliserer over andre som gjør det, og viser til at selv litt alkohol er farlig. Da er det greit å spørre vedkommende om de er like strenge med seg selv og andre på alle fronter også. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (Akkurat nå):

Det er ikke så viktig om du drikker alkohol eller ikke. Spørsmålet er om man moraliserer over andre som gjør det, og viser til at selv litt alkohol er farlig. Da er det greit å spørre vedkommende om de er like strenge med seg selv og andre på alle fronter også. 

Men hvorfor spør alkoholdrikkene om dette i det hele tatt? Det er jo innlysende at det er her «kampene» alltid starter, altså når man får spørsmålet hvorfor drikker du ikke – implisitt sier man at det må være noe i veien med personen som ikke drikker. Jeg går da aldri rundt å spør folk hvorfor de drikker nettopp fordi jeg ikke bryr meg og det er strengt talt ikke noe jeg har med. Skjønner du at det burde vært sånn andre veien også eller? At mine drikkevaner har heller ikke de som velger å drikke alkohol noe med?

Anonymkode: 2e333...fc3

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tenker at folk som drikker må slutte å spørre andre hvorfor de ikke drikker når de skal være så jævlig neppertålige. Ser det er mye hersketeknikker i tråden som man også møter på i det virkelige liv. Whataboutism og stråmannsretorikk. «Alt man gjør er farlig så da har det ikke noe å si om jeg drikker» «potetgull og alkohol er begge noe man kan dø av» osv. Når folk synker ned på så lave retoriske nivåer så er det ikke håp for felles forståelse for andres valg tenker jeg. Hvorfor er det egentlig så forbanna viktig for disse menneskene om jeg drikker alkohol eller ikke?

Anonymkode: 2e333...fc3

I det virkelig liv kjenner jeg ingen som spør folk hvorfor de ikke drikker og jeg kjenner ingen avholdsfolk som driver med misjonering slik folk på KG gjør.

Faren min er avholdsmann og jeg vet egentlig ikke hvorfor. Vi andre koser oss med rødvin til ribben på juleaften og han sier ingenting på det. Han koser seg med sin alkoholfrie juleøl.

Jeg har ofte vært edru på fest og har aldri opplevd at folk har reagert negativt på det.

Anonymkode: f9546...fbd

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I det virkelig liv kjenner jeg ingen som spør folk hvorfor de ikke drikker og jeg kjenner ingen avholdsfolk som driver med misjonering slik folk på KG gjør.

Faren min er avholdsmann og jeg vet egentlig ikke hvorfor. Vi andre koser oss med rødvin til ribben på juleaften og han sier ingenting på det. Han koser seg med sin alkoholfrie juleøl.

Jeg har ofte vært edru på fest og har aldri opplevd at folk har reagert negativt på det.

Anonymkode: f9546...fbd

Jeg er selv «bare» 27 og har opplevd at særlig menn er veldig opptatt av at det må være en grunn til at jeg ikke drikker. Prøver jeg å forklare at det ikke er én grunn, at jeg bare ikke har behov for det så gir de seg ikke, da kommer oppfølingsspørsmål om «jamen er det smaken eller følelsen du ikke liker» osv. Ofte er det noen som også setter seg som mål for kvelden å sjenke meg, og denne opplevelsen vet jeg at mange andre både på min alder og mye eldre også deler med meg. Men hvorvidt jeg og du har ulike erfaringer er jo egentlig helt irrelevant for diskusjonen, det er jo lett å se at å ikke drikke er «feil» valg i manges øyne. Man blir automatisk stemplet som moralist og fandens oldemor, så at det er et valg det kan være krevende å stå i uten å «krenke» hylekoret er tydleig

Anonymkode: 2e333...fc3

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at mye av det som "trigger" moralistene mot alkohol er selvgodheten og selvbedrageriet til de som konsumerer alkohol. Det er jo litt besynderlig at det i tråden om alkohol og julemiddag sikkert er 50+ hjem representert hvor familietradisjonen er alkohol til julemiddagen og til kaffe/kaker etterpå, men i disse hjemmene er det INGEN som blir synlig beruset slik at barn legger merke til det....

Anonymkode: bf217...415

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, tenk om de barna som daglig lever med drikkende foreldre kunne fått en liten pause med edru, tilstedeværende foreldre. Foreldre som for en stakket stund ikke hadde mulighet til å drikke fordi alkohol ikke var å få tak i. Nei, Gud forby.

På Grønland stengte de all tilgang til alkohol under pandemien, både sjenkesteder og butikker. Dette for å unngå vold i hjemmet. Smart.

Anonymkode: 880e1...542

Særlig når disse barna ikke hadde andre arenaer å hvile på, siden alt av skole og fritidsaktiviteter var stengt, og besøk var så å si forbudt. 

Anonymkode: cf425...8ec

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen få har et alvorlig alkoholproblem og å stenge deres tilgang til alkohol kunne få farlig konsekvenser. Det var, så vidt jeg vet, et av argumentene for å åpne polet. Det gjør ikke nordmenn generelt til alkoholikere og det betyr heller ikke at vi som samfunn setter alkohol foran barna.

Det er bare dumt å komme med sånne påstander og det er med på å skape harde fronter i debatten.

Anonymkode: f9546...fbd

Men DPS var jo stengt. Det er flere farlige psykiatriske pasienter enn farlige alkoholikere i Norge. Psykisk sykdom ble ikke ansett like viktig som tilgang til alkohol. 

Anonymkode: cf425...8ec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men hvorfor spør alkoholdrikkene om dette i det hele tatt? Det er jo innlysende at det er her «kampene» alltid starter, altså når man får spørsmålet hvorfor drikker du ikke – implisitt sier man at det må være noe i veien med personen som ikke drikker. Jeg går da aldri rundt å spør folk hvorfor de drikker nettopp fordi jeg ikke bryr meg og det er strengt talt ikke noe jeg har med. Skjønner du at det burde vært sånn andre veien også eller? At mine drikkevaner har heller ikke de som velger å drikke alkohol noe med?

Anonymkode: 2e333...fc3

Det spørs vel litt i hvilken sammenheng det kommer opp. Ingen har i utgangspunktet noe med hvorfor man drikker eller ikke. Dog om man oppsøker en arena hvor folk drikker, så kan jo spørsmålet komme. Da får man jo være ærlig eller finne på en grunn. 

For min egen del, som både kan dra på fest edru og med alkohol, så opplever jeg at spørsmålet nesten aldri kommer om jeg er edru hvis jeg faktisk er en del av festen. Hvis man setter seg i et hjørne, kikker på klokka og ser ut til å ønske å være alle andre steder, så er det ikke så rart at spørsmålet kommer. Da er man en festbrems. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

I det virkelig liv kjenner jeg ingen som spør folk hvorfor de ikke drikker og jeg kjenner ingen avholdsfolk som driver med misjonering slik folk på KG gjør.

Faren min er avholdsmann og jeg vet egentlig ikke hvorfor. Vi andre koser oss med rødvin til ribben på juleaften og han sier ingenting på det. Han koser seg med sin alkoholfrie juleøl.

Jeg har ofte vært edru på fest og har aldri opplevd at folk har reagert negativt på det.

Anonymkode: f9546...fbd

Enig, i mitt miljø blir selvsagt ingen spurt om noe sånt. Folk har da folkeskikk.  Noen drikker ikke. Andre (som meg) drikker noen ganger, andre ganger ikke. Ingen spør hvorfor. Men dere avholdsfolk som blir spurt hele tiden - har dere ikke en vennekrets som kjenner dere? Eller er dere  på middager og fester med nye mennesker hele tiden? I så fall er det enda rarere at vilt fremmede spør deg ut om noe sånt.

Anonymkode: cfeda...c63

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorvidt man burde holde noe åpent handler ikke _bare_ om hvor viktig funksjonen er for samfunnet.

Det burde også handle om hvor stor risiko det er forbundet med å holde åpent.  Sist jeg var på polet så stod ikke kundene borti et hjørne og delte snørr. Ikke får jeg diare 2 ggr i året av å være i polets lokaler heller.

Det kan også tenkes at styrende myndigheter vurderte det dit at det å stenge polet ville (på samme måte som på 20-tallet) lede til undergrunnsvirksomhet som ville spre smitten bedre.

Til slutt så var myndighetene under stort press, og politikerne var vel mer restriktive enn fagfolk. De gjorde nok sitt beste men det er ikke sikkert at de vil gjøre det likt neste gang.

Anonymkode: f28b0...597

Men kundene stod heller ikke i klesbutikken og delte snørr da de handlet nødvendige klær til barna. Likevel holdt disse butikkene stengt. 

Anonymkode: cf425...8ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Var de? Merkelig at jeg fikk handlet det i fysiske butikker i den perioden da

Anonymkode: 63b9f...dab

Det var de. Til og med avdelingen på Coopen der de hadde annet enn matvarer, ble stengt av her. 

Anonymkode: cf425...8ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Innføre nye systemer, regler og lover over natta virker det ikke som myndighetene hadde problemer med å gjøre under pandemien.

Anonymkode: 880e1...542

Nettopp. Å endre smittevernloven over 300 ganger og innføre røde, oransje, gule og lilla land klarte de med glans. 

Anonymkode: cf425...8ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er selv «bare» 27 og har opplevd at særlig menn er veldig opptatt av at det må være en grunn til at jeg ikke drikker. Prøver jeg å forklare at det ikke er én grunn, at jeg bare ikke har behov for det så gir de seg ikke, da kommer oppfølingsspørsmål om «jamen er det smaken eller følelsen du ikke liker» osv. Ofte er det noen som også setter seg som mål for kvelden å sjenke meg, og denne opplevelsen vet jeg at mange andre både på min alder og mye eldre også deler med meg. Men hvorvidt jeg og du har ulike erfaringer er jo egentlig helt irrelevant for diskusjonen, det er jo lett å se at å ikke drikke er «feil» valg i manges øyne. Man blir automatisk stemplet som moralist og fandens oldemor, så at det er et valg det kan være krevende å stå i uten å «krenke» hylekoret er tydleig

Anonymkode: 2e333...fc3

Kanskje du bør se litt på hvilke type menn du omgås? 

Menn med oppdragelse oppfører seg ikke slik.

Anonymkode: f9546...fbd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Tenker at folk som drikker må slutte å spørre andre hvorfor de ikke drikker når de skal være så jævlig neppertålige. Ser det er mye hersketeknikker i tråden som man også møter på i det virkelige liv. Whataboutism og stråmannsretorikk. «Alt man gjør er farlig så da har det ikke noe å si om jeg drikker» «potetgull og alkohol er begge noe man kan dø av» osv. Når folk synker ned på så lave retoriske nivåer så er det ikke håp for felles forståelse for andres valg tenker jeg. Hvorfor er det egentlig så forbanna viktig for disse menneskene om jeg drikker alkohol eller ikke?

Anonymkode: 2e333...fc3

Nettopp. Samtidig har jeg aldri hørt at noen mistet styringen over bilen etter å ha spist potetgull eller utøvd blind vold i potetgullrus. 

Anonymkode: cf425...8ec

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Særlig når disse barna ikke hadde andre arenaer å hvile på, siden alt av skole og fritidsaktiviteter var stengt, og besøk var så å si forbudt. 

Anonymkode: cf425...8ec

Nå er det viktig å ikke blande kortene. Skolene og polet var ikke stengt samtidig. Skolene var stengt våren 2020, polet var åpent da. Polet og ulike butikker ble først stengt vinteren 2021, før man da åpnet polet igjen nesten med en gang. Vinteren 2021 var det ikke skolestengning, til tross for at en hel haug her inne og andre steder argumenterte kraftig for det.

At man i det hele tatt stengte skoler under pandemien var jo det store feilgrepet. Ikke at polet var åpent.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (2 minutter siden):

Det spørs vel litt i hvilken sammenheng det kommer opp. Ingen har i utgangspunktet noe med hvorfor man drikker eller ikke. Dog om man oppsøker en arena hvor folk drikker, så kan jo spørsmålet komme. Da får man jo være ærlig eller finne på en grunn. 

For min egen del, som både kan dra på fest edru og med alkohol, så opplever jeg at spørsmålet nesten aldri kommer om jeg er edru hvis jeg faktisk er en del av festen. Hvis man setter seg i et hjørne, kikker på klokka og ser ut til å ønske å være alle andre steder, så er det ikke så rart at spørsmålet kommer. Da er man en festbrems. 

Det er jo litt ironisk da, at her moraliserer man oppførsel. Skal man være endru i et selskap så må man ha en bestemt personlighetstype, helst den som ender opp med slips rundt hodet eller ligger med sjefen – hvis ikke er man kjedelig og kan til forkleinelse for de som drikker og ruser seg være en festbrems. Helt utrolig hvor mye et lavmælt avholdsmenneske kan påvirke folk som drikker. Kan jo nesten virke som de lettkrenkede alkoholkonsumentene er litt usikre på egne valg

Anonymkode: 2e333...fc3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er jo litt ironisk da, at her moraliserer man oppførsel. Skal man være endru i et selskap så må man ha en bestemt personlighetstype, helst den som ender opp med slips rundt hodet eller ligger med sjefen – hvis ikke er man kjedelig og kan til forkleinelse for de som drikker og ruser seg være en festbrems. Helt utrolig hvor mye et lavmælt avholdsmenneske kan påvirke folk som drikker. Kan jo nesten virke som de lettkrenkede alkoholkonsumentene er litt usikre på egne valg

Anonymkode: 2e333...fc3

Jeg har aldri hørt at de som ikke drikker blir sett på som festbremser. 

Jeg har vært på mange fester med noen edru folk og aldri opplevd dem som festbremser. Heller ikke hørt andre har sagt at de er festbremser.

Anonymkode: f9546...fbd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...