Gå til innhold

Hvorfor så harde fronter i alkoholdebatten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Example skrev (Akkurat nå):

Ingen blir voldelige av ett glass vin til middagen. Da er man i utgangspunktet voldelig fra før og skylder på alkoholen. Å kjøre i fylla er et valg, og går under "feil bruk".

Moderat inntak av alkohol er ikke samfunnsskadelig. For egen helse på sikt, ja, kanskje. Men for de fleste av oss, så vil heller leve med noen små gleder i livet enn å avstå fra alle gleder for å bli eldst mulig. Selv har jeg ikke noe mål om å bli 100 år, men avstå fra alt som er potensielt farlig gjennom livet. 

Ikke enig her. Selv et moderat inntak av alkohol innebærer stor risisko for helseskade på individet. Samfunnsskadelig er det også. Det koster samfunnet mye å behandle alle alkoholrelaterte skader og sykdommer. Snakker da om de som får kreft, hjerneslag, leversykdommer etc, men også de som skader seg etter å ha inntatt alkohol. 

Hva en opplever gir glede er jo subjektivt. Jeg opplever at å drikke alkohol er som å tisse i buksa for å holde seg varm. Føles behagelig i starten, men ubehagelig når bakrusen og angsten kommer.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Example skrev (4 minutter siden):

Ingen blir voldelige av ett glass vin til middagen. Da er man i utgangspunktet voldelig fra før og skylder på alkoholen. Å kjøre i fylla er et valg, og går under "feil bruk".

Moderat inntak av alkohol er ikke samfunnsskadelig. For egen helse på sikt, ja, kanskje. Men for de fleste av oss, så vil heller leve med noen små gleder i livet enn å avstå fra alle gleder for å bli eldst mulig. Selv har jeg ikke noe mål om å bli 100 år, men avstå fra alt som er potensielt farlig gjennom livet. 

Det er snakk om helseskadelig. Ingen overraskelse at en gift er skadelig, vel. Men det betyr ikke at det er fritt valg å drikke en god vin om selv vil. Man man bare ikke i vitenskapens navn anbefaler en nedre, trygg grense for ikke-skadelig bruk av alkohol i medisinsk målestokk. At dette skal være så forbanna vanskelig for mange å forstå. Hilsen vindrikker. 

Anonymkode: 8988f...b94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg tenker det er viktig å se forskjellen på folk som misjonerer og folk som bare ønsker å opplyse andre. I et hvert samfunn finnes det varslere. Det har det alltid gjort. Disse er ofte tidlig ute med å se bekymringsfulle tendenser i samfunnet og farer som truer. De fanger også opp nye trender raskere enn majoriteten. Kan det være at disse folka rett og slett ønsker å varsle andre om farene med f eks alkohol? At de har skjønt noe som de ser at majoriteten fortsatt ikke har skjønt? At de varsler av omsorg for andre?

Anonymkode: 880e1...542

Det er slett ikke av omsorg disse brukerne slenger dritt om de som drikker alkohol.

Anonymkode: f9546...fbd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det er jo sant. 

Anonymkode: 8988f...b94

Ja, det er sant at det er drittslenging og at det kom allerede i innlegg 3.

Anonymkode: f9546...fbd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Wow, allerede i innlegg 3 kom drittslengingen.

Anonymkode: f9546...fbd

Det er jo tankevekkende at vi stengte skoler og barnehager for de minste og svakeste, men ikke greide og stenge alkoholutsalget... Er det egentlig dritslenging å påpeke det? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (1 minutt siden):

Det er jo tankevekkende at vi stengte skoler og barnehager for de minste og svakeste, men ikke greide og stenge alkoholutsalget... Er det egentlig dritslenging å påpeke det? 

Har jeg skrevet at det?

Anonymkode: f9546...fbd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Baktus skrev (16 timer siden):

alkohol er ikke skadelig...den forhøyer blodtrykk men reparerer trykket med uttynning av blodet...alkoholen reparerer skaden den selv påfører i kroppen...alkoholrelaterte skader så kommer alkoholen dårlig ut..vold, uhell og ulykker..helt konkret foråsaket til beruselse... beruselse i sin helhet er poitiv...vi er et folkelsag som surmuler mye og det å stemme seg opp ved bruk av alkohol er en god sosial affære... men til syvende og sist så kan alkohole brie med seg indremedisinske skader...det er ingenting som heter en gratis lønsj...det gjelder også beruselsen...

Alkohol er ikke skadelig, det kan bare bringe med seg indremedisinske skader? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har jeg skrevet at det?

Anonymkode: f9546...fbd

Tror jeg svarte på et inkeg om dritslenging...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det var ikke ment som drittslenging. Beklager hvis det kunne oppfattes sånn. Jeg synes bare det er trist at vi måtte kriseåpne polet fordi en stor andel av befolkningen ikke klarte noen dager uten alkohol trist. Bare trist.

Anonymkode: 880e1...542

Samtidig solgte de jo øl på matbutikken. Rusbrus er også å finne der. Polet måtte åpnes fordi mange ville ha sprit. Mens butikker som solgte nødvendige ting som verktøy, vinterklær for barn og lignende, var stengt. 

Anonymkode: cf425...8ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (2 minutter siden):

Tror jeg svarte på et inkeg om dritslenging...

Ja, men det var ikke det å si at polene var opp jeg mente var drittslening. Men å kalle nordmenn alkoholikere.

Anonymkode: f9546...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, men det var ikke det å si at polene var opp jeg mente var drittslening. Men å kalle nordmenn alkoholikere.

Anonymkode: f9546...fbd

Når vi som samfun regner alkohol som viktigere en skolen til barna våre, er det virkelig da så urimelig og si at vi kan ha et alkohol problem? 

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

De fleste er ikke alkoholikere. Grunnen til at de holdt åpnet kan du jo tygge litt på. Hva tror du skjer med alkoholikere  om de ikke får tak i alkohol?? 

Anonymkode: 3a7b5...96b

De går i dagligvare butikkene (som var åpne) og kjøper alkoholen som selges der? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Samtidig solgte de jo øl på matbutikken. Rusbrus er også å finne der. Polet måtte åpnes fordi mange ville ha sprit. Mens butikker som solgte nødvendige ting som verktøy, vinterklær for barn og lignende, var stengt. 

Anonymkode: cf425...8ec

Ja, tenk om de barna som daglig lever med drikkende foreldre kunne fått en liten pause med edru, tilstedeværende foreldre. Foreldre som for en stakket stund ikke hadde mulighet til å drikke fordi alkohol ikke var å få tak i. Nei, Gud forby.

På Grønland stengte de all tilgang til alkohol under pandemien, både sjenkesteder og butikker. Dette for å unngå vold i hjemmet. Smart.

Anonymkode: 880e1...542

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pippi Lotta skrev (1 minutt siden):

Når vi som samfun regner alkohol som viktigere en skolen til barna våre, er det virkelig da så urimelig og si at vi kan ha et alkohol problem? 

Noen få har et alvorlig alkoholproblem og å stenge deres tilgang til alkohol kunne få farlig konsekvenser. Det var, så vidt jeg vet, et av argumentene for å åpne polet. Det gjør ikke nordmenn generelt til alkoholikere og det betyr heller ikke at vi som samfunn setter alkohol foran barna.

Det er bare dumt å komme med sånne påstander og det er med på å skape harde fronter i debatten.

Anonymkode: f9546...fbd

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg drikker ikke alkohol selv, men kan nesten ikke nevne det, hverken her på KG eller ute i virkeligheten, fordi folk fyrer seg opp. Nevner jeg at det er helseskadelig, så deler de som drikker seg i to leire - de som blir opptatt av å fortelle hvor lite de drikker selv og de som fornekter at det er skadelig. Hvorfor er det så vanskelig for noen å akseptere at andre ikke drikker? De samme menneskene hyller jo folk som slutter  å røyke f eks.

Anonymkode: 880e1...542

Jeg drakk ikke i 19 år (fra jeg var 19-38) men merkelig nok fikk jeg ikke 1000 spørsmål om det… Skal sies at jeg aldri tok det opp på jobb eller i festlige lag. Prøvde heller aldri å belære andre om pro og con med alkohol/avholdenhet.

Anonymkode: 63b9f...dab

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (3 minutter siden):

De går i dagligvare butikkene (som var åpne) og kjøper alkoholen som selges der? 

Det er sprit som funker for de alle fleste alkoholikere.

Anonymkode: f9546...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, tenk om de barna som daglig lever med drikkende foreldre kunne fått en liten pause med edru, tilstedeværende foreldre. Foreldre som for en stakket stund ikke hadde mulighet til å drikke fordi alkohol ikke var å få tak i. Nei, Gud forby.

På Grønland stengte de all tilgang til alkohol under pandemien, både sjenkesteder og butikker. Dette for å unngå vold i hjemmet. Smart.

Anonymkode: 880e1...542

Tror du virkelig at foreldre med sterk alkoholabstinens er særlig hyggelig å være innestengt sammen med?

Anonymkode: f9546...fbd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Dette skjønte jeg lite av, dessverre. Det er godt dokumentert at alkohol er helseskadelig.

Anonymkode: 880e1...542

Alt er helseskadelig, du dør av å leve…

Anonymkode: 63b9f...dab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Noen få har et alvorlig alkoholproblem og å stenge deres tilgang til alkohol kunne få farlig konsekvenser. Det var, så vidt jeg vet, et av argumentene for å åpne polet. Det gjør ikke nordmenn generelt til alkoholikere og det betyr heller ikke at vi som samfunn setter alkohol foran barna.

Det er bare dumt å komme med sånne påstander og det er med på å skape harde fronter i debatten.

Anonymkode: f9546...fbd

Da mener jeg at disse få personene burde fått alkohol på resept fra legen sin mens krisen sto på. Eller et legemiddel. En stor andel av befolkningen drikker såkalt «moderat». I realiteten drikker disse nokså mye, og frakk sikkert mer enn vanlig under pandemien der de kunne gjemme seg på hjemmekontor. Disse har også barn.

Anonymkode: 880e1...542

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvis du sier «jeg drikker ikke alkohol», er det en nøytral uttalelse som ingen andre har noen grunn til å fyre seg opp over. Hvis du sier «jeg drikker ikke alkohol fordi det er helseskadelig», kan det høres ut som at du indirekte sier at du ikke synes at andre bør gjøre det heller, og dermed fyrer folk seg gjerne opp.
 

Alle vet at det er helseskadelig, vi trenger ikke å bli opplyst om dette. Men mange velger å drikke likevel. Vi er ikke interessert i din mening om vårt valg angående dette. Moralisme er slitsomt. Jeg er intelligent nok til å fatte en beslutning om å drikke eller ikke drikke alkohol på bakgrunn av fakta. Ikke alle er interessert i å leve et så helsefremmende liv som mulig, ei heller å leve lengst mulig. Supert om dere som ikke drikker kan akseptere drankernes valg. Dere passer på dere selv, jeg passer på meg, osv.

Anonymkode: 202cd...67b

Problemet er jo at er man på en fest uten å drikke så får man spørsmålet om hvorfor. Det holder ikke å si jeg drikker ikke, fulle folk får mindre hemninger og graver mer en de ville som ederu. Svarer man ingen ting så er man "sur" svarer man at det er "usunt" er man "moraliserende"...

Har aldri hørt noen erklære at de er avholds helt ut av det blå, men det er noe som kommer opp i samtaler om alkohol. Gjør et litte søk her på KG, det er utallige tråder om hvordan man skal forklare at man ikke driker. For alle vet at på de fleste julebor og fester aksepteres ikke "nei takk" av alle. Det er jo slitsomt og måtte dikte opp forklaringer som ikke "trigger" noen drankere men ikke utleverer for mye privat informasjon heller. Hadde vært så mye enklere om folk kunne bli opplyst om fakta uten og bli såret eller provosert.

Om du vet det er usunt, hvorfor er det da så provoserende å høre noen si det høyt? Ville du bli likke provosert om noen sa de hadde sluttet å røyke fordi det er helsefarlig? 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...