Gå til innhold

Hvorfor så harde fronter i alkoholdebatten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Røyking er i dag lavstatus. Har ingenting med penger å gjøre. De få røykavhengige som er igjen bruker de siste kronene av trygda på røyk, om det blir nødvendig.

Anonymkode: 880e1...542

Kanskje det er ditt bilde. Men jeg har mange røykere i min krets, og som drikker, og de er ikke fattige, gamle, eller lavstatus.

Anonymkode: 823ec...109

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Callista skrev (1 minutt siden):

Måtehold er vel det beste. Det jeg reagerer på i Norge er binge drikkingen i helgene eller ved diverse høytider. Skaper ukoselig stemning både for voksne og barn.

Hvorfor er måtehold det beste? Bare litt alkohol? Bare noen få sigaretter? Begge deler er jo helseskadelig, så det beste er jo å unngå det helt.

Anonymkode: 880e1...542

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kanskje det er ditt bilde. Men jeg har mange røykere i min krets, og som drikker, og de er ikke fattige, gamle, eller lavstatus.

Anonymkode: 823ec...109

Vet ikke i hvilke miljøer du vanker, men i mitt miljø er røyking definitivt lavstatus.

Anonymkode: 880e1...542

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje det er ditt bilde. Men jeg har mange røykere i min krets, og som drikker, og de er ikke fattige, gamle, eller lavstatus.

Anonymkode: 823ec...109

Dette er ikke vanlig. Fra tidligere Østfold?

Anonymkode: bf217...415

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hvorfor er dette drittslenging? Det er jo sant at de måtte holde polet åpent? Vi som folk er ganske alkoholmarinerte når vi ikke takler at polet stenges kortvarig under en krise.

Anonymkode: 880e1...542

Seriøst? Å kalle nordmenn alkoholikere er drittslenging og det er slike som deg som er med på å skape harde fronter.

Anonymkode: f9546...fbd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor er måtehold det beste? Bare litt alkohol? Bare noen få sigaretter? Begge deler er jo helseskadelig, så det beste er jo å unngå det helt.

Anonymkode: 880e1...542

Jeg snakket ikke om sigaretter, men om alkohol. Jeg drikker svært sjelden alkohol selv, men det betyr ikke at jeg er «moralens vokter» over de som drikker mer enn meg. Jeg vet det er helseskadelig, som mye annet i samfunnet. Synes det bør være opp til hver enkelt å bestemme hvorvidt man vil drikke alkohol eller ikke, uten innblanding fra meg, men måtehold er det beste, som med usunn mat osv.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Callista skrev (19 minutter siden):

Måtehold er vel det beste. Det jeg reagerer på i Norge er binge drikkingen i helgene eller ved diverse høytider. Skaper ukoselig stemning både for voksne og barn.

Eller avholds...

Å drikke store mengder på kort tid som er vanlig i Norge er utrolig skadelig for innvollene i kroppen. Kroppen kjemper febrilsk med å kvitte seg med alkoholen...forbrenner denne vekke FØR maten..

Avstå er best for helsen :) Jeg synes også det er trist med de som må drikke seg til mot, før de kan være ærlige.

Anonymkode: 6e94a...111

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor er det så vanskelig for noen å akseptere at andre ikke drikker?

Anonymkode: 880e1...542

Jeg nekter ikke for at slike mennesker finnes, men finnes de i trådene her inne, eller er du bare sensitiv for de som ikke deler dine livsvalg?

Sitat

De samme menneskene hyller jo folk som slutter  å røyke f eks.

Jeg røkte en sigar for 5 år siden. Jeg forventer ikke at du «hyller meg» for at jeg ikke har røkt i årene etterpå. Hvis du går ned fra 26 i bmi til 25 så er jo det fint for deg men jeg hyller deg ikke for en stor bragd. Responsen min er kanskje «javel»?

Anonymkode: f28b0...597

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sier «jeg drikker ikke alkohol», er det en nøytral uttalelse som ingen andre har noen grunn til å fyre seg opp over. Hvis du sier «jeg drikker ikke alkohol fordi det er helseskadelig», kan det høres ut som at du indirekte sier at du ikke synes at andre bør gjøre det heller, og dermed fyrer folk seg gjerne opp.
 

Alle vet at det er helseskadelig, vi trenger ikke å bli opplyst om dette. Men mange velger å drikke likevel. Vi er ikke interessert i din mening om vårt valg angående dette. Moralisme er slitsomt. Jeg er intelligent nok til å fatte en beslutning om å drikke eller ikke drikke alkohol på bakgrunn av fakta. Ikke alle er interessert i å leve et så helsefremmende liv som mulig, ei heller å leve lengst mulig. Supert om dere som ikke drikker kan akseptere drankernes valg. Dere passer på dere selv, jeg passer på meg, osv.

Anonymkode: 202cd...67b

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvorfor er måtehold det beste? Bare litt alkohol? Bare noen få sigaretter? Begge deler er jo helseskadelig, så det beste er jo å unngå det helt.

Anonymkode: 880e1...542

Det er helseskadelig å puste.

At vitenskapen ikke kan gi oss en «safe nedre grense» for hvilket inntak som er uskadelig, betyr ikke at ethvert inntak er skadelig. I alle fall ikke på noen meningsfull måte. Hvis leveren min får forkortet levetid fra 130 til 129.5 år så betyr det lite hvis jeg uansett skal dø av hjertesykdom når jeg er 91 (eller 55).

Hvis du skal unngå absolutt alt som er i nedre grenseland for hva som målbart er negativt for helse eller forventet levealder så må du leve et veldig begrenset liv. Jeg håper du ikke leser disse ordene på skjerm?

 

Anonymkode: f28b0...597

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Seriøst? Å kalle nordmenn alkoholikere er drittslenging og det er slike som deg som er med på å skape harde fronter.

Anonymkode: f9546...fbd

Jeg skrev «alkoholmarinerte». Ikke «alkoholikere». Les en gang til :) 

Anonymkode: 880e1...542

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nordmenn er alkoholikere. Vinmonopolet var åpent under pandemien fordi folk ikke taklet å gå uten alkohol.

Anonymkode: b7859...aaa

De fleste er ikke alkoholikere. Grunnen til at de holdt åpnet kan du jo tygge litt på. Hva tror du skjer med alkoholikere  om de ikke får tak i alkohol?? 

Anonymkode: 3a7b5...96b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skrev «alkoholmarinerte». Ikke «alkoholikere». Les en gang til :) 

Anonymkode: 880e1...542

Blandet anonymkoder.

Men uansett om du kaller nordmenn alkoholikere eller alkoholmarinert så er det drittslenging og et sterk bidrag til å gjøre frontene harde. 

Anonymkode: f9546...fbd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg skrev «alkoholmarinerte». Ikke «alkoholikere». Les en gang til :) 

Anonymkode: 880e1...542

 

Anonymkode: 3a7b5...96b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

 

Anonymkode: 3a7b5...96b

Så stolt også da for å slenge ut sur nedbør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callista skrev (57 minutter siden):

Jeg snakket ikke om sigaretter, men om alkohol. Jeg drikker svært sjelden alkohol selv, men det betyr ikke at jeg er «moralens vokter» over de som drikker mer enn meg. Jeg vet det er helseskadelig, som mye annet i samfunnet. Synes det bør være opp til hver enkelt å bestemme hvorvidt man vil drikke alkohol eller ikke, uten innblanding fra meg, men måtehold er det beste, som med usunn mat osv.

 

 Jeg tenker ikke at måtehold er det beste når det kommer til alkohol. Det gjør meg ikke til «moralens vokter» å hevde dette, for det er godt dokumentert at alkohol er skadelig, også «måtehold-drikking». Dette kan man lett finne informasjon om, bl a er den lett tilgjengelig på Helsedirektoratets nettsider. Altså ikke noe jeg har funnet på.

Alkohol er et lovlig rusmiddel, og jeg er enig med deg i at folk må få bestemme selv, så lengde det fortsatt er lovlig. Jeg kommer aldri til å be noen andre om å ikke drikke. Men jeg bestemmer hva jeg selv vil putte i kroppen.

Anonymkode: 880e1...542

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg drikker ikke alkohol. Ikke fordi jeg er avholds, har festet og drukket mye i ungdommen, men er plaget av angst, og det forverrer seg med alkohol. Selv om jeg har det super gøy når jeg drikker kommer angsten snikende på matta og dagene etter. Så for meg er det ikke verdt det 

Anonymkode: 1b131...56e

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hvis du sier «jeg drikker ikke alkohol», er det en nøytral uttalelse som ingen andre har noen grunn til å fyre seg opp over. Hvis du sier «jeg drikker ikke alkohol fordi det er helseskadelig», kan det høres ut som at du indirekte sier at du ikke synes at andre bør gjøre det heller, og dermed fyrer folk seg gjerne opp.
 

Alle vet at det er helseskadelig, vi trenger ikke å bli opplyst om dette. Men mange velger å drikke likevel. Vi er ikke interessert i din mening om vårt valg angående dette. Moralisme er slitsomt. Jeg er intelligent nok til å fatte en beslutning om å drikke eller ikke drikke alkohol på bakgrunn av fakta. Ikke alle er interessert i å leve et så helsefremmende liv som mulig, ei heller å leve lengst mulig. Supert om dere som ikke drikker kan akseptere drankernes valg. Dere passer på dere selv, jeg passer på meg, osv.

Anonymkode: 202cd...67b

Nå driver jo du å prøver og forandre moralistene, og få dem til å slutte og moralisere - akkurat på samme måte som du mener at moralistene prøver å forandre de som drikker alkohol. Med dette skyter du deg i egen fot, for du er tydeligvis en moralist selv! En moralist som er (blindt) ute etter å ta andre moralister 😂

Anonymkode: 130ba...e7d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmenn drikker jo relativt lite sammenlignet med europeiske land, så det er ikke mengden som er usunn, men heller hvordan vi drikker. Sjeldent og mye er den norske modellen, vi drikker med skippertak. Helga er flatfyll og hverdagen er bedehuset.

Anonymkode: 9b3b0...e1e

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Hvis du sier «jeg drikker ikke alkohol», er det en nøytral uttalelse som ingen andre har noen grunn til å fyre seg opp over. Hvis du sier «jeg drikker ikke alkohol fordi det er helseskadelig», kan det høres ut som at du indirekte sier at du ikke synes at andre bør gjøre det heller, og dermed fyrer folk seg gjerne opp.
 

Alle vet at det er helseskadelig, vi trenger ikke å bli opplyst om dette. Men mange velger å drikke likevel. Vi er ikke interessert i din mening om vårt valg angående dette. Moralisme er slitsomt. Jeg er intelligent nok til å fatte en beslutning om å drikke eller ikke drikke alkohol på bakgrunn av fakta. Ikke alle er interessert i å leve et så helsefremmende liv som mulig, ei heller å leve lengst mulig. Supert om dere som ikke drikker kan akseptere drankernes valg. Dere passer på dere selv, jeg passer på meg, osv.

Anonymkode: 202cd...67b

Her følger jeg deg ikke helt. Jeg har jo ikke sagt noe om andres valg? Kun om mitt eget? Det er ikke å moralisere å opplyse andre om man ikke drikker fordi det er helseskadelig. Jeg sier det samme om røyking. Eller kokain. Jeg driver ikke med det heller, fordi det er helseskadelig. Hvorfor er det så provoserende å høre? Jeg snakker jo bare om MINE valg for meg selv? Har jo ikke bedt noen andre om å gjøre som meg? 🤷‍♀️

Anonymkode: 880e1...542

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...