Gå til innhold

Hvorfor så harde fronter i alkoholdebatten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Norge har jo relativ streng alkoholpolitikk sammenlignet med de fleste andre land. Allerede i 1975 kom reklameforbudet. Vi har høye avgifter på alkohol. Vi har strenge salgs og skjenketider. Jeg mener det ikke er noe stort behov for å gjøre det enda strengere.  Så har jo avholdsbevegelsen tradisjonelt stått sterkere i Norge og Sverige enn i feks Danmark 

Endret av William_S
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Blandet anonymkoder.

Men uansett om du kaller nordmenn alkoholikere eller alkoholmarinert så er det drittslenging og et sterk bidrag til å gjøre frontene harde. 

Anonymkode: f9546...fbd

Det var ikke ment som drittslenging. Beklager hvis det kunne oppfattes sånn. Jeg synes bare det er trist at vi måtte kriseåpne polet fordi en stor andel av befolkningen ikke klarte noen dager uten alkohol trist. Bare trist.

Anonymkode: 880e1...542

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

 Jeg tenker ikke at måtehold er det beste når det kommer til alkohol. Det gjør meg ikke til «moralens vokter» å hevde dette, for det er godt dokumentert at alkohol er skadelig, også «måtehold-drikking». Dette kan man lett finne informasjon om, bl a er den lett tilgjengelig på Helsedirektoratets nettsider. Altså ikke noe jeg har funnet på.

Alkohol er et lovlig rusmiddel, og jeg er enig med deg i at folk må få bestemme selv, så lengde det fortsatt er lovlig. Jeg kommer aldri til å be noen andre om å ikke drikke. Men jeg bestemmer hva jeg selv vil putte i kroppen.

Anonymkode: 880e1...542

Du misforsto meg. Jeg mente ikke at du var «moralens vokter.» ❤️ Jeg mente at jeg ikke ville fremstå som det med å fortelle folk hva de skal gjøre. Jeg vet at alkohol er skadelig. Har ikke drukket alkohol på over 1 år selv.  Når det er sagt, så tror jeg alle har noen usunne vaner. Godteri, mat med masse tilsetningsstoffer, rødt kjøtt osv. Chips for eksempel er svært usunt og har et kreftfremkallende stoff i seg. Når det gjelder meg selv, så prøver jeg å leve mest mulig sunt og trene, men har ikke dårlig samvittighet når jeg en gang iblant får i meg noe usunt. Men det er meg. 🙂

Endret av Callista
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nordmenn er alkoholikere. Vinmonopolet var åpent under pandemien fordi folk ikke taklet å gå uten alkohol.

Anonymkode: b7859...aaa

Fordi vi som et av få land i den vestlige verden regulerer alkohol så strengt at vi hat et vinmonopol.

Realiteten er at vi drikker mindre enn de fleste vi sammenligner oss med. Bare Bosnia har et lavere inntak enn oss i Europa. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callista skrev (4 minutter siden):

Du misforsto meg. Jeg mente ikke at du var «moralens vokter.» ❤️ Jeg mente at jeg ikke ville fremstå som det med å fortelle folk hva de skal gjøre. Jeg vet at alkohol er skadelig. Har ikke drukket alkohol på over 1 år selv.  Når det er sagt, så tror jeg alle har noen usunne vaner. Godteri, mat med masse tilsetningsstoffer, rødt kjøtt osv. Chips for eksempel er svært usunt og har et kreftfremkallende stoff i seg. Når det gjelder meg selv, så prøver jeg å leve mest mulig sunt og trene, men har ikke dårlig samvittighet når jeg en gang iblant får i meg noe usunt. Men det er meg. 🙂

Jeg er ingen sunnhetsapostel selv, tro meg. Spiser for mye godteri bl a og hater trening. Men akkurat alkohol, røyk og rusmidler generelt holder jeg meg unna. Jeg har ikke en eneste gang i mitt liv bedt en annen om å gjøre som meg. Det kommer jeg aldri til å gjøre. Jeg er ikke bedre enn andre her jeg sitter å dytter i meg julebrus og ostepop. Den vindrikkende maratonløperen er sikkert i mye bedre form enn meg. Men selv tør jeg rett og slett ikke drikke alkohol. Vet for mye om hvor skadelig det er. Godterispisingen jobber jeg med :) 

Anonymkode: 880e1...542

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (23 minutter siden):

Fordi vi som et av få land i den vestlige verden regulerer alkohol så strengt at vi hat et vinmonopol.

Realiteten er at vi drikker mindre enn de fleste vi sammenligner oss med. Bare Bosnia har et lavere inntak enn oss i Europa. 

Det er jo bra. På befolkningsnivå. Men vi har fortsatt mange som strever med alkohol i dette landet. Synes vi skal være varsomme med å klappe oss selv på skuldra for å være nest flinkest i klassen. Det blir en hvilepute. Alkohol koster i sum enormt mye for samfunnet i form av alkoholskader, kriminalitet, ulykker og vold. Mye av volden i hjemmene, f eks, er utløst av alkoholbruk. Folk kjører i fylla og dreper andre. Folk trenger medisinsk behandling for alkoholskader og kreft.

Anonymkode: 880e1...542

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er helseskadelig å puste.

At vitenskapen ikke kan gi oss en «safe nedre grense» for hvilket inntak som er uskadelig, betyr ikke at ethvert inntak er skadelig. I alle fall ikke på noen meningsfull måte. Hvis leveren min får forkortet levetid fra 130 til 129.5 år så betyr det lite hvis jeg uansett skal dø av hjertesykdom når jeg er 91 (eller 55).

Hvis du skal unngå absolutt alt som er i nedre grenseland for hva som målbart er negativt for helse eller forventet levealder så må du leve et veldig begrenset liv. Jeg håper du ikke leser disse ordene på skjerm?

 

Anonymkode: f28b0...597

Du vet at alkohol ikke kun skader leveren din?

Anonymkode: 880e1...542

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baktus skrev (2 timer siden):

alkohol er ikke skadelig...

Ikke?

Sjølv ved å drikke små mengder alkohol dagleg, aukar risikoen for fleire helseskadar og sjukdomar. Dette gjeld blant anna fleire kreftformer, høgt blodtrykk, hjerneslag og leversjukdom.

Høgt forbruk av alkohol over tid aukar risikoen for sjukdomar i hjernen og i nervesystemet, høgt blodtrykk, hjerneslag, fleire former for kreft, leversjukdomar, betennelse i bukspyttkjertelen og hjartearytmi.

Kor mykje du må drikke for å ta skade av det, varierer frå person til person.

Kilde: https://www.helsenorge.no/alkohol/alkohol-og-helse/


https://www.forskning.no/alkohol-og-narkotika-ntb/global-studie-all-alkoholbruk-er-skadelig/1222818

https://kreftforeningen.no/forebygging/alkohol-og-kreft/

https://www.idunn.no/doi/10.18261/ntfe.21.2.10

Det er med alkohol som usunn mat; noen tåler mye og noen tåler lite før de blir syke. Voksne mennesker bestemmer over egen kropp og bestemmer selv om de vil nyte usunne ting eller ikke.

Jeg har aldri vært veldig hard på flaska, men sluttet helt å drikke alkohol da jeg fikk høyt stoffskifte (ble fortere full og fikk hjertebank).  Jeg kjenner at det egentlig er ganske deilig å ikke drikke alkohol på fest og sammenkomster, og savner overhodet ikke alkohol. Jeg merker at enkelte synes det er litt plagsomt at jeg ikke drikker og hinter litt frampå om når jeg skal begynne å drikke igjen. Jeg føler meg nesten litt kjip når jeg tenker at jeg egentlig ikke har så lyst til å begynne å drikke alkohol.

Anonymkode: 52fc5...de6

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er jo bra. På befolkningsnivå. Men vi har fortsatt mange som strever med alkohol i dette landet. Synes vi skal være varsomme med å klappe oss selv på skuldra for å være nest flinkest i klassen. Det blir en hvilepute. Alkohol koster i sum enormt mye for samfunnet i form av alkoholskader, kriminalitet, ulykker og vold. Mye av volden i hjemmene, f eks, er utløst av alkoholbruk. Folk kjører i fylla og dreper andre. Folk trenger medisinsk behandling for alkoholskader og kreft.

Anonymkode: 880e1...542

Og for de aller fleste er alkohol noe man har full kontroll på. Mange fester litt i ungdommen og tar seg et glass vin til middag på lørdagen når de blir voksne.

Ja, alkohol skaper noen utfordringer, men samtidig er det også noe de fleste setter pris på. Reguleringene er strenge, og det er de nok kun fordi de har vært det lenge, slik at man er vant til at det er slik.

For mange er alkohol kun noe positivt, på lik linje med andre ting som kan være skadelig i store doser eller feil bruk. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar årsaken er at alkohol er lovlig, og utrolig skadelig. Det dreper, ødelegger liv og gjør folk syke.

Samtidig er det gøy! Personlig drikker jeg (1-2 flasker i uken), men jeg forstår hvorfor det skaper debatt og følelser.

Anonymkode: c5e3b...b18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere som ikke drikker, og selv har jeg lange perioder uten alkohol. Feks når jeg trener til løp så avstår jeg fra alkohol i opptil et år om gangen. Opplever ikke at folk rundt er så vanskelige som andre avholdsfolk vil ha det til. De fleste bryr seg ikke, men de liker heller ikke at vi som ikke drikker/eller drikker veldig lite kommer der med pekefingeren mot dem. Moralsk fordømming av andres livsvalg er en uting. 

Anonymkode: b3775...bd6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du vet at alkohol ikke kun skader leveren din?

Anonymkode: 880e1...542

Jeg har aldri skrevet at alkohol kun skader lever. Du vet betydningen av ordet «hvis»?

Anonymkode: f28b0...597

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg kjenner flere som ikke drikker, og selv har jeg lange perioder uten alkohol. Feks når jeg trener til løp så avstår jeg fra alkohol i opptil et år om gangen. Opplever ikke at folk rundt er så vanskelige som andre avholdsfolk vil ha det til. De fleste bryr seg ikke, men de liker heller ikke at vi som ikke drikker/eller drikker veldig lite kommer der med pekefingeren mot dem. Moralsk fordømming av andres livsvalg er en uting. 

Anonymkode: b3775...bd6

Skjønner ikke hvorfor så mange drar fram det med moralsk fordømming, moralens vokter osv. Jeg kan ikke huske å ha blitt utsatt for dette en eneste gang gjennom alle de årene jeg drakk alkohol. Aldri opplevd å få eneste pekefinger fra andre. Gjør det aldri selv heller nå når jeg ikke drikker. Tror ikke dette er så vanlig som noen skal ha det til. Kanskje er det sånn at de som drikker heller føler inni seg at de blir fordømt av avholdsfolket? At dette er stemmer de har i sitt eget hode? Deres egen ambivalens til drikkingen som snakker?

Anonymkode: 880e1...542

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skjønner ikke hvorfor så mange drar fram det med moralsk fordømming, moralens vokter osv. Jeg kan ikke huske å ha blitt utsatt for dette en eneste gang gjennom alle de årene jeg drakk alkohol. Aldri opplevd å få eneste pekefinger fra andre. Gjør det aldri selv heller nå når jeg ikke drikker. Tror ikke dette er så vanlig som noen skal ha det til. Kanskje er det sånn at de som drikker heller føler inni seg at de blir fordømt av avholdsfolket? At dette er stemmer de har i sitt eget hode? Deres egen ambivalens til drikkingen som snakker?

Anonymkode: 880e1...542

«Synes øl- og vinentusiaster er ekstremt slitsomme.»
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1734112-hvorfor-er-det-så-mange-på-kg-som-ikke-drikker-alkohol/?do=findComment&comment=33458621

«Alkohol er for tapere.»
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1734112-hvorfor-er-det-så-mange-på-kg-som-ikke-drikker-alkohol/?do=findComment&comment=33459996

 

Anonymkode: f28b0...597

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Skjønner ikke hvorfor så mange drar fram det med moralsk fordømming, moralens vokter osv. Jeg kan ikke huske å ha blitt utsatt for dette en eneste gang gjennom alle de årene jeg drakk alkohol. Aldri opplevd å få eneste pekefinger fra andre. Gjør det aldri selv heller nå når jeg ikke drikker. Tror ikke dette er så vanlig som noen skal ha det til. Kanskje er det sånn at de som drikker heller føler inni seg at de blir fordømt av avholdsfolket? At dette er stemmer de har i sitt eget hode? Deres egen ambivalens til drikkingen som snakker?

Anonymkode: 880e1...542

Ja, det må i så fall være fra religiøse avholdsfolk, gjerne i bibelbeltet. Alkoholbruk er normen i store deler av Norge. En blir ofte sett på som en raring om en ikke drikker.

De som føler de blir fordømt har nok gjerne et litt trøblete forhold til alkohol, dvs. overforbruk. Det blir ekstra tydelig nå som helsemyndighetene oppfordrer til totalt avhold. Tiden for maks anbefalte alkoholenheter er for lengst forbi.

Anonymkode: dcab8...c5b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skjønner ikke hvorfor så mange drar fram det med moralsk fordømming, moralens vokter osv. Jeg kan ikke huske å ha blitt utsatt for dette en eneste gang gjennom alle de årene jeg drakk alkohol. Aldri opplevd å få eneste pekefinger fra andre. Gjør det aldri selv heller nå når jeg ikke drikker. Tror ikke dette er så vanlig som noen skal ha det til. Kanskje er det sånn at de som drikker heller føler inni seg at de blir fordømt av avholdsfolket? At dette er stemmer de har i sitt eget hode? Deres egen ambivalens til drikkingen som snakker?

Anonymkode: 880e1...542

På KG er det noen brukere som dukker opp i alle tråder der ett eller flere av ordene vin, øl eller alkohol nevnes og misjonerer eller slenger dritt til de som drikker.

Anonymkode: f9546...fbd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

På KG er det noen brukere som dukker opp i alle tråder der ett eller flere av ordene vin, øl eller alkohol nevnes og misjonerer eller slenger dritt til de som drikker.

Anonymkode: f9546...fbd

Jeg tenker det er viktig å se forskjellen på folk som misjonerer og folk som bare ønsker å opplyse andre. I et hvert samfunn finnes det varslere. Det har det alltid gjort. Disse er ofte tidlig ute med å se bekymringsfulle tendenser i samfunnet og farer som truer. De fanger også opp nye trender raskere enn majoriteten. Kan det være at disse folka rett og slett ønsker å varsle andre om farene med f eks alkohol? At de har skjønt noe som de ser at majoriteten fortsatt ikke har skjønt? At de varsler av omsorg for andre?

Anonymkode: 880e1...542

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (12 timer siden):

Og for de aller fleste er alkohol noe man har full kontroll på. Mange fester litt i ungdommen og tar seg et glass vin til middag på lørdagen når de blir voksne.

Ja, alkohol skaper noen utfordringer, men samtidig er det også noe de fleste setter pris på. Reguleringene er strenge, og det er de nok kun fordi de har vært det lenge, slik at man er vant til at det er slik.

For mange er alkohol kun noe positivt, på lik linje med andre ting som kan være skadelig i store doser eller feil bruk

Det er vel godt dokumentert nå at alkohol er skadelig også i små mengder. Vet heller ikke hva du mener med «feil bruk». Hva er riktig bruk av alkohol da, når det beviselig er skadelig selv i små mengder?

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordis skrev (7 minutter siden):

Det er vel godt dokumentert nå at alkohol er skadelig også i små mengder. Vet heller ikke hva du mener med «feil bruk». Hva er riktig bruk av alkohol da, når det beviselig er skadelig selv i små mengder?

Ingen blir voldelige av ett glass vin til middagen. Da er man i utgangspunktet voldelig fra før og skylder på alkoholen. Å kjøre i fylla er et valg, og går under "feil bruk".

Moderat inntak av alkohol er ikke samfunnsskadelig. For egen helse på sikt, ja, kanskje. Men for de fleste av oss, så vil heller leve med noen små gleder i livet enn å avstå fra alle gleder for å bli eldst mulig. Selv har jeg ikke noe mål om å bli 100 år, men avstå fra alt som er potensielt farlig gjennom livet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Wow, allerede i innlegg 3 kom drittslengingen.

Anonymkode: f9546...fbd

Det er jo sant. 

Anonymkode: 8988f...b94

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...