Aragon Skrevet 12. desember 2023 #121 Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Man kan ha en flott relasjon til foreldre/besteforeldre selv om de ikke er bank og barnevaktsentral. Lurer litt på om dere som klager har hatt dårlig forhold til foreldrene deres lenge før dere fikk barn? Her har foreldrene våre ikke vært bank og barnevakt. Men vi har vært masse sammen. Helger på hytta, ferier osv. Barnepike har vi betalt for ved behov. Når barna var små ville vi jo ha de få timene på ettermiddagen sammen med dem. Vil ikke dagens foreldre det? Og i helger ville vi ofte ta med barna på noe (gjerne sammen med besteforeldre). Jeg fikk barn fordi jeg ønsket å være sammen med dem. Gjerne sammen med besteforeldre. De var i full jobb, trengte å trene for å holde seg friske, og de hadde gamle foreldre de måtte ta seg av. Så jeg er glad de orket/ville treffe oss i helgene Anonymkode: fe3cb...903 Nei, her var forholdet bedre enn det er nå etter barn. Det har blitt så veldig tydelig hvor selvopptatte de er nå, og respekten for de falmer litt i takt . Og er blitt veldig tydelig hvor mye de favoriserer ene barnebarnet som er eneste barnet av en av de andre barna deres. Vi bruker de ikke og forventer heller ikke at de er bank og barnevaktsentral. Men de kommer ikke på besøk , og de få gangen de kommer sitter de seriøst å snakker ned stedet vi bor, bare fordi vi bor landlig og de liker byggefelt . Merkelige greier for de klager konstant på naboene og liker ingen 😂🙈De valgte selv å selge hjemmet deres unger vokste opp i og flyttet lengre vekk, nå må vi kjøre over 1 time for å gå på besøk. Men de ser ut til å mene at det er lengre fra de enn om vi skulle kjøre til dem😅Går på besøk der og hører konstant hvor teite alle andre er .Jeg har prøvd mange ganger å bygge bro mellom barnebarn og besteforeldre , men dette må være tosidig. Og jeg fikk også barn for å være sammen med de, det har faktisk ingenting med den delen å gjøre . Men de sa jo så fint at de ikke kunne vente med å bli besteforeldre , og jeg skjønner faktisk ikke hvorfor de gadd å uttale det når de ikke en gang gidder å sende en melding når ungene e syke, eller svare når de får tilsendt bilder av aktiviteter . Vi forventer ikke barnevakt , kun at ungene får et minimum av oppmerksomhet .
Aragon Skrevet 12. desember 2023 #122 Skrevet 12. desember 2023 Guggen79 skrev (3 timer siden): Det hadde vært hyggelig med besøk oftere enn 4 ganger i året, når de tross alt bare bor 10 minutter unna. Skjønner deg veldig godt . 3
katties Skrevet 12. desember 2023 #123 Skrevet 12. desember 2023 Samme her. Vi bosatte oss 10 min unna for å være i nærheten, og for at de skulle kunne treffe barnebarn når de ville. Det skjer ca en gang i måneden, og de snakket jo alltid om at de er sååååå glad i barn. Så vi føler jo at de har jugd for å fa seg selv til å se bra ut. Barna er kjempesøte og snille, hører på voksne og alt det der, så det er ikke som at vi har vanskelige barn eller no. Selv skrøt de fælt at de greide å få til så mye når de var unge og hadde barn... og at de hadde veldig mye hjelp fra foreldre, men de har jo tydeligvis ikke tenkt å være slik selv. Sånn er det nå bare. Største problemer er at vi føler de har skapt forventninger til seg selv, hvor mye hjelp det er vanlig å få, og jugd om at de er så glad i barn. 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #124 Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mine sover bra, spiser alt, godt humør og lett å ha ned å gjøre. De leker fint. Grei på butikken,buss,kafe osv. Spør aldri om noe og fornøyd med det de får. Problemet ligger i egoistiske svigerforeldre(som i tilegg prioriterer mormorbarna og ikke farmorbarna). Når de ikke kan snakke med barna i 5min den ene gangen eller to i året de ser de(1min gange fra hverandre) er det tragisk og egoistisk ja! Når det er stor forskjellbehandling i forhold til barnebarn i tilegg er det faktisk ekstremt trist! Vi finner oss i mye, vi hjelper og er grei. De vil ha hjelp men de skal aldri gjøre noe igjen! Dagens besteforeldregenerasjon virker som de ikke var så glad i eller opptatt av egne barn, og da mindre av barnebarn muligens? De vil hedre seg selv og sitt! Men da får de sitte der alene og råtne på gamlehjemmet senere! Selvforskyldt! Anonymkode: 29ba8...011 Kanskje det er deg de ikke klarer og det får barna dine betale for. De må jo forholde seg til deg om de skal involvere seg i "farmorbarn" Anonymkode: a2d74...a26 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #125 Skrevet 12. desember 2023 Men hva er det du ønsker? At de skal være sammen med dere som familie eller barna? Vil du at de skal ha barna eller ta imot dere som familie? Mulig du har skrevet kommentarer jeg ikke har lest, men ut fra HI er det uklart. Ønsker du barnevakt, som tydeligvis mange her leser ut fra innlegget ditt, så tenker jeg at det ikke er noe å forvente, selv om de gledet seg til barnebarn. Men om de ikke er interessert i barna eller å tilbringe tid med dere som familie skjønner jeg at du blir skuffa. Det kan fort gå 3 mnd mellom hver gang vi ser barnas besteforeldre, men det er pga reisevei og de viser alltid interesse for barna og ønsker å bli kjent. Ringer på FaceTime osv. hus og bil er en annen sak, ja det er kjipt å ikke ha nok biler, men det er ikke en selvfølge å få låne en bil. Det kan være mange grunner til at de ikke ønsker det. At de trengte den selv er jo den mest opplagte. Anonymkode: 0bcd5...db5 4 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #126 Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du bør være forsiktig med å generalisere basert på egne erfaringer. Og siden de er opptatt av noen av sine barnebarn, er det ikke en generell manglende interesse. Still deg noen kontrollspørsmål; Hvor ofte er mannen din innom sine foreldre uten deg eller barna? Hvor opptatt er han av en god kontakt? Hvor ofte ber han med seg sine foreldre på noe sammen med barna? Hvor opptatt har han vært av jevnlig kontakt? En grunn til mer kontakt med mormorbarna kan være så enkel at hun tar mer kontakt enn hva mannen din gjør, og at hun ikke tar med seg ektefelle hver gang de er sammen. Anonymkode: 2006a...b99 Ene barnet til svigers er gullungen og sånn har det alltid vært. De har aldri brydd seg om mannen min. Han måtte alltid klare seg selv.. Nei de tar ikke mer kontakt enn oss. Ektefellen er med ontrent hver gang jo! Mannen klarer fint å besøke foreldrene uten oss, men hvorfor skal han når det alltid er noe han må gjøre/jobbe hos de? Ikke snakke og ta en kaffe. Ikke viser de interesse for barna hans heller.. Enedte grunn til at de tar seg mer av de andre er for at det barnet til svigers er så hjelpeløst. Anonymkode: 29ba8...011
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #127 Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Kanskje det er deg de ikke klarer og det får barna dine betale for. De må jo forholde seg til deg om de skal involvere seg i "farmorbarn" Anonymkode: a2d74...a26 Jeg har aldri gjort noe annet enn å være hyggelig mot de. Har ikke noe med meg og gjøre. De er sånn mot mannen og barna og! Anonymkode: 29ba8...011 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #128 Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Men hva er det du ønsker? At de skal være sammen med dere som familie eller barna? Vil du at de skal ha barna eller ta imot dere som familie? Mulig du har skrevet kommentarer jeg ikke har lest, men ut fra HI er det uklart. Ønsker du barnevakt, som tydeligvis mange her leser ut fra innlegget ditt, så tenker jeg at det ikke er noe å forvente, selv om de gledet seg til barnebarn. Men om de ikke er interessert i barna eller å tilbringe tid med dere som familie skjønner jeg at du blir skuffa. Det kan fort gå 3 mnd mellom hver gang vi ser barnas besteforeldre, men det er pga reisevei og de viser alltid interesse for barna og ønsker å bli kjent. Ringer på FaceTime osv. hus og bil er en annen sak, ja det er kjipt å ikke ha nok biler, men det er ikke en selvfølge å få låne en bil. Det kan være mange grunner til at de ikke ønsker det. At de trengte den selv er jo den mest opplagte. Anonymkode: 0bcd5...db5 Jeg ønsker at de ønsker en relasjon, slik de ga inntrykk for at de ønsket før vi fikk barn. De har trekt seg mer unna etter vi fikk barn. Ønsker ikke barnevakt, men at vi møtes og at de lurer på hva som skjer i barnas liv. Derfor det blir «kleint» når vi ses. Vi har jo ingen relasjon og alt blir veldig overfladisk snakk. Mannens søster har dårlig råd og kunne tenkt seg ferie med ungene sine men å låne ut en av de 2 hyttene, campingvogn eller campingbil som de har gjør de ikke.. skjønne meg bare ikke på holdningene de har. Jeg skal være en bestemor som ringer og vil finne på noe, om jeg en gang får hytte skal de selvfølgelig få låne den, enn at den står tom 2/3 av året. De har to biler og en med lappen og vi ringte og ba på våre knær for å låne en bil en dag så vi fikk hverdagen vår til å gå opp. Men det fikk vi ikke. Neste gang sa mannen nei til å hjelpe når faren spurte om noe. ts Anonymkode: 08309...fc2 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #129 Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Kanskje det er deg de ikke klarer og det får barna dine betale for. De må jo forholde seg til deg om de skal involvere seg i "farmorbarn" Anonymkode: a2d74...a26 Sier uansett mer om de som mennesker enn oss når de holder på sånn! Kunne skrevet veldig mye men det gidd jeg ikke her! De er veldig egoistiske og sånn har det alltid vært! Når en mann får en kone og barn så bør jo de bli inkludert og! De var sånn før meg og! Anonymkode: 29ba8...011
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #130 Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ene barnet til svigers er gullungen og sånn har det alltid vært. De har aldri brydd seg om mannen min. Han måtte alltid klare seg selv.. Nei de tar ikke mer kontakt enn oss. Ektefellen er med ontrent hver gang jo! Mannen klarer fint å besøke foreldrene uten oss, men hvorfor skal han når det alltid er noe han må gjøre/jobbe hos de? Ikke snakke og ta en kaffe. Ikke viser de interesse for barna hans heller.. Enedte grunn til at de tar seg mer av de andre er for at det barnet til svigers er så hjelpeløst. Anonymkode: 29ba8...011 Hvis dette er situasjonen, hva vil du egentlig oppnå med å snakke med dem? Mannen din har tydeligvis heller ikke noe ønske om å ga dem i livet sitt. Jeg må forøvrig alltid hjelpe til med noe når jeg er innom foreldrene mine. Synes det er fint å hjelpe dem. Anonymkode: 2006a...b99 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #131 Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvis dette er situasjonen, hva vil du egentlig oppnå med å snakke med dem? Mannen din har tydeligvis heller ikke noe ønske om å ga dem i livet sitt. Jeg må forøvrig alltid hjelpe til med noe når jeg er innom foreldrene mine. Synes det er fint å hjelpe dem. Anonymkode: 2006a...b99 Det er ikke noe hyggelig når de vil ha total rehadbliteringshjelp i hus og hytte hele tiden... Og han har hjulpet de ekstremt mye uten at de har løftet en fingeren en eneste gang! Vi har kuttet de ut, han orket de ikke mer og det ble for sårt for barna med den forskjellsbehandlingen! Anonymkode: 29ba8...011 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #132 Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hvis dette er situasjonen, hva vil du egentlig oppnå med å snakke med dem? Mannen din har tydeligvis heller ikke noe ønske om å ga dem i livet sitt. Jeg må forøvrig alltid hjelpe til med noe når jeg er innom foreldrene mine. Synes det er fint å hjelpe dem. Anonymkode: 2006a...b99 Forskjell på hjelpe og utnytte og ikke gi noe tilbake noensinne! Ser andre som får hjelp og da tilbyr feks bestemoren og passe barna for å avlaste mor som da er alene med barna døgnet rundt pga mannen(sønnen deres) bygger og hjelper de så mye! Middagsbesøk er kun om jeg lager mat. Det er ett ork.. Anonymkode: 29ba8...011 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #133 Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Dette med relasjoner går ikke bare en vei, men alle må faktisk gjøre noe for å opprettholde relasjonene. Jeg har en stesønn, å her er det kun vi som inviterer. Vi hører kun fra han når han trenger noe - som låne bil, snekker hjelp med huset, barnevakt, bursdagsgaver osv. Hvis vi skal se dem så må vi invitere på middag, de inviterer aldri. Vi har t.o.m blitt invitert i bursdag til ene barnet deres, og når vi kom så var vi de eneste gjestene, og det var ingen servering. De var bare interessert i gaven. Stesønn har også ringt og etterlyst bursdagsgaven sin, men vi ble ikke invitert i noen bursdag. En gang så hadde vi invitert de på middag. Dette var tilfeldigvis rundt bursdagen til stesønn, å da ringte hans sønn meg og lurte på om vi ikke skulle feire bursdagen til pappan hans samtidig. Dette var kun for å sørge for at han fikk bursdagsgave. Vi føler oss utnyttet og kontakten har blitt deretter. Hvis jeg skriver mld til han som ikke inneholder noe han kan få av oss, som middag eller gaver, så svarer han ikke på de. Men hvis jeg inviterer de på mat så tar det ikke mange minuttene før han svarer å takker ja. Anonymkode: ea2b2...cfb Dette var som jeg skulle ha skrevet selv😥 Anonymkode: bdb73...838
tussi680 Skrevet 12. desember 2023 #134 Skrevet 12. desember 2023 Vær litt på go`fot med dem, ikke sutre så høyt og heller invitere dere selv en tur til dem og motsatt, for før så løp folk til hverandre uten å ringe først for å høre om det passet. Er selv svigermor og bestemor, vi har kontakt, og vi har jevnlig kontakt med hverandre, de ville ikke leve uten meg, spør etter oss av og til, selv om vi ikke har mulighet til å reise dit. Ikke alle besteforeldre er komfortable heller bestandig og til enhver tid. Det vet jeg selv, sitter med kreft.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #135 Skrevet 12. desember 2023 Har bare lest side én, og fy søren for sutring på foreldre. Faktum er at dagens besteforeldre er mer sammen med barnebarn enn tidligere generasjoner: https://www.oslomet.no/forskning/forskningsnyheter/pa-egotripp-eller-mer-engasjert-enn-for Tror heller det er dagens småbarnsforeldre som aldri får nok avlastning og «kjærestetid». Anonymkode: 8aec8...7d6 3 3
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 12. desember 2023 #136 Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Meg du siterer øverst: Det er helt riktig at begge generasjoner har endret seg. Personlig har jeg "greie" barn. De er rolige og har en gammeldags oppdragelse og de har vært nødt til å aktivisere seg selv. Men det er jo ekstra styr med små barn, det har jeg full forståelse for, men disse barna blir jo større. Det er jo litt underlig, hvor liten interessen for barnebarna er/har vært. Jeg har vært mamma i 25 år. Mine foreldre har aldri sett noen av mine gå i 17.mai tog, de har aldri vært med på en skoleavslutning. De sitter ikke barnevakt ( og det er helt greit) De dukker knapt nok opp i bursdager. Droppet konfirmasjonen til det ene barnet, fordi de hadde viktigere planer. Når en av besteforeldrene giftet seg i sommer, var ikke barnebarna invitert. De ønsket ikke barn i bryllupet sitt. Men alle barnebarna, bortsett fra ei på 11 år, er i aldersgruppen 18-30 år. De/vi er rett og slett ikke på prioriteringslisten. Anonymkode: 161bd...ce5 Jeg har også greie barn som var flinke til å aktivisere seg selv (nå tenåringer), men merker jo at veldig mange barn/ungdommer i dag er krevende, og mange foreldre legger til rette for en barndom fullstappet av voksenstyrte aktiviteter. Det er et faktum, selv om du og jeg har valgt en annen strategi. Enig i at det høres ut som om foreldrene dine har nedprioritert barnebarna, men jeg har ikke inntrykk av at det er normalen, hverken utfra egen omgangskrets eller hva jeg har lest av artikler om forskning på området. Se f.eks. https://www.oslomet.no/forskning/forskningsnyheter/pa-egotripp-eller-mer-engasjert-enn-for Oppsummert står det her at norske besteforeldre bruker mer tid på barnebarna enn før.
Gjest CaroLis Skrevet 12. desember 2023 #137 Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Har bare lest side én, og fy søren for sutring på foreldre. Faktum er at dagens besteforeldre er mer sammen med barnebarn enn tidligere generasjoner: https://www.oslomet.no/forskning/forskningsnyheter/pa-egotripp-eller-mer-engasjert-enn-for Tror heller det er dagens småbarnsforeldre som aldri får nok avlastning og «kjærestetid». Anonymkode: 8aec8...7d6 Så enig!
got2go Skrevet 12. desember 2023 #138 Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Og desto mer slitne er dagens foreldre, fordi foreldrerollen er mer krevende enn før. Anonymkode: 07341...ac0 Det er jo foreldrene sin skyld at barna blir sånn. 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #139 Skrevet 12. desember 2023 Aragon skrev (3 timer siden): Men de sa jo så fint at de ikke kunne vente med å bli besteforeldre , og jeg skjønner faktisk ikke hvorfor de gadd å uttale det når de ikke en gang gidder å sende en melding når ungene e syke, eller svare når de får tilsendt bilder av aktiviteter . Vi forventer ikke barnevakt , kun at ungene får et minimum av oppmerksomhet . Hva har de med at ungene er syke? Hva tenker du de skal gjøre? Du har syke barn,- men det har vel alle. Det har alle hatt. Det er ikke noe spesielt med det. Kanskje du sender mange bilder av aktiviteter. Hva skal de si egentlig? Tommel eller hjerte? Kanskje de ikke følger med mens reagere. Kanskje de ser på bildene og smiler av dem. Du har vel ikke skaffet barn pga dem? Anonymkode: 23a8a...d25 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #140 Skrevet 12. desember 2023 Til ts jeg har slike foreldre, eller ikke nå lenger for en av de er døde og den andre er alvorlig syk. De får det de investerer i både barn og barnebarn, det er noe besteforeldre bør ta innover seg. Ingen barn løper ned foreldrene sine når de er gamle å skrøpelige og har behov for hjelp 24 timer i døgnet. Som jeg sa til mine foreldre dere har ikke vært der for meg. Dere har ikke engang besøkt mine barn eller gidde å investert i de. Og når jeg var alvorlig syk så kom dere ikke engang på sykehuset. Det tristeste var når den ene døde så hadde ikke mine barn behov for å si hade, den som sørger i huset er meg og ikke mine barn. De investerte ikke når barna var små, de var bare noen som kom til bursdag og jul. Det tror jeg mine foreldre angrer på i dag spesielt den som er alvorlig syk. Klarer man ikke å gi noe, så kan man heller ikke forvente noe når tiden er inne for det. Så jeg skjønner deg godt ts og jeg sluttet også å fortelle de om barna mine, slutter å invitere de til å bli med på ting osv. Jeg respektere ønske demmes om å ikke engasjere seg. Jeg fikk stadig høre av andre da hvor heldig jeg var som hadde så engasjerte besteforeldre og regner med at når den ene sitter på sykehjem så vil den fortelle om hvor flott besteforeldre de var. Fasaden var de gode på Anonymkode: 218de...756 2 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå