AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #61 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det høres ut som de besteforeldrene som ikke bryr seg om sine barnebarn, er de som i dag som velger å være barnefri. De angrer vel på at de fikk barn i utgangspunktet. Og med barnebarn så melder de seg ut, ikke deres ansvar liksom. Anonymkode: 344d4...fdb Ja det er samme som min svigermor. svigerfar sammen ull - men mer omsorgsfull av natur.. så det hjelper.. min svigermor kan finne på å Være fullstendig fraværende i flere måneder.. når vi møtes bemerker hun prestasjonene til barna , enten om det er bra eller dårlig. Sender henne nesten daglig snapper av barna - men aldri så mye som et svar tilbake. Har nylig begynt med litt FaceTime med barna men det satt langt inne. I tillegg favoriserer hun yngstemann. Og det svært åpenbart. Tips tas i mot med takk:) og ts, du har min største forståelse:) Anonymkode: 92204...07c 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #62 Skrevet 11. desember 2023 Anonymus Notarius skrev (1 time siden): Jeg tror faktisk at begge disse perspektivene har gode poeng. Dagens eldre er ofte annerledes enn tidligere generasjoners eldre - de er mer individualistiske og mindre familieorienterte enn deres foreldre var. Samtidig er dagens barn også ofte langt mer krevende enn barn var for en generasjon eller to siden. De krever mer underholdning/stimuli og har færre grenser. Kombinasjonen av disse - mindre familieorienterte besteforeldre og mer krevende unger - tror jeg er en viktig forklaring dersom besteforeldre er mindre involverte enn forventa. Bestemor til dagens besteforeldre var jo ikke i jobb! I alle fall ikke når hun ble bestemor. Så det er en litt annerledes situasjon enn foreldre som har vært i full jobb begge to, og ofte enda har jobb!...som har hatt både barn og jobb samtidig. Jeg er ikke bestemor enda. Jeg har en datter på 24, og yngste er 18. Så akkurat nå er jeg bare sjeleglad for at denne tenåringsfasen og "ung voksen"- men bor hjemmetiden er over. Jeg er faan meg helt utslitt! Hvis noen forventer at jeg skal stille opp NÅ.....vel, de kan drite og dra. Men ja... jeg håper virkelig de venter noen år, og jeg håper at jeg har mer overskudd. De har dratt den siste livsgnisten av meg med den der pokkers ungdomstiden. Seriøst. Tanken på at jeg skal jobbe 100 %, være sååå engasjert i barnebarn akkkurat nå skremmer faktisk bare livet av meg. Jeg er jo pokker meg snart ferdig enderlig. Det var ingen dritartig opplevelse de siste årene, det skal jeg love dem ....hjelp! Når det er sagt, så ønsker jeg jo å bli bestemor. Men jeg ser jo for meg en søt jente med fletter som liker å gjøre ting med meg, jeg ser ikke for meg en ADHD unge uten oppdragelse som griner dagen lang. Men det hjelper vel at det er mine jenter som blir mor, tenker jeg. Jeg er jo veldig glad i ungene mine, og de beste årene var når de var små. Og mine foreldre- selv om de var mye fraværende ettersom de bor på andre siden av landet, fikk en veldig god relasjon med sine barnebarn når vi var der. Men vi var jo aldri på maten deres store deler av året. Kanskje det er derfor de har fått så god relasjon? Nei, vi får se hvordan dette blir. Anonymkode: 23a8a...d25 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #63 Skrevet 11. desember 2023 Høres mest ut som om det er avlastning du savner og forventet å få? Føler veldig mange i dag, også i min vennegjeng, har en forventning om at besteforeldre skal passe barnebarna minst hver 14.dag, gjerne på overnatting, så foreldrene får den populære «egentiden». De skal være barnevakt, og jeg undres mange ganger over hvem sitt behov som dekkes her? Barna har ikke er behov for å passes av besteforeldre, men foreldrene viker å ha et fryktelig stort behov for egentid? Å møte og være sammen med besteforeldre, har jo alle parter godt av. Men hos vår familie, betyr det at vi sammen med barna møter våre foreldre. Vi «lemper» ikke barna våre over på de, vi forventer ikke at de skal ta over «omsorgsrollen» annen hver helg, vi ønsker ikke at barnebarna skal være en plikt. Vi ønsker derimot at besteforeldrene skal få leve sitt liv, med sine interesser og venner. Også finner vi alltid til hvor vi møtes, sammen. Skal sies at vi ikke føler behov eller ønsker barnevakt, da vi foreldre avlaster hverandre om vi føler for det. Og vi ønsker å ha barna våres hjemme på helg, da vi ser de fint lite på hverdager (skole/sfo/barnehage/jobb). Helg dr for oss tid sammen som familie, barna er bare små en gang, og vi nyter den tiden sammen. Så møter vi besteforeldre hjemme eller finner på noe sammen, når de passer og når vi/de ønsker. Anonymkode: 0ccf0...114 6 1 6
Amossa Skrevet 11. desember 2023 #64 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Et hus er mye å vedlikeholde og man blir ikke akkurat sprekere. Innen få år kommer det til å være en ekstra byrde for ungene. Eldre mennesker får holde seg til leilighet. Anonymkode: 86e41...f81 Man skal høre mye før ørene faller av... Ungene har da vel ingenting med foreldrenes bolig å gjøre? Mannen min og jeg bor i stor enebolig med stor hage og masse trær og planter. Vi elsker det, og ville raskt krepert om vi skulle bodd i en lettvint leilighet. Den dagen vi ikke klarer å holde hus og hage i orden, så leier vi inn folk. Kunne aldri ha tenkt oss å belemre barna våre med sånt. Vi vet godt at det ville de ikke prioritert 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #65 Skrevet 11. desember 2023 Jeg elsker ungene mine, men helt ærlig, så har jeg ikke lyst til å bli bestemor. Det er nok mange som tenker sånn, men som selvfølgelig ikke sier det høyt. Jeg er SÅ ferdig med å bekymre meg for alt (selv om det ikke var noe «styr» med mine to), og ønsker å bruke resten av tiden min til å reise og slappe av🙈 Anonymkode: 64725...ee6
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #66 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Høres mest ut som om det er avlastning du savner og forventet å få? Føler veldig mange i dag, også i min vennegjeng, har en forventning om at besteforeldre skal passe barnebarna minst hver 14.dag, gjerne på overnatting, så foreldrene får den populære «egentiden». De skal være barnevakt, og jeg undres mange ganger over hvem sitt behov som dekkes her? Barna har ikke er behov for å passes av besteforeldre, men foreldrene viker å ha et fryktelig stort behov for egentid? Å møte og være sammen med besteforeldre, har jo alle parter godt av. Men hos vår familie, betyr det at vi sammen med barna møter våre foreldre. Vi «lemper» ikke barna våre over på de, vi forventer ikke at de skal ta over «omsorgsrollen» annen hver helg, vi ønsker ikke at barnebarna skal være en plikt. Vi ønsker derimot at besteforeldrene skal få leve sitt liv, med sine interesser og venner. Også finner vi alltid til hvor vi møtes, sammen. Skal sies at vi ikke føler behov eller ønsker barnevakt, da vi foreldre avlaster hverandre om vi føler for det. Og vi ønsker å ha barna våres hjemme på helg, da vi ser de fint lite på hverdager (skole/sfo/barnehage/jobb). Helg dr for oss tid sammen som familie, barna er bare små en gang, og vi nyter den tiden sammen. Så møter vi besteforeldre hjemme eller finner på noe sammen, når de passer og når vi/de ønsker. Anonymkode: 0ccf0...114 Det er jo det behovet mange av våre foreldre har hatt. Når jeg var ung var de fleste langt oftere hos besteforeldre, gjerne hele helger og ferier. Jeg selv var masse hos mine besteforeldre, og begge par var i full jobb. Overnattet borte flere ganger i måneden, og opplevde at de fleste barna i samme generasjon der jeg vokste opp hadde det likt. Dog er ikke jeg en som forventer eller ønsker barnevakt selv, har gjennomsnittlig barnefri 1-2 netter iløpet av et år😊 Anonymkode: a6581...459 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #67 Skrevet 12. desember 2023 Man kan ha en flott relasjon til foreldre/besteforeldre selv om de ikke er bank og barnevaktsentral. Lurer litt på om dere som klager har hatt dårlig forhold til foreldrene deres lenge før dere fikk barn? Her har foreldrene våre ikke vært bank og barnevakt. Men vi har vært masse sammen. Helger på hytta, ferier osv. Barnepike har vi betalt for ved behov. Når barna var små ville vi jo ha de få timene på ettermiddagen sammen med dem. Vil ikke dagens foreldre det? Og i helger ville vi ofte ta med barna på noe (gjerne sammen med besteforeldre). Jeg fikk barn fordi jeg ønsket å være sammen med dem. Gjerne sammen med besteforeldre. De var i full jobb, trengte å trene for å holde seg friske, og de hadde gamle foreldre de måtte ta seg av. Så jeg er glad de orket/ville treffe oss i helgene Anonymkode: fe3cb...903 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #68 Skrevet 12. desember 2023 Enda en tråd om vår umulige vi besteforeldre er. Vi har fire barnebarn, og nei, vi er ikke barnevakt uten at det er en viktig grunn. Vi har passet våre egne barn, og aldri hatt besteforeldre i nærheten som bistod. Det var heller ikke noe vi tenkte på. Det gikk fint å hente og bringe barn til barnehage, komme seg på jobb, og hente osv. Det var en periode det ble liten tid til venner og hobbyer. Nå har livet endret seg, ingen barn som skal følges opp. Vi kan jobbe så mye vi vil, møte venner, gå på konserter, reise osv. Vi kan reise på hytta når vi vil, ingen fotball- eller håndballkamp som gjør at vi må være hjemme på søndag. Vi inviterer gjerne barn og barnebarn på middag, hverdag og helg, men det er styrt av når vi har tid og lyst. De må fjerne være med på hytta, men foreldrene må selv passe sine barn. Jeg er glad i dem, men barna styrer ikke livet mitt lenger. Anonymkode: 2006a...b99 4 4
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #69 Skrevet 12. desember 2023 Altfor mange har altfor høye forventninger til barnas besteforeldre. Forholdet bør bygge på besteforeldrwnes eventuelle overskudd, de skal ikke være et sted å dumpe barna for egen selvrealisering. Anonymkode: be084...d5f 2 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #70 Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Et hus er mye å vedlikeholde og man blir ikke akkurat sprekere. Innen få år kommer det til å være en ekstra byrde for ungene. Eldre mennesker får holde seg til leilighet. Anonymkode: 86e41...f81 Kjøper man et nyere hus så trengs det ikke nødvendigvis så mye vedlikehold. Mange har stor glede av hage når de ikke har energi eller helse til å reise eller være like aktive lenger. Også eldre mennesker har rett til å bestemme selv hvordan de ønsker å leve. En robotgressklipper hjelper mye, ellers kan man betale for det meste. Det kan også være slitsomt for mange (eldre) med støy å ha naboer over/under/på siden. Ellers synes jeg det er trist å lese at mange barnebarn ikke blir kjent med besteforeldre. De jeg kjenner som har barnebarn prioriterer de høyt, selv om de jobber. Min søster kjører flere ganger i året 10 timer hver vei for å være sammen med barnebarna. Jeg skulle ønske jeg kunne vært mer sammen med de jeg også (er selvvalgt barnløs, så får ikke egne). Leker gjerne med de, men jeg hadde ikke turt å være alene med de mer enn et par timer pga egen helse. Anonymkode: 2a988...bc2 2
Tanuki Skrevet 12. desember 2023 #71 Skrevet 12. desember 2023 12 hours ago, AnonymBruker said: Vi feirer julaften sammen, de kommer til oss og jeg er velkommen og høflig men synes det er vanskelig og føre en samtale med de. Jeg vil verken fortelle om mitt liv eller hva som skjer i barna sitt liv, synes de ikke har rett til å få vite når de har meldt seg ut. Gamle ønsker de tydeligvis å bli alene. Av en eller annen grunn har de også valgt å selge leiligheten og kjøpe hus i en alder av snart 70 år. Du høres ikke veldig hyggelig ut, sikker på at ikke DU er problemet. Og virker som du ikke unner dem et hus, er det arvem du tenker på? 4 4
Tanuki Skrevet 12. desember 2023 #72 Skrevet 12. desember 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Altfor mange har altfor høye forventninger til barnas besteforeldre. Forholdet bør bygge på besteforeldrwnes eventuelle overskudd, de skal ikke være et sted å dumpe barna for egen selvrealisering. Anonymkode: be084...d5f Enig, men på en annen side så er det vel mange av dagens besteforeldre som nøt godt av sine egne foreldre kunne passe barnebarn. Jeg har ikke hatt mye behov for barnevakt, og mine foreldre jobber enda. Men hadde tenkt mitt om de ikke hadde tid/ork til barnebarna, for jeg og søsken tilbrakte minst 2 uker om sommeren hos besteforeldre , flere helger med overnatting og ettermiddager. Så er det noen som har fått tid til selvrealisering så er det dem. 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #73 Skrevet 12. desember 2023 Tanuki skrev (2 minutter siden): Enig, men på en annen side så er det vel mange av dagens besteforeldre som nøt godt av sine egne foreldre kunne passe barnebarn. Jeg har ikke hatt mye behov for barnevakt, og mine foreldre jobber enda. Men hadde tenkt mitt om de ikke hadde tid/ork til barnebarna, for jeg og søsken tilbrakte minst 2 uker om sommeren hos besteforeldre , flere helger med overnatting og ettermiddager. Så er det noen som har fått tid til selvrealisering så er det dem. Jeg tilhører kanskje en annen generasjon, men da jeg var på overnatting hos besteforeldre, tanter/onkler, eller andre slektninger var det ikke for at foreldrene mine skulle ha tid til selvrealisering, men fordi jeg behøvde tilsyn mens de var på jobb. (Full barnehagedekning hadde vi ikke før 2006, og SFO fantes ikke over alt før rundt årtusenskiftet) Det samme gjaldt forsåvidt for barna mine også, fordi de ikke fikk barnehageplass. Vi hadde dagmamma, men var periodevis avhengige av at besteforeldre eller andre kunne stille opp hvis barna behøvde tilsyn utenfor dagmammas arbeidstid. Både foreldrene våres, og oss selv, ba om barnevakt av nødvendighet, ikke fordi vi skulle realisere oss selv. Anonymkode: 994ae...436 2
Tanuki Skrevet 12. desember 2023 #74 Skrevet 12. desember 2023 Just now, AnonymBruker said: Jeg tilhører kanskje en annen generasjon, men da jeg var på overnatting hos besteforeldre, tanter/onkler, eller andre slektninger var det ikke for at foreldrene mine skulle ha tid til selvrealisering, men fordi jeg behøvde tilsyn mens de var på jobb. (Full barnehagedekning hadde vi ikke før 2006, og SFO fantes ikke over alt før rundt årtusenskiftet) Det samme gjaldt forsåvidt for barna mine også, fordi de ikke fikk barnehageplass. Vi hadde dagmamma, men var periodevis avhengige av at besteforeldre eller andre kunne stille opp hvis barna behøvde tilsyn utenfor dagmammas arbeidstid. Både foreldrene våres, og oss selv, ba om barnevakt av nødvendighet, ikke fordi vi skulle realisere oss selv. Anonymkode: 994ae...436 jeg snakket om mine, ikke dine. Mine dro på weekendturer, ferie alene i 2 uker hver sommer etc. Det var et valg, ikke en nødvendighet.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #75 Skrevet 12. desember 2023 Mitt inntrykk når jeg leser innlegget ditt er ikke at svigerforeldrene ikke bryr seg om barnebarna, men at du har altfor høye krav og at de derfor velger å trekke seg unna for å slippe å bli utnyttet av deg. Du forventer avlastning, du forventer barnevakt, du forventer at de skal hjelpe dere økonomisk selv om dere er voksne og attpåtil sier du at de må bli gamle alene siden dere ikke har fått det dere vil fra dem. Det er ikke svigerforeldrene dine det er noe galt med, det er deg. Anonymkode: c9518...1ec 1 1 7
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #76 Skrevet 12. desember 2023 Tanuki skrev (21 minutter siden): Enig, men på en annen side så er det vel mange av dagens besteforeldre som nøt godt av sine egne foreldre kunne passe barnebarn. Jeg har ikke hatt mye behov for barnevakt, og mine foreldre jobber enda. Men hadde tenkt mitt om de ikke hadde tid/ork til barnebarna, for jeg og søsken tilbrakte minst 2 uker om sommeren hos besteforeldre , flere helger med overnatting og ettermiddager. Så er det noen som har fått tid til selvrealisering så er det dem. Jeg er født i 1966, og hadde to foreldre i full jobb. De hadde veldig fokus på familieliv når de hadde fri. Bestemor passet oss kun når det var helt nødvendig. Syk barnepasser, og om skolen var stengt før vi ble 8 - 9 år. Hadde masse kontakt med besteforeldre likevel. De fleste kvinnene her var i full jobb. Var sykehjem og mye kontorjobber i nabolaget. Typiske kvinnearbeidsplasser. Hadde aldri barnevakt for at foreldre skulle på fest eller shopping, eller fordi de ville ha alenetid. Tror ikke det begrepet fantes på 70-tallet. Når vi var hos bestemor, så lekte vi på egen hånd, mens hun holdt på med sitt. Det er vel forskjellen på da og nå. Vi hadde et hus å være i om vi ble lei av å være ute, og fikk mat 🙂. Om man passer barn nå, så forventer de gjerne full oppmerksomhet hele tiden, og at besteforeldre deltar på alt hele dagen. Anonymkode: fe3cb...903 5 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #77 Skrevet 12. desember 2023 Tanuki skrev (11 minutter siden): jeg snakket om mine, ikke dine. Mine dro på weekendturer, ferie alene i 2 uker hver sommer etc. Det var et valg, ikke en nødvendighet. Ja, du snakket om dine foreldre, og jeg ville belyse at andre hadde andre grunner til å ha barnevakt. Anonymkode: 994ae...436 1
Tanuki Skrevet 12. desember 2023 #78 Skrevet 12. desember 2023 9 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, du snakket om dine foreldre, og jeg ville belyse at andre hadde andre grunner til å ha barnevakt. Anonymkode: 994ae...436 Jeg skjønner jo det, derfor jeg ikke skrev om alle andre. Jeg var barn på 90-2000 tallet.
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 12. desember 2023 #79 Skrevet 12. desember 2023 Amossa skrev (9 timer siden): Besteforeldregenerasjonen i dag har opplevd både oppgangs- og nedgangstider. Det er vi som har banet vei for at du skulle få - 1 års permisjon med lønn da du ble forelder. Selv hadde jeg 3 mnd. - barnehage til barnet ditt Selv måtte vi levere barna våre til dagmammaer som vi ikke visste kvaliteten på. - rett til 10 dager hjemme ved barns sykdom. Fantes ikke noe sånt da jeg ble mor. - fars omsorgspermisjon. Fantes ikke for min generasjon. Hva med dagens generasjon foreldre? Hva kjemper de for? Sannheten er at de fleste av dem ikke kjemper for andre enn dem selv. Og enda beskyldes min generasjon, vi som nå er 70, å ha vokst opp i oppgangstider. Det er ganske frekt, vil jeg si. Men kanskje mest historieløst. Jeg er enig i mye av dette. Tror mange har adoptert den "OK boomer"-retorikken som har vært så in i sosiale medier de siste åra. Din generasjon har opplevd mye oppgangstider, men så var jo utgangspunktet også ganske "dårlig" sammenligna med i dag, nettopp med f.eks. de rettighetene du nevner. AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ikke meg du siterer, men hvorfor er det et tåpelig argument? Det du snakker om (etablering langt unna) er et hvis, men når du oppfører deg som et raasshøl mot barn og barnebarn så er det garantert at de ikke ønsker en relasjon til deg. Anonymkode: 2cddb...529 Altså, det er forskjell på å vise liten interesse for å passe barnebarn og å oppføre seg som et rasshøl. TS skriver jo selv at svigerforeldrene er hyggelige mennesker. Tror neppe de oppfører seg som rasshøl. Og folk som gjør det, får nok besøk de også, bare bankkontoen er stor nok...
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #80 Skrevet 12. desember 2023 BobbySocks skrev (10 timer siden): Sånn har vi det og. De blir ensomme på sykehjemmet da. Når folk får plass på sykehjem i dag så er de som regel så borte vekk at de ikke hvem du er lenger uansett.. Anonymkode: 0eee4...582 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå