Gå til innhold

Skuffet over svigerforeldre.

Fremhevede innlegg

Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Et hus er mye å vedlikeholde og man blir ikke akkurat sprekere. Innen få år kommer det til å være en ekstra byrde for ungene. Eldre mennesker får holde seg til leilighet.

Anonymkode: 86e41...f81

Heldigvis kan de bestemme dette selv 😊

• Liker 3
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns det er bemerkelsesverdig mange fornærmede bestemødre i denne tråden! TS har selvfølgelig lov til å være skuffet over svigerforeldrene sine. 

Flere sier at besteforeldre på ingen måte er forpliktet til å stille opp, og det er jo sant, men det er fortsatt lov til å være skuffet. Kanskje særlig hvis det er de samme folka som maste om barnebarn til krampa tok dem.

Selv bor jeg langt unna både svigers og egne foreldre, de har aldri passet barna, og vi har heller aldri spurt om det. Forventer ingen praktisk støtte, men vil alltid håpe på at de bryr seg om barnebarna og at de viser at er glad i dem. 

Dagens samfunn er mindre barnevennlig enn før, færre er vant til barn og verdsetter barn. Vi er i snitt eldre når vi får barn, og vi får færre barn enn før. Å vise forakt og irritasjon ovenfor barn og deres foresatte( særlig  mødre) ser ut til å ha blitt mer akseptert. Om bestemor hiver seg på denne trenden er det usolidarisk. 

Anonymkode: 729b4...187

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet

Min svigermor var verdens beste. Men hun var gammel , 70år og selv om hun elsket barnebarna, så kjente hun dem ikke. Fordi hun hadde ikke kapasitet. Og hun orket ikke reise bort så mye.  

Føler ikke at jeg kan klandre henne for å ikke orke mer. 

Nå er jeg bonus bestemor selv til to, og jeg elsker de høyt. Men jeg er ufør, og er avhengig at de blir hentet til avtalt tid. Fordi jeg påvet tidspunkt slutter å virke, og da er jeg ikke forsvarlig til å passe to små. De blir skjeldent hentet til avtalt tid. Så da må jeg ofte si nei til å ha dem.fordi jeg må være frisk nok til å ha de , de timene ekstra. Vi har hatt avtaler om henting kl 13, og blir som regel hentet 18 eller 19.

Og det går bare ikke. På en måte kjenner jeg de ikke så godt og skulle ønske jeg kunne være med de mer. På en annen side er det høy kvalitet på tiden vi har sammen.

Jeg har i tillegg hjemmeboende barn som også har krevd sitt samtidig.  Jeg ikke bare kan stikke fra alltid.  

Du serverer en side av saken her, hva den andre siden er vet jeg ikke. Men om dere krever mer enn de klarer å gi, da er det tryggest å trekke seg vekk. Man kan være gode besteforeldre om man ikke har dem flere ganger i uka på besøk.  

Selv hadde jeg beste tiden med min bestemor. Hun så jeg med flere mnd imellom.  

Hvis dere har mye regler dere krever osv. Så kveler dere også relasjonen og gleden ved å være besteforelder.

Min mor gjorde mye, når hun var sammen med mine, som ikke ville ha vært ok her hjemme. Men de visste forskjellen. Og ser ikke at de har tatt noen skade av det. Min søster hadde mye regler. Som ble umulig å følge pga mengde regler, så de barna fikk ikke samme kontakten med sine besteforeldre slik mine fikk. 

Så hvis de gledet seg så mye og har trekt seg helt vekk, da lurer jeg litt på hvilke,  krav, mas og forventninger dere har.

Det kan være så enkelt at dere styrer for mye, at det beste blir å gi opp. 

En sånn samtale er ikke lett å ta. Jeg tok en prat med mitt bonus barn, om hentetid og hvorfor dette var viktig.  Og ble ikke møtt på det. Og da ble det også mindre kontakt,  siden hbis jeg presses for mye og for langt blir jeg liggende i flere dager etterpå, drit dårlig form. Så da må jeg ha tid til det 

Anonymkode: f2ee1...eaa

• Liker 2
Skrevet

Altså… jeg har nå myndige barn, og om de får barn de nærmeste årene så er jeg overhode ikke klar for å være avlaster og vie livet til barnebarna. Jeg er vært service-stasjon i 20 år, nå skal jeg endelig få prioritere meg selv både økonomisk og tidsmessig. Reise, tilbringe tid med venner, drive med hobbyer og trene. Å få barn er et valg man selv tar, man kan ikke i fullt alvor bli sur fordi andre ikke vil være super-engasjerte. 

Vi hadde minimalt med avlastning da våre barn var små uten at jeg ble såret og vondbråten av den grunn. At folk i full jobb ikke kan være til stede slik som hjemmeværende husmødre kunne før er da helt forståelig.

Anonymkode: a5614...076

• Liker 1
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Høres mest ut som om det er avlastning du savner og forventet å få? Føler veldig mange i dag, også i min vennegjeng, har en forventning om at besteforeldre skal passe barnebarna minst hver 14.dag, gjerne på overnatting, så foreldrene får den populære «egentiden». De skal være barnevakt, og jeg undres mange ganger over hvem sitt behov som dekkes her? Barna har ikke er behov for å passes av besteforeldre, men foreldrene viker å ha et fryktelig stort behov for egentid? Å møte og være sammen med besteforeldre, har jo alle parter godt av. Men hos vår familie, betyr det at vi sammen med barna møter våre foreldre. Vi «lemper» ikke barna våre over på de, vi forventer ikke at de skal ta over «omsorgsrollen» annen hver helg, vi ønsker ikke at barnebarna skal være en plikt. Vi ønsker derimot at besteforeldrene skal få leve sitt liv, med sine interesser og venner. Også finner vi alltid til hvor vi møtes, sammen. 
   Skal sies at vi ikke føler behov eller ønsker barnevakt, da vi foreldre avlaster hverandre om vi føler for det. Og vi ønsker å ha barna våres hjemme på helg, da vi ser de fint lite på hverdager (skole/sfo/barnehage/jobb). Helg dr for oss tid sammen som familie, barna er bare små en gang, og vi nyter den tiden sammen. Så møter vi besteforeldre hjemme eller finner på noe sammen, når de passer og når vi/de ønsker. 

Anonymkode: 0ccf0...114

Ja, fy så forferdelig! Tenk å ha behov for egentid også etter at man har blitt forelder. Skammelig! 

Anonymkode: 2cddb...529

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Anonymus Notarius skrev (9 timer siden):

Jeg er enig i mye av dette. Tror mange har adoptert den "OK boomer"-retorikken som har vært så in i sosiale medier de siste åra. Din generasjon har opplevd mye oppgangstider, men så var jo utgangspunktet også ganske "dårlig" sammenligna med i dag, nettopp med f.eks. de rettighetene du nevner. 

Altså, det er forskjell på å vise liten interesse for å passe barnebarn og å oppføre seg som et rasshøl. TS skriver jo selv at svigerforeldrene er hyggelige mennesker. Tror neppe de oppfører seg som rasshøl. Og folk som gjør det, får nok besøk de også, bare bankkontoen er stor nok...

Nei det er ganske same same. Når de viser 0 interesser for barnebarn er de ganske rasshøl. Jeg hadde ikke utsatt mine barn for kontakt med familiemedlemmer som helt tydelig driter i de. 

• Liker 5
Skrevet

Besteforeldre nå til dags, altså!

Tidligere her det «ungdommen nå til dags, altså!»

Men det kan jo være en sammenheng! For den tiden da voksne klaget mest over «ungdommen nå til dags, altså!» var jo da dagens besteforeldregenerasjon var ungdommer, altså på 60- og 70-tallet!

Så at de som i dag er rundt 60-70 og var ufordragelige og egoistiske som ungdommer også er det samme som besteforeldre er på en måte logisk!

Anonymkode: 33173...3da

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vi forlanger bare et minimum av at besteforeldrene gidder å bli kjendt med barna. Dere boomere hadde nok på kollektivt nivå mye mer hjep fra besteforeldre enn dagens foreldre. Jeg vet faktisk ikke om noen av dagens foreldre rundt meg som får mye hjelp fra besteforeldre.  Dere boomere er veldig flinke til å snakke om hvor hardt dere har hatt det, men sanheten er at dere har opplevd utrolig mye oppgangstider og nyter nå en pensjon som ingen andre generasjoner vil oppleve. Dere er virkelig dessertgenerasjonen, så dere kan putte kake i munnen istedet for å klage på dagens foreldre som jobber seg ihjel.

Anonymkode: 07341...ac0

Dette de hadde masse hjelp +at de ikke var like tilstedeværende foreldre som dagens foreldregenerasjon. Når de ikke hadde barnevakt hadde de likevel mye egentid. Barna var ute og lekte alene med andre barn, eller syklet seg selv til fritidsaktiviteter. Dagens foreldre kan bare drømme om den egentiden boomerne hadde. 

• Liker 4
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ønsker at de ønsker en relasjon, slik de ga inntrykk for at de ønsket før vi fikk barn. De har trekt seg mer unna etter vi fikk barn. 

Ønsker ikke barnevakt, men at vi møtes og at de lurer på hva som skjer i barnas liv. 

Derfor det blir «kleint» når vi ses. Vi har jo ingen relasjon og alt blir veldig overfladisk snakk. 

Mannens søster har dårlig råd og kunne tenkt seg ferie med ungene sine men å låne ut en av de 2 hyttene, campingvogn eller campingbil som de har gjør de ikke.. skjønne meg bare ikke på holdningene de har. Jeg skal være en bestemor som ringer og vil finne på noe, om jeg en gang får hytte skal de selvfølgelig få låne den, enn at den står tom 2/3 av året. 

De har to biler og en med lappen og vi ringte og ba på våre knær for å låne en bil en dag så vi fikk hverdagen vår til å gå opp. Men det fikk vi ikke. Neste gang sa mannen nei til å hjelpe når faren spurte om noe. 

ts 

Anonymkode: 08309...fc2

Det er jo ikke rart det er kleint når dere først møtes og du ikke vil snakke om livene deres fordi du mener de ikke fortjener det. 

Anonymkode: 96b26...2fc

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har bare lest side én, og fy søren for sutring på foreldre. Faktum er at dagens besteforeldre er mer sammen med barnebarn enn tidligere generasjoner: https://www.oslomet.no/forskning/forskningsnyheter/pa-egotripp-eller-mer-engasjert-enn-for

Tror heller det er dagens småbarnsforeldre som aldri får nok avlastning og «kjærestetid».

Anonymkode: 8aec8...7d6

Lurer på hvilket svar hun hadde fått hvis hun spurte småbarnsforeldre. Her er det jo bare besteforeldrene som selv oppgir at de passer mye. 

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Ja, fy så forferdelig! Tenk å ha behov for egentid også etter at man har blitt forelder. Skammelig! 

Egentid er fint det, men ikke noe man kan forvente på fast basis når man har små barn. Har selv kommet gjennom småbarnsperioden uten at noen av barnas besteforeldre bodde i nærheten og kunne avlaste sånn at vi fikk «egentid».

Er ikke bestemor enda, men får mine barn som nå er i begynnelsen av 20-årene barn i løpet av de neste 18 årene, vil jeg fortsatt være i full jobb når dette skjer. 

Anonymkode: c7e6f...ed8

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker said:

Da får man kanskje vurdere å betale barnevakter heller enn å forvente at ens egne foreldre skal komme løpende? Besteforeldre i dag er gjerne i full jobb de også, har allerede oppdratt et kull med barn og er eldre, med vondere kropper og lavere energinivå. Men nei, for noen egoistiske og grusomme personer de er som har lyst til å gjøre noe for seg selv 😂

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg var mye hos besteforeldre da jeg vokste opp på 80- og 90-tallet. Gjerne en uke i strekk hos bestemor på sommeren, sammen med to kusiner. Men, bestemor var ikke sammen med oss. Hun laget mat til oss, men var ellers opptatt med sitt, mens vi løpte ute og lekte og underholdt oss selv hele dagene. Jeg tror det er den store forskjellen mot barnepass i dag. Det forventes et helt annet nivå, der dagene skal fylles med aktiviteter som krever all oppmerksomhet fra besteforeldre. 

Anonymkode: 0c956...442

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vi forlanger bare et minimum av at besteforeldrene gidder å bli kjendt med barna. Dere boomere hadde nok på kollektivt nivå mye mer hjep fra besteforeldre enn dagens foreldre. Jeg vet faktisk ikke om noen av dagens foreldre rundt meg som får mye hjelp fra besteforeldre.  Dere boomere er veldig flinke til å snakke om hvor hardt dere har hatt det, men sanheten er at dere har opplevd utrolig mye oppgangstider og nyter nå en pensjon som ingen andre generasjoner vil oppleve. Dere er virkelig dessertgenerasjonen, så dere kan putte kake i munnen istedet for å klage på dagens foreldre som jobber seg ihjel.

Anonymkode: 07341...ac0

Denne boomeren her var mest med manmaen sin. Selv om beatemor bodde ca 10 minutter unna med bil, så jeg henne bare noen få ganger i året. 

Denne boomeren her, har vært mest opptatt av å ta ansvar for egne barn og hadde første overnatting hos besteforeldre når de var 3år. Før det syntes jeg ikke det var noen grunn til overnatting.  Samt jeg måtte ta de med til besteforeldre som kanskje var på besøk hos oss to ganger i året.

Å klage på dem har da aldri falt meg inn. Ikke iht at de fikk lov til ting der, de ikke fikk lov til hjemme. Når de var på overnatting,  ble de oropoet med sukker , slurvet med tannpuss og leggetider. Men klage,  kunne ikke falt meg inn. Men heg sa fra, dette kommer til å bli et problem hos deg etterhvert.  Og det ble det. Hadde kun ett krav, at pappa holdt seg edru. Og det gjorde han. 

Jeg har aldri forventet masse egentid etter jeg fikk barn. Eller bli skuffet over at andre ikke har bare gitt meg det. Mine barn, mitt ansvar. Ikke har jeg firventet eller forlangt at mine foreldre skal følge på trening osv. Det hadde de isåfall måtte tilby selv, ikke noe jeg hadde spurt om eller forventet. 

Skjønner ikkeforventninge om at de skal være like engasjert i deres barn som det dere er. Når kontakten er på premisser de har lyst og kapasitet til,  da får de mer kvalitetstid. 

Å ha barn som ung og eldre, er to forskjellige ting.  Barn har generelt høyere tempo, enn man klarer i høy alder. Her nevnes det at svigerforeldre er 70år. Hvor mye skal man forvente av noen på 70år liksom...?

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette de hadde masse hjelp +at de ikke var like tilstedeværende foreldre som dagens foreldregenerasjon. Når de ikke hadde barnevakt hadde de likevel mye egentid. Barna var ute og lekte alene med andre barn, eller syklet seg selv til fritidsaktiviteter. Dagens foreldre kan bare drømme om den egentiden boomerne hadde. 

Det er da strengt tatt et problem «moderne» foreldre har skapt selv. Det er ikke noe i veien for at barn kan leke ute også nå, eller sykle til fritidsaktiviteter.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Hva har de med at ungene er syke? Hva tenker du de skal gjøre? Du har syke barn,- men det har vel alle. Det har alle hatt. Det er ikke noe spesielt med det. 

Kanskje du sender mange bilder av aktiviteter. Hva skal de si egentlig? Tommel eller hjerte? Kanskje de ikke følger med mens reagere. Kanskje de ser på bildene og smiler av dem. 

Du har vel ikke skaffet barn pga dem? 

Anonymkode: 23a8a...d25

Hva de har med at ungene er syke ? Nei, det er jo hva man skal velge å legge i omtanke og medmenneskelighet , det å støtte eller bare vise a5 man tenker på sine egne barnebarn. 
Nå er situasjonen litt anderledes i forhold til sykt barn her, uten at jeg skal utbrodere det noe mer enn at det er alvorlig når sykdom kommer i hus.  Jeg sender ikke mange bilder av aktiviteter , men når meldingen er skrevet sammen med barnet med bilde av den tingen de klarte og var stolt over og står hilsen xx, så forventer jeg faktisk at et voksent og tilsynelatende voksent menneske kan skjønne at en eller annen form for svar gleder barnet . 
Nei , skaffet meg ikke barn for svigers sin skyld 😂😂😂 er det seriøst noe du lurer på ? I såfall skjønner jeg hvorfor du skriver anonymt 😅

• Liker 1
Skrevet

Syns det er bemerkelsesverdig mange fornærmede bestemødre i denne tråden! TS har selvfølgelig lov til å være skuffet over svigerforeldrene sine. 

Flere sier at besteforeldre på ingen måte er forpliktet til å stille opp, og det er jo sant, men det er fortsatt lov til å være skuffet. Kanskje særlig hvis det er de samme folka som maste om barnebarn til krampa tok dem.

Selv bor jeg langt unna både svigers og egne foreldre, de har aldri passet barna, og vi har heller aldri spurt om det. Forventer ingen praktisk støtte, men vil alltid håpe på at de bryr seg om barnebarna og at de viser at er glad i dem. 

Dagens samfunn er mindre barnevennlig enn før, færre er vant til barn og verdsetter barn. Vi er i snitt eldre når vi får barn, og vi får færre barn enn før. Å vise forakt og irritasjon ovenfor barn og deres foresatte( særlig  mødre) ser ut til å ha blitt mer akseptert. Om bestemor hiver seg på denne trenden er det usolidarisk. 

Anonymkode: 729b4...187

Dette 👏🏼

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Besteforeldre nå til dags, altså!

Tidligere her det «ungdommen nå til dags, altså!»

Men det kan jo være en sammenheng! For den tiden da voksne klaget mest over «ungdommen nå til dags, altså!» var jo da dagens besteforeldregenerasjon var ungdommer, altså på 60- og 70-tallet!

Så at de som i dag er rundt 60-70 og var ufordragelige og egoistiske som ungdommer også er det samme som besteforeldre er på en måte logisk!

Anonymkode: 33173...3da

Mamma  har hatt barn i hus i 40år av sitt liv. Hun hadde 7 flotte barnebarn. At hun var en sliten kvinne, som skulle få lov å få litt fri fra barnebråk og støy ser jeg ikke på annet enn fornuftig.  Vi var der max en til to ganger i mnd. Og spurte alltid om hun orket. Hun orket fordi vi ikke rant ned døra hennes hele tiden. Og med besøk av de andre, som var ser ca like mye, hadde hun gjerne barnebarn besøk 6 dager i mnd. Det må da være mer enn nok  for en sliten bestemor som har hatt barn i hus i 40år.

Når hun endelig har bare seg selv å tenke på,  i det daglige. Hun kom på besøk ti ganger i året  til jul og grillfest på sommeren. 

Mine barn har vel ikke vært på besøk hos henne alene, mee enn jeg kan telle på to hender i hele deres liv.  Alikevel hadde de fin kontakt med,  selv om hun ikke var endel av daglig livet

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Altså… jeg har nå myndige barn, og om de får barn de nærmeste årene så er jeg overhode ikke klar for å være avlaster og vie livet til barnebarna. Jeg er vært service-stasjon i 20 år, nå skal jeg endelig få prioritere meg selv både økonomisk og tidsmessig. Reise, tilbringe tid med venner, drive med hobbyer og trene. Å få barn er et valg man selv tar, man kan ikke i fullt alvor bli sur fordi andre ikke vil være super-engasjerte. 

Vi hadde minimalt med avlastning da våre barn var små uten at jeg ble såret og vondbråten av den grunn. At folk i full jobb ikke kan være til stede slik som hjemmeværende husmødre kunne før er da helt forståelig.

Dette kan du gjerne være ærlig om til dine barn, slik at de vet hva som venter dem.

Anonymkode: cfe44...58f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette kan du gjerne være ærlig om til dine barn, slik at de vet hva som venter dem.

Anonymkode: cfe44...58f

Mener du at det er umulig for en voksen person å forestille seg at deres forelder i full jobb ikke nødvendigvis har allverdens tid og overskudd til å være barnevakt og avlaster på fast basis?

• Liker 2
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...